Fredrik Reinfeldt måste avgå!

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Visst blir det missvisande eftersom det är ganska många fler faktorer som spelar in. Löneskillnaderna mellan olika branscher i länderna är olika stora och fasta utgifter (boendekostnader o. dyl.) bör tas med i jämförelsen för att verkligen se vad man får kvar i plånboken. Det är ju dessutom ganska stora skillnader i olika delar av Sverige, vilket jag antar att det även är i dk?!
För att få en rättvisande bild krävs ganska omfattande uträkningar som jag inte tror att varken du, jag eller nån annan här på sh har ork att utföra :)
Visst är det så, det är ju därför OECD's sida är den bästa måttstocken vi får.

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Om regeringen sagt att "nu sänker vi inkomstskatten för alla - utom i Halmstad." hade du haft ett case. Nu visar du bara på din okunnighet.

Som när DU sa att kommunen bestämmer själv vad dom gör med överskottet och regeringen har inte med det att göra?

Bestäm dig för villket.

Du har helt rätt, kommunen kan bestämma den kommunala skatten själva...men att påstå att en moderat styrd kommun inte följer en moderat styrd regerings riktlinjer är ju bara korkat.

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Liberaler och kommunister älskar och hatar statistik, beroende på dagsform. Finns hur många ämnen som helst som de försöker bevisa någon dum tes genom att hänvisa till en isolerad procentsats.

Självklart är det så. När det gäller skattehöjningar så talas det om hur de rika svinen i Täby/Vellinge minsann ska betala fler % i skatt. Men när det gäller skattesänkningar så talas det om hur de rika svinen i Täby/Velling minsann tjänar så mycket mer (i kronor och ören) på skattesänkningen än de stackars låginkomsttagarna, trots att det är låginkomsttagarna som får den största skattesänkningen relativt sett. Historien om de 10 lunchande polarna kommer osökt till minnes.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som när DU sa att kommunen bestämmer själv vad dom gör med överskottet och regeringen har inte med det att göra?

Bestäm dig för villket.

Men så är det väl också, inte bestämmer väl staten om kommunernas pengar?(Förutom de miljarder som de konfiskerar i storstadskommunerna då).

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver

Bestäm dig för villket.

Du har helt rätt, kommunen kan bestämma den kommunala skatten själva...men att påstå att en moderat styrd kommun inte följer en moderat styrd regerings riktlinjer är ju bara korkat.

Bestäm mig för vilket vad? Vad är det du anser jag motsagt mig själv?

F.ö. måste du lära dig att skilja på kommunalpolitik och regeringspolitik. Den statliga inkomstskatten har sänkts i Halmstad (av regeringen). Den kommunala har tydligen det inte (av kommunfullmäktige).

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Det är bra.....ta ett quote och placera det total utom sammanhang. :tummenupp

Halmstad = Moderat styre.

Sverige = Moderat styre.

Finns ju ingen koppling i skattepolitiken därimellan alls :rolleyes:

Jag tog det inte ur sitt sammanhang utan jag tog bara med de delar jag kommenterade.

Vad de moderata kommunpolitikerna i halmstad lovade inför valet vet jag inte men jag vet att den sittande regeringen inte lovade sänkt kommunalskatt i halmstad i sin valrörelse. Visst har nationell och lokal politik kopplingar till varandra men den lokala skattepolitiken bestäms ändå inte på nationell nivå.

Edit: Bäst jag lägger till resten av ditt editerade inlägg och kommenterar det med.
Men go ahead, tro att moderata regeringen magiskt kommer att sänka skatterna utan att ta igen det på avgifter eller what ever.

Men så länge DU får lägre skatt utan medföljande höjda avgifter så är allt skit bra..eller hur.

Ungefär som om du tjänat X antal tusen i 20 år och helt plötsligt ska få X antal tusen MINDRE i kassan (statskassan)........skulle inte tro det.
Min förhoppning är att skattesänkningarna ska finansieras till största delen med hjälp minskade utgifter och inte med höjda avgifter.

Tycker du mest verkar vara bitter över att Halmstads kommunpolitiker inte sänkt din skatt. Om det är till någon tröst för dig så har inte Norrtäljes politiker heller gjort det, trots att det är borgerligt styre här med. :pannkyss

Last edited:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Bestäm mig för vilket vad? Vad är det du anser jag motsagt mig själv?

F.ö. måste du lära dig att skilja på kommunalpolitik och regeringspolitik. Den statliga inkomstskatten har sänkts i Halmstad (av regeringen). Den kommunala har tydligen det inte (av kommunfullmäktige).

Ge dig, vet väl för fan skillnaden, men till skillnad från dig så inser jag också kopplingen mellan moderat styrd regering och moderat styrd kommun.

Den moderata regering är ju så illa piskade att sänka skatten efter alla vallöften. Ett löfte som en moderat styrd kommun seglar på utan att behöva göra någonting...villket dom gör.

Sry, det var du som började snacka om skatter. Jag pratade om överskott i kommunkassan. Överskott som skulle leda till ÄNNU mindre inkomstskatt för folk boende i just den kommunen. Sänker dom? Klart dom inte gör...dom är inte illa piskade.

Det jag försökte poängtera är att moderaterna är inte ett dugg bättre när det gäller att hålla i pengar som dom inte BEHÖVER ge bort när det väl kommer till kritan.

Det är roligare att smälla miljoner och åter miljoner på en golfcup istället för skolan tex. Halmstad som kallas "kunskapsstaden", staden som ligger på 268:e plats av 290 vad gäller satsning på skolan.

Du kan vrida och vända på det hur mycket du vill men det är moderaterna som styr nu och du får ursäkta om "sänkt inkomstskatt" inte imponerar på mig. En sänkning som i slutändan inte ens ger dig en romantisk middag i månaden med tjejen. Om du nu inte ser en kväll på Mc Donalds som romantisk.

Jag tog det inte ur sitt sammanhang utan jag tog bara med de delar jag kommenterade.

Vad de moderata kommunpolitikerna i halmstad lovade inför valet vet jag inte men jag vet att den sittande regeringen inte lovade sänkt kommunalskatt i halmstad i sin valrörelse. Visst har nationell och lokal politik kopplingar till varandra men den lokala skattepolitiken bestäms ändå inte på nationell nivå.

Edit: Bäst jag lägger till resten av ditt editerade inlägg och kommenterar det med.

Min förhoppning är att skattesänkningarna ska finansieras till största delen med hjälp minskade utgifter och inte med höjda avgifter.

Tycker du mest verkar vara bitter över att Halmstads kommunpolitiker inte sänkt din skatt. Om det är till någon tröst för dig så har inte Norrtäljes politiker heller gjort det, trots att det är borgerligt styre här med. :pannkyss

Nejdå, är inte bitter. Menar bara att sänka skatten är inte så lätt som det låter. Är bara det jag syftade på när jag sa "snackar skit".

Finansiera sänkta skatter med minskade utgifter hade varit skitbra. Men än så länge har dom inte gjort det. Sänkt fastighets skatt men höjd reavinst skatt = ingen skillnad for dom flesta.

Och jag vet..."det har dom visst"...men några hundringar mer i månaden är en droppe i havet i det stora hela.

Förr eller senare kommer regeringen inse att dom kanske, kanske har lovat lite mer än dom kan hålla.

Tycker bara det är komiskt att "hard core" moderater fortfarande är troend trots att den moderata regeringen har höjt fler skatter/avgifter än dom har sänkt.

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Nejdå, är inte bitter. Menar bara att sänka skatten är inte så lätt som det låter. Är bara det jag syftade på när jag sa "snackar skit".

Finansiera sänkta skatter med minskade utgifter hade varit skitbra. Men än så länge har dom inte gjort det.

Och jag vet..."det har dom visst"...men några hundringar mer i månaden är en droppe i havet i det stora hela.

Förr eller senare kommer regeringen inse att dom kanske, kanske har lovat lite mer än dom kan hålla.

Tycker bara det är komiskt att "hard core" moderater fortfarande är troend trots att den moderata regeringen har höjt fler skatter/avgifter än dom har sänkt.

Och jag menade att ett visst mått av skitsnack finns bland alla färger inom politiken.

Att göra större förändringar i statsfinanserna är en ganska komplex och omfattande sak som tar sin lilla tid men "många bäckar små...". Personligen hoppas jag att regeringen får ytterligare en mandatperiod på sig att utföra dessa förändringar då jag inte tror att dom lovat mer än dom kan hålla. Eller nåja, inte med politiska mått mätt iaf. :gnissla

Det som har höjts var ju sånt dom talade om att höja i valrörelsen så där har ju inte vallöftena brutits så det är väl inte så konstigt om det inte påverkat moderata anhängares åsikter om partiet? Sänkningarna har ändå haft större konsekvenser för mig som privatperson än vad höjningarna har haft.

F.ö. så är det inte ett moderat styre i sverige utan en allians mellan fyra partier (av vilket moderaterna är störst).

Last edited:

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
Och jag menade att ett visst mått av skitsnack finns bland alla färger inom politiken.

Att göra större förändringar i statsfinanserna är en ganska komplex och omfattande sak som tar sin lilla tid men "många bäckar små...". Personligen hoppas jag att regeringen får ytterligare en mandatperiod på sig att utföra dessa förändringar då jag inte tror att dom lovat mer än dom kan hålla. Eller nåja, inte med politiska mått mätt iaf. :gnissla

Jo, det är ju det. Bara för att jag är imot moderaterna ( som inte är moderater i den meningen längre ) betyder det inte att jag tycker Sossarna är perfekta, lång ifrån. Finns så jäkla mycket man kan förbättre oavsett vem som styr och ändå ha ett välfärdsamhälle där alla har ett drägligt liv.

Alltså, förbättra för många utan att försämra för andra.

Jag är definitivt inte kommunist, men jag är inte kapitalist heller, snarare humanist.

Kommunism och kapitalism är varandras extrema motsatser, och är det nått jag avskyr så är det exremister.

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Jo, det är ju det. Bara för att jag är imot moderaterna ( som inte är moderater i den meningen längre ) betyder det inte att jag tycker Sossarna är perfekta, lång ifrån. Finns så jäkla mycket man kan förbättre oavsett vem som styr och ändå ha ett välfärdsamhälle där alla har ett drägligt liv.

alltså, förbättra för många utan att försämra för andra

Med det synsättet är inte sossarna sossar längre heller. Att sossarna är mer mittenparti än nånsin är tydligen accepterat men om borgarna blir det så är det helt fel. Samhället förändras ständigt så att även partierna gör det känns för mig helt naturligt.

Ett samhälle där "alla" har ett drägligt liv kommer förmodligen aldrig att existera utan det kommer alltid finnas en grupp av människor som har det sämre. Målsättningen måste dock (enligt mig) vara att göra den gruppen så liten som möjligt. Jag anser inte att det är en motsättning att ha ett välfärdssamhälle OCH ett borgerligt styre däremot så tycker jag att ett minskat bidragsberoende snarare ökar välfärden vilket den borgerliga regeringen verkar för.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jag försöker inte överbevisa dig om någonting. Du kom med ett påstående baserat på kurvor och diagram, jag säger att verkligheten inte alltid stämmer med vad statistiken visar.

Har du öht läst vad det står på sidan? De som plockar fram denna statistik har knappast något intresse av att framhäva Sverige som bättre än något annat land. De presenterar siffror sen får var och en tolka dem. I detta fallet presenterar de att dansken har marginellt bättre köpkraft än svensken, norrmannen och amerikanen har ytterligare ett par snäpp bättre.

Sen är det naturligtvis inte hela sanningen, precis som Newstead säger är boendekostnaden inte oviktig, bilen har vi tagit upp. Sen måste tex amerikanen använda sin köpkraft till att skaffa sig saker som vi får via våra skatter osv. Så helt enkelt är det inte att jämföra rakt av. Men några större skillnader mellan välmående västländer är det till syvende och sist inte.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Ge dig, vet väl för fan skillnaden, men till skillnad från dig så inser jag också kopplingen mellan moderat styrd regering och moderat styrd kommun.

Den moderata regering är ju så illa piskade att sänka skatten efter alla vallöften. Ett löfte som en moderat styrd kommun seglar på utan att behöva göra någonting...villket dom gör.

Sry, det var du som började snacka om skatter. Jag pratade om överskott i kommunkassan. Överskott som skulle leda till ÄNNU mindre inkomstskatt för folk boende i just den kommunen. Sänker dom? Klart dom inte gör...dom är inte illa piskade.

Det jag försökte poängtera är att moderaterna är inte ett dugg bättre när det gäller att hålla i pengar som dom inte BEHÖVER ge bort när det väl kommer till kritan.

Det är roligare att smälla miljoner och åter miljoner på en golfcup istället för skolan tex. Halmstad som kallas "kunskapsstaden", staden som ligger på 268:e plats av 290 vad gäller satsning på skolan.

Du kan vrida och vända på det hur mycket du vill men det är moderaterna som styr nu och du får ursäkta om "sänkt inkomstskatt" inte imponerar på mig. En sänkning som i slutändan inte ens ger dig en romantisk middag i månaden med tjejen. Om du nu inte ser en kväll på Mc Donalds som romantisk.

Eftersom du tyckte jag skulle bestämma mig, får du gärna precisera vad jag motsagt mig själv om. Du lyckades inte få fram det här i alla fall.

Vad sa de moderata kommunpolitikerna i Halmstad inför valet? Lovade de att sänka kommunalskatten?
Nej, du verkar inte förstå skillnaden mellan stat och kommun. Staten har INGEN påverkan på hur kommunalskatten hanteras. Varför moderaterna i Halmstad inte vill sänka kommunalskatten får du ta upp med dem, inte med regeringen.

Moderaterna gick till riksdagsval på sänkta skatter bl.a. Det löftet har de hållit. Vad kommunpolitikerna i Halmstad gick till val på har jag ingen aning. Tydligen inte du heller. Du är medveten om att det går att rösta på M i riksdagsvalet och VP i kommunalvalet, eller? Tror du Halmstadsfolket är så korkade att de inte vet detta, utan automatiskt röstar på M i samtliga 3 val (kommun, landsting, riksdag) bara för att de hört alliansen prata om jobblinjen och sänkta skatter? Det tror inte jag, men undantag verkar finnas.

Har du öht läst vad det står på sidan? De som plockar fram denna statistik har knappast något intresse av att framhäva Sverige som bättre än något annat land. De presenterar siffror sen får var och en tolka dem. I detta fallet presenterar de att dansken har marginellt bättre köpkraft än svensken, norrmannen och amerikanen har ytterligare ett par snäpp bättre.

Sen är det naturligtvis inte hela sanningen, precis som Newstead säger är boendekostnaden inte oviktig, bilen har vi tagit upp. Sen måste tex amerikanen använda sin köpkraft till att skaffa sig saker som vi får via våra skatter osv. Så helt enkelt är det inte att jämföra rakt av. Men några större skillnader mellan välmående västländer är det till syvende och sist inte.

Nej, jag länkade mig inte igenom oecd:s sidor utan litade på vad du sa om dem. Märk väl att jag inte påstod att de var felaktiga.

Last edited:

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
De har ju redan sänkt skatten. Det märks på min lönespec i alla fall, och jag tjänar inte bra. Jag längtar redan till nästa steg då jag får behålla ännu mer av mina intjänade kronor. Fast jag önskar naturligtvis att de gjort ännu mer, på fler plan än inkomstskatten.
tja du har ju betalat det via höjda avgifter till fack sänkt sjuklön mm så du har egentligen inte fått mycket mera pengar även om det ser ut så. tror jag har gått + - noll ungefär men du kanske tjänar mer inte vet jag.:confused:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
tja du har ju betalat det via höjda avgifter till fack sänkt sjuklön mm så du har egentligen inte fått mycket mera pengar även om det ser ut så. tror jag har gått + - noll ungefär men du kanske tjänar mer inte vet jag.:confused:

Facket är frivilligt att vara med i. Jag har aldrig, och kommer aldrig, att vara med i facket så som den "svenska" versionen ser ut.
Sänkt sjuklön - visst. Men man kanske inte behöver vara hemma för att man har ont i lilltån.

Grejen med den sänkta inkomstskatten är att den som tjänar in pengarna får större valfrihet vad han vill göra med dem istället för att, som tidigare, Partiet bestämmer hur jag ska disponera min lön.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Varför måste det bli ett barnsligt rött/blått sandlådebeteénde när något politiskt diskuteras?

Fredrik Reinfeldt är inte enligt min mening tillräckligt handlingskraftig och tydlig för att vara stadsminister.

Självklart är det så. När det gäller skattehöjningar så talas det om hur de rika svinen i Täby/Vellinge minsann ska betala fler % i skatt. Men när det gäller skattesänkningar så talas det om hur de rika svinen i Täby/Velling minsann tjänar så mycket mer (i kronor och ören) på skattesänkningen än de stackars låginkomsttagarna, trots att det är låginkomsttagarna som får den största skattesänkningen relativt sett. Historien om de 10 lunchande polarna kommer osökt till minnes.

Edit:

Diskussionen är mycket mer nyanserad än vad du vill erkänna, jag tror ingen socialdemokrat eller moderat värd namnet skulle diskutera skatter utifrån vad personer i Täby tjänar.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fredrik Reinfeldt är inte enligt min mening tillräckligt handlingskraftig och tydlig för att vara stadsminister.

Jag tycker att han är den handlingskraftigaste stadsminister vi haft på många år. Men sedan kan man ju förstås diskutera om det är tillräckligt. Däremot håller han en Wallenbergskt låg medial profil

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Jag tycker att han är den handlingskraftigaste stadsminister vi haft på många år. Men sedan kan man ju förstås diskutera om det är tillräckligt. Däremot håller han en Wallenbergskt låg medial profil

Jag önskar att en partiledare håller en mer aktiv medial profil och visar ansvar när det är moralproblem inom de egna leden. Lite mer kraftag behövs för att visa handlingskraft och vilja att tillrättalägga problem existerar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag önskar att en partiledare håller en mer aktiv medial profil och visar ansvar när det är moralproblem inom de egna leden. Lite mer kraftag behövs för att visa handlingskraft och vilja att tillrättalägga problem existerar.

Det behövs inte för min del, det räcker med att se handling. Göran stod ju mest och bräkte, inte tog han ngn av sina ministrar i öronen när de hade gjort bort sig. Göran syns ju emellanåt tom mer i media än sin efterträdare Fredrik. :hihi

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Det behövs inte för min del, det räcker med att se handling. Göran stod ju mest och bräkte, inte tog han ngn av sina ministrar i öronen när de hade gjort bort sig. Göran syns ju emellanåt tom mer i media än sin efterträdare Fredrik. :hihi

Det är inte utveklande att peka på andra laget och säga "De var inte bättre än såhär så det behöver vi inte heller vara" Om samma devis applicerades på fordon hade vi inte haft mer än A-ford.

Edit:
Jo Fredrik är nog rädd för kameran.

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...