Fredrik Reinfeldt måste avgå!

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
På samma sätt är tex alkohol och bensin egentligen inte så dyrt i Sverige. Så vad gnäller ni om?

En krona är väl för fasen alltid en krona oavsett om det man betalar kallas skatt eller något annat?

En svensk boendes och jobbandes i Sverige har generellt sett inte mindre köpkraft för sin lön än en dansk boendes och jobbandes i Danmark.

Du känner givetvis en massa danskar som grund för ditt påstende? Om man bortser från bilaspekten, är det inte särskilt dyrt i Danmark jämfört med i Sverige. De danskar jag känner, det är en hel del, har i alla fall klart bättre köpkraft än sina svenska motsvarigheter.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Du känner givetvis en massa danskar som grund för ditt påstende? Om man bortser från bilaspekten, är det inte särskilt dyrt i Danmark jämfört med i Sverige. De danskar jag känner, det är en hel del, har i alla fall klart bättre köpkraft än sina svenska motsvarigheter.

Halva pappas släkt är danskar men varför skulle det vara grund till mitt påstående? Vad jag vet är "folk jag känner" en högst ovetenskaplig grund för ett påstående även om det används flitigt på SH och av svenska motståndsrörelsen.

Här kan du läsa lite om köpkraftsstatistik.

http://www.oecd.org/topicstatsportal/0,3398,en_2825_495691_1_1_1_1_1,00.html#500300

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Med statistik kan man bevisa allt. IRL > statistik i praktiken.

Okej, jag erkänner mig överbevisad:D

Förresten, jag lever ett skittrevligt liv utan problem, och det gör de flesta jag känner också, innebär det att inga problem existerar? Rätt gött isåfall.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Chris Bangle är BMW:s mediekåte chefsdesigner. Det var när han började som alla BMW:sar fick samma glosögda formspråk som Manga.

Död åt honom (bortsett från 3-seriecupén som är snorsnygg). Har han inte gjort ådis nuaste bilar? De visade någon som var ett 5-serienplagiat.

Oja. BMW och mercas ingenjörer har mitt hjärta. Men inte Chris Bangles design. Merca håller ju dock den utvändiga tidlösa stilen, iaf på E och S-klasse.

Nyare C-klass är ju finast. E-klassen pajas alltid av ett surt bakparti på kombin.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Död åt honom (bortsett från 3-seriecupén som är snorsnygg). Har han inte gjort ådis nuaste bilar? De visade någon som var ett 5-serienplagiat.

Nyare C-klass är ju finast. E-klassen pajas alltid av ett surt bakparti på kombin.

:fakta

Ja jag växte upp med BMW 5-serie på åttiotalet, det var de jag tog körkort i och sedemera tjuvlånade, familjens 520, 528 och sist 535M. De äldre karosserna hade ju lite ben i formerna, tex E30-karossen. Även gamla 2002 är ju så het. Riktiga busbilar.
BMW 3.0 CSI (E9) (bilden) är den utan konkurrens vackraste BMW jag sett hittills i mitt liv. Elegant som få. Vacker från alla håll, låg sidolinje och boattail. Men som sagt de flesta modeller har ju brilliant engineering. En BMW-front ska luta hajlikt framåt, inte som nu :arsele

Bifogat

• auto_bmwe9_03.jpg
    auto_bmwe9_03.jpg
    25.7 KB · Visningar: 32
  • 04_3.0%20CSi.jpg
    04_3.0%20CSi.jpg
    52.2 KB · Visningar: 31

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Okej, jag erkänner mig överbevisad:D

Förresten, jag lever ett skittrevligt liv utan problem, och det gör de flesta jag känner också, innebär det att inga problem existerar? Rätt gött isåfall.

Jag försöker inte överbevisa dig om någonting. Du kom med ett påstående baserat på kurvor och diagram, jag säger att verkligheten inte alltid stämmer med vad statistiken visar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Audi a5 är ju ett direkt plagiat av 3-serie coupé, speciellt baktill, så du är nog något på spåret. :5sure

I övrigt har Blackninja rätt och alla andra fel.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Jag försöker inte överbevisa dig om någonting. Du kom med ett påstående baserat på kurvor och diagram, jag säger att verkligheten inte alltid stämmer med vad statistiken visar.
Ok, eftersom statistiken ljuger så kommer här några prisexempel.

Mat kostar väl ungefär det samma, en liter mjölk ca 7:-
Big Mac & Co kostar nästa 60:-, vad kostar en sådan i Sverige nu för tiden?
Kläder samma prislapp, ibland något högre här.

Priser är DDK / SEK
SE 960i: 4600:- / 5300:-
Klippansoffa på IKEA: 1500:- / 1900:-
En 30-back Carlsberg: 80:- (på tilbud) / 250:- ?
iPod Nano: 1500:- / 1800:-
Volvo V70: 570.000:- / 285.000:-
Honda CBR 1000RR: 250.000:- / 140.000:-
Trådlöst bredband med 3: 500:- (3 mbit) / 200:- (7,2 mbit)
Fast bredband: 434:- (8 mbit / 0,5 mbit) / 349:- (24 mbit / 1 mbit)
Packard Bell Easynote MX61-B-013D: 6799:- / 6990:-

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
...massa priser...
Priserna säger absolut ingenting om köpkraften hos befolkningen utan någon form av jämförelse av nettoinkomst.

Edit: Jag håller f.ö. med Chris, vilket förmodligen gäller de allra flesta länder som har en marknadsekonomi eftersom priserna i dessa länder styrs av tillgång och efterfrågan. Average Joe, medelsvensson osv. har i princip likvärdig köpkraft i sina hemländer.

Last edited:

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
En liter mjölk kostar 8.50 (10:- på bensinmackar).
Du får 15/1 Mbit bredband adsl hos tdc för 359dkk. Har inte kollat andra ISP.

Jag påstod inte heller att statistiken ljuger, men man kan bevisa vad som helst med den, beroende på vad man vill få fram. Man kan m.a.o. förvränga sanningen.

Last edited:

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
:fakta

Ja jag växte upp med BMW 5-serie på åttiotalet, det var de jag tog körkort i och sedemera tjuvlånade, familjens 520, 528 och sist 535M. De äldre karosserna hade ju lite ben i formerna, tex E30-karossen. Även gamla 2002 är ju så het. Riktiga busbilar.
BMW 3.0 CSI (E9) (bilden) är den utan konkurrens vackraste BMW jag sett hittills i mitt liv. Elegant som få. Vacker från alla håll, låg sidolinje och boattail. Men som sagt de flesta modeller har ju brilliant engineering. En BMW-front ska luta hajlikt framåt, inte som nu :arsele

:tummenupp

Både E-30 karossen och E-28 karossen suveränt snygga!
Min gamla bil Btw!

Bifogat

• 620376_30_full.jpg
    620376_30_full.jpg
    60.5 KB · Visningar: 30

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Priserna säger absolut ingenting om köpkraften hos befolkningen utan någon form av jämförelse av nettoinkomst.
Ok vi säger att dansken får 5000:- mer i månaden i lön då. (Jag fick förvisso inte lägre lön i Sverige än min Danska kollega på motsvarande jobb)

I Danmark får du behålla 1 x (1 - 0.46) = 0,54:-
I Sverige får du behålla 1 x (1 - 0,33) = 0,67:-

27.000:- x 0,54 = 14.580:-
22.000:- x 0,67 = 14.750:-
(Fast det blir missvisande för nu orkar jag inte räkna med marginalskatten som dansken måste betala)

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En liter mjölk kostar 8.50 (10:- på bensinmackar).

Jag påstod inte heller att statistiken ljuger, men man kan bevisa vad som helst med den, beroende på vad man vill få fram. Man kan m.a.o. förvränga sanningen.

Precis som man kan med "folk man känner".

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
:rofl
Men det gör inte dom röda?

Kommunalskatten är det kommunalpolitikerna som har hand om, inte regeringen.

Det är bra.....ta ett quote och placera det total utom sammanhang. :tummenupp

Halmstad = Moderat styre.

Sverige = Moderat styre.

Finns ju ingen koppling i skattepolitiken därimellan alls :rolleyes:

Men go ahead, tro att moderata regeringen magiskt kommer att sänka skatterna utan att ta igen det på avgifter eller what ever.

Men så länge DU får lägre skatt utan medföljande höjda avgifter så är allt skit bra..eller hur.

Ungefär som om du tjänat X antal tusen i 20 år och helt plötsligt ska få X antal tusen MINDRE i kassan (statskassan)........skulle inte tro det.

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
...27.000:- x 0,54 = 14.580:-
22.000:- x 0,67 = 14.750:-
(Fast det blir missvisande för nu orkar jag inte räkna med marginalskatten som dansken måste betala)

Visst blir det missvisande eftersom det är ganska många fler faktorer som spelar in. Löneskillnaderna mellan olika branscher i länderna är olika stora och fasta utgifter (boendekostnader o. dyl.) bör tas med i jämförelsen för att verkligen se vad man får kvar i plånboken. Det är ju dessutom ganska stora skillnader i olika delar av Sverige, vilket jag antar att det även är i dk?!
För att få en rättvisande bild krävs ganska omfattande uträkningar som jag inte tror att varken du, jag eller nån annan här på sh har ork att utföra :)

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Det är bra.....ta ett quote och placera det total utom sammanhang. :tummenupp

Halmstad = Moderat styre.

Sverige = Moderat styre.

Finns ju ingen koppling i skattepolitiken därimellan alls :rolleyes:

Om regeringen sagt att "nu sänker vi inkomstskatten för alla - utom i Halmstad." hade du haft ett case. Nu visar du bara på din okunnighet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Liberaler och kommunister älskar och hatar statistik, beroende på dagsform. Finns hur många ämnen som helst som de försöker bevisa någon dum tes genom att hänvisa till en isolerad procentsats.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning