Friluftstråden

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Hoj
BMW R1200GS -16
Vilka typer av kastruller vill du ha?
Finns det mer än "kastruller"?
...sen är det ju just typen jag vill få tips om...
De har ju dels nonstick och att det repas bort lätt mm vet jag... sen har de väl en variant med aluminium på utsidan och stål på insidan...?
Hur är dem...?
Finns det mera?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Tänkte mer på om du vill ha ultralätt eller ultrahållbart eller ultradyrt eller ultravanligt…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är inte oringar utan rätt breda gummiringar.
Jag har i o f s inte kollat med en firma i stan som säljer mycket konstiga gummisaker.
Dom korkarna är avsedd att plugga andra hål med, dom tar upp så mycket plats inuti så att säga...

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Tänkte att det kanske är läge att skaffa nya ullfrottelångkallingar, då mina 20-30 år gamla mest består av hål. Men inte fasen heter det Ullfrotte längre, numera kallar dom sig Woolpower. Och dyra har dom blivit också. Men känns ff som bra skit.

Och dagens tips är att Widforss har rejäl rea på dom gråa i standardvariant.

IMG_20220210_175247-01.jpeg

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
Kul tråd!
Är det nån som har erfarenheter/tips om hängmatte-camping?
Köpte en som ett roligt alternativ till tält för sommarens skogsturer, extra bred så dottern (6år) kan hänga (haha) med.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Kul tråd!
Köpte en som ett roligt alternativ till tält för sommarens skogsturer, extra bred så dottern (6år) kan hänga (haha) med.
Myggnät är ett måste om man tänkt sig sova ostört. Regnskydd är bra, inte bara för regn, utan tar även bort dagg som bildas. Finns i lyxvarianter som denna: https://www.outnorth.se/exped/scout-hammock-combi-ul-78316#GreenGrey

Och i billigare utföranden:

Jag har själv lite svårt att sova bra i hängmatta, för man ligger som en ostbåge och det är svårt att strcäka på sig helt rakt. Lätt att få nackspärr och bli stel i ryggen. Men bortsett från det, så är det överlägset jämfört med att vara på marken. Man slipper kryp som spindlar och fästingar och behöver inte förbereda marken så det är slätt och rätt lutning osv.

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Hoj
Lill-Jingis
Myggnät är ett måste om man tänkt sig sova ostört. Regnskydd är bra, inte bara för regn, utan tar även bort dagg som bildas. Finns i lyxvarianter som denna: https://www.outnorth.se/exped/scout-hammock-combi-ul-78316#GreenGrey

Och i billigare utföranden:

Jag har själv lite svårt att sova bra i hängmatta, för man ligger som en ostbåge och det är svårt att strcäka på sig helt rakt. Lätt att få nackspärr och bli stel i ryggen. Men bortsett från det, så är det överlägset jämfört med att vara på marken. Man slipper kryp som spindlar och fästingar och behöver inte förbereda marken så det är slätt och rätt lutning osv.
Ja den jag köpte var med myggnät, och köpte en presenning till oxå!
Ska bli spännande att prova (förmodligen är jag alldeles för lång för hängmatta) men dottern kommer älska det!

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Apropå att tända brasa. Jag har med tändstickor och en sån här: https://www.jula.se/catalog/fritid/...tsutrustning/friluftskok/stormtandare-008395/ Dom är rackarns smidiga, drar inte så mycket gas och ger en liten svetslåga.

Jag gjorde block av stearin blandat med kutterspån, i en vinkelprofil i alujumjum som jag tejpade igen i ändarna, och sen fyllde med min blandning. När det hade svalnat bröt jag av det i några centimeter långa bitar. Det är ju inte fotogenkänsla, men det brinner stadigt och bra, perfekt om man har sur ved som behöver värme ett tag. Annars är det spänt och lite näver eller en papperstuss som gäller, om man inte har torrt granris då.

Är det blött ute så åker det med 2x2dm papp att ha under brasan, det är perfekt tills det har tagit sig så pass att ett plaskigt underlag inte spelar någon roll.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Motprsågsspån blandat med stearinljusstumpar i muffinsform.
In i ugnen, 100 grader i 30 minuter sen har man perfekta tändblock av spillprodukter!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kul tråd!
Körde inte Peter Persson någon sådan på Youtube i höstas?
Rekommenderar annars alla hans filmer.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Pannlampa, vilken?
Jag har en liten Petzl som jag tänkte lägga i bilen.
Vill ha någon smidig att ha i fickan i skogen, ej extrem, ej klenaste

Tips?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Pannlampa, vilken?

Tips?
Jag köpte en sån här:
Inte den smidigaste att ha i fickan men det lite speciella pannbandet har funkat bra för mig vilket gjort att jag använder det mycket mer än min gamla pannlampa.
Kolla prisjakt.se för bästa pris.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Pannlampa, vilken?

Tips?

XXL har rea nu på en halvbra pannlampa. Nedsatt från 1499 till 599.

Olight 1500 tror jag den heter.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...