Funderar på att sälja. Hur känner andra?

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jag har starka funderingar på att sälja min motorcykel när man läser om alla olyckor och dödsolyckor. Känns inte som att jag vill gå in med livet som insats i mitt intresse.

Jag gör självklart väldigt mycket för att eliminera riskerna att hamna i en olycka. Jag brassar inte på fel ställen, och väldigt sällan brassar jag på. Men det räcker med att man är borta ur koncentrationen i en tiondels sekund för att helvetet skall uppstå.

Är det bara jag som tänker så här eller finns det fler likasinnade? Det kanske är någon flipp min hjärna har fått så här tidigt på säsongen. Men jag hoppas den vänder. Annars vill jag inte köra hoj längre. Även om det är bland det roligaste jag vet.

/Martin
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Jag har starka funderingar på att sälja min motorcykel när man läser om alla olyckor och dödsolyckor. Känns inte som att jag vill gå in med livet som insats i mitt intresse.

Jag gör självklart väldigt mycket för att eliminera riskerna att hamna i en olycka. Jag brassar inte på fel ställen, och väldigt sällan brassar jag på. Men det räcker med att man är borta ur koncentrationen i en tiondels sekund för att helvetet skall uppstå.

Är det bara jag som tänker så här eller finns det fler likasinnade? Det kanske är någon flipp min hjärna har fått så här tidigt på säsongen. Men jag hoppas den vänder. Annars vill jag inte köra hoj längre. Även om det är bland det roligaste jag vet.

/Martin


Du får samma öde som många många andra om du lägger hjälmen på hyllan, vissa tycker det är de bästa de gjort o längtar inte alls tillbaka till det o andra har väl suget men värdesätter andra saker istället.
Själv letar jag för fullt efter ny hoj o tänker inte lägga hojåkandet på hyllan än på ett tag iaf, även fast man får sig tankeställare hela tiden.
 

Pizzabagarn

Guest
Jag har starka funderingar på att sälja min motorcykel när man läser om alla olyckor och dödsolyckor. Känns inte som att jag vill gå in med livet som insats i mitt intresse.

Det är väl just detta som gör att du förhoppningsvis klarar dig. Blotta tanken att något faktiskt kan hända lär nog rädda många framledes :)
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
Visst kan ”oturen” va framme så att vem som helst på hoj kan drabbas. Men jag tror nog att om man bara använder sunt förnuft och är hyfsat bra på att köra så är inte riskerna så stora som statistiken visar.
Så nog fortsätter jag att köra
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Det är väl just detta som gör att du förhoppningsvis klarar dig. Blotta tanken att något faktiskt kan hända lär nog rädda många framledes :)

Ja vem vet. Men sanast förra året blev jag påkörd här i Norge. Tanten som gjorde det smet från olyckan. Skrapad och omtöcknad. Idioter finns över allt i trafiken. Hoppas inte man behöver möta på nån mer bara.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Hmmmm.

En sporthoj uppmuntrar till höga hastigheter. Den är ju gjord att åka fort på. Antingen får du köra långsammare eller byta hoj. Du eliminerar inte riskerna, men du minimerar dom.

Köra enduro kanske? Inte mycket trafik i skogen iaf. Man slår sig oftare, men skadorna är sällan livshotande.
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Jag har starka funderingar på att sälja min motorcykel när man läser om alla olyckor och dödsolyckor. Känns inte som att jag vill gå in med livet som insats i mitt intresse.

Jag gör självklart väldigt mycket för att eliminera riskerna att hamna i en olycka. Jag brassar inte på fel ställen, och väldigt sällan brassar jag på. Men det räcker med att man är borta ur koncentrationen i en tiondels sekund för att helvetet skall uppstå.

Är det bara jag som tänker så här eller finns det fler likasinnade? Det kanske är någon flipp min hjärna har fått så här tidigt på säsongen. Men jag hoppas den vänder. Annars vill jag inte köra hoj längre. Även om det är bland det roligaste jag vet.

/Martin

Motorcyklar är inte bara mitt intresse, det är en väldigt stor del av mitt liv. Klart att det är farligt, men det är så mycket annat som är farligt här i livet.

Tänk bara hur utsatt man är som cyklist egentligen, eller fotgängare?
Knepet är man måste vara medveten om riskerna & sina begränsningar.

När man kör bil känner man sig i regel väldigt trygg & skyddad. Man lyssnar på musik och glider mest fram.

Som motorcyklist måste man vara väldigt defensiv i sin körning & bedöma mängder av intryck & information på en bråkdels sekund.

Sluta om du inte känner dig trygg. Men annars tycker jag att du ska köra & lägga märke till hur du utvecklas.

Ett tips är att läsa de inledande sidorna i boken "A twist of the wrist".
Jag tycker författaren Keith Code beskriver väldigt bra hur fördelningen vad som upptar tankarna hos en motorcyklist.

Som nybörjare så har man en 10-dollarsedel att fördela på sina tankar.
I början går större delen av 10-dollarsedeln åt till att hantera motorcykeln. I takt med att du lär känna motorcykeln så får du fler dollar över till att koncentrera dig på annat. Te x trafiken.

I slutänden när du är en riktigt van förare så har du så pass mycket kvar av dollarsedeln att du kan behärska & bedöma ett stort antal intryck på en bråkdels sekund.
 

JSPR

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Sthlm
Hoj
DukeII, Aprilia Sportcity
Jag bytte från gixxer till Duke. lägre fart=mindre skador.Jag kör ganska sakta/safe men med men en gixxer piper man snabbt upp mot 200 mellan rondellerna...och nötter som svängar ut,inte ser en... osv.Finns det gott om. Sluta inte!! själv börjar jag fundera på bankörning... Det måste ju vara perfekt!
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Hmmmm.

En sporthoj uppmuntrar till höga hastigheter. Den är ju gjord att åka fort på. Antingen får du köra långsammare eller byta hoj. Du eliminerar inte riskerna, men du minimerar dom.

Köra enduro kanske? Inte mycket trafik i skogen iaf. Man slår sig oftare, men skadorna är sällan livshotande.

Ja du har helt rätt där. Jag körde motorcross som mindre.Det tyckte jag va riktigt kul. Provade en polares cross förra sommaren men det va inte alls samma känsla. Sporthojar är farliga leksaker, uppmuntrar kanske inte till att gasa på. Men man använder ofta vad som finns att tillgå. Dock busar jag inte så grymt mycket som många andra faktiskt. Har egentligen mer med medtrafikanter och dolda risker att göra. Därför jag börjar tvivla lite. Djur, bilar som inte gör tecken, rullgrus, olja på vägarna osv. Då kvittar det om du kör en sporthoj eller en enduro. ramlar du av, ramlar du hårt.
 

Solid snake

Guest
Köp en motard eller nåt i den stilen, med endurokit såklart.

Går inte över 130 ofta för min del iaf, och det är på kurvig väg det händer, fortare är jobbigt. :3freak
 

MikkE

Guest
Tänker på samma sak varje gång jag har åkt ut. "Tänk om...." liksom.
Dessutom har jag respekt för min familj och vänner. Även om jag inte åkt mkt så kan en olycka hända när som helst.
Nu har jag äntligen köpt en hoj men är det verkligen min grej? Foto är ju egentligen roligare tycker jag...
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tänkte på det där på Bulten häromdagen faktiskt. Jag _kan_ köra snabbare än mitt makliga tempo, men jag vågar verkligen inte. Det räcker att det ligger lite grus i en kurva eller att du får ett möte på din sida, sen är det goodbye. Jag är inte så pass duktig att jag skulle reda ut en sån situation tror jag, iaf inte i högre fart än jag kör i.

Jag förstår ärligt talat inte hur många vågar köra med så små marginaler.
Det är med livet som insats man knäskrapar på Bulten en söndag.....

Ja du har helt rätt där. Jag körde motorcross som mindre.Det tyckte jag va riktigt kul. Provade en polares cross förra sommaren men det va inte alls samma känsla. Sporthojar är farliga leksaker, uppmuntrar kanske inte till att gasa på. Men man använder ofta vad som finns att tillgå. Dock busar jag inte så grymt mycket som många andra faktiskt. Har egentligen mer med medtrafikanter och dolda risker att göra. Därför jag börjar tvivla lite. Djur, bilar som inte gör tecken, rullgrus, olja på vägarna osv. Då kvittar det om du kör en sporthoj eller en enduro. ramlar du av, ramlar du hårt.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
gör som jag börja kör bana iställe.

Jag va visseligen ute idag och körde med polarens er-6:a men det där riktiga suget finns inte längre :confused:
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Du behöver väll inte sälja hojen... Man kan köra på bana:) Eller enduro
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Tänkte på det där på Bulten häromdagen faktiskt. Jag _kan_ köra snabbare än mitt makliga tempo, men jag vågar verkligen inte. Det räcker att det ligger lite grus i en kurva eller att du får ett möte på din sida, sen är det goodbye. Jag är inte så pass duktig att jag skulle reda ut en sån situation tror jag, iaf inte i högre fart än jag kör i.

Jag förstår ärligt talat inte hur många vågar köra med så små marginaler.
Det är med livet som insats man knäskrapar på Bulten en söndag.....

Jag tror inte jag har kört över min förmåga ännu mer än på bana. Det är ju alla andra saker jag irriterar mig på. Köra hoj kan jag hyfsat. Är ingen rossi, men heller ingen Stig Helmer. Problemet är att inte ens rossi kan förhindra rullgrus, en kärring som kör ut i din väg när du "VET" att hon inte skall vara där.

Det om 10-dollarsedeln stämmer rätt bra faktiskt. Men kan det inte vara så att ju bättre man blir och ju mer van man blir, ju mindre koncentrerar man sig på det viktiga?
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Jag bytte från gixxer till Duke. lägre fart=mindre skador.Jag kör ganska sakta/safe men med men en gixxer piper man snabbt upp mot 200 mellan rondellerna...och nötter som svängar ut,inte ser en... osv.Finns det gott om. Sluta inte!! själv börjar jag fundera på bankörning... Det måste ju vara perfekt!

Håller helt med om att det finns gott om nötter som inte ser oss på två hjul. Men om man som gör som ovanstående och piper upp i 200 mellan rondellerna är det ju inte så lätt för en bilförare att hinna med! Då är det nog lika gott att man byter till en hoj som inte går fullt så fort så behöver man inte falla för höghastighetsfrestelsen. Har själv tänkt tanken at byta till en något slöare hoj men just nu "innan den stora höjningen" så tror jag nog att det får bli Triple ett tag till, den låter så gott och så tror jag att kan köra med insidan av skallen. Den dagen jag märker att jag börjar tänja på gränserna utöver vad som är mer än hälsosamt kommer jag direkt sätta ut en annos på Trajjan, och den kommer nog snart. Eller så får man helt enkelt ge sig ut i skogen och sprätta lera och krocka träd istället för bilar som någon nyss föreslog! För en sak känns rätt så säker, leva utan hoj känns inte så muntert!

/Mattias
 

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Ort
Karlskoga & Örebro
Hoj
CBR600RR -03
Tänker på samma sak varje gång jag har åkt ut. "Tänk om...." liksom.
Dessutom har jag respekt för min familj och vänner. Även om jag inte åkt mkt så kan en olycka hända när som helst.
Nu har jag äntligen köpt en hoj men är det verkligen min grej? Foto är ju egentligen roligare tycker jag...

Ja nu har du velat fram o tillbaka som en tok i hundra år, varför inte vela lite till.
Ta o bestäm dig nångång o spara lite pengar om du ändå inte vill ha mc då :gnissla
 

MikkE

Guest
Ja nu har du velat fram o tillbaka som en tok i hundra år, varför inte vela lite till.
Ta o bestäm dig nångång o spara lite pengar om du ändå inte vill ha mc då :gnissla
Jo sant. Jag kanske har haft för höga tankar kring mc-åkandet? Trott att det inte är så farligt som det egentligen är. Man är inte speciellt skyddad och när jag vart ute har den ena bilen efter den andra bara svängt ut, bytt fil, blinkar inte osv. Jag har blivit mer rädd över omgivningen när jag sitter på hojen och att tänka 120% så hela tiden blir bara obekvämt och jobbigt.
Man vill ju inte "försöka" njuta av en solig dag och ta lite kurvor när man egentligen är osäker.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top