Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.

Nu blir ni aldrig av med mig...

Asgarv..:D :tummenupp
Du är så välkommen!

EN lördag med strålande solsken och inte rört hojen ... skäms lite.
Skall förbättra mig imorgon om vädret håller sig på sin goda sida.

Någon här som är sugen på en runda tillsammans med FZ-bröder??
Kalmar har numera 5st FZ750 så det kan bli några härifrån.
Vet att vi inte bor specielt nära men de som bor rimligt nära Kalmar/Karlskrona kanske kunde vara intresserade? Kan nyttja jobbet som viloställe/tvättmöjlighet efter körningen. Lonsdale och jag har rekat en del småvägar runtomkring Kalmar så det finns. Även Öland är nice (har kört över 50 mil på ön utan att köra alltförmycket på samma vägar).

Borde kört bana imorgon (Söndag) .... vem kunde veta att vädret skulle bli så här....:huvet :huvet :huvet :huvet

/Bysläden
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jo. Då var man back in buisness!

Gaffelolja bytt, samt att fjädrarna vändes uppochner (så delen med minst "skruv-längd" hamnade neråt). Oljan verkade inte vara fel på, och mängden var defenitivt inte för liten, snarare tvärt om.

Så jag ställer mig frågande; Kan det möjligtvis vara en för stor mängd olja som gjorde att dämparna slog i botten?

Har du fått ordning på dämparen nu? Fungerar de som de ska med en dämpning på dryga decimetern?

När det gäller kopplingen så är det normalt med ett visst motstånd. Men du har väl luftat systemet ordentligt?

Om man försöker starta hojen med växeln i kräver det extra mycket kraft av batteriet. Således är det en alltid en fördel att starta med friläge i. Speciellt om batteriet börjar bli lite trött....

G-man
 

blysläden

Kör gärna många mil men bana är roligast
Gick med
10 Oct 2006
Ort
I en lite 2:a
Hoj
En liten Honda och en stor Yamaha.

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Har du fått ordning på dämparen nu? Fungerar de som de ska med en dämpning på dryga decimetern?

När det gäller kopplingen så är det normalt med ett visst motstånd. Men du har väl luftat systemet ordentligt?

Om man försöker starta hojen med växeln i kräver det extra mycket kraft av batteriet. Således är det en alltid en fördel att starta med friläge i. Speciellt om batteriet börjar bli lite trött....

G-man

Tjena.

Jo fjädringen fungerar nu helt ok. Tror att det var för mycket olja i den och det var därför den slog så tidigt. men jag vet inte...

Ang kopplingens vätskan; Lufta? :rolleyes:

Hur man gör för att lufta har jag ingen aning om.

Vill du berätta?

Det jag gjorde vara att få upp behållar-locket, tömma ut det som var där innan och göra rent behållaren, fylla på med färsk DOT4 vätska från Würt så det ver knökfullt, sätta på locket och pumpa ett par gånger.


För övrigt så önskar jag få ner ljudnivån från avgassystemet.

(visst, några av er säger: IDIOT! HÄDELSE! osv. Men jag ska köra långt och nivån är för hög för comfort!)

Någon/Några som kan tipsa om bra (och billigt) material som dämpar bra och hur man monterar det på bästa sätt i dämparen (Se bild på V&H systemet)

20070722avgaseb5.jpg


Tack för att ni finns!

Johan
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750

För övrigt så önskar jag få ner ljudnivån från avgassystemet.

Det är ren kapitalförstöring om du bänder upp det där Vance and Hince-systemet (som säkert kostade minst 5.000 kr) och sen försöker packa det fullt med dämparull. Dessutom kommer du sannolikt att förstöra funktionen på systemet. Oddsen för att du ska få till en väl fungerande ljuddämpare är inte särskilt bra. Tvärtom är risken stor att du tillfälligt stryper effekten så kraftigt att du får en motorcykel som börjar gå riktigt pissigt. Sen efter ett tag har all dämparull du stoppat i systemet blåst ut och hojen låter och går som vanligt igen. Såvida du inte kan byta insats i systemet bör du stryka de där planerna.

Gör istället som alla andra. Använd hörselproppar.

G-man
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Det är ren kapitalförstöring om du bänder upp det där Vance and Hince-systemet (som säkert kostade minst 5.000 kr) och sen försöker packa det fullt med dämparull. Dessutom kommer du sannolikt att förstöra funktionen på systemet. Oddsen för att du ska få till en väl fungerande ljuddämpare är inte särskilt bra. Tvärtom är risken stor att du tillfälligt stryper effekten så kraftigt att du får en motorcykel som börjar gå riktigt pissigt. Sen efter ett tag har all dämparull du stoppat i systemet blåst ut och hojen låter och går som vanligt igen. Såvida du inte kan byta insats i systemet bör du stryka de där planerna.

Gör istället som alla andra. Använd hörselproppar.

G-man

Fuck!

Jag får väl lägga de planerna på is ett tag, men det vore skönt att skona hörseln lite... Jag kör med musikproppar, de dämpar defenitivt inte lika bra som riktiga proppar, men desto roligare att lyssna på musik under färden.

gränsen vför besiktning är väl vid 103 dB. Inte bra att höra sånt under flera timmar.

Aja
 

rader

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
ZZR 1100-98
FZ -88 går orent på låga varv

Har nyss köpt en -88 FZ750 med -89 motor för 10k, besiktigat och är än så länge nöjd med nyförvärvet förutom på en punkt, hojen vill nämligen gå orent under ca 3000varv när den e varm, över 3000 går den helt som den ska med bra drag hela vägen till varvstoppet.Motorn var utbytt till en -89 dito med ca 3000 mil på mätaren när jag köpte hojen, chassit har gått ca 9000.
Har bytt luftfilter och insugsgummin som båda var tämligen slut utan resultat.Verkar även gå ganska fett, går nämligen bra att starta helt utan choke och går rent tills motorn e varm.Det sitter huvudmunstycke 102,5 i gasarna, är detta i närheten av vad ni andra kör med?Dämparen e bytt till en kolfiverdito med tämligen obefintligt innehåll:yoparty , men på grund av detta borde väl hojen snarare gå magert?
Har även fått tips på att stiften kan vara för hårda, men jag tycker det känns mer som ett bräsnleproblem....
Är tacoksam för tips på var jag ska börja leta, om det finns några typfel som kan orsaka detta, vill köra så mycket som möjligt det sista av säsongen utan att behöva ligga på tvåan i stan hela tiden...:huvet
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750


Ang kopplingens vätskan; Lufta? :

Hur man gör för att lufta har jag ingen aning om.

Vill du berätta?

Det jag gjorde vara att få upp behållar-locket, tömma ut det som var där innan och göra rent behållaren, fylla på med färsk DOT4 vätska från Würt så det ver knökfullt, sätta på locket och pumpa ett par gånger.

Ok, du har inte luftat kopplingen. Du har heller inte bytt mer än hälften av hydralvätskan. Om du bara byter vätskan i toppkärlet så har du ju ändå ca. hälften av den gamla vätskan kvar längre söderut i systemet.

Alla hydralsystem (på FZ-an innebär det ju både koppling som broms) måste luftas när man håller på och öppnar systemet/byter vätska. Att lufta innebär inte att alla delar ska få sig lite luft utan att man ser till att alla luftbubblor i systemet försvinner. Anledningen till att luften måste bort är att luft kan komprimeras emedan vätska inte kan komprimeras. Trycker du på kopplingen/bromsen med luft i systemet kommer du inte att få full effekt. Bromsen upplevs som svampig.

Om kopplingen inte fungerar korrekt kan man i värsta fall bara få förstörd koppling/växellåda. Om bromsarna däremot inte är luftade korrekt kan man snabbt bli kylarprydnad på en gammal volvo amazon....

Så hur luftar man då ett system?

Jo, det finns många olika skolor inom detta område, och många olika hjälpmedel varav luftventiler kanske är de bästa.. Jag kommer dock nedan beskriva den allra simplaste metoden som du ganska snabbt kan genomföra med det minsta antalet reservdelar. Detta är troligen också den metod du har beskriven i din verkstadshandbok. Om den är på engelska så heter proceduren det dock "bleeding" där.

Du behöver:
* En ca halvmeter lång genomskinlig plastslang med ca 4-5 m.m inre diameter. Finns på alla möjliga reservdelsaffärer. Används bland annat som vindrutespolarslangar.
* En barnmatsburk. (tom...)
* Bromsvätska. DOT4
* En fast nyckel i storlek 8 mm om jag nu inte minns helt fel. En skiftnyckel kan förståss användas även den men det är klart mycket enklare med öglan på en liten fast nyckel. Att använda skiftnycklar på luftnipplar har många mekaniker bittert ångrat eftersom man så lätt vrider sönder de där bultarna som ofta är gjorda i koppar, eller vad det nu är för mjukt material. (Det är inte en dum idé att använda lite kopparpasta på gängorna om man skruvar ut hela skruven...)
* En stjärnskruvmejsel.

1. Börja sedan med att lokalisera kopplingens hydralkolv på vänster sida motorn. Följ hydralslangen till en liten rund deciliterstor knopp alldeles framför främre drevet. Därinne finns en hydralkolv som pressar en metallstav tvärs igenom växellådan för att trycka isär kopplingslamellerna som sitter på höger sida motorn. (Innanför Yamaha-emblemet.)

2. På denna kopplings-"knopp" finner du en liten luftnippel. Sätt luftslangen på denna luftnippel.

3. Den andra änden av luftslangen placerar du i barnmatsburken som du ställer på golvet. Häll upp några centimeter fräsch bromsvätska i botten av burken och se till att änden av luftslangen alltid befinner sig under denna yta. Tejpa fast den i burken vettja!

4. Sen skruvar du upp och tar bort locket till koppplingsbehållaren på styret.

5. Nu ska du först se till att "spola ur" systemet. På detta sätt får du bort all den gamla vätskan och förhoppningsvis även eventuella avlagringar/skitansamlingar....

6. Öppna upp luftnippeln en aning med den fasta nyckeln. Bara ett kvarts varv från stängd. Öppnar du mera riskerar du att hydralvätska/luft passerar genom gängorna istället för att passera igenom luftnippeln/slangen.

7. Sätt igång och pumpa ner hydralvätska genom kopplingen. Pumpa, pumpa och pumpa på handtaget. Om vätskan i systemet har något år på nacken kommer du snabbt märka att vätskan som rinner ut i barnmatsburken inte är lika klar och fin som den du nyss hällde däri.

8. OBS. Under hela den här processen är det viktigt att du inte låter behållaren på styret bli tom. Fyll på den kontinuerligt annars kommer du helt plötsligt att pumpa ner luft i systemet alternativt få ett baksug nere vid nippeln. Vrid styret åt höger för att vätskebehållaren ska vara så rak som möjligt. Det kan underlätta om du skruvar bort rutan. Du ska dock aldrig fylla behållaren till bredden. Jag har för mig att det finns en max-markering ca 5 m.m. från toppen.

9. När du märker att vätskan som passerar igenom slangen är ren och ny stänger du luftnippeln. Nu bör din kopplings hydralsystem vara renspolat.

10. Ta en kaffepaus.

11. Under pausen har förhoppningsvis luftbubblorna samlats till den högsta punkten i "kopplingsknoppen" och nu är det dags att börja lufta systemet. När du nu trycker in kopplingshandtaget nu borde det vara skapligt bra motstånd. Du kan dock uppleva en viss "svampighet" och detta beror med 90% säkerhet på att du har fått luft i systemet.Nu kommer vi till den del av detta arbete som är mycket komplicerat för alla män. Vi måste nämligen göra två saker samtidigt och rörelserna måste dessutom vara koordinerade!

12. Tryck på kopplingen samtidigt som du öppnar upp luftnippeln och släpper ut vätska/luft. (Titta på slangen!) När kopplingshandtaget när ända in mot styret stänger du luftnippeln igen. Släpp sen upp kopplingshandtaget igen. Nu kanske du såg att en eller flera luftbubblor åkte ur luftnippeln. Upprepa denna process tills dess att inga luftbubblor lämnar systemet. Luftnippeln ska alltså vara stängd förutom när du trycker in handtaget.

13. Ta en påtår.

14. Upprepa steg 12 och försäkra dig om att ingen luft finns kvar i systemet.

15. Skruva på locket på kopplingvätskebehållaren och sätt dit det lilla gummilocket på luftnippeln.

16. Du kommer troligen att fortfarande känna ett visst minimalt motstånd när du rullar motorcykeln med växeln i men det är ok.

17. Ta en provtur.

18. Om allt fungerar bra så värm den sista kaffeskvätten i mikron och ta sedan en tretår och känn dig nöjd. :)


En sak du dock absolut ska tänka på är att hydralvätska är frätande! Dina händer tål det men spiller du bromsvätska på lacken måste du torka bort det omeddelbart. Om du inte gör detta får du snabbt fin-fina ränder/fläckar. Jag har dessa märken kvar från första gången jag gjorde ovanstående.....

Detta är något du sedan även bör böra på bromsarna. Men börja med kopplingen för säkerhets skull. Sen ger du dig på bakbromsen och kontrollerar att du verkligen är haj på det där jobbet innan du ger dig på något så livsviktigt som frambromsarna. Läs i din verkstadshandbok!

Sen rekommenderar jag dig att byta till stålomspunna bromsslangar. (Kanske även kopplingsslangen när du ändå håller på.) De där gamla originalslangarna i gummi flexar när de utsätts för tryck och då uppnår du inte full bromseffekt. Stålomspunna kan inte flexa/utvidgas.

Hoppas detta varit till någon hjälp.

G-man
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Fan shit pommfritt!

Du är ovärderlig G-Man!

Om vi någonsin korsar våra vägar ska jag bjuda dig på kaffe (vilket jag olyckligen inte dricker, än) och en puss i påsk...

Haha, nä, vi lämnar den sista därhän men tack så jättemycket, jag ska ta tag i det på onsdag! Vilken beskrivning! Oj oj oj oj.

Med denna instruktion klarar nog till och med min cykloptiske vän som har problem med allt tekniskt men av någon anledning är utmärkt på att limma fast fingrarna på sig sjäv!

Det jag tycker verkar vara konstigt är att vätskebehållaren var praktiskt taget tom (så man såg båda hålen till slangen) , och när jag skruvat av locket så tänkte man sig inte för varpå man provade att dra i kopplingshandtaget och fick vätska i ansiktet. Så efter ett par minuter kunde jag märka att det var en elakartad liten flytande sak då det sved skönt i pannan/tinningen)...

Borde inte systemet vara helt fullt med luft on behållaren var det?

Men det funkar som det ska.

Aja.

Ska lufta iaf!

TACK!!!!
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Har nyss köpt en -88 FZ750 med -89 motor för 10k, besiktigat och är än så länge nöjd med nyförvärvet förutom på en punkt, hojen vill nämligen gå orent under ca 3000varv när den e varm, över 3000 går den helt som den ska med bra drag hela vägen till varvstoppet.Motorn var utbytt till en -89 dito med ca 3000 mil på mätaren när jag köpte hojen, chassit har gått ca 9000.
Har bytt luftfilter och insugsgummin som båda var tämligen slut utan resultat.Verkar även gå ganska fett, går nämligen bra att starta helt utan choke och går rent tills motorn e varm.Det sitter huvudmunstycke 102,5 i gasarna, är detta i närheten av vad ni andra kör med?Dämparen e bytt till en kolfiverdito med tämligen obefintligt innehåll:yoparty , men på grund av detta borde väl hojen snarare gå magert?
Har även fått tips på att stiften kan vara för hårda, men jag tycker det känns mer som ett bräsnleproblem....
Är tacoksam för tips på var jag ska börja leta, om det finns några typfel som kan orsaka detta, vill köra så mycket som möjligt det sista av säsongen utan att behöva ligga på tvåan i stan hela tiden...:huvet


Jag skulle jättegärna ställa upp och hjälpa men jag är betydligt grönare på detta område än du verkar vara... Hoppas det löser sig, och grattis till köpet!

Må du få många fina mil ihop med Fz 750!
 

than

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2006
Ort
Jönköping
Hoj
FZ750 *såld*, ER6n ABS -07 *såld*
Fan shit pommfritt!

..provade att dra i kopplingshandtaget och fick vätska i ansiktet...

Jag tänkte lägga till (den förövrigt fenomenala beskrivningen ovan) att man ska vara lite försiktig med att dra för hårt i kopplingshandtaget med locket borta. Blir lätt en fontän då...

Men du har redan skaffat dig den kunskapen på egen hand... :tungan

Lycka till med luftningen!!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Som jag skrev så finns det många olika skolor inom detta område, och en mängd olika hjälpmedel.

Det kanske enklaste och billigaste hjälpmedlet är dessa enkla backventiler som Biltema säljer.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82487

De kostar enbart 39.90 kr så det kan vara en bra investering.

De försvårar att luft sugs in bakåt in i systemet. Märk dock att jag bara skriver försvårar och inte förhindrar. Har du luft i luftningsslangen kommer denna att söka sig uppåt.

Jag hade mardrömmar om luftning inatt ;-) och skulle vilja komplettera ovanstående beskrivning med att det ibland kan vara svårt att genomföra "spolningen" av ett hydralsystem utan att ofrivilligt suga in "bakluft" in i "kopplingsknoppen" om du spolar systemet med luftnippeln öppen hela tiden. (punkt 6 och 7) På vissa system kan man därför tvingas använda metoden jag beskrev i punkt 12 även när man spolar systemet. Dvs. bara ha luftnippeln öppen när du har tryck på kopplingshandtaget.

Ett enkelt sätt att snabbt få ut stora mängder av den gamla vätskan är också att man demonterar bromsoket/kopplingsknoppen och pressar tillbaka hydralkolven för hand. (Detta måste du ju göra när du byter bromsbelägg.) Öppna då upp luftnippeln innan annars trycker du bara upp skiten tillbaka upp till styret.

Det jag tycker verkar vara konstigt är att vätskebehållaren var praktiskt taget tom (så man såg båda hålen till slangen) , och när jag skruvat av locket så tänkte man sig inte för varpå man provade att dra i kopplingshandtaget och fick vätska i ansiktet. Så efter ett par minuter kunde jag märka att det var en elakartad liten flytande sak då det sved skönt i pannan/tinningen)...

Borde inte systemet vara helt fullt med luft on behållaren var det?

Luftbubblor söker sig uppåt så om du enbart höll på och fibblade uppe i toppen av systemet kan du ju inte ha tryckt någon bubbla nedåt. Men om du samtidigt hade öppnat luftnippeln nere på "kopplingsknoppen" så hade luft lätt kunna följa med vätskan söderut.

Tvärt emot vad man kanske kan tro så är ju inte behållaren uppe vid toppen 100% lufttät. De är ventilerade. (Ja du kan t.o.m. pressa ut vätska igenom detta ventileringshål...) Anledningen till denna kontruktion är ju t.ex. att om det bildas vakum längst upp så sugs ju vätskan uppåt hela tiden. Ett enkelt sätt att eliminera luftbubblor i systemet är därför att man bara låter cykeln stå under natten. Bubblorna söker sig då automatiskt uppåt till behållaren och ut i friska luften. Systemet är alltså till viss del självluftande.

Ett hydralsystem är aldrig 100 % tätt. Det går helt enkelt inte att uppnå detta eftersom du har rörliga delar i systemet. Nere vid kolvarna har du ju o-ringar och packboxar som tätar så gott de kan men 100% täthet kan du inte nå upp till. Med tanke på att kopplingens hydralkolv dessutom sitter i en miljö som ofta värms upp (expanderar) / kyls ner (krymper) kraftigt så får du alltid räkna med att systemet bara är tätt till 99.99999%. Risken för detta ökar ju också ju äldre system du pratar om. Packningarna torkar ihop/slits ut. Du måste alltså hålla koll på alla tre behållarna.

Obs. Om nån kolv i bromsen/kopplingen börjar gå trögt (Du ska ju kunna trycka in kolven med fingrarna utan att bli alldeles blå i ansiktet) kan det vara så att det kommit in nån skit som fått kolven att kärva fast. Detta märker du ofta genom att bromsen ständigt ligger på. (Mycket vanligare på bilar som ju körs året om.) Det finns ju mänger av olika lösningsmedel man kan använda för att lösa upp dylik "rost" men en hel del av dessa produkter mjukar upp/smälter packbokarna/o-ringarna och tvingar dig till en komplett demontering av bromsoket. = Ett slaskigt bökigt helvete att rätta till. Var försiktigt med vilka lösningsmedel du använder! Använd helst bromsvätska som smörjmedel. Ett mycket bra tips är att införskaffa en mindre injiceringsspruta från sjukvården och använda den för att portionera ut vätska i droppform.

Det är aldrig en dum idé att pumpa ut kolven och pressa tillbaka den ett antal gånger för att se till att den rör sig någorlunda obehindrat fram och tillbaka. Torka bort eventuell smuts. Var dock försiktig så att du inte trycker ut kolven för långt för då "skjuter" man helt plötsligt isär kolven från oket och har ett jättetrevligt, kladdigt och demonterat system i sina händer. En kolv kan oftast tryckas ut ca 1.5 cm från bottenläge innan man riskerar att "skjuta iväg den".

När det gäller hydralsystem kan man också nämna följande fakta även fastän det inte direkt är relevant när det handlar om motorcyklar. Om en hydralsystem under arbete spinger läck kan vätska skjutas ut under extremt högt tryck i en mycket smal stråle. Denna kan med lätthet skjutas rakt igenom huden om man har otur. Hydralvätska är mycket giftigt och kan faktiskt vara livsfarligt om det "injiceras" på detta sätt.

Good luck!
G-man
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Har nyss köpt en -88 FZ750 med -89 motor för 10k, besiktigat och är än så länge nöjd med nyförvärvet förutom på en punkt, hojen vill nämligen gå orent under ca 3000varv när den e varm, över 3000 går den helt som den ska med bra drag hela vägen till varvstoppet.Motorn var utbytt till en -89 dito med ca 3000 mil på mätaren när jag köpte hojen, chassit har gått ca 9000.

Har bytt luftfilter och insugsgummin som båda var tämligen slut utan resultat.Verkar även gå ganska fett, går nämligen bra att starta helt utan choke och går rent tills motorn e varm.Det sitter huvudmunstycke 102,5 i gasarna, är detta i närheten av vad ni andra kör med?Dämparen e bytt till en kolfiverdito med tämligen obefintligt innehåll, men på grund av detta borde väl hojen snarare gå magert?

Har även fått tips på att stiften kan vara för hårda, men jag tycker det känns mer som ett bräsnleproblem....

Är tacoksam för tips på var jag ska börja leta, om det finns några typfel som kan orsaka detta, vill köra så mycket som möjligt det sista av säsongen utan att behöva ligga på tvåan i stan hela tiden...

Ok, några förslag på lösningar borde man ju kunna prestera.

* Kontrollera också så att choken inte har hängt sig. Det kan hypotetiskt sätt vara så att din choke ligger på ständigt. Detta gör ju att tomgången höjs när motorn är varm. Sen har nån finurlig typ sänkt tomgången genom att vrida tillbaka tomgångskruven istället för att frigöra chokevajern. Om jag inte minns helt galet så kan man råka montera chokevajern fel så att det bildas ett skarpt veck på vajern. Detta förhindrar dess gång. Om motorn har bytts ut har säkerligen chokevajern demonterats och sedan kanske inte monterats tillbaka på rätt sätt. (Talar utifrån egen erfarenhet....) Kontrollera att chokereglaget nere på förgasaren verkligen rör sig fram och tillbaka när du drar/trycker ner choken. Är heller aldrig en dum idé att låta nån droppe olja droppa ner igenom chokevajerns shyddshölje för att smörja och skydda den mot rost.

* Pendlar din tomgång upp och ner? I så fall bör du synkronisera förgasarna så att de går jämt. (Ger alla cylindrarna lika mycket soppa.) För att kunna göra detta måste du ha synkroniseringsklockor. Dessa kostar ca 1.000 kr. Eller så får du vända dig till en verkstad alternativt en trevlig polare som införskaffat dylikt.

* Skruva ut ett tändstift och kontrollera så att du har rätt sort monterade.

* Risken finns ju att du fått avlagringar i förgasarna. Man ska alltid se till att tömma förgasarna inför vinterförvaringen. Gör man inte det är risken för avlagringar stor eftersom bensin avdunstar. Inför vinterförvaringen bör du stänga av soppakranen och köra motorn tills den dör av törst. (Tar ett par minuter.) Sen öppnar du upp bottenskruven (gummislangarna som förbinder förgasarana 2+2) och låter den sista skvätten bensin rinna ut.

* Membranen i förgasarna kan också ha skadats/åldrats/spruckit. Men om detta ger de symptom du nämner vet jag inte.

* När justerades ventilerna senast? Dessa skall justeras vid 4.200 mil. (8.400 mil ... osv.) Om motorn verkligen bara gått ca 3.000 mil borde det ju inte vara problemet men det finns ju tyvärr alltid en viss risk att motorn trots allt gått mer... De kan vara anledningen till hackig/ojämn gång men det är ett tämligen stort jobb att fixa. (Du måste riva isär hela toppen och plocka bort kamaxlarna för att kunna shimsa om ventilerna.) Detta är ett jobb som brukar kosta några tusen på en verkstad. Ge dig inte på det själv utan verkstadshandbok!

Men ventiljustering är ju dock det sista du ska ge dig på. Börja med att göra de andra enklare kontrollena. Jag skulle satsa en slant på att det är choken som är boven.

Lycka till!
G-man
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750


Gränsen för besiktning är väl vid 103 dB. Inte bra att höra sånt under flera timmar.

Aja

Känner en snubbe vars system lät aningen för mycket för att klara sig igenom besiktningen.... Han pulade in en snusdosa i ljuddämparen innan han åkte in i besiktningshallen. Efter att han hade godkänts så varvade han till rejält, blåste ut snusdosan och for därifrån.....:tummenupp
 

rader

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Malmö
Hoj
ZZR 1100-98
Nu har jag bytat stift från en uppsättning urgamla Denso(original??:confused: ) till NGK, ni som har gjort detta vet att det tar runt en timme och att det inte är väldigt mycket plats..:rolleyes:
Verkar iaf som om det har avhjälpt problemet, tog en tur imorse och nu går hon rent!Ska ta en längre provtur och se hur det blir när det blir riktigt genomvarmt.
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
Ska passa på att tipsa om en bra verkstad i GÖteborgstrakten. RN Mc Service. Hade inne min hoj där nu på ventiljustering, koll av tändsystem, koll av kamdrivning, justering och synk av förgasare samt allmän översyn. Materialet som gick åt va nya stift. Notan hamnade på 2850:-. :) Och då fick dom ändå justera om alla ventilerna. :)

Ganska bra pris eller hur?! :)

//Anders.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Ska passa på att tipsa om en bra verkstad i GÖteborgstrakten. RN Mc Service. Hade inne min hoj där nu på ventiljustering, koll av tändsystem, koll av kamdrivning, justering och synk av förgasare samt allmän översyn. Materialet som gick åt va nya stift. Notan hamnade på 2850:-. :) Och då fick dom ändå justera om alla ventilerna. :)

Ganska bra pris eller hur?! :)

//Anders.

??

För ca. 10 år sedan när jag senast jag justerade ventilerna själv kostade varje lös shims 90 kr (!). Men det kan väl tänkas att de har ett hög med shims som de byter emellan.

Om de nu fick justera/byta shims på samtliga ventiler så kan de väl knappast ha kunnat flytta om samtliga shims så att de inte tvingats skaffa några nya...

Väldigt bra pris om det verkligen bytt allt. Nästan för bra....

(Kamkedjan är för övrigt självjusterande. Justerfjäden finns i den där 7-8 cm höga "piggen" som sticker upp under förgasarna mitt i cylinderraden. Skruva INTE upp den.... :))

G-man
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Känner en snubbe vars system lät aningen för mycket för att klara sig igenom besiktningen.... Han pulade in en snusdosa i ljuddämparen innan han åkte in i besiktningshallen. Efter att han hade godkänts så varvade han till rejält, blåste ut snusdosan och for därifrån.....:tummenupp

Jasså, såpass!

Jag fick med ett orginalsystem vilket ser ut som... ja...skit!
Tänkte jag skulle sätta på det (Hö hö hö) vid nästa besiktning. Men en snusdosa låter lättare...

hur gör ni?
 

JohanOeberg

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2007
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ 750 -87 *SÅLD, Snyft* ,Husqvarna WRX 125 -95
Jag tänkte lägga till (den förövrigt fenomenala beskrivningen ovan) att man ska vara lite försiktig med att dra för hårt i kopplingshandtaget med locket borta. Blir lätt en fontän då...

Men du har redan skaffat dig den kunskapen på egen hand... :tungan

Lycka till med luftningen!!

Hehe, tell my ex-eyebrows that!

Tack iaf. Det är ju ingen större grej.

Tur bara att jag inte fick det i ögonen, kanske inte vore lika trevligt!
 

janebrink

http://www.famiglia-aprilia.se/
Gick med
3 May 2007
Ort
Kungälv
Hoj
Aprilia RSV Mille ´99, Honda CRF450R ´04
??

För ca. 10 år sedan när jag senast jag justerade ventilerna själv kostade varje lös shims 90 kr (!). Men det kan väl tänkas att de har ett hög med shims som de byter emellan.

Om de nu fick justera/byta shims på samtliga ventiler så kan de väl knappast ha kunnat flytta om samtliga shims så att de inte tvingats skaffa några nya...

Väldigt bra pris om det verkligen bytt allt. Nästan för bra....

(Kamkedjan är för övrigt självjusterande. Justerfjäden finns i den där 7-8 cm höga "piggen" som sticker upp under förgasarna mitt i cylinderraden. Skruva INTE upp den.... :))

G-man

jo jag frågade om shimsen, och han sa att han satte i nya shims och behöll mina gamla för justering av framtida hojjar. utbytessystem allltså. :)

att kamdrivningen e självjusterande vet jag. han kollade över kedjaoch drev med avseende på slitage och div. glapp.
//Anders.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top