Ang kopplingens vätskan; Lufta? :
Hur man gör för att lufta har jag ingen aning om.
Vill du berätta?
Det jag gjorde vara att få upp behållar-locket, tömma ut det som var där innan och göra rent behållaren, fylla på med färsk DOT4 vätska från Würt så det ver knökfullt, sätta på locket och pumpa ett par gånger.
Ok, du har inte luftat kopplingen. Du har heller inte bytt mer än hälften av hydralvätskan. Om du bara byter vätskan i toppkärlet så har du ju ändå ca. hälften av den gamla vätskan kvar längre söderut i systemet.
Alla hydralsystem (på FZ-an innebär det ju både koppling som broms) måste luftas när man håller på och öppnar systemet/byter vätska. Att lufta innebär inte att alla delar ska få sig lite luft utan att man ser till att alla luftbubblor i systemet försvinner. Anledningen till att luften måste bort är att luft kan komprimeras emedan vätska inte kan komprimeras. Trycker du på kopplingen/bromsen med luft i systemet kommer du inte att få full effekt. Bromsen upplevs som svampig.
Om kopplingen inte fungerar korrekt kan man i värsta fall bara få förstörd koppling/växellåda. Om bromsarna däremot inte är luftade korrekt kan man snabbt bli kylarprydnad på en gammal volvo amazon....
Så hur luftar man då ett system?
Jo, det finns många olika skolor inom detta område, och många olika hjälpmedel varav luftventiler kanske är de bästa.. Jag kommer dock nedan beskriva den allra simplaste metoden som du ganska snabbt kan genomföra med det minsta antalet reservdelar. Detta är troligen också den metod du har beskriven i din verkstadshandbok. Om den är på engelska så heter proceduren det dock "bleeding" där.
Du behöver:
* En ca halvmeter lång genomskinlig plastslang med ca 4-5 m.m inre diameter. Finns på alla möjliga reservdelsaffärer. Används bland annat som vindrutespolarslangar.
* En barnmatsburk. (tom...)
* Bromsvätska. DOT4
* En fast nyckel i storlek 8 mm om jag nu inte minns helt fel. En skiftnyckel kan förståss användas även den men det är klart mycket enklare med öglan på en liten fast nyckel. Att använda skiftnycklar på luftnipplar har många mekaniker bittert ångrat eftersom man så lätt vrider sönder de där bultarna som ofta är gjorda i koppar, eller vad det nu är för mjukt material. (Det är inte en dum idé att använda lite kopparpasta på gängorna om man skruvar ut hela skruven...)
* En stjärnskruvmejsel.
1. Börja sedan med att lokalisera kopplingens hydralkolv på vänster sida motorn. Följ hydralslangen till en liten rund deciliterstor knopp alldeles framför främre drevet. Därinne finns en hydralkolv som pressar en metallstav tvärs igenom växellådan för att trycka isär kopplingslamellerna som sitter på höger sida motorn. (Innanför Yamaha-emblemet.)
2. På denna kopplings-"knopp" finner du en liten luftnippel. Sätt luftslangen på denna luftnippel.
3. Den andra änden av luftslangen placerar du i barnmatsburken som du ställer på golvet. Häll upp några centimeter fräsch bromsvätska i botten av burken och se till att änden av luftslangen alltid befinner sig under denna yta. Tejpa fast den i burken vettja!
4. Sen skruvar du upp och tar bort locket till koppplingsbehållaren på styret.
5. Nu ska du först se till att "spola ur" systemet. På detta sätt får du bort all den gamla vätskan och förhoppningsvis även eventuella avlagringar/skitansamlingar....
6. Öppna upp luftnippeln en aning med den fasta nyckeln. Bara ett kvarts varv från stängd. Öppnar du mera riskerar du att hydralvätska/luft passerar genom gängorna istället för att passera igenom luftnippeln/slangen.
7. Sätt igång och pumpa ner hydralvätska genom kopplingen. Pumpa, pumpa och pumpa på handtaget. Om vätskan i systemet har något år på nacken kommer du snabbt märka att vätskan som rinner ut i barnmatsburken inte är lika klar och fin som den du nyss hällde däri.
8. OBS. Under hela den här processen är det viktigt att du inte låter behållaren på styret bli tom. Fyll på den kontinuerligt annars kommer du helt plötsligt att pumpa ner luft i systemet alternativt få ett baksug nere vid nippeln. Vrid styret åt höger för att vätskebehållaren ska vara så rak som möjligt. Det kan underlätta om du skruvar bort rutan. Du ska dock aldrig fylla behållaren till bredden. Jag har för mig att det finns en max-markering ca 5 m.m. från toppen.
9. När du märker att vätskan som passerar igenom slangen är ren och ny stänger du luftnippeln. Nu bör din kopplings hydralsystem vara renspolat.
10. Ta en kaffepaus.
11. Under pausen har förhoppningsvis luftbubblorna samlats till den högsta punkten i "kopplingsknoppen" och nu är det dags att börja lufta systemet. När du nu trycker in kopplingshandtaget nu borde det vara skapligt bra motstånd. Du kan dock uppleva en viss "svampighet" och detta beror med 90% säkerhet på att du har fått luft i systemet.Nu kommer vi till den del av detta arbete som är mycket komplicerat för alla män. Vi måste nämligen göra två saker samtidigt och rörelserna måste dessutom vara koordinerade!
12. Tryck på kopplingen samtidigt som du öppnar upp luftnippeln och släpper ut vätska/luft. (Titta på slangen!) När kopplingshandtaget när ända in mot styret stänger du luftnippeln igen. Släpp sen upp kopplingshandtaget igen. Nu kanske du såg att en eller flera luftbubblor åkte ur luftnippeln. Upprepa denna process tills dess att inga luftbubblor lämnar systemet. Luftnippeln ska alltså vara stängd förutom när du trycker in handtaget.
13. Ta en påtår.
14. Upprepa steg 12 och försäkra dig om att ingen luft finns kvar i systemet.
15. Skruva på locket på kopplingvätskebehållaren och sätt dit det lilla gummilocket på luftnippeln.
16. Du kommer troligen att fortfarande känna ett visst minimalt motstånd när du rullar motorcykeln med växeln i men det är ok.
17. Ta en provtur.
18. Om allt fungerar bra så värm den sista kaffeskvätten i mikron och ta sedan en tretår och känn dig nöjd.
En sak du dock absolut ska tänka på är att hydralvätska är frätande! Dina händer tål det men spiller du bromsvätska på lacken måste du torka bort det omeddelbart. Om du inte gör detta får du snabbt fin-fina ränder/fläckar. Jag har dessa märken kvar från första gången jag gjorde ovanstående.....
Detta är något du sedan även bör böra på bromsarna. Men börja med kopplingen för säkerhets skull. Sen ger du dig på bakbromsen och kontrollerar att du verkligen är haj på det där jobbet innan du ger dig på något så livsviktigt som frambromsarna. Läs i din verkstadshandbok!
Sen rekommenderar jag dig att byta till stålomspunna bromsslangar. (Kanske även kopplingsslangen när du ändå håller på.) De där gamla originalslangarna i gummi flexar när de utsätts för tryck och då uppnår du inte full bromseffekt. Stålomspunna kan inte flexa/utvidgas.
Hoppas detta varit till någon hjälp.
G-man