Fz 750 klubbens mc-snack-tråd.

Vilken årsmodell har du på din Fz-750?


  • Antal röstningar
    0

hunter66

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Ytterhogdal i Härjedalen
Hoj
Yamaha FZ 750, Suzuki gs 750
Jag behöver nya kopor till lilla gumman FZ efter har gjort Jämtlands första Mc krasch för säsongen :huvet. Glömde stödet på hojen när jag åkte ut från macken & pelle i botten tills jag skulle sväng vänster. Det blev en flygtur i över 100 km/tim över styret, 2 kulle byter på asfalten 10 m sedan ner i en slänt 15 m. Blev rätt mörbultad Jag hade en jävla tur, Oden vakade över mig.:näsblod
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Jag behöver nya kopor till lilla gumman FZ efter har gjort Jämtlands första Mc krasch för säsongen :huvet. Glömde stödet på hojen när jag åkte ut från macken & pelle i botten tills jag skulle sväng vänster. Det blev en flygtur i över 100 km/tim över styret, 2 kulle byter på asfalten 10 m sedan ner i en slänt 15 m. Blev rätt mörbultad Jag hade en jävla tur, Oden vakade över mig.:näsblod

GRATULERAR !

Du har en sjuhelsikes tur som överhuvudaget behöver nya kåpor idag... !

Kåpor till FZ:eek:r tillhör tyvärr inte det alltför vanliga på marknaden idag. Det tog mig ett drygt år innan jag hittade en liten halvkåpa som jag saknat och kunde köpa den till ett någorlunda pris. Jag letar vanligtvis på EBAY.

Det finns dock förståss även möjligheten att beställa racekåpor. Airtech tillverkar t.ex. på beställning. Men då blir priserna lite annorlunda...

Sen finns ju förståss alltid möjligheten att renovera kåpor själv ...
 

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Årets första åktur med FZ:n idag (å första sedan 2007...)!
Svinkul, provocerade inget utan bara kände på henne lite... Har ju bytt både sving å bakhjul och däck både bak och fram så ville inte riskera att trilla så här tidigt på säsongen! :gnissla

Var hos en polare å fick hjälp att byta kedja då den gamla gärna fastnade i sicksackmönster... bara liiite skuren... :D
 

Bifogat

  • FZ-020510_02.jpg
    FZ-020510_02.jpg
    172.8 KB · Visningar: 97

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Fz 750 klubbens Mc-snack-tråd.

Har under kvällen slaktat en -85 motor på allt som var helt efter ett generalras. Orkar inte ha motorn ståendes längre. Start & generator hela. Motorkåpor mm. Är nått av intresse är det bara att höra av sig.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Har under kvällen slaktat en -85 motor på allt som var helt efter ett generalras. Orkar inte ha motorn ståendes längre. Start & generator hela. Motorkåpor mm. Är nått av intresse är det bara att höra av sig.

Vad var det som hade rasat? Anledning?
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Motor

Vad var det som hade rasat? Anledning?

Orsaken till raset misstänker jag är en kombination med övervarv och ojusterade ventiler. Detta hände dock för en tidigare ägare till hojen. Jag bar amonterade en fungerande motor i och körde. Men nu finns det startmotor, generator, förknasare och div motorkåpor över. Det på bilden är på väg till skroten. finns en del rester av kolven i växellådan så den skulle jag inte lita på. Men vill någon ha den så är det bara att hämta.
 

Bifogat

  • IMG_4257[1].jpg
    IMG_4257[1].jpg
    248.9 KB · Visningar: 85
  • IMG_4258[1].jpg
    IMG_4258[1].jpg
    240.2 KB · Visningar: 81

hunter66

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2009
Ort
Ytterhogdal i Härjedalen
Hoj
Yamaha FZ 750, Suzuki gs 750
Har under kvällen slaktat en -85 motor på allt som var helt efter ett generalras. Orkar inte ha motorn ståendes längre. Start & generator hela. Motorkåpor mm. Är nått av intresse är det bara att höra av sig.
Jag behöver en startmotor :tummenupp. har du den kvar? vad vill du ha för den? Du kan nå mig på 072-2248234. Mvh Johnny
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Några till lätt modifierade FZ:eek:r.

Ibland önskar man verkligen att såväl plånboken som garaget var lite större...

Är det nån som kan identifiera bukkåpan på nummer 19? Jag har sett den där kåpan på flera olika bilder och jag undrar var den kommer ifrån. Är det månne en kapad helkåpa från en annan modell?
 

Bifogat

  • may013custom.jpg
    may013custom.jpg
    147.2 KB · Visningar: 206
  • may017custom.jpg
    may017custom.jpg
    170.3 KB · Visningar: 4,019
  • may049custom.jpg
    may049custom.jpg
    196.6 KB · Visningar: 106
  • may065custom.jpg
    may065custom.jpg
    189.2 KB · Visningar: 95

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
Är det nån som kan identifiera bukkåpan på nummer 19? Jag har sett den där kåpan på flera olika bilder och jag undrar var den kommer ifrån. Är det månne en kapad helkåpa från en annan modell?

Undrar oxå?!

Vill ha en sån på min hoj, gör otroligt mycket för utseendet att dölja avgas etc! :tummenupp
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Undrar oxå?!

Vill ha en sån på min hoj, gör otroligt mycket för utseendet att dölja avgas etc! :tummenupp

Det är mycket som är snyggt på den där nummer 19. Titta t.ex. på hur han lyft och förlängt de nedre spetsarna på halvkåpan. Jag har alltid stört mig en aning på att ned nedre delen av halvkåpan inte följer hojens linjer i övrigt - och det har tydligen även den där snubben gjort! :)

Jag tycker att det är mycket snyggare med dessa modifierade halvkåpor! Hojen får ett mycket mer modernt och aggressivt utseende. Måste erkänna att nu börjar det minsann klia lite i fingrarna... Ska man rentutav göra så där själv... :)

Senare kanske... Just nu så bör jag nog fokusera på att få ihop hojen igen. Den är för närvarande totalt (!) nedplockad. Jag har ägnat mååånga timmar den senaste månaden åt att plocka ner och rengöra precis ALLT! Gisses va skitig en hoj kan bli efter 25 år... !

Jag inser nu att förutom av de rent estetiska skälen så är det mycket klokt att montera en bukkåpa. Först hade jag tänkt att skaffa/göra en originalkåpa i 86:ans stil men efter alla timmar jag nu ägnat åt att rengöra t.ex. bakdämparlänkaget så inser jag att man bör skaffa/göra en större bukkåpa som skyddar så mycket som möjligt av underredet från framhjulets skitsprut. Jag fann vid demonteringen att ett nållager i länkaget hade gett upp varpå axeln är nött. :( Vill därför se till så att jag får bättre skydd på grejorna inför framtiden. Jag har en hålkåpa men den är ju helt öppen under.

Nä, nu ska gå ut i garaget och sprita av diverse delar. Har har omkring 60 olika delar som väntar på lackering där ute...

Förresten. Hur mycket tror ni att en komplett FZ750-ram inkl. motorbågarna väger? :)
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Lägger upp ett par till bilder på en bukkåpeförsedd FZ:a. Just den här var väl dock kanske inte så värst passande. Den borde väl ta i bara man bromsar hårt.

Väldans synd att FZ:eek:rna inte såldes med dubbla strålkastare här hemma i Svea. Det är onekligen snyggare med dubbla lyktor.
 

Bifogat

  • 65-fz750.jpg
    65-fz750.jpg
    46.6 KB · Visningar: 111
  • 65-fz750-r.jpg
    65-fz750-r.jpg
    36.4 KB · Visningar: 148

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Hej govänner. Måste dessvärre meddela att jag måste sälja min racer. Även lite delar kommer också att säljas. Man kan som bekant inte spara på allt.

http://www.blocket.se/varmland/Fz_750_28856093.htm?ca=7&w=1

http://www.blocket.se/varmland/FZ_750_Streetfighteradapter___styre_28856068.htm?ca=7&w=1

http://www.blocket.se/varmland/FZ_750_delar_28856067.htm?ca=7&w=1

Hoppas få kika i forumet ändå, men ännu är hojen kvar.
så den som vill ha en kompetent hoj att åka från de nya hojarna på bana med så slå till.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
nån som vill ge en liten snabb beskrivning hur man plockar loss gaffelbenen på min gamle FranZ?
Dags att renovera packboxarna när säsongen börjar närma sej slut och det blir som bekant billigare om man gör den delen av jobbet själv.

Bara en liten kvick beskrivning räcker kanske en bild med lite pilar. Så man inte skruvar bort halva hojen och lite till.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
nån som vill ge en liten snabb beskrivning hur man plockar loss gaffelbenen på min gamle FranZ?
Dags att renovera packboxarna när säsongen börjar närma sej slut och det blir som bekant billigare om man gör den delen av jobbet själv.

Bara en liten kvick beskrivning räcker kanske en bild med lite pilar. Så man inte skruvar bort halva hojen och lite till.

På de allra flesta motorcyklar så är det bara att lyfta cykeln i kronan och sen släppa klämbultarna som sitter på kronans övre och nedre del varpå gaffelbenen faller ner av sin egen tyngd. MEN såvitt jag vet så hade i.a.f. 86:eek:rna fortfarande tryckluftsnipplöar på framgafflarna. Detta betyder att du måste demontera hela gaffelkronan för att få lös gaffelbenen. Efter att du hissat upp cykeln i ramen så börjar du med att ta bort framhjulet. (2 bultar) Skruva sen bort oken från gaffelbenen och "bromsslangsfördelaren" som sitter på nedre delen av kronan. (Du behöver inte ta bort nån av bromsslangskopplingarna.) Sen släpper du på de två bultar som klämmer fast gaffelbenen mot den övre kronan (precis där styret sitter fast) och de två skruvarna som klämmer fast handtagen på gaffelbenen. Därefter släpper du på den stora muttern mitt på kronan och de två muttrarna som sitter under övre kronan. (Lyft bort övre kronhalvan och knacka sedan lös muttrarna i tur och ordning med mejsel och hammare eller medelst en polygrrip/rörtång). Passa sen tårna för nu borde gaffeln falla rakt söderut av egen tyngd.

När du sen skruvar ihop allt igen så drar du åt det stora bulten på kronan med 110 Nm. Passa även på att smörja upp lagren medans du har dem lösa. Kanske passa på att byta dem t.o.m.?

Appropå bild. Ta kort på hur allting satt innan du börjar att skruva så blir det lättare att sen ta reda på hur grejorna egentligen satt.

Good luck.

PS. Kom ihåg att verkstadshandböcker e bra o ha.... Själva packningsbytet är bra mycket bökigare än gaffelbensdemonteringen tycker i alla fall jag.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Massa bra text.

Tack ska du ha. Ska inte byta packboxarna själv utan dom ska in på verkstan. Men blir ju lite billigare att lämna in bara gaffelbenen.
Men jag ska nog lyckas få isär det här med. Får väl skruva på allt som går skruva på helt enkelt.
Jag tänkte på det med bromsarna. Kommer man koppla isär nått så dom behöver luftas och grejas med sen?
Vart kan man köpa verkstadshandböcker till en sån här gammal hoj tro?

Går det åt skogen så är ju säsongen iaf snart slut :tungan
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
ingen som har några bra hemsidor med hojdelar?
Behöver byta främre delen av framskärmen. Inte så snyggt att den sitter ihop med silikon och silvertejp :p

Alternativt förslag på om man kan få ihop det själv på nått snyggt sätt. Det är dom små öglorna som skruvarna går igenom som spruckit. Har dock kvar dom så alla förslag mottages tacksamt.
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
ingen som har några bra hemsidor med hojdelar?
Behöver byta främre delen av framskärmen. Inte så snyggt att den sitter ihop med silikon och silvertejp :p

Alternativt förslag på om man kan få ihop det själv på nått snyggt sätt. Det är dom små öglorna som skruvarna går igenom som spruckit. Har dock kvar dom så alla förslag mottages tacksamt.

Det finns ju lite olika alternativ på firmor som säljer kåpor men jag måste erkänna att jag aldrig sett en framskärm ens på EBAY. (Och jag har letat många gånger!) Anledningen är nog enkel. Alla framskärmar går sönder i fästena.

Jag har själv renoverat framskärmen i sommar. Alla fyra små plastöglor som man använder när man skruvar fast skärmarna vid sidan av gaffelbenen var av. Jag klippte och formade till en metallstomme i ca 1 mm tjock plåt som jag glasfibrade fast på insidan av kåpan och som sedan hade formen av öglan. Sen limmade jag fast en mutter med större dimension än själva skruven just vid hålet och därefter spacklade och slipade jag till formen så det såg "orört" ut. På med grundfärg och sen lackade jag.

Det tog några timmar...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ah har sett den sidan förut men där fanns ju ingen framskärm.
Jag såg 1 på ebay för ett tag sen men den försvann rätt kvickt. Var dessutom helt olackad men det kan man ju leva med.

Är inne på att förstärka med en metallbit oxå faktiskt så det får nog bli mitt vinterprojekt.
Jag har ju kvar öglorna så jag funderar på att mecka dit dom oxå. Men det finns ju en risk att det blir för tjockt när den bakre delen ska in oxå.
Har du några bilder får du gärna skicka dom så man kan få lite inspiration på hur det blev.
 

Krocket

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
1987 Yamaha FZ750
Hej allesammans, jag är sedan någon månad tillbaka ägare av en FZ750 -87. :tummenupp

När jag körde i helgen så kunde jag köra ca 1 km sedan blev frambromsen märkbart stummare och hårdare, den började ligga på konstant och till slut låg den på med full bromsverkan. Jag stod still vid vägkanten i ca 15 minuter och begrundade situationen, sedan släppte det helt plötsligt och jag kunde försiktigt köra vidare. Detta scenario upprepade sig 2 ggr.

Är det värme som för bromsvätskan att expandera? Behöver systemet kanske luftas? Finns det någon snabbfix som gör att jag i alla fall kan köra kortare sträckor utan att riskera livet? :confused:
 

Swensan

Ny medlem
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Sunne
Hoj
ZZR1200
Hej Krocket. Var med om samma sak då jag först börja åka på min, FZ,a. Då var det aluminium oxid i huvudbromscylindern. Plocka ner och peta rent så funkar det nog sedan. Det var returen som var tät. Passa på att byta bromsvätska. Det gör man för nog lite för sällan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top