Fz1 ?

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Precis, r&g ja. Jag klipper kablarna då också helt enkelt. Var ju fan helt omöjligt att spåra kablarna vart dom kom ifrån och vart dom gick.
Har dock inga löddningsgrejor, men en rejäl tvinning borde väl räcka?
Blir skitsnyggt om du monterar som jag skrev tidigare i tråden :)
De svarta "konerna" som följde med ska sitta på utsidan, muttrar och brickor på insidan men det ser du när du börjar montera :)

Använd krympslang så blir det nog kanon :)

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Blir skitsnyggt om du monterar som jag skrev tidigare i tråden :)
De svarta "konerna" som följde med ska sitta på utsidan, muttrar och brickor på insidan men det ser du när du börjar montera :)

Använd krympslang så blir det nog kanon :)
Japp, blir ditt sätt, lite längre in. Sketasnyggt :)
Hittat såna där rökiga glas till blinkersen med. Smidigt att bara byta dom
Är det R&G? Jag klippte kablarna i någorlunda lagom längd och lödde sedan ihop dem med de nya blinkersena och skyltbelysningen. Kablarna blir ju lite för långa iaf men det går att gömma ned en strapp bakom skylten. Annars är det ju att montera bort blasten och följa kablarna vilket iaf jag inte pallade.

Ett tips, glöm inte alla täckbrickor, muttrar mm innan du löder kablarna till blinkersen. Det gjorde jag vilket blev ett helvete eftersom jag använde krympslang :p

Precis, r&g ja. Jag klipper kablarna då också helt enkelt. Var ju fan helt omöjligt att spåra kablarna vart dom kom ifrån och vart dom gick.
Har dock inga löddningsgrejor, men en rejäl tvinning borde väl räcka?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Smidigt att det fanns att köpa :)
Japp, känns onödigt byta ut hela blinkersen när det egentligen bara är det 80-taliga orangea man vill ha bort..
En annan sak, min förbannade sadel är sketasvår att få på rätt. Den där plastflärpen där fram som jag antar ska gå under den där metallbryggan vid tanken vill gärna hamna över den och då blir det en rätt stor glugg in. Sadlar brukar alltid vara ett jävla gissel i början att få på rätt, var samma på Hondan. Men nåt jag missat eller så? Någon speciell teknik för att få på den?

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Japp, känns onödigt byta ut hela blinkersen när det egentligen bara är det 80-taliga orangea man vill ha bort..
En annan sak, min förbannade sadel är sketasvår att få på rätt. Den där plastflärpen där fram som jag antar ska gå under den där metallbryggan vid tanken vill gärna hamna över den och då blir det en rätt stor glugg in. Sadlar brukar alltid vara ett jävla gissel i början att få på rätt, var samma på Hondan. Men nåt jag missat eller så? Någon speciell teknik för att få på den?
Ja trivs man med storleken så är det ju smidigt att ha kvar dem. Lätt att byta lampa mm. :)

På min var det pissenkelt att få dit sadeln. Var att vinkla in "flärpen" först och sen trycka ner i bakkant. Du har inte monterat något som tar massa plats under sadeln eller böjt något?

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Ja trivs man med storleken så är det ju smidigt att ha kvar dem. Lätt att byta lampa mm. :)

På min var det pissenkelt att få dit sadeln. Var att vinkla in "flärpen" först och sen trycka ner i bakkant. Du har inte monterat något som tar massa plats under sadeln eller böjt något?
Misstänker att flärpen kanske blivit lite böjd och har svårt att gå ner under. Ska se om det går att modifiera lite sen...
Det är en plastflärp. Vet inte om det är en originalsadel det? Hur ser din ut?
Jag har inte lagt till nåt under iaf, men något är där under någon gummibit. Har för mig jag läst att exup-servon sitter där!?

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Misstänker att flärpen kanske blivit lite böjd och har svårt att gå ner under. Ska se om det går att modifiera lite sen...
Det är en plastflärp. Vet inte om det är en originalsadel det? Hur ser din ut?
Jag har inte lagt till nåt under iaf, men något är där under någon gummibit. Har för mig jag läst att exup-servon sitter där!?
Jag hade ju aldrig problem med sadeln så jag tittade aldrig hur det såg ut och nu har jag ju sålt hojen så kan inte kolla tyvärr.

Servon sitter därunder som du säger

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Jag hade samma problem med min sadel. Troligtvis hade förra ägaren missat att sätta tillbaka sadeln korrekt med plastflärpen under fästet och sedan böjt det vid åkning på detta sätt.
Vi fick ta en polygrip och försiktigt försöka böja tillbaka flärpen då det inte gick att få tillbaka sadeln korrekt annars. Såga inte bort flärpen bara för då blir det inte bra kan jag tänka mig. Testa att värma flärpen med lite varmvattenbad kanske det går ännu lättare i så fall. :)

- - - Updated - - -

Jag hade samma problem med min sadel. Troligtvis hade förra ägaren missat att sätta tillbaka sadeln korrekt med plastflärpen under fästet och sedan böjt det vid åkning på detta sätt.
Vi fick ta en polygrip och försiktigt försöka böja tillbaka flärpen då det inte gick att få tillbaka sadeln korrekt annars. Såga inte bort flärpen bara för då blir det inte bra kan jag tänka mig. Testa att värma flärpen med lite varmvattenbad kanske det går ännu lättare i så fall. :)

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
najs, låter ju som att drevning och flashning är ett måste :)
någon som vet hur lång tid tex yamaha center tar på sig att flasha om hojen? vet inte om de finns någon i örebro som flashar om, så kanske blir en roadtrip till någon som gör det. tänkte om dom kan göra det medans man väntar där med hojen. leva utan hoj en vecka är ju drygt :)

om nu bara snöhelvetet kan försvinna snart så ja kan provköra en hoj, sen åker mt-07an ut på blocket om ja är nöjd med provkörningen :) inbytesvärdet var enligt en firma 47-48k o på blocket ligger dom för 53k men de va väl väntat, hoppas man får lite mer eftersom ja har helsystem på vilket kostade 6.5 :)
finns ju en fin på blocket o vore ju trist om den hinner säljas :/

Tror Yamahacenter i Helsingborg är ensam om att ha ECUnleashed. Jag lämnade in min ECU över jul och det tog några dagar. Det var dock stängt på ECUnleashed över jul/nyår, hade dom haft öppet så hade den nog blivit flashad över dagen.

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11

- - - Updated - - -

Är nu övertygad om att detta är fallet. Den var nog fan så när jag köpte den när jag tänker efter och tittar på bilderna. Han var en del överviktig så den har nog fått sig en rejäl kyss och har blivit omöjlig att få dit. Ska köra lite polygrip blandat med värme sen och se om det blir någon rätsida på det. Tack för tipset

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Hoppas de löser sig. Lycka till!

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Är det R&G? Jag klippte kablarna i någorlunda lagom längd och lödde sedan ihop dem med de nya blinkersena och skyltbelysningen. Kablarna blir ju lite för långa iaf men det går att gömma ned en strapp bakom skylten. Annars är det ju att montera bort blasten och följa kablarna vilket iaf jag inte pallade.

Ett tips, glöm inte alla täckbrickor, muttrar mm innan du löder kablarna till blinkersen. Det gjorde jag vilket blev ett helvete eftersom jag använde krympslang :p
Du som kan allt.. ;)
Har klippt av sladdarna. Sladdarna på tail tidyn är dock röda och svarta till skyltbelysningen, på hojen svart och blå. Vilken ska ihop med vilken?

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Hoj
Yamaha FZ1 N
Du som kan allt.. ;)
Har klippt av sladdarna. Sladdarna på tail tidyn är dock röda och svarta till skyltbelysningen, på hojen svart och blå. Vilken ska ihop med vilken?
Testa dig fram, belysningen är en diod så det är lugnt :)
Svart borde ju alltid vara negativ men har för mig det var tvärt om vilket jag tyckte var konstigt.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
har nog bestämt mig nu, blir ingen fz1n trotts allt. tror att ja kmr sakna kraften i de låga registret och den låga vikten. så det blir en Superduke 990 istället. fz1 är bra mycket snyggare än SD men huliganen i mig väljer SD :crash

sen är de inte lika många och mycket billigare att modda SDn :)

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
har nog bestämt mig nu, blir ingen fz1n trotts allt. tror att ja kmr sakna kraften i de låga registret och den låga vikten. så det blir en Superduke 990 istället. fz1 är bra mycket snyggare än SD men huliganen i mig väljer SD :crash

sen är de inte lika många och mycket billigare att modda SDn :)
Det gör du rätt i. Man köper den hoj man gillar helt enkelt, inte vad andra tycker. Själv älskar jag min nya fz1. Bara kört den två gånger hittills visserligen, men passar mig perfekt. Vill ha prestanda med lite komfort, vilket denna har. Sen att den kostar en bra bit mindre än motsvarande andra liknande hojar är inte heller fel. Och sen ljudet, herrehelvete vad gött den låter alltså. Den ser för jävla fet ut med!

Last edited:

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Hoj
Fazer One
Jag kikade också på KTM 990 ända tills jag insåg att jag inte gillar v-twin och att jag var tvungen att lägga till 40tkr (mot FZ1)för att få en med ABS är ju helt klart en utmanare om de två sakerna inte är dealbrakers

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Jo de är jävligt synd att absen inte finns på SD för samma peng som en fz1 2009 typ

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Testa dig fram, belysningen är en diod så det är lugnt :)
Svart borde ju alltid vara negativ men har för mig det var tvärt om vilket jag tyckte var konstigt.
Rätt igen, skiten var såklart tvärtom. Rött till svart, svart till blått. Nu sitter tail tidyn iaf på äntligen och fungerar. Bara lite finlir kvar med att hänga upp sladdarna snyggt.
Men fan vad skillnad det gör mot elefantsnabeln som är original :)

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Hoj
Aprilia Tuono 11
Vart hittade du blinkersglasen någonstans? Har sökt med ljus och lykta efter rök-tonade glas som passar på original hållare :)
Ja du, jag sökte överallt verkligen. Ville precis som du bara få bort det fula orangea. Blinkersen i sig är ju inget konstiga. Gav upp ett tag, sen råkade jag bara snubbla över en Nederländsk sida som sålde det. Här säljer dom https://www.mpartz.com/turn-signal-lenses-yamaha-fz1-fazer-06-13-smoke-p-7789
Fick precis mina och har inte hunnit sätta på dom ännu, men ser ut att passa iaf. Ska nog kränga på dom ikväll så kan jag ge rapport på dom

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka