Göra slut och flytta isär...

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att hon har kasst med pengar är HENNES problem. HON måste då göra nånting annat för att kunna bo finare eller resa mer.

Man ska dela på utgifterna och vill tjejen ha en massa mer så får hon ju göra så att hon drar in lika mycket som han.

Håller delvis med, men undantag finns som inte riktigt kommer fram här (om de nu finns vill säga).

Jag skulle kunna se exakt den här tråden, fast omvänt där jag är den elacka parten, då jag pluggar och tjejen tjänar rätt bra.

Till saken hör att jag inte haft några problem att sätta mig i en studentlya, sälja bilen och käka betydligt mer pasta. Men hon vill bo sjysst, åka fin bil osv.. Visst, det vill jag också, men det hade med min ekonomi inte varit min prioritering.

Frågan är ju då lite ifrån vilket håll påtryckningarna om livsstil kommit?

Kneedrag

Guest
Det där är bullshit. Rent skitsnack. Man delar lika. har du inte tillräckligt med pengar? Ditt problem!

Förstår inte hur man kan tänka som du gör....

Världen är inte så svart vit som du tror. Om du har familj och stadigt förhållande kommer du upptäcka det också en vacker dag. Skaffa lite mer livserfarenhet.

Vad gör du den dagen du står utan jobb/inkomst och din tjej kommer och begär av dig att du ska betala exakt halva utgifterna på allting ni har?. (kom inte och säg att du hittar ett jobb på direkten, i verkligheten så tar sådant lite tid). Med din inställning kanske du har 500 kr kvar att leva på i månaden medan din tjej har 8000 kr (rättvist?).

Det fungerar år båda hållen. Tjej/kille som har hög inkomst tar lite mer utgifter ,en vacker dag så vände det och var tvärtom den andra partnern som tjänade mest. Då är det bara rättvist att den som har haft mindre i inkomst men nu har mest i inkomst drar det tyngsta lasset. Ingen förlorar på det i längden man bor ju tillsammans och jag vill inte att min partner bara ska ha 500 kr kvar att leva på. Man hjälps åt. Har jag mest pengar så betalar jag lite mer för en dag kan det förändras och då ligger man plus ju:tummenupp.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Jag vill ju inte bråka. Det känns bara som att hon försöker att straffa mig för att det har tagit slut och att hon ska gå vinnande ur situationen. Men hon ville ju göra slut lika mycket som jag.

Det tråkigaste är att 3,5 år av mestadels goda minnen går åt helvete nu får att det blir så här dom sista veckorna.

Har kört detta race oxå ...(been there...)

Mitt enda råd, hur svårt den än är ,GRÄV inte ner dig i massa tråkiga tankar ,se till å "kom ifrån situationen" DVS Bråka, inte låt henne "dra helvete" med alla grejor hon vill ha (INTE HOJEN DÅ,eller andra grejor som är DINA )
Det är bara "saker" ,de går och ersätta men gör det så fort som möjligt så det inte blir en massa tjafs , och kom ihåg dina trevliga minnen ifrån denna tid.
Du kan vara säker på att du kommer ut på "Top" iaf ,,,

Och kom ihåg:
" Det kunde varit värre, Hon kunde vart kvar!" :banana

Kneedrag

Guest
Ja och det är väl ytterligare en anledning till allt tjat om giftemål.:D

Då är det bra att spara kvitto och står ditt naman på kvittot som den person som handlat varan. Svårt att bestrida det.

Så är man sambos bara tillfälligt , bra ide att spara kvitton.

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
När jag separerade augusti -10 efter åtta år så lät jag henne behålla en jävla massa möbler. Det är inget jag ångrat, jag tog chansen att skaffa nya grejer och skapa mitt eget liv. Tyckte det var skönt att skaffa så mycket nytt som möjligt...

Nu är vi/var vi aldrig ovänner utan kunde lösa det mesta genom att diskutera saken. Men i det här fallet känns det inte som att ditt ex går att resonera med, då vill man ju plötsligt kriga för saker av rena principskäl!

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
När jag separerade augusti -10 efter åtta år så lät jag henne behålla en jävla massa möbler. Det är inget jag ångrat, jag tog chansen att skaffa nya grejer och skapa mitt eget liv. Tyckte det var skönt att skaffa så mycket nytt som möjligt...

Nu är vi/var vi aldrig ovänner utan kunde lösa det mesta genom att diskutera saken. Men i det här fallet känns det inte som att ditt ex går att resonera med, då vill man ju plötsligt kriga för saker av rena principskäl!

Konstigt?
du gav ju henne allt hon ville ha...
varför skulle hon vara en ragata mot dig då? :D

diskutera saken betyder då igentligen, tjejen tar allt.... :död

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Konstigt?

Vid mitt största uppbrott tog jag vapenskåpet, ett parabolkort och lämnade resten, men inte hjälpte det.:huvet

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Hoj
Kawasaki
Världen är inte så svart vit som du tror. Om du har familj och stadigt förhållande kommer du upptäcka det också en vacker dag. Skaffa lite mer livserfarenhet.

Vad gör du den dagen du står utan jobb/inkomst och din tjej kommer och begär av dig att du ska betala exakt halva utgifterna på allting ni har?. (kom inte och säg att du hittar ett jobb på direkten, i verkligheten så tar sådant lite tid). Med din inställning kanske du har 500 kr kvar att leva på i månaden medan din tjej har 8000 kr (rättvist?).

Det fungerar år båda hållen. Tjej/kille som har hög inkomst tar lite mer utgifter ,en vacker dag så vände det och var tvärtom den andra partnern som tjänade mest. Då är det bara rättvist att den som har haft mindre i inkomst men nu har mest i inkomst drar det tyngsta lasset. Ingen förlorar på det i längden man bor ju tillsammans och jag vill inte att min partner bara ska ha 500 kr kvar att leva på. Man hjälps åt. Har jag mest pengar så betalar jag lite mer för en dag kan det förändras och då ligger man plus ju:tummenupp.

Till viss del håller jag med dig. Min sambo studerar nu och därför betalar jag mer än henne. Sen så lyckas hon spara undan så mycket mer pengar än mig men det beror nog mest på min dyra hobby. Men skit i det. Den dagen hon börjar jobba så kommer vi betala 50/50. Det spelar ingen roll om hon eller jag tjänar mest. Om båda har jobb så skall man dela på utgifterna.

Kneedrag

Guest
Ja och det är väl ytterligare en anledning till allt tjat om giftemål.:D

Att vara gift har sina fördelar, då blir det inget bråk om arv om du skulle trilla av pinnen. Att vara gift förenklar saker en hel del gör det.

Sambor ärver inte varandra, inte heller om de har barn ihop. Finns inget inbördes testamente kan sambo tvingas lösa ut sina egna barn vid dödsfall, eftersom en överförmyndare bevakar omyndiga barns rätt.

Barn till gifta får vänta på arvet till den sista föräldern avlidit, medan barn till sambor ärver avliden förälder genast. Finns ett inbördes testamente mellan sambor har barnet ändå rätt att direkt få ut hälften av sitt arv (laglotten).

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Du, jag är gift sedan flera år tillbaka och vi har en (1) plånbok. Vi räknar varken kronor eller ören mellan oss.

Därmed inte sagt att man ska gå och flytta ihop med någon och inte dela lika på kostnader. Tillit är någon man visar till varandra med åren. Dessutom förstår jag inte varför den som tjänar mer ska betala mer på fasta kostnader. Verkar idiotiskt på så många plan.

F.ö. förstår jag inte hur någon "bara kan ha 500kr kvar" i slutet. Buffrar folk inte upp ett par (eller 12) månadslöner?!

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Javisst, så slipper du hälften av problemet tråden behandlar.

Relationsproblem försvinner inte bara för att båda parterna har samma ekonomiska förutsättningar. Tror man det gör man det väldigt enkelt för sig. Grundproblemet är och kommer alltid att vara personerna i relationen. I en relation är man två skilda individer med olika livserfarenheter i bagaget från sin uppväxt, tidigare relationer etc. Man upptäcker nya sidor hos varandra hela tiden. Inte bara bra saker utan även mindre bra.

Den dagen relationen tar slut kommer de sämsta sidorna fram. De man blundade för eller var naiv nog att inte se. Av den anledningen tror jag det är väldigt få relationer som avslutas på ett snyggt sätt. När känslor kommer in i bilden är sunt förnuft som bortblåst.

När röken lagt sig kommer man nog trots allt att komma ihåg de bra stunderna. Som allt annat här i livet. Människans hjärna är väldigt selektiv när det gäller minnen :)

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Konstigt?

Nej, jag gav henne gammalt skit som jag inte ser något värde i. Jag tog med mig 50" TV:n och allt som jag hade köpt för mina intressen såsom hemmabio, litet soffbord, dator och datorbord. Kökstillbehör (kastruller och sånt skit) delades lika. Det jag inte bråkade om var ju soffa, TV-möbel, mattor, säng, köksbord. Soffan var nersutten och sängen var alldeles för mjuk för mina 95kg så jag mådde bara bra av att byta skiten.

Det jag ville komma fram till är att jag mår mycket bättre av att inte gå och titta på allt gammalt skit, känns mycket skönare att börja om på ny kula...

Kneedrag

Guest
Till viss del håller jag med dig. Min sambo studerar nu och därför betalar jag mer än henne. Sen så lyckas hon spara undan så mycket mer pengar än mig men det beror nog mest på min dyra hobby. Men skit i det. Den dagen hon börjar jobba så kommer vi betala 50/50. Det spelar ingen roll om hon eller jag tjänar mest. Om båda har jobb så skall man dela på utgifterna.

Det som funkar för er:tummenupp
Bara man kommer överens om hur man ska ha det ,så blir det inget bråk.

Själv så gör jag mest hemma typ 80%. Varför ska jag göra allt gratis? När jag kunde användt den tiden till extra jobb.

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det som funkar för er:tummenupp
Bara man kommer överens om hur man ska ha det ,så blir det inget bråk.

Själv så gör jag mest hemma typ 80%. Varför ska jag göra allt gratis? När jag kunde användt den tiden till extra jobb.
Säg till honom att hjälpa till då

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...