Göran Persson på högvarv!

Ron_Stoppable

Bannad
Gick med
12 May 2006
Hoj
r1
pogo skrev:
2172092 Någon som har en fungerande länk? :(

Hur ser ställningen ut föresten, leder Moderaterna eller Socialdemokraterna? Finns det några siffror på detta?
Vore kul om Moderaterna kunde vinna så man kunde se lite ändringar.

Länken funkar perfekt

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
cbr -00
McB skrev:
2172483 Jag vet ingenting om morgondagen, men jag vet att jag tycker att lön skall vara prestationsbaserad.
Absolut vilket den oxå ofta är. Men om du blir sjuk/skadad vill du inte tappa för mycket i lön utan ha en nedre gräns.

Företag bryr sig om kompetens. Utan kompetens, ingen vinst. Är du inte tillräckligt kompetent, ja då bryr sig inte företaget om dig och de vill ersätta dig. Om inte facket sätter käppar i hjulet förstås.

Arbete är ingen rätt, det är en förmån.
:tummenupp Absolut. En sällsynt förmån med dagens styre.

Men vänta nu... Fackföreningarna vill inte ge pengar till Socialdemokraterna, men gör det ändå? Vem tvingar dem, varför och med vilka medel? Att ta bort en sådan regel skapar motsättningar innom de olika förbunden men tendensen har en tid varit att fler och fler ställer sig emot avgiften. Är bara en tidsfråga tills den försvinner. Allvarligt talat hur många som är med i facket röstar på sossarna?
..............

General E skrev:
2172484 Tendensen att lönerna stiger när företagen flyttar utomlands?
Företagen flyttar trots att dom går back på det? -Hur menar du?
Hehe svarar lite halvkryptiskt sorry. När fler och fler företag flyttar till ett land som Polen så ökar sysselsättningen och med den handeln. Efter en tid stiger lönerna osv. När en tid har gått så inser företagen att den ofta bristande kvaliteen och de högre lönerna och längre lev tiderna gör det mer och mer olönsamt.

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
Jag är så jävla trött på de här valtrådarna.
Det går visa statistik både för att Sverige går bättre och sämre.
Vi kommer aldrig få veta hur det verkligen ligger till.

Inget av partierna kan styra det här landet. Hur vore det om dem samarbetade istället för att bara snacka skit om varandra.
Som jag sagt i en annan tråd: ALLA KANDITAT PARTIER ÄR LIBERALER!

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Fan att ja fyller i november, jag som hade tänkt att rösta på moderaterna.

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag är duktigt trött på alla fackfrälsta som mässar att utan fack, då skulle vi alla få sparken eller enbart få 5 kronor i timmen. Skall man tro dessa fack-fanboys så lever företagare enbart för en enda sak: att säga upp anställda på osaklig grund. Det är iofs samma retorik sossar alltid drar till med: Rösta inte på Moderaterna, för de kommer att skjuta våra gamla, äta upp våra barn och mobba våra sjuka. Yeah right! Tyvärr funkar det tydligen på en majoritet av denna nation av dumskallar.

Var ni med i er kommunistklubb, men beakta att vi har föreningsfrihet. Frihet att AVSTÅ från föreningar man inte sympatiserar med alltså. Och utan alla gamla surdegar som facket håller kvar på oönskade platser skulle den s.k. "kakan" som ni älskar så mycket troligtvis vara enormt mycket större.

I vrede,

Kuritas

Last edited:

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
newstead skrev:
2172544 Enkel lösning: Läs dom inte.

Och det svaret var HELT oväntat.

Kuritas skrev:
2172556 Jag är duktigt trött på alla fackfrälsta som mässar att utan fack, då skulle vi alla få sparken eller enbart få 5 kronor i timmen. Skall man tro dessa fack-fanboys så lever företagare enbart för en enda sak: att säga upp anställda på osaklig grund. Det är iofs samma retorik sossar alltid drar till med: Rösta inte på Moderaterna, för de kommer att skjuta våra gamla, äta upp våra barn och mobba våra sjuka. Yeah right! Tyvärr funkar det tydligen på en majoritet av denna nation av dumskallar.

Var ni med i er kommunistklubb, men beakta att vi har föreningsfrihet. Frihet att AVSTÅ från föreningar man inte sympatiserar med alltså. Och utan alla gamla surdegar som facket håller kvar på oönskade platser skulle den s.k. "kakan" som ni älskar så mycket troligtvis vara enormt mycket större.

I vrede,

Kuritas

Ok förstår din tanke men, nackdelen med "alliansen" (har denna benämning något med frikyrko-rörelsen att göra?) är att de vill säga upp kollektiv-avtalen. Så att man som dem säger ska ha möjlighet att förhandla sin egen lön. Det de har missat i sammanhanget är att detta redan är möjligt. Det enda man inte kan förhandla är lägsta nivån. Upp kan man alltid komma. :7peta

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Rikkard skrev:
2172564 Och det svaret var HELT oväntat.

Ok förstår din tanke men, nackdelen med "alliansen" (har denna benämning något med frikyrko-rörelsen att göra?) är att de vill säga upp kollektiv-avtalen. Så att man som dem säger ska ha möjlighet att förhandla sin egen lön. Det de har missat i sammanhanget är att detta redan är möjligt. Det enda man inte kan förhandla är lägsta nivån. Upp kan man alltid komma. :7peta

Jag har ingen aning om vad Modsen & Co vill och inte vill i olika frågor, men jag tror inte att deras politik är att samtliga skattebetalare skall få halverad lön i ett trollslag. Det skulle nämligen minska de statliga intäkterna rejält. Jag skjuter från höften och gissar att målet är att göra det enklare och effektivare att driva företag så att FLER kan jobba, vilket ger mer pengar till stadskassan.

Och jag är dessutom trött på allt solidaritetssnack. Varför är ingen solidarisk med arbetsgivarna? De är trots allt de som ger er pengar varje månad så att ni har råd att leva. Facken skapar inga arbeten (Utom möjligtvis för kursgårdar, Yoga-konsulter och en och annan sexklubb).

vikto000

El Locko!
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
GS 500E
Rikkard skrev:
2172533 Jag är så jävla trött på de här valtrådarna.
Det går visa statistik både för att Sverige går bättre och sämre.
Vi kommer aldrig få veta hur det verkligen ligger till.

Inget av partierna kan styra det här landet. Hur vore det om dem samarbetade istället för att bara snacka skit om varandra.
Som jag sagt i en annan tråd: ALLA KANDITAT PARTIER ÄR LIBERALER!

taget från TV diskussionen "Om alla partierna samarbetar och förde samma politik, så skulle det vara en diktatur"

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
MDM skrev:
2172406 Vad hade du haft för lön utan avtal?

Märkligt, vi har inget kollektivavtal här och min lön har de senaste åren ökat med 45%. Det hade den inte gjort om vi hade kollektivavtal. I övrigt var jag nere till nå'n SIF:are för några år sedan för att diskutera hur de kunde hjälpa mig med att få upp min (då) usla lön. "Det var trist att du tjänar så dåligt" sa gubbhelvetet & tackade för sig. FUCK FACKET!

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
cbr -00
Valen skrev:
2173246 Märkligt, vi har inget kollektivavtal här och min lön har de senaste åren ökat med 45%. Det hade den inte gjort om vi hade kollektivavtal. I övrigt var jag nere till nå'n SIF:are för några år sedan för att diskutera hur de kunde hjälpa mig med att få upp min (då) usla lön. "Det var trist att du tjänar så dåligt" sa gubbhelvetet & tackade för sig. FUCK FACKET!
Alla typer av jobb kräver inte att man har ett kollektivavtal och lönesättningen för de företag som inte har avtal är ju inviduell. Du har tur men det lät som om du för ett tag sedan tjänade dåligt så det låter snarare som du nu har normal lön idag.

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4
MDM skrev:
2173987 Alla typer av jobb kräver inte att man har ett kollektivavtal och lönesättningen för de företag som inte har avtal är ju inviduell. Du har tur men det lät som om du för ett tag sedan tjänade dåligt så det låter snarare som du nu har normal lön idag.

Nja, beror på hur man ser det. Jag befinner mig inte i storstadsregionen, betalar inte skyhöga kostnader för boendet och har mer pengar över än jag kan göra av med per månad. Nej, normal är den nog inte, har nog placerat mig en smula högre upp. Inte tack vare kollektivavatal eller fucket.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
MDM skrev:
2173987 Alla typer av jobb kräver inte att man har ett kollektivavtal och lönesättningen för de företag som inte har avtal är ju inviduell. Du har tur men det lät som om du för ett tag sedan tjänade dåligt så det låter snarare som du nu har normal lön idag.

Slutsatsen vi kan dra är således att man får normal, eller bra, lön så snart man kommer ur kollektivavtalen.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
MDM skrev:
2171768 Varför blir det ett herrans liv om jag vill teckna en försäkring mot arbetslöshet (dvs gå med i a-kassan) men vill inte gå med i facket? Det blir ramaskri och idiotförklaringar hela tiden. Äta kakan utan att betala för den?

Nej, det är inte att både äta kakan och ha den kvar eftersom a-kassan faktiskt är separerad från facket. A-kassan är en FÖRSÄKRING. At vara medlem i facket betyder att man betalar en avgift för att få chansen att utnyttja deras tjänster och förmåner, och det har ingenting med a-kasseFÖRSÄKRINGEN att göra.

När du ringer trygg & hansa för att köpa försäkring på din motorcykel svarar de "den kostar 3000:- per år. Men du får bara lov att teckna den om du dessutom köper ett medlemskap i vår likgiltiga fanclubförening som inte gör någonting annat än räknar medlemsavgifter. Avgiften för detta fina medlemskap är 5000:- per år. Av dessa 5000:- ger vi givetvis 40% till Moderata Samlingspartiet."

Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj

FreddaGädda

Guest
För någon månad sen bjöd vår skola in alla ungdomsledare från respektive parti för en valdebatt. Jag tänkte inte ens gå, och jag brydde mig inte om politik heller. Dock ogillade jag Perssons självgoda uppsyn.
Under debatten blev sossarna och resten av vänstra sidan fullkomligt manglade av högra. Tyckte sossarna mest snackade en massa skit och skyllde ifrån sig.
En mängd typisk sosse-skitsnack om att mobbingen måste stoppas och det och det måste göras, men det nämndes aldrig hur eller när. Förutom "på en gång" vilket dom har sagt så länge jag har varit gammal nog för att förstå vad folk säger.
Sossarna blev utbuade och moderaterna fick ta emot applåder och hurranden.
När jag gick därifrån var jag plötsligt väldigt intresserad av politik.
Tycker det har varit lite mycket skumma saker nu dom senaste åren från statens sida när det kommer till att slösa skattepengar. Barsebäck läggs ner exempelvis. Hur mycket man vrider och vänder på det kan jag inte förstå varför vi ska lägga ner säker, svensk kärnkraft.

Last edited:

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Hoj
cbr -00
Tror inte att ett maktskifte skulle resultera i mindre slöseri med våra medel men det är värt ett försök.

Skalman skrev:
2175117 Nej, det är inte att både äta kakan och ha den kvar eftersom a-kassan faktiskt är separerad från facket. A-kassan är en FÖRSÄKRING. At vara medlem i facket betyder att man betalar en avgift för att få chansen att utnyttja deras tjänster och förmåner, och det har ingenting med a-kasseFÖRSÄKRINGEN att göra.
Japp och som jag ser det är det att äta kakan och ha den kvar.

Markus skrev:
2174121 Slutsatsen vi kan dra är således att man får normal, eller bra, lön så snart man kommer ur kollektivavtalen.
Vitsen med facket är väl att dom ska hjälpa till vid problem och tycker du att man får höjd lön av att inte vara med i facket undrar jag vad du grundar det på?

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy