Galning i bil

Epzter

Med lem
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
VTR1000F Firestorm
Tog hojen till jobbet i fredags och skulle åka hem på eftermiddagen.

Åker från stan (GBG) på E6 norrut. Strax innan Angeredsbron börjar köerna och jag ligger och sick-sackar mellan bilarna för att komma fram fortare. Ingen större risk med detta om man använder luckorna. Lagligt? Vet ej, kanske inte...

I alla fall så är jag någorlunda beredd på att nån ALLTID ska lägga sig i vägen. Nån ska ju ALLTID göra det.

Sen händer det: Nån lägger sig JÄTTENÄRA mittlinjen och går JÄTTESAKTA över. Bara för att jag inte ska komma fram. Jag kör istället om på insidan. Vad händer då?

Jo, givetvis börjar idioten i bilen preja mig. Lyckas preja ut mig i vägrenen.

Hade jag nu inte varit beredd på detta så hade jag smällt med honom.

Jag blir givetvis asförbannad och försöker få honom att stanna. Han stannar inte förrän lilla edet. Har då följt honom hela vägen från Angeredsbron vi kungälv till lilla edet. Till slut stannar han. Som tur var så har jag hunnit lugna ner mig för annars hade jag nog inte kunnat svara för mig själv.

Skäller ut honom och talar om för honom att det där kunde gått illa. Han talar då om för mig att om något hade hänt så hade det varit mitt fel. Jag upplyser honom att det spelar ingen roll om jag gjorde fel. Han får inte leka polis för det.

Han frågar mig då:

- "Går du före i ICA-kön också?"

Jag svarar:

-"Om någon går före dig i ICA-kön, skjuter du dem då?"

Talade om för honom att han kanske ska tänka före nästa gång han gör nåt liknande.

Som jag ser det så gjorde jag fel som körde om honom på insidan på 90-väg. (Aktuell hastighet: ca 20-40 km/h) Jag kanske hade fått några hundra i böter.

Han gjorde fel som ville leka polis (egenmäktigt förfarande) och dessutom försök till mord/dråp.

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Du gjorde fel, ja. Men i ca 30Km/h anser jag att det är fullt acceptabelt iaf.
Han gjorde också fel, fast grövre än dig. Leka polis på det där sättet kan ju gå käpprätt åt helvete, precis som du sa.
Men det är bara att vänja sig, siste låtsaspolisen är inte född än..

Du skulle ha pucklat på honom så att han lärde sig. Fast iofs hade du blivit en låtsaspolis samtidigt. :gnissla

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Jag personligen hade kanske hytt med näven lite, orka!
Det där händer ju i varenda kö man ligger i känns det som : (
Skönt att du fick tag o prata med en av idioterna iaf!

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Även om andra gör fel i trafiken så ska man inte förhindra det. Därför skulle han troligen hamnat i mer trubbel än dig om något hänt. Att tackla någon med en bil ser nog inte polisen så glatt på...dvs om du kan bevisa att han gjorde det medvetet...vilket är omöjligt...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det där med ica-kö är ju ett jävligt dumt exempel också. Han får ju knappast vänta längre i den där bilkön bara för att du kan ta dig fram där han inte kan!?:va :dummer

VTR_Tjejen

Rapido
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
Honda VTR
Sicksacka mellan bilar och att medvetet försöka preja någon av vägen är j-la skillnad!!!

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Själv varit med om liknande incidenter, bra att du hade ögonen på skaft, sparade dig en hel del bekymmer. Vissa glider ut av okunnighet / ouppmärksamhet, men sen har vi kategorin "hata motorcyklister" som prejjar och försöker stänga igen. Anledning ? Allt ifrån att de inte fått komma till på länge till att de inte klarar att någon kan åtnjuta vissa "privilegier" som det ändå innebär att ha ett smidigare fordon i kö-trafik.

Jag slänger alltid på hel-lyset, och ökar min bromsberedskap ytterligare något jack. Med det sagt så får man nog ändå vara ödmjuk och påstå att knôr man sig före så har man i värsta fall livet som insats på att få komma före. Ger man sig in i leken....

Har även i bil blvit omdundrad i liknande lägen av nån knutte som skrämt skiten ur en, så jag förstår att för vissa kan en MC som använder vaselin i trånga lägen (trafik-stockningar) ge dem ökat blodtryck. :hihi

Kör försiktigt i år! :tummenupp

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Nu har jag säkert fel, men jag har för mig att jag läste någonstanns i en tidning typ aftonbladet, att det nu är lagligt för mc att köra förbi bilarna i kö, OM man inte utsätter någon för fara. Någon mer som hört detta, eller har jag drömt:va :D

Last edited:

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
Nu har jag säkert fel, men jag har för mig att jag läste någonstanns i en tidning typ aftonbladet, att det nu är lagligt för mc att köra förbi bilarna i kö, OM man inte utsätter någon för fara. Någon mer som hört detta, eller har jag drömt:va :D

läst här på SH om att sålänge du inte drar över heldraget och inte kör om på "insidan" ihop med att inte utsätta andra för risk etc.. så skall det vara OK.

Vågar dock inte säga något om laglighet osv. Är nog lite utifrån situation och en bedömninigsfråga för den eventuelle länsman som skall ta ställning där.

Någon annan som kan komma med mer än mina "spekulationer" ?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.

kan inte svara på om de är lagligt eller ej, men vissa poliser bryr sig inte så länge det sker kontrollerat å lagom hastighet.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
vid köbildning får man köra om på högersidan, dock ej i samma fil :), vänstersidan får man alltid köra om på, även i samma fil.

Jävligt grinig gubbe, skulle förstått det om nån bil prejar sig före så folk får bromsa och köerna bara blir värre, men att en mc sniker emellan bromsar ju inte upp de andra på något sätt alls, bara svensk avundsjuka

latif

Hemmafru
Gick med
12 Jul 2004
i ett hus med fru och 2 stora o 2 små ligister
Hoj
Det ända Retta Nybliven ägare av 2008 modell
läst här på SH om att sålänge du inte drar över heldraget och inte kör om på "insidan" ihop med att inte utsätta andra för risk etc.. så skall det vara OK.

Vågar dock inte säga något om laglighet osv. Är nog lite utifrån situation och en bedömninigsfråga för den eventuelle länsman som skall ta ställning där.

Någon annan som kan komma med mer än mina "spekulationer" ?

Ställde den frågan till min mclärare när jag tog körkort och han sa att
det är OK att köra om i kö förutsatt att du inte åker över heldraget, samt
att det endast är tillåtet om kön står stilla, mao så fort det är lite rulljans
så är detta inte tillåtet, rätta mig gärna om jag har fel..

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Hahaha sicken skön gubbjävel :hihi sån ska jag också bli "när jag blir gammal"........

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Hoj
två hjul
Om någon vill gå förbi mig i kön på ica som inte skall handla
så får han/hon själklart gå förbi
om han vill slippa sitta i kö, köp hoj
så försvinner snart alla köer och så blir det trängsel skatt för hojar oxå

hur skenade detta resonemang iväg ??????? ovanligt på detta forum

sagt det förr säger det igen hjälmkamera

och sen upp på youtube .. och sen maila länken till deras arbetsgivare
grannar (lapp i brevlådan ) kolla vilka kunder dom har och maila dom

pennans makt är stor ... helt lagligt

och gör han nåt riktigt dumt polisanmäl
den kan ju åklagaren försöka skriva av

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Jag hade fan klappat till jäveln, blir så jävla irriterad. Speciellt i sthlm statstrafik, de anser att man går före i kön men skulle det vara så jävla bra ifall man skippade hojen och också tog bilen och bidrog med en längre kö?

Spö ska de ha! visst det är fel men i en situation där man känner sig chanslös så känns det i alla fall bra att klappat till en idiot åtminstånde.

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
Kör snabbare så hinner bilisterna inte reagera och blir du ändå trängd, glöm o gå vidare så slipper du magsår :)

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Att du orkade hänga på till Lilla Edet var strongt om du bor i kungälv :)

Det är väl typ 5 mil fel hehe, jag hade nog gett fingret bara.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln