Gamla enstånkor

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Visst säljer folk sina hojar. Eller försöker, men med de priser vissa hugger till med blir det kanske inte så mycket sålt. De flesta köpare gillar inte att känna sig lurade, vem vill betala en halv gång mer än vad hojen är värd för dem?
Vänd på saken då , vill du känna dig lurad som säljare :va

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det stämmer, men skillnaden är att mat, kläder, el och annat som vi behöver måste vi betala för oavsett vad det kostar. Motorcyklar är däremot inte livsviktigt och kan väljas bort om det kostar mer än det smakar. Vilket inte riktigt insetts av alla som ska sälja sin hoj.
;)En del bonnläppar ser sitt kött hönor å ägg osv i köksfönstret och behöver investera i gamla vrak till hojar :) det är allt som nån skrev lite ove vibbar ;)
Sen att vi pendlar kors å tvärs i landet gör det lättare att motionera släpkärran :tummenupp

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Vänd på saken då , vill du känna dig lurad som säljare :va
Varför måsta man alltid vända på saken..? Kommer en säljare känna sig lurad om han inte få dubbelt så mycket betalt som vad hojen kostade för två år sedan, då har han väldigt höga förväntningar. Vill ingen betala mer än x antal kronor, då är väl hojen inte värd mer än så.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Kom att tänka på när jag var i Stockholm och jobbade för några år sedan. Började prata motorcyklar med en kille som jobbade där.

Han berättade om hur bra och hur nöjd han var med sin nuvarande mc. Med det hade varit en chansning när han åkte och köpte den för att det varit såååå långt bort att åka och kolla på den.
Han hade fått köra "hela vägen till Nyköping"..........
Ja det är väldigt olika det där. En bekant till mig tvekade på att köpa en hoj för att den stod i Örebro (14 mil härifrån) Själv har jag köpt hojar både i Malmö, Kalmar, Göteborg m.fl.
Hittar man en hoj man vill ha så är det bara att sätta sig i bilen ?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför måsta man alltid vända på saken..? Kommer en säljare känna sig lurad om han inte få dubbelt så mycket betalt som vad hojen kostade för två år sedan, då har han väldigt höga förväntningar. Vill ingen betala mer än x antal kronor, då är väl hojen inte värd mer än så.
VET du att dom begär dubbelt så mycket, eller är det något du hittar på i din verklighet?

Hojen är värd vad säljaren släpper den för, eller vad köparen är beredd att betala.

Du är varken köpare eller säljare, du är gnällare, och dom har ingen talan på värdet.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är märkligt att alla värderar hojarna högre än du. Måste vara fel på alla andra.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Det är märkligt att alla värderar hojarna högre än du. Måste vara fel på alla andra.
Inte alla, bara vissa säljare. Ganska många, med tanke på hur många hojar som ligger på Blocket vecka efter vecka utan att bli sålda. Och om du läser det allra första inlägget, själva trådstarten av "perjul", då kanske du ser mina kommentarer och åsikter i ett nytt och klarare ljus sedan. Det inte bara jag som har tankar om prissättningen.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
VET du att dom begär dubbelt så mycket, eller är det något du hittar på i din verklighet?

Hojen är värd vad säljaren släpper den för, eller vad köparen är beredd att betala.

Du är varken köpare eller säljare, du är gnällare, och dom har ingen talan på värdet.
Jag har följt hojannonserna på Blocket under många år och sett gamla hojar bli tre gånger så dyra på bara några år. Hojar som XL250 kunde köpas för 6-7000kr innan pandemin, nu kostar de över 20000kr. Om de ö h t går att få tag i. Då - slänghojar ingen ville ha, Nu - eftertraktade samlarhojar.
Hur menar du att man avgör hojens värde? Är det vad säljaren släpper den för, eller vad köparen är beredd att betala? Det kan nämligen inte vara både och...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det vad säljaren släpper den för, eller vad köparen är beredd att betala? Det kan nämligen inte vara både och...

Jo, det kan det, det är nämligen först då det blir affär.

Jag skulle lyssna på dig om gu hade köpt och sålt 20 hojar av den typen du pratar om, men nu har du ju INGEN erfarenhet av att handla med sådana hojar.

Det enda du har erfarenhet av är att INTE köpa hojar

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jo, det kan det, det är nämligen först då det blir affär.

Jag skulle lyssna på dig om gu hade köpt och sålt 20 hojar av den typen du pratar om, men nu har du ju INGEN erfarenhet av att handla med sådana hojar.

Det enda du har erfarenhet av är att INTE köpa hojar
Man behöver inte ha erfarenhet för att bedöma marknaden, det kräver bara lite logiskt tänkande. Har man annonserat ut sin hoj under tre veckor och inte fått ett svar, då måste man förstå att något är fel. Annars är det faktiskt lite tragiskt.
Om Elgiganten inte har sålt en tv på två veckor, vad gör de då tror du? Sänker priset kanske?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man behöver inte ha erfarenhet för att bedöma marknaden, det kräver bara lite logiskt tänkande. Har man annonserat ut sin hoj under tre veckor och inte fått ett svar, då måste man förstå att något är fel. Annars är det faktiskt lite tragiskt.
Om Elgiganten inte har sålt en tv på två veckor, vad gör de då tror du? Sänker priset kanske?

Vet du att dom inte har fått ett svar?
Eller antar du det för att dom inte har sålt den?
Dom kanske inte är desperata att sälja heller, har man haft en hoj i flera år gör det sällan något om den står kvar en månad till.
Vad elgiganten gör har inte mycket med privatpersoners hojförsäljning att göra

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
För att du är antingen fast i en bubbla eller inte hänger med , fan tammer ser man till alla hojar jag sålt sen -93-94 då är inte en jävel nästan av dom billigare idag så är det gilla det eller låt bli att leta och gnälla.
Sålde en urgixxer 750 -86 runt -98 för 15” den gick till Holland i fjol för 47” och såg inte bättre ut och gått mindre på dom 20+åren som följt men mycket går på export både till Europa och grannen i väst plus att folk har mer pengar att handla för

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Nix.

Elgiganten höjer priset.
Sedan ställer dom till med rea.

Tammer Tammer Tammer,

Du måste förlika dig med ditt öde.

Jag köper en hel del hojar.
Jag har någorlunda känsla för marknaden.

Även jag är överraskad över hur marknaden för just enkla offroadstånkor har utvecklat sig.

Självklart hade det varit kul att veta det för 10 år sedan och fylla ladan med sådant som kommer bli eftertraktat om några år.

Men, att gråta över spilld mjölk under bron är meningslöst.
Det är som det är.

Och, det finns fortfarande klipp att göra! Långt ifrån alla har insett vart priserna dragit iväg någonstans.

Men, man måste vara på!
Scanna Blocket, lägg upp bevakningar, sov med kläderna på och ha alltid släpet kopplat.

Jag skojar inte - du måste vara beredd att swisha iväg en handpenning klockan 1 på natten med kommentar: jag tar den!
Sitter redan i bilen, ring mig.

Jag förstår att det är något du vänder dig mot - men då vänder du dig mot marknaden, mot världen.

Jag har landat hojar jag vill ha på det viset. Eller skickat en selfie på mig, bil och släp i gryningen om jag inte hittat något swishkopplat nummer.

Svenskar är fortfarande i huvudsak hederliga. Visar man att man är på väg så håller dom normalt hojen.

En del lan grumsa lite om att dom nog lagt ut hojen för billigt - eftersom folk ringer luren ur klykan och undrar ”om den är kvar”?

Då låter jag bli att pruta, berättar om hur länge jag längtat efter just en sådan här modell i precis den färgen. Om det nu finns någon färg kvar...

Det håller inte att sitta hemma, ringa och pruta utan att vara på plats - och börja leta släp inför morgondagen.

Igen, Tammer - vi förstår att du inte har dom möjligheterna.
Men det är din brist, inte andras fel.

Gläd dig åt din 125a, och köp hem en herrejössesmissil från tidigt 90-tal nu. Dom kostar som de hojar du drömde om för 10 år sedan, och ibland mindre ändå.

Det år kanske inte det du vill ha - men det är det som finns tillgängligt just nu.

Adjust and adopt.
Annars skrumpnar man ihop till en liten bitter gube som bor i en lådda - och det vill ingen.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Nix.

Elgiganten höjer priset.
Sedan ställer dom till med rea.

Tammer Tammer Tammer,

Du måste förlika dig med ditt öde.

Jag köper en hel del hojar.
Jag har någorlunda känsla för marknaden.

Även jag är överraskad över hur marknaden för just enkla offroadstånkor har utvecklat sig.

Självklart hade det varit kul att veta det för 10 år sedan och fylla ladan med sådant som kommer bli eftertraktat om några år.

Men, att gråta över spilld mjölk under bron är meningslöst.
Det är som det är.

Och, det finns fortfarande klipp att göra! Långt ifrån alla har insett vart priserna dragit iväg någonstans.

Men, man måste vara på!
Scanna Blocket, lägg upp bevakningar, sov med kläderna på och ha alltid släpet kopplat.

Jag skojar inte - du måste vara beredd att swisha iväg en handpenning klockan 1 på natten med kommentar: jag tar den!
Sitter redan i bilen, ring mig.

Jag förstår att det är något du vänder dig mot - men då vänder du dig mot marknaden, mot världen.

Jag har landat hojar jag vill ha på det viset. Eller skickat en selfie på mig, bil och släp i gryningen om jag inte hittat något swishkopplat nummer.

Svenskar är fortfarande i huvudsak hederliga. Visar man att man är på väg så håller dom normalt hojen.

En del lan grumsa lite om att dom nog lagt ut hojen för billigt - eftersom folk ringer luren ur klykan och undrar ”om den är kvar”?

Då låter jag bli att pruta, berättar om hur länge jag längtat efter just en sådan här modell i precis den färgen. Om det nu finns någon färg kvar...

Det håller inte att sitta hemma, ringa och pruta utan att vara på plats - och börja leta släp inför morgondagen.

Igen, Tammer - vi förstår att du inte har dom möjligheterna.
Men det är din brist, inte andras fel.

Gläd dig åt din 125a, och köp hem en herrejössesmissil från tidigt 90-tal nu. Dom kostar som de hojar du drömde om för 10 år sedan, och ibland mindre ändå.

Det år kanske inte det du vill ha - men det är det som finns tillgängligt just nu.

Adjust and adopt.
Annars skrumpnar man ihop till en liten bitter gube som bor i en lådda - och det vill ingen.
Väl talat, det måsta jag erkänna. Men jag är inte bitter....
Det skulle jag vara om jag skulle ha betalt 20000kr för en gammal cb250 -82 eller nåt liknande. Jag skulle bli irriterad varje gång jag såg den. Att betala mer än man tycker nåt är värt känns bara fel. Så jag väntar till priserna normaliseras, eller jag vinner 20 miljoner på Lotto. Då kan jag strunta i vad saker kostar.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Väl talat, det måsta jag erkänna. Men jag är inte bitter....
Det skulle jag vara om jag skulle ha betalt 20000kr för en gammal cb250 -82 eller nåt liknande. Jag skulle bli irriterad varje gång jag såg den. Att betala mer än man tycker nåt är värt känns bara fel. Så jag väntar till priserna normaliseras, eller jag vinner 20 miljoner på Lotto. Då kan jag strunta i vad saker kostar.

Bra!

...å jag skickar PM om jag vinner 20 millar innan dig - så åker vi ihop med min kärra och köper en stugmoppe till dig! :födelseda

Deal? Bra!

Moving on...

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Och jag väntar tills priserna normaliseras, fan vad kul det blir.
Ser fram mot våra hojköparresor, tre ärthjärnor i en bil med ett jättesläp!
Roadtrip - here we come :yoparty

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...