Gamla enstånkor

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Kör man förgasarna så tomma det går och eventuellt dränerar flottörhusen borde förgasarna klara sig.

Alternativt kör tom tank och sedan fyller på med Alkylat och kör en stund.
Yes, det glömde jag skriva. Jag vrider alltid av kranen och låter alltid hojen dö på tomgång innan längre förvaring. Alkylat har jag aldrig testat.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Yes, det glömde jag skriva. Jag vrider alltid av kranen och låter alltid hojen dö på tomgång innan längre förvaring. Alkylat har jag aldrig testat.

Jag kör Alkylat i gräsklippare/snöslunga eftersom dom ställs bort med soppa kvar.

Tidigare bytte jag membran varje vår i gräsklipparen, med alkylat bytte jag aldrig.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Blir flottörkoppen mer tömd då, än om man tömmer med skruven? Verkar ju enklare att göra som du gör.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Blir flottörkoppen mer tömd då, än om man tömmer med skruven? Verkar ju enklare att göra som du gör.

Ren gissning är att det blir kvar en del, men nivån blir så låg att med lite avdunstning så kleggar resten inte igen något viktigt

Jag tycker att oavsett om man har kört tomt eller tömt med skruven så är det alltid kvar tillräckligt mycker för att man ska få en fläck på kläderna när man tar loss förgasaren sen.

Lägger man sedan den dränerade och losstagna förgasaren i bilen så materialiseras en halvliter bensin till ur tomma intet och sugs in i golvmattan...
slår aldrig fel

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hade den varit till salu i Stockholm hade den varit såld efter ett par timmar, men nu är det Åtvidaberg... Ytterst eftertraktad modell, brukar kosta det tredubbla annars. Visserligen ett "projekt", men ändå.
Eftertraktad???

Då hade den varit borta redan... Åtvidaberg ligger bara 2 timmar från Stockholm å den som ser de som ett fynd hade åkt dit vid de här laget..

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Eftertraktad???

Då hade den varit borta redan... Åtvidaberg ligger bara 2 timmar från Stockholm å den som ser de som ett fynd hade åkt dit vid de här laget..
2 timmar..men sen ska man ju hem också, om du inte tänkt bosätta dig i Åtvidaberg. Så det var ju lite feltänkt där också, eller hur? Sen var det ju egentligen 2 1/2 timme, och med släp säkert 3.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Ren gissning är att det blir kvar en del, men nivån blir så låg att med lite avdunstning så kleggar resten inte igen något viktigt

Jag tycker att oavsett om man har kört tomt eller tömt med skruven så är det alltid kvar tillräckligt mycker för att man ska få en fläck på kläderna när man tar loss förgasaren sen.

Lägger man sedan den dränerade och losstagna förgasaren i bilen så materialiseras en halvliter bensin till ur tomma intet och sugs in i golvmattan...
slår aldrig fel
Haha, helt sant.
Eller så håller man till på arbetsbänken där man också lagt servicemanualen på 200 sidor - vilken effektivt suger i sig. :huvet

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
2 timmar..men sen ska man ju hem också, om du inte tänkt bosätta dig i Åtvidaberg. Så det var ju lite feltänkt där också, eller hur? Sen var det ju egentligen 2 1/2 timme, och med släp säkert 3.
Är man intresserad så kör man dit å köper den, om de tar 2 timmar eller 4 timmar dit å minst lika mycke tillbaks så spelar de ingen roll om man vill köpa den..
Sen går de ju gasa på lite å köra ner på 1,5 timmar... Totalt typ 3 timmars tripp. Gäller å va först ju...

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Alternativt kör tom tank och sedan fyller på med Alkylat och kör en stund.
Jag gjorde då en gång på en förgasarhoj, och djevlar vad det läckte soppa när jag skulle starta på våren. Oturligt sammanträffande eller är alkylat aggressivt på packningar/o-ringar?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Är man intresserad så kör man dit å köper den, om de tar 2 timmar eller 4 timmar dit å minst lika mycke tillbaks så spelar de ingen roll om man vill köpa den..
Sen går de ju gasa på lite å köra ner på 1,5 timmar... Totalt typ 3 timmars tripp. Gäller å va först ju...
Hade det varit under tio mil och jag hade haft garage hade jag köpt den. Ställt den in ett hörn och låtit den stå inför en kommande renovering. Samla lite delar, planera och förbereda. Det kommer inga nya av dessa hojar, de är ganska sällsynta, enkla renoveringsobjekt, tuffa och macho att ha på landet eller i garaget. Och 6000kr, det får man inte ens en moppe för.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Hade det varit under tio mil och jag hade haft garage hade jag köpt den. Ställt den in ett hörn och låtit den stå inför en kommande renovering. Samla lite delar, planera och förbereda. Det kommer inga nya av dessa hojar, de är ganska sällsynta, enkla renoveringsobjekt, tuffa och macho att ha på landet eller i garaget. Och 6000kr, det får man inte ens en moppe för.
Jag själv är inte ett dugg intresserad av de objektet... Skulle någon köra över den till mig å erbjuda 6.000 så skulle jag inte ta imot den..

Är de någe jag är intresserad av så är de inga problem å köra en sträcka för att få tag i någe man vill verkligen vill ha..

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag själv är inte ett dugg intresserad av de objektet... Skulle någon köra över den till mig å erbjuda 6.000 så skulle jag inte ta imot den..

Är de någe jag är intresserad av så är de inga problem å köra en sträcka för att få tag i någe man vill verkligen vill ha..
Absolut, och det är inget jag kan argumentera mot. För min del är jag väldigt förtjust i gamla enstånkor, som tyvärr är både sällsynta och därmed ganska dyra. Utan garage finns inte riktigt möjligheten att ta hand om dem så som de förtjänar, så därför får jag avstå även från dessa "klipp".

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Absolut, och det är inget jag kan argumentera mot. För min del är jag väldigt förtjust i gamla enstånkor, som tyvärr är både sällsynta och därmed ganska dyra. Utan garage finns inte riktigt möjligheten att ta hand om dem så som de förtjänar, så därför får jag avstå även från dessa "klipp".
Ett tips...Saffa garage...?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...