Gamla enstånkor

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har aldrig fattat den här tråden..... "gamla enstånkor" är Matchless G50, BSA Gold Star o liknande. Ni pratar ju bara om moderna hojar från 70-talet o framåt...
God Jul på er förresten!!
Saker som byggdes på 70-talet är ju asgamla.
(även gubbdjävlar)

:7peta

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Ja, jäklar…..
Funderar på om det är av stort värde att fälgbanorna är ombyggda just i England?
Inget speciellt företag, utan att det är gjort just där?
Och så funderar jag ofta på procentsatsen på bedömningar.
Har diskuterat flera bilannonser där det står ”99% rostfri”, och ställt frågan om det baseras på totalvikten, eller något annat?
Jävlar vad bittert petig man börjar bli, det finns stor risk att det inte blir något mer inköp 2022 ?

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Har aldrig fattat den här tråden..... "gamla enstånkor" är Matchless G50, BSA Gold Star o liknande. Ni pratar ju bara om moderna hojar från 70-talet o framåt...
God Jul på er förresten!!
Ja, kan vara en definitionsfråga, men du verkar vara mer inne på tråden "Antika enstånkor" och den kanske måste startas upp snart?
God Hjul förresten :)

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Då jag ser den där 250:in så funderar jag på hur folk totalt kan sakna nån form av sinne för design och former och även totalt saknar självinsikt.

Jag irriterar ju mig bla på min Honda, den ser ju ut så där. Men jämför man mot den där ser väl min ändå ut ganska så bra.

• Gilla
Reaktioner: JPT

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ja, kan vara en definitionsfråga, men du verkar vara mer inne på tråden "Antika enstånkor" och den kanske måste startas upp snart?
God Hjul förresten :)
Referenserna är olika - när vi pratade enstånkor när man började köra hoj så var det just dessa man tänkte på (vi hade några killar på gymnasietiden som körde sådana). När sedan Hondas XL-modeller m.fl. dök upp på marknaden så var det så nytt att termen "enstånka" inte kunde appliceras på dem. Så nu vet du hur j-kla antik jag är......

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Funderar på om jag ska skriva i den här tråden eller i den m råd om däck.
Det får bli här :hoppskrat
Lillhojen ska få nya däck., jag slits mellan att köpa med "klassiskt" möster Typ Heidenau K34, lite grövre mönster typ Heidenau K60 eller helt enkelt modrna däck typ Bridgestone BT46/Metzeler ME77.

Hojen är inget bygge utan helt original så när som på ny ljuddämpare, stötdämpare och lite osynliga saker.
Eftersom den framförs i farter sällan överstigande 90kmh så är utseendet och känslan viktigare än max prestanda.

Så vad ska jag skriva p önskelistan såhär sista dagen innan jul.

God hjul på er alla!

GodHjul.gif

2022-05-23 10.26.28.jpg

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Hoj
13st Yamaha
Funderar på om jag ska skriva i den här tråden eller i den m råd om däck.
Det får bli här :hoppskrat
Lillhojen ska få nya däck., jag slits mellan att köpa med "klassiskt" möster Typ Heidenau K34, lite grövre mönster typ Heidenau K60 eller helt enkelt modrna däck typ Bridgestone BT46/Metzeler ME77.

Hojen är inget bygge utan helt original så när som på ny ljuddämpare, stötdämpare och lite osynliga saker.
Eftersom den framförs i farter sällan överstigande 90kmh så är utseendet och känslan viktigare än max prestanda.

Så vad ska jag skriva p önskelistan såhär sista dagen innan jul.

God hjul på er alla!

View attachment 479484

View attachment 479485
Jag hade gått på det klassiska, typ Heidenau K34.
Så gjorde jag till min RD, och tycker att det ser lite tidstypiskt ut.
Och jag gick helt på uteendet, eftersom jag ändå bara kör den en fin sommardag per år för att "motionera" den.
På TW:n fick det bli lite tvärtom, med gatbetonade däck än de terrängbetonade som är original.
Ville få ut mer mil, och utseendet blev inte jättefel, men inte helt rätt ändå.
En julkompromiss kan man säga.

God Hjul.

RD350_2.jpg

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vem skulle köpa en sån här hoj?
Skärmbild (55).png
Jag menar, XR:en har gått 800 mil sannolikt bara på asfalt och vid första grusvurpan skulle det kosta massor att återställa skicket. Så vem (förutom jag då om jag nu gillade Honda) köper hojen och använder den till vad?

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
View attachment 481811
Jag menar, XR:en har gått 800 mil sannolikt bara på asfalt och vid första grusvurpan skulle det kosta massor att återställa skicket. Så vem (förutom jag då om jag nu gillade Honda) köper hojen och använder den till vad?
Köparen är antagligen någon med pengar och utrymme som gillar gamla enstånkor.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Köparen är antagligen någon med pengar och utrymme som gillar gamla enstånkor.
Det tror och hoppas jag med. Det finns nog med XR som sliter hårt på grusvägar, så jag ser den gärna hamnar på någons finhylla!

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
View attachment 481811
När jag köpte min XR650 för mååånga år sedan så var den 3 år gammal och hade gått 600 mil.
Säljaren var en finlandssvensk som var +60 bast.
Hade fått en massa bilder på den och när jag dök upp så hade verkligen inte bilderna gjort hojen rättvisa - den var som NY!
:kär
Hur jag än försökte så gick det inte att hitta en fläck på hojen!
När jag frågade säljaren hur fan han burit sig åt att hålla den i det skicket den var i då det ändå var en grussmiskarhoj så tittade han storögt på mig och sa:
"Groos...? Är du inte kloook, int fan har jag sört groos med sykkeln"
:rofl

Kan berätta att första vurpan sved och jag grämde mig mkt innan hojen fick den patina som alla grusmoppar ska ha!

True story
:fakta

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
När jag köpte min XR650 för mååånga år sedan så var den 3 år gammal och hade gått 600 mil.
Säljaren var en finlandssvensk som var +60 bast.
Hade fått en massa bilder på den och när jag dök upp så hade verkligen inte bilderna gjort hojen rättvisa - den var som NY!
:kär
Hur jag än försökte så gick det inte att hitta en fläck på hojen!
När jag frågade säljaren hur fan han burit sig åt att hålla den i det skicket den var i då det ändå var en grussmiskarhoj så tittade han storögt på mig och sa:
"Groos...? Är du inte kloook, int fan har jag sört groos med sykkeln"
:rofl

Kan berätta att första vurpan sved och jag grämde mig mkt innan hojen fick den patina som alla grusmoppar ska ha!

True story
:fakta
Oj oj, får nästan en tår i ögat även om du gjorde det rätta - använde hojen. :tummenupp

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En hypotetisk fråga, än så länge.
Jag har en SR500 -91 som jag gillar och kommer att behålla.
Men, om jag råkar få tag på en likadan, men utan motor, skulle någon av de mer offroadiga modellernas motor passa? Gärna med elstart då jag börjar bli bekväm av mig.
Jag tänker mig en möjlig bushoj, inget scrambler, flattrack, kotlettfrillebyggande utan bara rafsa ihop något.
Jag har inte för avsikt att sätta igång med stora modifieringar och omsvetsnigar av ram eller liknande, har nog med pågående projekt ändå.

Nyheter
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield