Kan ju slänga in min lilla femöring och nämna att jag är en av dom stackars satarna som köpte (vintern 2019-2020) just en gammal encylindrig Honda XL500s från 1981 på Blocket till överpris. Men jag var lite hetsig hur som helst då jag var helt färsk, tog mitt A-kort i september 2020, och ville ha en riktig 'vintage offroad', typ en som Big Jim hade, och a.s.a.p!
Jag tror säljaren ville ha 18k, vilket jag var beredd att betala. Men under en fika på jobbet blev jag övertalad av en kollega att pruta ner till åtminstonne 16k, och det funkade ju.
Hurra. Ivrig som jag var berättade jag för säljaren att jag kunde ta tåget till Örebro (från Stockholm) och KÖRA hem hojen .. men "Nejnej, inte .. inte!" - eh, varför? "Den är gammal", visst men enligt annonsen var den var ju "besiktad och körklar". Nehe, så jag hyrde en skåpbil på OK istället och körde hem hojen.
Det visade sig så klart att man 'missat' flera saker under besiktningen, vänster spegelfäste/gänga i kopplingshandtaget, spegeln satt fastlimmad med nåt hårt lim i handtaget, samt oljeskruvens gänga söndermald, fick senare tag på en motorsida med hel gänga från Holland.
Så det var nog bra att jag aldrig körde hojen från Örebro till Stockholm. Dessutom var det minusgrader och lite halt på vägarna. Förmodligen hade jag frusit ihjäl nånstans mellan mackarna.
Väl hemma sedan var jag lyrisk. Jag tog upp hojen i vardagsrummet, eller vad man normalt kallar "vardagsrum" i en lägenhet, i mitt fall blir det ju 'verkstan'. Kickade igång den och bara lyssnade till dunket .. "dunk-dunk-dunk- ..." alltså motorn låter ju helt fantastiskt med den där burken till ljuddämpare, tills ".. fan är det som luktar?"
Mot våren skruvade jag isär allt, lämnade in på blästring, fick ram med dom flesta metalldelar pulverlackat hos Boman Lack, lackade om tanken vit, köpte dyra Honda-dekaler från Italien, och nu orkar jag inte lyfta in motorn i ramen. Väntar nu på det där "rycket" för att skruva ihop Hondan, och ut och köra lite på den. Problemet är att jag köpte en helt ny Kawasaki KLX230 i höstas, så jag har alldeles för kul för att sitta hemma och meka!?
Just ja, glömde nästan att nämna att nu kör jag också på åkervägar och grusvägar, precis som på Youtube. LIVET LEKER AAAAHH!!!!