Gamla enstånkor

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jo och bildade skola för typ ALLA äventyrshojar efter det…

4c20fc0cc57c85567a90de681a4c24b5.jpg
Gu så vacker! Skämt å sido
Räknar kollektivet här? Suzuki Savage som 1 stånka?
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jo och bildade skola för typ ALLA äventyrshojar efter det…

4c20fc0cc57c85567a90de681a4c24b5.jpg
Fanns en föregångare:

Suzuki-DR750S-88-4.jpg

Suzuki DR Big 1988. (-89 på bilden)

Samma designer - Hans Muth, möjligen den enskilda människa som satt djupast prägel på hojar och styrt om utvecklingen flest gånger.

Fult? Anknäbben gick från att vara en trend till att bli en standard.

Baklampan måste man tänka bort ur designen.
Den är hemsk, men satt ursprungligen högt upp under helikopterplattan pakethållaren - där verktygsfacket sedan hamnade.

Anledningen till sistaminuten-flytten var dels vissa marknaders krav på synbarhet snett från sidan, och dels att mjukt bagage kunde hänga ner och skymma lampan även rakt bakifrån. Det har funnits ombyggnadssatser, eller snarare tillbakabyggningssatser.


Cykeln på bilden råkar vara svenskspecad. Låt oss därför fundera en stund över dåtidens besiktningskrav där bakstänkan på belastad hoj skulle nå en punkt beskrivet som svingarmens förlängning.

Kontemplerat klart?
Allt var inte bättre förr.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Det var bakaxeln, inte svingen som var måttet för bakstänkan eller gummilappen. Precis som att bilar behövde stänklappar. Men när vi gick med i EU ändrades lagstiftningen (egentligen förordningen).
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Fånig fråga, jag har alltid hört "stånka" om encylindrig motor, kallas de alltså "enstånka"?
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hans Muth låg väl också bakom BMW R65 LS? Och Suzuki Katana.


Ja, och massa annat.


Hans Magnum Opus är i mina ögon transformeringen och revitaliseringen av BMW Motorrad genom R90S och R100RS.

Oh yes! När BMW stod vid vägs ände och inte visste vad man skulle göra med de förlustbringade tvåhjulingarna så ritade Hans Muth först R90S, komplett med tvåtonslackeringarna Silver Smoke och Daytona Orange, och strax därpå den fantastiska R100RS.

Allting efter det är bara succe, vinst och arv i nya, förfinade kostymer.
Han är den vändskiva hela lokomotivet kunde vändas på, för att skickas ut på ett nytt spår, nu med ryggen mot stoppbockarna.
BMW blev sport över en natt, och detta trots ett påtagligt effektunderlägen - i en tid när tillverkarna bjöd över varandra med pappershästar i broschyrer.

Han kom från BMWs bilsida och gjorde dessa två hojarna vid sidan av, med glädje och intresse - och för att han tyckte det var synd att MC-tillverkningen var på väg att läggas ner.
Kostnaden för att ändra produktionen till R90S var inte högre än att BMW vågade ta den, och försäljningsboomen gjorde att man sedan vågade ta de mycket högre kostnaderna det innebar att sätta igång projekt R100RS.

Hans ansvar på bilsidan var inredningsdesign, och en av hans babys var BMW 320 1976 (E21)

Jämfört med föregångaren -02 serien var 3-seriens inredning ett quantum leap!

e21.jpg

Hur kan något tydligare än denna vy berätta att bilen är designad för, runt, kring just föraren...?


Här är han: The Man...

Hans-Muth.jpg

...the Muth.


Återbruk, jag vet. Shoot me.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hans ansvar på bilsidan var inredningsdesign, och en av hans babys var BMW 320 1976 (E21)

Jämfört med föregångaren -02 serien var 3-seriens inredning ett quantum leap!


Hur kan något tydligare än denna vy berätta att bilen är designad för, runt, kring just föraren...?
Något de totalt har glömt bort och numera kastar in en surfplatta i ett jack på instrumentpanelen.
1977 fick E21 även ett nät i friskluftskanalerna så man som förare slapp få grenar och möss i ansiktet när man slog på fläkten.
Å du menar väl ett Quandt-um leap?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ja, och massa annat.


Hans Magnum Opus är i mina ögon transformeringen och revitaliseringen av BMW Motorrad genom R90S och R100RS.

Oh yes! När BMW stod vid vägs ände och inte visste vad man skulle göra med de förlustbringade tvåhjulingarna så ritade Hans Muth först R90S, komplett med tvåtonslackeringarna Silver Smoke och Daytona Orange, och strax därpå den fantastiska R100RS.

Allting efter det är bara succe, vinst och arv i nya, förfinade kostymer.
Han är den vändskiva hela lokomotivet kunde vändas på, för att skickas ut på ett nytt spår, nu med ryggen mot stoppbockarna.
BMW blev sport över en natt, och detta trots ett påtagligt effektunderlägen - i en tid när tillverkarna bjöd över varandra med pappershästar i broschyrer.

Han kom från BMWs bilsida och gjorde dessa två hojarna vid sidan av, med glädje och intresse - och för att han tyckte det var synd att MC-tillverkningen var på väg att läggas ner.
Kostnaden för att ändra produktionen till R90S var inte högre än att BMW vågade ta den, och försäljningsboomen gjorde att man sedan vågade ta de mycket högre kostnaderna det innebar att sätta igång projekt R100RS.

Hans ansvar på bilsidan var inredningsdesign, och en av hans babys var BMW 320 1976 (E21)

Jämfört med föregångaren -02 serien var 3-seriens inredning ett quantum leap!

View attachment 464153

Hur kan något tydligare än denna vy berätta att bilen är designad för, runt, kring just föraren...?


Här är han: The Man...

View attachment 464154

...the Muth.


Återbruk, jag vet. Shoot me.





Datsun 120 Y Coupé ( som min kompis hade för länge sen ) har också en föredömligt förarfokuserad panel!
 

Bifogat

  • fe01c07d808ae93d26e5e6577200496f--jpg-wagon.jpg
    fe01c07d808ae93d26e5e6577200496f--jpg-wagon.jpg
    54.8 KB · Visningar: 27

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Men fram till det så kan jag tipsa om en DR800 som numera är väldigt ovanliga på Blocket

...och det är nästan bara DR 800 man ser: SR 43 med den lilla tanken.

"Originalet" DR Big 750 SR 41 och DR 800 SR 42 med de dubbla tankhalvorna som rymde 29.5 liter tillsammans har jag inte sett utannonserat på hela året, eller förra heller.


Hmm... Hade inte jag en sådan?


img0067tv.jpg

Undrar var jag ställde den...?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Har vi tagit upp Yamaha AG200? Om inte så är den här, en specialisthoj för proffs ute på landsbyggden. Ungefär som Yamaha TW200, fast liksom mer praktisk.

Stort och brett säte för långa arbetsdagar, skön sittställning, stora skärmar mot lera och stänk (kolla mudflapsen!), och så helt inkapslat drev & kedja.

Jag måste provköra en.

ag_sl_004.jpg
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top