Gamla enstånkor

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag ser nog ändå hellre min 15-åring på en trimmad moppe i 60 km/h än på en 125a i 120 km/h även om det sker till priset av några förlorade trimcylindrar.

Jag ser helst mina barn på lagliga mopeder, men det är lite försent nu :D

Dom körde trimmat, det är inte bra.

Sonen tjuvkörde lite 125'a och hade A-traktor som gick som en vanlig bil.

Men finge jag välja hade han hellre fått köra en besiktad och laglig 125'a än den rangliga och söndertrimmade MT'n
En 125'a har både väghållning och bromsar för högre hastigheter än 30, det hade inte MT'n

Han hade några mil mellan mig, sin mor, skolan och flickvännen, så något fordon var han tvungen att ha, och några mil om dagen i 30km/h blir fort trist

A-traktorn var väl bästa alternativet faktiskt, det var ju en helt vanlig, okapad personbil med elektronisk varvtalsregulator (som gick att slå av med en dold knapp) och en växellåsning som gick att gå förbi om man kunde knepet.
Han körde ikapp mig en gång när jag var ute och körde motorcykel och tutade glatt.

Han använde bilbälte i A traktorn, skötte om den så den hade bra lysen, däck och bromsar (och smålampor och stereo och annan skit tonåringar tycker är kul)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Ja, men om priserna fortsätter att ligga på dessa nivåer, så är dom ju egentligen inte "övervärderade", det är mer deras rätta marknadsvärde som presenteras.
Men att många av oss inte vill betala de pengarna är ju vårat problem, då får vi stå utan den prylen i så fall.
Köpare och säljare finner varanadra, utväxlar pengar och varor, och på så sätt blir det ju marknadspriset.
Men vi får väl se, om priset störtdyker, då var dom "överhettade", så vi som följer priskurvan får ju det svaret vad tiden lider.
De är säkert inte övervärderade, om man ska se det från marknadsmässig synvinkel. Eftersom det är flera köpare som bjuder över varandra uppåt 40.000-kronorsnivån för en Puch Florida så är det säkert "rätt" pris. Det är mest fascinerande att se vilka ekonomiska resurser en del uppenbarligen har. Varken bruksvärdet eller körupplevelsen kan värderas till de pengarna, man kan ju köpa en ny modern kvalitetsmoped för under 30.000kr. Folk kan alltså köpa en 40 år gammal bruksmoppe och ställa undan i garaget att ha och titta på ibland? För 40.000. Gamla mopeder verkar vara en guldgruva, det är lite samma sak som med Honda Monkeybike som det är ett oerhört sug efter.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
De är säkert inte övervärderade, om man ska se det från marknadsmässig synvinkel. Eftersom det är flera köpare som bjuder över varandra uppåt 40.000-kronorsnivån för en Puch Florida så är det säkert "rätt" pris. Det är mest fascinerande att se vilka ekonomiska resurser en del uppenbarligen har. Varken bruksvärdet eller körupplevelsen kan värderas till de pengarna, man kan ju köpa en ny modern kvalitetsmoped för under 30.000kr. Folk kan alltså köpa en 40 år gammal bruksmoppe och ställa undan i garaget att ha och titta på ibland? För 40.000. Gamla mopeder verkar vara en guldgruva, det är lite samma sak som med Honda Monkeybike som det är ett oerhört sug efter.

Japp, precis så är det ju.
Det är själva känslan av att äga den, kunna titta på den, och avnjuta den på det sättet, som sätter priset.
Ungefär som att köpa en tavla för en hel hög med pengar, man kan ju ändå bara hänga den på väggen.
Men när känslan för det konstnärliga, eller nostalgiska, slår till, då...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En sån har jag haft, och kört flera tusen mil på. Synd att scramla sönder den. På med halvgrova däck i stället. Och kör och ha kul på alla underlag.
Jag gillar dem faktiskt, men original ser de ju ut som hej-kom-och-hjälp-mig. Nu säger jag inte att min nuvarande XTZ660 är snygg heller, men Freewinden blir faktiskt snyggare som scrambler eller av att man plockar bort delar av framkåpan.

Den obligatoriska "så här skulle den kunna se ut om du kunde bygga" bilden :D
Suzuki-XF650-Freewind-Scrambler.jpg

Utan kåpor. Fortfarande inte snygg, men definitivt mer åt ett snyggare håll och med ganska bra potential att bli helt ok.
XF.gif
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Jag gillar dem faktiskt, men original ser de ju ut som hej-kom-och-hjälp-mig. Nu säger jag inte att min nuvarande XTZ660 är snygg heller, men Freewinden blir faktiskt snyggare som scrambler eller av att man plockar bort delar av framkåpan.

Den obligatoriska "så här skulle den kunna se ut om du kunde bygga" bilden :D
View attachment 458076

Utan kåpor. Fortfarande inte snygg, men definitivt mer åt ett snyggare håll och med ganska bra potential att bli helt ok.
View attachment 458077


Ju fulare, desto större chans att man får behålla den, är min filosofi. När det gäller hojar iaf ;).

EDIT: fast den du visar bild på ser bra ut. Och det finns nog potential att lätta Freewinden en hel del.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Ju fulare, desto större chans att man får behålla den, är min filosofi. När det gäller hojar iaf ;).

EDIT: fast den du visar bild på ser bra ut. Och det finns nog potential att lätta Freewinden en hel del.
Den nedre av dem fick mig faktiskt att fundera seriöst på den, men sen dök XTZ:an upp någon km från mig.
Alltså bara av med kåporna och på med runt lyse, samt lite roligare däck. Kanske lite bättre fjädring också.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Löjligt överprisad. Som alla XR600 varit dom senaste 5-10 åren. Ska bli intressant att se om den försvinner fort, eller blir liggande ett tag.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
”Vet värdet”...

”Tiden har enligt mig stått stilla i 20 år”
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Löjligt överprisad. Som alla XR600 varit dom senaste 5-10 åren. Ska bli intressant att se om den försvinner fort, eller blir liggande ett tag.

Överrenoverad och tillpiffad.
Jag saknar bland annat bälgarna på framgaffeln.


Men, XR 600 är fruktansvärt kompetent hoj, som står sig utmärkt än idag.
Jag är snabbare på en XR 600 än på en XR 650, trots att det på pappret skiljer typ 10 häst.
Snabbare, har bättre kontroll, och har roligare.
XR 650 är sketakul, visst - speciellt om det skall sladdas på höga växlar.

Men, all in all så här jag roligare på XR 600.
Jag klev in i cykeln 1986 första gången och har kört olika exemplar i omgångar sedan dess.
Det är alltid samma omedelbara uppkoppling mot cykelns centrala nervsystem.
"Schwopp" så är man kompis med hojen.
Den är kort för att ha Prolink och den går att få med sig där det är trångt på ett helt annat sätt än XR 650, eller TT 600 också för den delen.

Hojen i annonsen är inte överprisad.
En bra XR 600 har kostat 30 papp i minst 10 år.
Det är närmast märkligt att dom inte skenat iväg mer.

Härlig hoj! Bring it back!

https://dirtbikemagazine.com/amp/honda-xr600r-bring-it-back/
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top