Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inget paket idag heller så förgasarbytet får lov att vänta till nästa vecka, för nu bär det iväg hem till byn! :tummenupp

Jag passade ändå på att plocka loss förgasarna så det är lite mindre jobb när dom nya ska dit, jag kommer att skruva i 140:s huvud och de lågfartsmunstycken som jag kör på nu och låter nålarna vara så länge bara för att se om den går som den ska innan jag börjar finjustera.
 

Bifogat

  • Förgasarbyte 1.JPG
    Förgasarbyte 1.JPG
    208.7 KB · Visningar: 93
  • Förgasarbyte 2.JPG
    Förgasarbyte 2.JPG
    224.6 KB · Visningar: 86

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag fick förgasarna idag, jag flyttade över bestyckningen och provkörde bara för att upptäcka att hojen går precis lika uselt som innan...:huvet

Nu har jag ärligt talat slut på idéer så om jag inte kommer på någon snilleblixt får hojen stå tills jag bestämt mig om jag ska fortsätta jävlas med felsökningen eller om jag ska köra skiten på tippen och börja samla frimärken istället.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är Dyna2000-boxen ivägskickad på garantin så i väntan på en ny som förhoppningsvis funkar så blir det lugnt ett tag, ska passa på att serva brukshojen så jag tar mig ner till Mantorp i sommar.

Jag letade runt på nätet och hittade flera som skrivit om sina boxar som pajat, även sprillans nya boxar har visst varit trasiga så jag håller tummarna att det är det som är felet för mig också...:tummenupp
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Ingen jag pratade med hade en endaste aning om var det går hitta en komptestare för hojstift, dvs en gängstorlek mindre än BE-stiften som är vanliga på skotrar och annat. Inte ens Yamahaverkstaden kunde begripa vad jag skulle med en komptestare till: "På en R1:a får man väl inte plats med en sån?" -fritt citat...

Precis som andersonturbo skriver så funkar Biltemas komptestare. Den har en konisk gummfjutt som passar till olika stiftdiameter. Det följer med ett förlängningsrör också så att man kommer ned i djupa toppar (tex med överliggande kammar) :tummenupp

Skicka PM om du vill att jag skall handla en och posta iväg den eller så.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag hämtade jag ut en ny tändbox på garantin och testade, hojen går som en påse skit ändå så nu har jag ställt av den i väntan på lite skruvarglädje. Liten mening att stå och betala en femhundring i månaden när hojen bara står och samlar damm.

Tröööökigt!
 

Bullen099

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
ZZR1100, Dr650, Cr500, K50
Idag hämtade jag ut en ny tändbox på garantin och testade, hojen går som en påse skit ändå så nu har jag ställt av den i väntan på lite skruvarglädje. Liten mening att stå och betala en femhundring i månaden när hojen bara står och samlar damm.

Tröööökigt!
Jag har läst lite på tidigare inlägg du skrivit och du har antytt mager blandning, kan du ha bränt ventiler? har den spikat sönder kolvarna? vad har du för färg på stiften? bara några tankar men om det är någon som löser detta problem så är det DU:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har läst lite på tidigare inlägg du skrivit och du har antytt mager blandning, kan du ha bränt ventiler? har den spikat sönder kolvarna? vad har du för färg på stiften? bara några tankar men om det är någon som löser detta problem så är det DU:yoparty

Det är lite lurigt det där att lambdan visar magert, det kan lika gärna bero på att någon cylinder släcks så oförbränt syre blåser genom motorn. Stiften är helt rena eftersom jag kör på E85, inget sot med den soppan inte. Metallen runt centrumelektroden är en aning blånerade men det säger mig egentligen ingenting då jag inte har någon större erfarenhet av att läsa stift till alkoholmotorer.

Jag har räknat ut tre mer eller mindre otroliga fel som jag tänkt testa, nämligen att sätta i två steg varmare stift, kolla så inte vevhusventilationen är tätt och komptesta motorn. Jag tror egentligen inte på något av dom men vad har jag att förlora på att prova?

Ha ha, just nu känns det som att jag är totalt gåvlös som inte duger till att få liv i en gammal hoj ens. Det är fan pinsamt...:gnissla
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Det enda du väl egentligen har ändrat förutom turbon är väl tändningen? Skulle nästan börja kolla pickuperna samt jord och spänning till tändsakerna. Kan du hänga på ett strob. och kolla om det tänder jämt vid varvning eller om du släcker nån spole?
Kommer ihåg en gammal volvo jag hadde där den inte ville gå rent över 3000rpm:s visade sig att varvräknaren spårat ur.
 
Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Har inte plöjt igenom alla inlägg så jag frågar istället, Hur har det gått med budgeten 100:- per hk?:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det enda du väl egentligen har ändrat förutom turbon är väl tändningen? Skulle nästan börja kolla pickuperna samt jord och spänning till tändsakerna. Kan du hänga på ett strob. och kolla om det tänder jämt vid varvning eller om du släcker nån spole?
Kommer ihåg en gammal volvo jag hadde där den inte ville gå rent över 3000rpm:s visade sig att varvräknaren spårat ur.

Om inget annat hjälper får jag försöka låna ett stroboskop och kolla, tack för tipset.

Har inte plöjt igenom alla inlägg så jag frågar istället, Hur har det gått med budgeten 100:- per hk?:)

Ähum, utan att ha siffrorna i huvudet kan jag väl erkänna att den budgeten sprack rätt rejält. Med tanke på hur bra hojen går just nu så lär jag väl ligga runt 5000:- per hästkraft...:D

Jag har testat köra med kallare stift utan resultat, jag skruvade även loss locket till oljepåfyllningen och kände efter hur mycket det blåser förbi kolvringarna och på tomgång flåsade det faktiskt lite. Ju mer jag ökade varvet desto mindre blåste det och vid 6-7000rpm så kände jag inget luftdrag alls ur påfyllningen. Kanske ska vara så, vad vet jag.

Komptestaren har kommit nu, för att komma åt att mäta de mittersta cylindrarna måste jag bort med tanken så det får vänta till helgen då jag har mer tid.
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Komptestaren har kommit nu, för att komma åt att mäta de mittersta cylindrarna måste jag bort med tanken så det får vänta till helgen då jag har mer tid.


Nu är jag aptrött och sliten som en Gnu efter en savannvandring i Serengeti så det är inte helt omöjligt att jag tänker lite bak- och krokvänt så det här är ett långskott...

Varvstoppet, hur har du kopplat det nu när du bytt ECU/CDI-box? Det slog mig precis nämligen att det verkar ligga på hälften av vad det skall vara och om den går på tändningspulserna så kanske det blir mysko med den nya boxen i förhållande till original?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är jag aptrött och sliten som en Gnu efter en savannvandring i Serengeti så det är inte helt omöjligt att jag tänker lite bak- och krokvänt så det här är ett långskott...

Varvstoppet, hur har du kopplat det nu när du bytt ECU/CDI-box? Det slog mig precis nämligen att det verkar ligga på hälften av vad det skall vara och om den går på tändningspulserna så kanske det blir mysko med den nya boxen i förhållande till original?

Varvstoppet är ju inbyggt i Dynaboxen så med originalboxen lär det ha gått varva tills kolvarna slagit i tanken, jag testade att ställa upp varvstoppet till 16000 rpm utan att det gjorde någon skillnad så det har nog inte med det att göra heller.

För den som inte följer felsökningstråden så satte jag tillbaka originaltändningen igår, precis samma fel ändå.

Det här övergår mitt tvivelaktiga förstånd. Tändningen verkar vara ok, förgasarna är bytta, bränslesystemet är både provtryckt och provflödat, kompet är ok, stiften nya, trycksättningen är likadan som ifjol då den gick och hojen går lika dåligt även utan turbon ditsatt. Vad kan jag ha missat?:confused:
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Varvstoppet är ju inbyggt i Dynaboxen så med originalboxen lär det ha gått varva tills kolvarna slagit i tanken, jag testade att ställa upp varvstoppet till 16000 rpm utan att det gjorde någon skillnad så det har nog inte med det att göra heller.

För den som inte följer felsökningstråden så satte jag tillbaka originaltändningen igår, precis samma fel ändå.

Det här övergår mitt tvivelaktiga förstånd. Tändningen verkar vara ok, förgasarna är bytta, bränslesystemet är både provtryckt och provflödat, kompet är ok, stiften nya, trycksättningen är likadan som ifjol då den gick och hojen går lika dåligt även utan turbon ditsatt. Vad kan jag ha missat?:confused:

Du har missat att hitta felet :näsblod , men vad är felet då :confused:

Försök hitta det nu innan det blir snö här uppe :p
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Du har missat att hitta felet :näsblod , men vad är felet då :confused:

Försök hitta det nu innan det blir snö här uppe :p

Ja du, det undrar jag också.:D

Jag ska väl hälsa på hojen igen till veckan om jag bara kan komma på vad jag ska testa, det kanske är värt några timmar att följa upp elhärvan och se så jag inte har några lösa sladdar någonstans men annars har jag inte en susning om vad jag ska försöka med...
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Hur är det med plenumet. Turbulens? Långsökt men? Prova med vanlig soppa så du kan kolla förbränning riktigt med lamdan och stiften?
Spånar bara ideer nu när det visade sig att tändningen förmodligen är riktig.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Vad har du för besinkran föresten?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur är det med plenumet. Turbulens? Långsökt men? Prova med vanlig soppa så du kan kolla förbränning riktigt med lamdan och stiften?
Spånar bara ideer nu när det visade sig att tändningen förmodligen är riktig.

Att prova köra med vanlig soppa vore en idé, men då måste jag ta loss turbon eftersom det komp jag kör på inte skulle gilla laddtryck över några hekto. Turbulens i plenumet låter långsökt som sagt, jag har sett många sorters plenum men aldrig hört talas om någon som fått problem pga det. Jag kommer hur som helst inte orka bygga ett nytt för att testa...:gnissla

Spåna på bara, alla förslag uppskattas! :tummenupp

Vad har du för besinkran föresten?

Jag har rensat ur originalkranen så soppan rinner rätt igenom den och har en kulventil på slangen.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Faen vet om det inte ä elfel i allafall. Prova med att jorda motorn med en startkabel eller dyl samma en xtra jord till spolarna från batteriet.Det är inte så jättekul att leta elfel -men skam den som ger sig å tekniska på bara....
För att citera Lars Ekborg.
Börjar nog bli skadad ,går hemma och målar i mitt lilla hoj garage å grunnar på din hoj:D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top