Gammel-GSX750 turbofighter

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
snyggt!:tummenupp gillar verkligen det ljudet, låter rikigt argt:D

edit: såhär ser det ut nere hos mig just nu...:gnissla
 

Bifogat

  • DSC00773.JPG
    DSC00773.JPG
    55.3 KB · Visningar: 102
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter att ha dragit klart tryckslangarna kunde jag inte hålla mig längre så nu är första provkörningen gjord, det var inte värt att filma eftersom kombinationen nyregnat, träskor och skruvarbrallor gjorde att jag bara tog en lugn sväng runt industriområdet. Det vore intressant att få höra hur den låter på håll, i hjälmen är det då ett jävla liv i alla fall trots att man håller igen på gasen...:)

Jag höll på ett bra tag utan att få ett enda livstecken från hojen tills jag kom på att jag jordade kabeln som ska gå till laddtryckskontakten det sista jag gjorde i torsdags, med den jordad ska det enligt manualen gå ställa tändningsretarden direkt på tändboxen men tydligen så ger den ingen gnista alls då. Skumt.

I alla fall så känns hojen mycket stabilare nu med ramen förstärkt, ifjol kändes det som om hojen ville slå knut på sig själv när jag körde runt i en rondell men nu var det betydligt bättre. Jag hade skruvat upp tomgångsskruvarna alldeles för mycket när jag jävlades med att få igång den så den hostade och small på lågvarv men på högre varv och med lite laddtryck så stack den iväg fint det lilla jag testade. Den verkar vara lite hetsigare nu än med den gamla turbon vilket är lite synd, ifjol styrde man laddet med högernäven men nu hinner man knappt blinka innan laddet hoppat upp från 0.5 till 1 bar så det kan nog bli en del oplanerade bakhjulskörningar i sommar...:D

Enda egentliga felet jag hittade var att ena oljeröret till kylaren läcker lite, jag var dumsnål och byggde om originalrören och jag antar att den presskoppling som läcker tog stryk av värmen när jag svetsade i närheten av den. Jag ska testa att skaffa en limfylld krympslang och dra över, med tanke på det låga oljetrycket borde det hålla utan problem.
 

Bifogat

  • Provkörd.JPG
    Provkörd.JPG
    218.4 KB · Visningar: 131
  • Oljeläckage.JPG
    Oljeläckage.JPG
    65 KB · Visningar: 135

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
Hojen påminner mig om nån jävla insekt i den vinkeln du har på bilden till vänster. :) tänkte osökt på flugan. du vet "nyversionen" från -89 eller -90 tror jag det var. :D har kollat in din brorsas tråd du länkade till, märks att ni e bröder ;) har precis läst ikapp där med. hälsa honom att det ser jävligt bra ut...
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Efter att ha dragit klart tryckslangarna kunde jag inte hålla mig längre så nu är första provkörningen gjord, det var inte värt att filma eftersom kombinationen nyregnat, träskor och skruvarbrallor gjorde att jag bara tog en lugn sväng runt industriområdet. Det vore intressant att få höra hur den låter på håll, i hjälmen är det då ett jävla liv i alla fall trots att man håller igen på gasen...:)

Jag höll på ett bra tag utan att få ett enda livstecken från hojen tills jag kom på att jag jordade kabeln som ska gå till laddtryckskontakten det sista jag gjorde i torsdags, med den jordad ska det enligt manualen gå ställa tändningsretarden direkt på tändboxen men tydligen så ger den ingen gnista alls då. Skumt.

I alla fall så känns hojen mycket stabilare nu med ramen förstärkt, ifjol kändes det som om hojen ville slå knut på sig själv när jag körde runt i en rondell men nu var det betydligt bättre. Jag hade skruvat upp tomgångsskruvarna alldeles för mycket när jag jävlades med att få igång den så den hostade och small på lågvarv men på högre varv och med lite laddtryck så stack den iväg fint det lilla jag testade. Den verkar vara lite hetsigare nu än med den gamla turbon vilket är lite synd, ifjol styrde man laddet med högernäven men nu hinner man knappt blinka innan laddet hoppat upp från 0.5 till 1 bar så det kan nog bli en del oplanerade bakhjulskörningar i sommar...:D

Enda egentliga felet jag hittade var att ena oljeröret till kylaren läcker lite, jag var dumsnål och byggde om originalrören och jag antar att den presskoppling som läcker tog stryk av värmen när jag svetsade i närheten av den. Jag ska testa att skaffa en limfylld krympslang och dra över, med tanke på det låga oljetrycket borde det hålla utan problem.

Nice att hojen börjar funka som den ska nu :) , du kommer nog få höra den på avstånd om du vill det ;) , är den nästan klar nu för att köra lite längre turer?. eller dröjer det någon vecka till?, vädret är ju inte det bästa än tyvär. Men borde komma in något närmaste helgerna tiill ö-sund jag skickar dig ett pm i så fall eftersom jag vill gärna se skapelsen :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lindeman1: Ha ha, det kan du ha rätt i. Jag lär då inte tappa bort den på en parkering direkt. Jag ska hälsa brorsan det! :tummenupp

Lam-Kaka: Dynan är inte klädd än så det dröjer väl ett tag till innan hojen är riktigt färdig, sen blir det väl lite plock med trycksättning och sånt innan den går riktigt som den ska. Det är bara att titta förbi, hör av dig några dar i förväg bara så jag inte är på vift någonstans.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Bullen099: Tack tack, men jag är nog snarare för dum för att inse riskerna med vissa saker...:D

Idag har hojen visat sig vara ett underbart redskap för min personliga utveckling på både det fysiska och det mentala planet. Fysiken kommer av att den går som ett skott i fem minuter och sen tvärdör så jag får styra den tillbaka till garaget, mentalt eftersom jag inte svor en endaste gång när jag knuffade den hem från raggar-statoil...:)

Jävligt skumt fel faktiskt, den går bra ett tag och sen börjar den rusa på tomgången och dö vid gaspådrag för att sen gå på en eller två burkar och skicka ur sig några rejäla avgasknallar innan den dör. Soppapumpen går och det är full tank, så har inte förgasarna fullständigt bäckat igen så måste det vara ett elfel för tändningen.

Jag handtvättade hojen innan jag for iväg så det kanske har krupit fukt någonstans, men alla skarvningar till tändingen är vulktejpade och täta och det vore ju konstigt om inte Dyna-boxen pallar några droppar vatten.:va
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag glömde ju alldeles bort att berätta om de braiga sakerna!

Jag lyckades täta oljeröret med krympslang så nu blir det inga pölar på golvet längre, skaplig sniklösning men den krymp jag använde är limfylld och blir stenhård när den kallnat så jag är inte alls orolig för att det ska börja läcka igen.

Det bästa av allt är att oljudet jag drogs med hela förra sommaren är borta så det var visst surgeproblem ändå. Fan så kul det är när teorierna stämmer till slut! :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Jag har dessutom funderat lite över gårdagens strul och det känns mer och mer som skit i förgaseriet, speciellt när jag inte satt dit ett soppafilter än...:gnissla
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vilka brödrapar, är modersmjölken extra energirik i era trakter?!
Kul att läsa om era projekt med dito stickspår, tack för underhållningen!:tummenupp
 

Bullen099

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Guldsmedshyttan
Hoj
ZZR1100, Dr650, Cr500, K50
Bullen099: Tack tack, men jag är nog snarare för dum för att inse riskerna med vissa saker...:D

Idag har hojen visat sig vara ett underbart redskap för min personliga utveckling på både det fysiska och det mentala planet. Fysiken kommer av att den går som ett skott i fem minuter och sen tvärdör så jag får styra den tillbaka till garaget, mentalt eftersom jag inte svor en endaste gång när jag knuffade den hem från raggar-statoil...:)

Jävligt skumt fel faktiskt, den går bra ett tag och sen börjar den rusa på tomgången och dö vid gaspådrag för att sen gå på en eller två burkar och skicka ur sig några rejäla avgasknallar innan den dör. Soppapumpen går och det är full tank, så har inte förgasarna fullständigt bäckat igen så måste det vara ett elfel för tändningen.

Jag handtvättade hojen innan jag for iväg så det kanske har krupit fukt någonstans, men alla skarvningar till tändingen är vulktejpade och täta och det vore ju konstigt om inte Dyna-boxen pallar några droppar vatten.:va
Det låter som du har problem med luft tillförsel i bränsletanken( det blir vakum).
prova att köra med locket lite öppnat.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det ska jag testa nästa gång jag är ner i garaget, iofs så hörde jag att pumpen spolade tillbaka soppa från returen på bränsletrycksregulatorn men är det vaccum i tanken kan det såklart ställa till med problem ändå. Jag tackar och bugar för tipset!:tummenupp

Fy bubblan så tråkig läsning utan bilder, jag slänger upp ett par på krympslangslagningen och en nytvättad hoj.
 

Bifogat

  • Superseriös lagning.JPG
    Superseriös lagning.JPG
    182.7 KB · Visningar: 87
  • Nytvättad 4.JPG
    Nytvättad 4.JPG
    212.5 KB · Visningar: 126
  • Nytvättad 3.JPG
    Nytvättad 3.JPG
    192 KB · Visningar: 101
  • Nytvättad 2.JPG
    Nytvättad 2.JPG
    233.1 KB · Visningar: 101
  • Nytvättad 1.JPG
    Nytvättad 1.JPG
    224 KB · Visningar: 103

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Den har ett riktigt härligt stuk din hoj. Sådär härligt underground :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar, med tanke på hur den såg ut original så är jag rätt nöjd med stuket, dynan är jag inte riktigt kompis med men det är svårt att göra på något annat sätt när både tanken och sidokåporna är formade efter den.

Jag gjorde ett ryck igår med lite felsökning, först tog jag loss förgasarna och rengjorde dom med tryckluft och fick ur dom en del gegga men hojen går exakt likadant som innan, dvs att den går bra från början och sen börjar dö i några sekunder vid växling för att sen stanna helt.

När jag knuffat tillbaka den till garaget så kollade jag om båda tändgivare gav signal och det var bara den ena som gjorde det, efter att ha flyttat den närmare rotorn gav den signal igen så jag tog på mig stället och for ut på en repa till.

Förmodligen så är det flera saker som spökar med hojen, efter att ha fixat tändningen går den inte sämre och sämre tills den stannar men den går ryckigt bland när den får laddtryck och dör i några sekunder efter en fullgasväxling vilket borde betyda att det är tjall med trycksättningen på något vis. Nu vet jag i alla fall att det inte är skit i förgasarna men det är konstigt ändå eftersom jag inte ändrat något med trycksättningen sen ifjol och då hade jag inte de här problemen...:va

Inget att deppa över i alla fall, förhoppningsvis så lär man sig någonting på all den här felsökningen.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har felsökt i veckan och felet sitter till 99% i förgasarna, när jag nyktrat till imorgon ska jag skruva ihop hojen igen och testa. Håll tummarna!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hmm, det här var klurigare än jag först trodde. :gnissla

Jag har startat en felsökningstråd i turboforumet för att få lite expertishjälp men trots det har jag gått bet hittills, vid högre varv visar bredbandslambdan att hojen går tokmagert (upp emot 1.5 lambda) men om det beror på att tändingen inte hänger med på höga varv, om bränsleregulatorn inte funkar eller om förgasarna inte ger tillräckligt med soppa när laddtrycket kommer har jag inte lyckats räkna ut än trots X antal timmar felsökning.

Jag ska låna en ny BTR i helgen och även testa en annan soppapump, hjälper inte det så lutar det åt att det är tändningen som spökar ändå eftersom jag gått igenom förgasarna utan att hitta något fel och trycksättningen av dom är precis som ifjol och då hade jag ju inte det här problemet...
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
jag vet inte hur dina föggar ser ut, men en sak som jag funderat på är första förgasarfiltret efter slangen liksom... det som sitter under själva slangnippeln. om det är igensatt som slukar ju hojen soppa i snabbare takt än den hinner rinna till på höga varv så... bara en tanke:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tanken var det inget fel på, men i mina förgasare sitter det tyvärr inget filter. Det enda filtret jag har är ett vanligt slangmonterat som är sprillans nytt.

Hmm, varför har jag inte testat att byta tändstift? Kom på det alldeles nu och det kan ju vara värt ett försök även fast dom ser fina ut.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
tjena, var ett tag sen, ja har aldrig tid me nått, hur som hellst:
testa ta bort filtret på slangen, vad ska du med det till du har väll inte så mycke skit i tanken så de behövs nå filter alls? du lär ha en grovsil i kranen, eller? det går ju åt rätt mycke sås på varv & ladd kan tänka mig att ett sånt litet mopedfilter på slangen inte släpper tillräckligt även om det är nytt.
varför kör du inte med ett litet filter från en insprutarbil, som sitter på trycksidan från bränslepumpen, eller är det ett sådant du har?
tänkte ifall de satt på sugsidan från tanken..
jag tror du får labba lite med trycksättningen av flottörhusen, e nog där felet sitter, om den går snålt försök ta ut trycket närmare turbon, om de blir för mycke sätt en strypning på slangen, så körde jag på en bilmotor
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
jag tror du får labba lite med trycksättningen av flottörhusen, e nog där felet sitter, om den går snålt försök ta ut trycket närmare turbon, om de blir för mycke sätt en strypning på slangen, så körde jag på en bilmotor

Just nu tar jag trycket till flottörhusen från pitotröret precis som det var ifjol. Det är ju det som är så skumt, jag har inte ändrat på något i bränslesystemet eller trycksättningen sen förra sommaren och ändå så har den blivit okörbar.:va
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag tog jag och gjorde ett ryck med dynklädseln, det såg mörkt ut från början med tanke på dynans form med skarpa böjar och sånt men efter en timme med häftpistolen så fick jag till det skapligt.

Jag lyckades dessutom svära så det hördes ända till Skara från Östersund när jag höll på jävlas, fjällan babblade med sin morsa i telefonen precis då jag drog av en rejäl ramsa så nu ligger man på minus hos svärmor ett tag tror jag...:D

Angående motorstulet så upptäckte jag igår att det inte satt resistorstift i hojen så en ny teori är att Dyna2000-tändningen är känsligare än originaltändningen och ballar ur med dessa icke avstörda stift, så nu sitter det fyra NGK R-stift i motorn i väntan på provkörning.

En annan sak jag kommit på är att det faktum att bredbandslambdan visar att motorn går mager på högre varv kan bero på något så enkelt som att det glipar lite mellan turbon och avgassystemet, vid högre avgasflöden kan det sugas in friskluft där och lura lambdasonden så det blir till att klippa ut en packning till veckan och testa.:tummenupp
 

Bifogat

  • Dynan klädd 1.JPG
    Dynan klädd 1.JPG
    148.6 KB · Visningar: 76
  • Dynan klädd 2.JPG
    Dynan klädd 2.JPG
    134.5 KB · Visningar: 75
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top