Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ikväll fick jag lite mer gjort, det som jag lackade tidigare blev fastskruvat och afgasningssystemet blev gjort. Innan jag vet hur jävligt den kommer att leva om så testar jag att köra med megafon mest för att det ser ballt ut.:)

Det ser ut att sitta väl lågt på bild men det är inte så farligt, det ska nog till ett nedlägg värdigt Rossi för att det ska skrapa i...
 

Bifogat

  • Undertail på plats.JPG
    Undertail på plats.JPG
    184.8 KB · Visningar: 101
  • Oljekylare på plats.JPG
    Oljekylare på plats.JPG
    196.9 KB · Visningar: 145
  • Utblås 1.JPG
    Utblås 1.JPG
    213.2 KB · Visningar: 147
  • Utblås 4.JPG
    Utblås 4.JPG
    182.7 KB · Visningar: 133

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Eller ett äkta norrlänskt tjälskott.......:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har hört ryktas om de där norrlänska tjälskotten, det sägs att en gång körde en hel karavan med guldvingar ner i ett och kom aldrig upp igen.

Idag fick jag faktiskt något vettigt gjort på arbetstid, jag var nämligen iväg och köpte en 30mm tjock aluminiumklump som jag tänkte förädla till en tändplatta i helgen. Bilder kommer på en jävulsk hög med spån, ölburkar och 10 blodiga fingrar...:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är tändplattan klar, varken öl eller blod blev det men desto mer svarvspån.:)

Innan jag har provmonterat plattan så kan jag ju inte veta om givarna sitter på rätt plats, men dom sitter på samma ställe som originalgivarna satt så jag håller tummarna att det är rätt. Det finns ju några graders spelmån också.

Ikväll när jag kommer hem lägger jag upp lite bilder, men jag slänger ut en bonusbild på överskottet så länge.
 

Bifogat

  • Spån.jpg
    Spån.jpg
    214.4 KB · Visningar: 103
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här är några bilder från helgen, jag ursäktar den risiga finishen med att jag precis hann klart innan jag var tvungen att åka hem till stan igen.

Man tycker att det ska vara gjort på någon timme att snida till en sån liten platta när man har svarv och fräs men fan vilken tid det tar när det är mycket material som ska bort. Det blir dessutom massa krångel med glappande svarvchuckar och sånt när man är snål och köper rappliga kinesmaskiner istället för riktiga grejor...:gnissla

I veckan ska jag ner och se hur den passar, innan elen är dragen kan jag inte ställa tändningen men förhoppningsvis så sitter givarna där dom ska. Annars är det ju bara att borra nya hål för dom, det finns gott om gods att gänga i!:)
 

Bifogat

  • Tändplattan 6.JPG
    Tändplattan 6.JPG
    187 KB · Visningar: 100
  • Tändplattan 5.JPG
    Tändplattan 5.JPG
    176.5 KB · Visningar: 115
  • Tändplattan 4.JPG
    Tändplattan 4.JPG
    199.4 KB · Visningar: 91
  • Tändplattan 3.JPG
    Tändplattan 3.JPG
    157.4 KB · Visningar: 89
  • Tändplattan 2.JPG
    Tändplattan 2.JPG
    168.1 KB · Visningar: 105
  • Tändplattan 1.JPG
    Tändplattan 1.JPG
    179.2 KB · Visningar: 91

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Fasen så coolt! grymt med egna billetgrejjer! hehe...
Nu vet jag vart jag ska vända mig när jag behöver lite alubearbetning ser jag hehe...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ha ha, det är inte CNC-kvalitet direkt men det duger åt en bonde som man säger...:)

Skicka hit grejorna bara! Allt under ett halvkilo kostar en platta Bellman, upp till tre kg läggs ett par flaskor Kron på och blir det större grejor än så får en rysk lyxprostituerad ta bussen hit med drickat.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är tändplattan monterad och den passar som piten i Greta!:tuttar

Jag offrade originalsystemet och gjorde en avgaspipa från wastegaten till avgaskröken eftersom det såg lite halvfärdigt ut med bara ett kort utblås från wastegaten, tystare lär det ju inte bli men det var inte direkt meningen heller...
 

Bifogat

  • Tändplattan monterad.JPG
    Tändplattan monterad.JPG
    192.1 KB · Visningar: 95
  • Wastegatepipa.JPG
    Wastegatepipa.JPG
    198.4 KB · Visningar: 112

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ska den böla runt i Ö-sund till sommarn så får ja nog ringa till brorsonen å be han flytta söderut igen:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
hej vad det går!:yoparty ser bra ut, det där lilla röret från wasten såg bra ut:tummenupp hoppas atttändningen funkar för dig, är riktigt impad över vad du tar dig an för prylar att tillverka själv!:D

allt tal om ryska lyxhoror och hur saker och ting passar har fått mig att börja nynna på en av bordellmammans visor...:D

"neger joe, neger joe, finska horor skaru tro, tar emot en stöddig kuk, tills den sprutar och blir mjuk. neger joe, neger joe, vaselin i fittan kan, 'hop med wiskey och med dollar göra underverk minsann!":fyllisar
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
3cl: Det kan nog hända att han råkar höra något som brölar förbi i sommar, bäst du varnar honom.:D

Bushido: Tack för skrytet, igår hade jag bara punktat fast röret men eftersom du godkände det så brände jag fast det idag. Då kom jag plötsligt ihåg varför jag höll på bli vansinnig när jag svetsade grenröret, fan i skogen vad rör har lätt för att slå sig när dom svetsas. Jag snedkapade dessutom megafonen så vinkeln följer hojens röv, hoppas det inte ser allt för jävligt ut.

allt tal om ryska lyxhoror och hur saker och ting passar har fått mig att börja nynna på en av bordellmammans visor...

Den skivan har morsan på vinyl, du skulle ha hört bortförklaringarna när jag frågade varför hon köper såna snuskskivor... :rolleyes:

Jag passade även på att måla den rostfria plåten på dynan som sitter direkt ovanför undertailplåten. När jag får tid ska jag knalla ner på en syaffär och handla på mig lite konstläder till dynan, blir det något över får jag väl sy kalsonger av det och överraska fjällan någon kväll...
 

Bifogat

  • Avgassystem klart.JPG
    Avgassystem klart.JPG
    207.7 KB · Visningar: 97
  • WG-pipa helsvetsad.JPG
    WG-pipa helsvetsad.JPG
    211.4 KB · Visningar: 95
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har klurat lite på var jag ska placera tändningslåset nu när de dubbla tryckmätarna sitter där det satt förut, och efter att ha sett Jörgens tjusiga nödstoppslina så slog tanken mig att en sån kanske skulle duga?

Om jag använder den som huvudströmbrytare och kopplar lyset och soppapumpen genom dödarknappen på styret så borde det bli rätt smidigt, med dödaren avslagen så drar hojen ingen ström alls från batteriet och rycker jag ur nödstoppen så är batteriet helt frånkopplat så ingen klåfingrig jävel slår på tändingen av misstag.

Ur säkerhetssynpunkt så känns det som det kvittar om jag rationaliserar bort nyckeln eftersom det inte direkt krävs en stab med elektroingenjörer för att tjuvkoppla en 84:as hoj, jag kommer dessutom att ha hojen inlåst eller låst med kätting så den som vill låna den får nog svettas lite. Det är iofs för mig en gåta vem som vill knycka en sån här gammal härk...:rolleyes:
 

Bifogat

  • Nödstopp.JPG
    Nödstopp.JPG
    155.1 KB · Visningar: 84

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Ort
KALMAR Sveriges framsida...
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00
Jag har klurat lite på var jag ska placera tändningslåset nu när de dubbla tryckmätarna sitter där det satt förut, och efter att ha sett Jörgens tjusiga nödstoppslina så slog tanken mig att en sån kanske skulle duga?

Om jag använder den som huvudströmbrytare och kopplar lyset och soppapumpen genom dödarknappen på styret så borde det bli rätt smidigt, med dödaren avslagen så drar hojen ingen ström alls från batteriet och rycker jag ur nödstoppen så är batteriet helt frånkopplat så ingen klåfingrig jävel slår på tändingen av misstag.

Ur säkerhetssynpunkt så känns det som det kvittar om jag rationaliserar bort nyckeln eftersom det inte direkt krävs en stab med elektroingenjörer för att tjuvkoppla en 84:as hoj, jag kommer dessutom att ha hojen inlåst eller låst med kätting så den som vill låna den får nog svettas lite. Det är iofs för mig en gåta vem som vill knycka en sån här gammal härk...:rolleyes:

Hoppas att Du kollat .så det är rätt brytare! De första jag köpte var slutande typ,men skall vara brytande:confused: Jula har för 49:- som klarar både och:va
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag har klurat lite på var jag ska placera tändningslåset nu när de dubbla tryckmätarna sitter där det satt förut, och efter att ha sett Jörgens tjusiga nödstoppslina så slog tanken mig att en sån kanske skulle duga?

Om jag använder den som huvudströmbrytare och kopplar lyset och soppapumpen genom dödarknappen på styret så borde det bli rätt smidigt, med dödaren avslagen så drar hojen ingen ström alls från batteriet och rycker jag ur nödstoppen så är batteriet helt frånkopplat så ingen klåfingrig jävel slår på tändingen av misstag.

Ur säkerhetssynpunkt så känns det som det kvittar om jag rationaliserar bort nyckeln eftersom det inte direkt krävs en stab med elektroingenjörer för att tjuvkoppla en 84:as hoj, jag kommer dessutom att ha hojen inlåst eller låst med kätting så den som vill låna den får nog svettas lite. Det är iofs för mig en gåta vem som vill knycka en sån här gammal härk...:rolleyes:





Kör med den klassiska röda batteribrytaren som tändlås

Den klarar ju att köra allt utan reläer vilket inte dödmansgreppen klarar

Fördelen med batteribrytaren är ju även den att om du tappar nyckeln så kan du köpa ny på ok macken eller coop hehe:D :D :yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Katanapilot: Den jag köpt är en nödstopp till en snöskoter så den är sluten när proppen är i, varför finns det modeller som är tvärtom? :confused:

Anderssonturbo: Ha ha, eller knycka en av släktingens gamla Indy 400. Nyare skotrar har ju massa elektronisk skit i proppen så där funkar den som startspärr, smidigt värre men dyrt om man råkar supa bort snodden...:gnissla
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Om du låser den med kätting så följer väl bara staketet eller stolpen med om man piper iväg med den maskinen:D Det blir nog värre för en ev tjyv att inte höras:yoparty .
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Sant, ingen risk att tjyven glider iväg obemärkt när den står utanför sovrumsförstret direkt...:D

Anderssonturbo, menade du en sån där huvudströmsbrytare med röd plastnyckel? Jag får tyvärr samma problem med placeringen av den som med tändningslåset, så det är ingen lösning. Vad jag vet så sitter det inga relän på en skoter och där är väl nödstoppen kopplad direkt till elsystemet, så nog borde den väl palla med de strömmar som är i en hoj?

Har dödarknappen överlevt en hel sommar med bränslepumpen kopplad över sig så borde väl den här klara sig också tycker jag, men jag är rätt novis på el kan jag erkänna...:gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Katanapilot: Jag blev osäker nu när du skrev att vissa kontakter var normalt brutna så jag testade den med tungan och ett 9V batteri i morse, den pirrade gott med plutten i som tur var...:tummenupp

Jag var ner i garaget och pillrade några timmar idag, nu sitter deluxetändningen på plats och oljereturen från turbon är gjord. Lite färg kletades på fästena till de främre blinkersarna och en slangmonterad soppakran sattes fast så det går ta loss tanken i framtiden med soppa kvar i den.

Hade jag gjort avgassystemet i rostfritt skulle jag låtit bli att måla det, det är så jäkla snyggt med obehandlade svetsfogar där värmespridningen är kvar. Eftersom jag min snåle fan byggde det i svartstål så blir jag tvungen att måla det för att det inte ska ha ytrostat efter första helgen utomhus...:gnissla
 

Bifogat

  • Nödstopp 1.JPG
    Nödstopp 1.JPG
    150 KB · Visningar: 83
  • Nödstopp 2.JPG
    Nödstopp 2.JPG
    178.5 KB · Visningar: 103
  • Nya oljereturen.JPG
    Nya oljereturen.JPG
    177.4 KB · Visningar: 106
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är det inte så värst mycket kvar att göra bortsett från eldragningen och dynan, jag var iväg och köpte klädsel i fredags men det är lite jobb på stommen först innan jag kan börja jävlas med att klä.

Är det någon som vet hur det funkar att limma i plasten som är i stommen? Gissningsvis så är det en töckendäringa fet plast som det inte fäster något vidare i, så i värsta fall får jag popnita dit de bitar som behövs.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Nu är det inte så värst mycket kvar att göra bortsett från eldragningen och dynan, jag var iväg och köpte klädsel i fredags men det är lite jobb på stommen först innan jag kan börja jävlas med att klä.

Är det någon som vet hur det funkar att limma i plasten som är i stommen? Gissningsvis så är det en töckendäringa fet plast som det inte fäster något vidare i, så i värsta fall får jag popnita dit de bitar som behövs.

Jag vet inte om det är samma plast som på r1an, men isf är den lika lättlimmad som det är att limma ihop 2 liter olja...:mad:
Har samma dilemma själv nämnligen, så jag antar att det blir nån form av popnitslösning.
Funderar även på att om man har lite mer plast av samma sort om det kanske går att smälta ihop den med stommen, med t.ex. en lödkolv.

Du kan väl testa och hitta en lösning så slipper jag? :tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top