Gammel-GSX750 turbofighter

Jocks

Ny medlem
Gick med
9 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
..skulle varit kul.
Lugn nu , Betänk att 750 motorer av dessa årsmodeller lämnar väl runt

70-75 hk på slangen Dubbla det med 1 bars laddtryck = 150

Kanske 30 hk till med 1,5 bars ladd mer klarar inte snurran:tungan

Ok, man blir så bortskämmd med alla 1300cc turbo hayabusor så jag tänkte inte att den hade 70-75hk orginal. :)

Men 150 är ju helt okej för en äldre 750, klart tuffare än en ny 750 utan.
 

jocke.w

full gas spar tid
Gick med
20 Oct 2005
Ort
ja
Hoj
Nån blå sak....
"Jag passar på att flika in ett hett skivtips, M A Numminen is tha SHIT!"

[YOUTUBE-ID]wnBkstk-1Ag[/YOUTUBE-ID]

Ja visst e han bra :D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nog lär det bli pulver så det räcker alltid, hade det inte varit för surgeproblemet förra sommaren så skulle den nog lyft framhjulet på alla växlar och det är bra gjort för en gammal veteran som denna.

Apropå avgasmottryck, visst är det väldigt beroende på hur mycket wastegaten orkar flöda? En sån här liten turbo behöver ju inte speciellt mycket avgasflöde för att varva upp och vid högre motorvarv så är det helt upp till wastegaten att släppa ut överskottet för att inte trycket i grenröret ska bli ohälsosamt högt, och originalventilen är ju inte stor direkt. Med en överdrivet stor wastegate som den jag har borde mottrycket hålla sig relativt lågt även på högre motorvarv, eller tänker jag fel?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nog lär det bli pulver så det räcker alltid, hade det inte varit för surgeproblemet förra sommaren så skulle den nog lyft framhjulet på alla växlar och det är bra gjort för en gammal veteran som denna.

Apropå avgasmottryck, visst är det väldigt beroende på hur mycket wastegaten orkar flöda? En sån här liten turbo behöver ju inte speciellt mycket avgasflöde för att varva upp och vid högre motorvarv så är det helt upp till wastegaten att släppa ut överskottet för att inte trycket i grenröret ska bli ohälsosamt högt, och originalventilen är ju inte stor direkt. Med en överdrivet stor wastegate som den jag har borde mottrycket hålla sig relativt lågt även på högre motorvarv, eller tänker jag fel?



JApp du tänker fel , MAN KAN INTE WASTGATA SIG TILL ETT LÄGRE AVGASMOTRYCK

Detta har jag också fått lärt med stora bokstäver

Turbinverkningsgraden sjunker rejält och med den så ökar mottrycket i stället
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ok, då har jag lärt mig något nytt idag också. Det är alltså endast skenande laddtryck man förhindrar med en större wastegate?

Jag kommer köra med dubbla tryckmätare, en för ladd och en för mottryck så det kommer märkas direkt om mottrycket skenar iväg vid högre varv. Det borde inte kunna bli skadligt högt eftersom S80 T6:an kör med två likadana snurror, och den tar man visst 300 driftsäkra hästar ur utan större bekymmer dvs 150 hk per turbo.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter lite bockande och svetsande så sitter oljerören på kylaren igen, lite svårsvetsat med gammal olja i rören och tunna rör men det ser ut att vara tätt.

Tryckkärlet för dumpen och laddtrycksmätaren fick en av anslutningarna flyttad och svetsades fast på tryckröret till plenumet, det ska lackas senare.
 

Bifogat

  • Slang till oljekylare.JPG
    Slang till oljekylare.JPG
    191.6 KB · Visningar: 102
  • Tryckkärl till dump.JPG
    Tryckkärl till dump.JPG
    188.1 KB · Visningar: 103

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I måndags lämnade jag in Dyna2000-tändplattan för byte mot rätt modell då den jag fick först inte passade, idag var jag in och hörde hur det gick.

Tror ni inte på faaan att det saknas tändplattor till -84:eek:rna! Fram till och med -82 och -85 och framåt finns det men av någon outgrundlig anledning har dom låtit bli att göra en platta till GSX750 -84 som gissningsvis var en av de mest sålda modellerna när den kom. :confused:

Skit samma, det blir till att gå loss med rondell och borrmaskin på originalplattan och försöka flytta över givarna till den. Jag ska göra ett försök imorgon och se vad det blir...
 

Bifogat

  • Tändplattor.JPG
    Tändplattor.JPG
    190.9 KB · Visningar: 83

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Mr Murphy månne...? :hihi

Du ska ha creds för att du skriver så pass mkt, varje dag finns det något att läsa :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo du, herr Murphys ande måste ha slagit sig ner för gott i mitt tändsystem. Det funkar inte alls med originalplattan då den nya rotorn inte alls liknar den gamla, så jag får ta och göra en ny platta i aluminium nästa gång jag åker hem till byn där jag har svarven och fräsen.

Som tur är så har det inte bara jävlats idag, jag knåpade ihop ett fäste för tryckmätarna och skar ut en mall för flänsen till utblåset.

Det nya drevet har kommit så en polare ska hjälpa mig att palla upp hojen imorgon så jag kan byta det och förhoppningsvis få kedjan att räcka ihop. Av någon outgrundlig anledning så har den tidigare ägaren bytt till några kugg större drev både fram och bak vilket gjorde att originalkedjan blev för kort, rätt korkat då det inte blir någon högre utväxling att tala om...:rolleyes:
 

Bifogat

  • Tryckmätarna.JPG
    Tryckmätarna.JPG
    164.3 KB · Visningar: 82
  • Tryckmätarna 2.JPG
    Tryckmätarna 2.JPG
    160.9 KB · Visningar: 79
  • Avgasfläns.JPG
    Avgasfläns.JPG
    156.2 KB · Visningar: 73
  • Nytt bakdrev.JPG
    Nytt bakdrev.JPG
    197.7 KB · Visningar: 73

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ikväll blev det en liten pilsnerskruvning igen, bakdrevet byttes och kedjan räckte till min stora glädje ihop såpass att kedjelåset gick dit. Då jag inte har några verktyg för att nita kedjor så fick jag slipa en bult spetsig och ha polaren till att hålla en slägga som mothåll, jag hoppas det sitter ihop.

Jag gjorde ett ryck och plastade ihop framskärmen också, den var i princip avnött på mitten efter att den tagit i turbon hela förra sommaren och gått emot hjulet. Lite finspackel och lack på det så duger det nog...
 

Bifogat

  • Framskärmslagning.JPG
    Framskärmslagning.JPG
    187.4 KB · Visningar: 73
  • Nya kedjan.JPG
    Nya kedjan.JPG
    201.1 KB · Visningar: 81

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det blev några timmar i garaget idag också, ikväll ska jag ut och käka med fjällan så hon inte tror att jag glömt bort henne fullständigt...:tuttar

Framskärmen blev avkortad då den var onödigt lång tidigare. Jag drog på lite finspackel och slipade ner lyskåpan och framskärmen så nu fattas bara lacken, efter lackeringen kommer jag självklart ta korten på håll så inte mitt bedrövliga förarbete syns. Jag får ursäkta mig med att jag gjorde den mesta slipningen med en lamellrondell på vinkelslipen då jag inte hade sandpapper hemma.:)

Medan jag väntade på att spacklet skulle torka så måttade jag till tändkablarna och sågade till en ny undertail då den gamla hade ett urtag för batterilådan som inte finns kvar längre, då den ska lackas svart så får jag väl se hur den ser ut efter några mil i stensprut från bakhjulet. Jag tänkte först ha den olackad men det passar inget vidare med en undertail i borstat rostfritt när resten av hojen är svartlackad.

Jag har förresten ångrat mig angående gaffelstabilisatorn, det ser dumt ut att ha den i guld så när jag lackar allt annat så ska den få bli svart den också. Då är bara fälgarna och delar av bromsoken guldfärgade och det får räcka.
 

Bifogat

  • Klart för lack.JPG
    Klart för lack.JPG
    199.6 KB · Visningar: 82
  • Slipad framskärm.JPG
    Slipad framskärm.JPG
    199.9 KB · Visningar: 78
  • Tändkablarna dragna.JPG
    Tändkablarna dragna.JPG
    189 KB · Visningar: 76
  • Ny undertail.JPG
    Ny undertail.JPG
    164.3 KB · Visningar: 75

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har förresten ångrat mig angående gaffelstabilisatorn, det ser dumt ut att ha den i guld så när jag lackar allt annat så ska den få bli svart den också. Då är bara fälgarna och delar av bromsoken guldfärgade och det får räcka.

Jag HAR läst hela tråden, men just nu orkar jag inte börja om, gaffelstabilisatorn, är det köpes eller har du gjort den själv?

Jag vet att den fanns att köpa förr, men det är ju knappast något som ligger kvar i hyllorna hos någon handlare.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Visst är det en köpegrej och jag har för mig att det var av Roffes jag beställde den, då jag är rätt glömsk av mig så är jag inte helt säker...
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Jag HAR läst hela tråden, men just nu orkar jag inte börja om, gaffelstabilisatorn, är det köpes eller har du gjort den själv?

Jag vet att den fanns att köpa förr, men det är ju knappast något som ligger kvar i hyllorna hos någon handlare.

Det finns på Touringbutiken också. Surfa till www.touring.se och skriv in "gaffelstabilisator" i sökrutan nere till vänster. De har till gammelhojar också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Okej, hittade den i Roffes, såg bra ut, men 895:- för lite aluminium !!!!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Dä ä billllli´t dä!:D

Tanken var att jag skulle göra ett ryck i kväll och lacka det som är kvar, men eftersom förkylningar har en förmåga att ta orken ur en så gav jag fan i det. Jag borrade i alla fall upp popnitshålen i undertailen, med tungan i rätt mun då snikborrmaskinen totalt ballat ur och går på full spetta så fort kontakten är isatt...:näsblod

Om jag inte är liggandes imorgon ska jag ner och lacka lite.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag var ner igår eftermiddag och lackade allt utom undertail och kylarfästet som ska få hammarlack, och det blev ju svart i alla fall.

Färgen jag köpte var det så lite kvar av så jag blev tvungen att ta en gammal färg istället som klumpade sig i sprutan, kombinera det med ett sjukt dammigt garage och tidsbrist på grund av ett kvällsjobb så förstår ni nog vilken showlack det blev...:D

Har jag tid så ska jag ner ikväll och lacka resten och ta några bilder på eländet, jag måste ändå ta lite mått för tändplattan och lite annat som jag ska tillverka när jag är hemma i byn i helgen.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag var ner för en stund sedan och monterade på en del grejor. Reglagen på styret sattes tillbaka trots att dom är ganska flidda, jag har inte lust att måla om dom eftersom det krävs en jäkla maskering för att inte knappar och sånt ska bli svarta.

Nu börjar det sakta men säkert likna en hoj igen.:tummenupp
 

Bifogat

  • Lackade grejor.JPG
    Lackade grejor.JPG
    197.2 KB · Visningar: 84
  • Lackad framskärm.JPG
    Lackad framskärm.JPG
    199.9 KB · Visningar: 79
  • Lackad lyskåpa.JPG
    Lackad lyskåpa.JPG
    180.8 KB · Visningar: 77
  • Lackat tryckrör.JPG
    Lackat tryckrör.JPG
    183.1 KB · Visningar: 82

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I helgen var jag hem till byn och gjorde några timmar vid svarven, bland annat så blev det lite prylar till hojen såsom ett rör till oljereturen och två nylonpluggar till hålen uppepå gaffelbenen så inte oljan skvätter ur om jag prickar ett krondike i sommar. Jag hade inte material hemma för att göra en ny tändplatta så i veckan måste jag åka och köpa en 10mm aluminiumplatta så jag kan göra den nästa helg ifall jag åker hem.

Efter jobbet idag passade jag på att åka hoj i finvädret och sen råkade jag hamna i lite spontanskruvning så nu är undertail, oljeslangar och kylarfästet lackat, kontakten till bromslyset ihoplödd och avgasflänsen mot turbon utskuren.:tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top