Gammel-GSX750 turbofighter

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du kan väl inte riva hojen nu när det är full säsong nere i skåne eller var nu Lund ligger, ut och börna istället! Här uppe börjar ju säsongen i maj så det finns lite mer tid att skruva på, men trots det så får jag lägga på ett kol för att bli klar tills asfalten tinat upp.

Fälgarna är inlämnade nu, till veckan kommer en polare förbi med dom efter att dom har fått nya däck pålagda. Sen är det bara att börja maskera ramen så jag inte pajar lacken totalt när vi ska lyfta i motorn...

håller ju ändå på att polera gaffelbenen nu så hela fronten är ju ändå nerplockad...:huvet plus att vi faktiskt fick snö igår:D :huvet

lycka till med lyftet, vore surt att paja den nya lacken ju!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Huvva för polering, tacka vet jag sprayburkar...:D

Äntligen står hojen på egna hjul igen! Bakdämparen är ihopsatt och ett finger höll på stryka med på kuppen då en av mina hemmagjorda fjäderspännare lossnade, men jag kom undan med en blåning. Till helgen kanske jag lyckas lura någon att hjälpa till med motorlyftet, vi får se hur det går.
 

Bifogat

  • Färdig bakdämpare.JPG
    Färdig bakdämpare.JPG
    193.5 KB · Visningar: 117
  • Hojen på hjul igen.JPG
    Hojen på hjul igen.JPG
    192.4 KB · Visningar: 148

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Du verkar ju ha onödigt gott om tid. :va
Vad sägs om att svänga upp till Pite och bygga lite mot betalning. (typ...öl? :hihi)

Är rätt sugen på att få klart nu när man ser hur du forcerar.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hmm, lite långväga att åka men om du skickar en kasse öl med bussgods lovar jag att komma med goda ideer och hejarop per telefon! :)

Inte vet jag om det går så värst fort, det kanske verkar så när jag lägger ut bilder för varje skruv jag rör på hojen men några kvällar i veckan är jag ner och grejar i alla fall. Det värsta jobbet är gudskelov färdigt nu så jag ser fram emot vårens pilsnerkvällar med eldragning och småplock.:tummenupp
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
:crash Akta dig för öl och elsystem. Har provat:mad: Skulle hållt mig till ena eller andra:) Men klart norrlänningar skall ju tåla en del.................:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ha ha, det kan du ha rätt i. Jag är ändå rätt kass på el så min polare får sköta kabeldragandet så dricker jag öl och hejar på honom.:D

Ikväll har jag maskerat ramen inför motorlyftet, lackat bromsoken och gjort ett nytt motorfäste eftersom jag lyckats slarva bort det gamla...:gnissla

Kameran glömdes hemma men det var inte mycket att ta kort på ändå.
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu sitter bromsarna på plats, jag har haft tankar på att byta till stålomspunna slangar men då det känns ungefär lika givande som att skänka en flaska 20-årig maltwhisky till en parkbänkslodis så skiter jag nog i det.

En bild på ramen färdigmaskerad också, förhoppningsvis så pajar vi inte lacken allt för mycket imorgon när vi ska i med motorn.:gnissla
 

Bifogat

  • Maskerad ram.JPG
    Maskerad ram.JPG
    169.8 KB · Visningar: 115
  • Frambromsar.JPG
    Frambromsar.JPG
    190.8 KB · Visningar: 99
  • Bakbroms.JPG
    Bakbroms.JPG
    195.1 KB · Visningar: 100

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu sitter motorn äntligen i ramen, det var inte det lättaste direkt då vi var tre personer som höll på jävlas säkert tjugo minuter innan vi räknade ut hur den skulle vridas och vändas. :rolleyes:

Motorn är skitigare än allt skitigt, men när vädret tillåter ska jag rulla ut hojen och tvätta den ordentligt. Efter en vecka i garaget blev ramen grå av damm så det lär behövas...

Lysfästena fick en påhälsning av bågfilen för att få ner lamporna några centimeter, imorgon ska jag ner och svetsa ihop dom igen och börja klura ut var oljekylaren ska placeras. För att inte framhjulet ska ta i wastegaten måste jag nämligen flytta kylaren så jag kan sätta wastegaten mer upprätt.
 

Bifogat

  • Motorlyft 3.JPG
    Motorlyft 3.JPG
    205.6 KB · Visningar: 147
  • Motorlyft 2.JPG
    Motorlyft 2.JPG
    196.3 KB · Visningar: 116
  • Motorlyft 1.JPG
    Motorlyft 1.JPG
    193.9 KB · Visningar: 124

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har du nån deadline?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ingen deadline direkt, men jag vill gärna ha hojen körklar tills säsongen börjar.

Idag fick jag en hel del gjort på hojen:

Jag kapade loss wastegateflänsen för att lägga till en rörböj till så den hamnar mer upprätt och kommer längre ifrån framhjulet, kylarfästet gjordes om så kylaren hamnar på höger sida av grenröret då wastegaten kommer att hamna där den satt förut.

Lysfästet knäcktes till så lysena hamnade ungefär där dom ska vara, möjligtvis ska dom in några centimeter närmare ramen. Vad tror ni?

Jag kommer att bli tvungen att svetsa fast avgashuset mot grenröret då två av bulthålen på turbon kommer alldeles för nära rören för att bultarna ska gå få dit, men det har väl aldrig skadat med lite bonnmeck...:)
 

Bifogat

  • Ombyggt lysfäste 3.JPG
    Ombyggt lysfäste 3.JPG
    201.3 KB · Visningar: 112
  • Ombyggt lysfäste 2.JPG
    Ombyggt lysfäste 2.JPG
    199.1 KB · Visningar: 120
  • Ombyggt lysfäste.JPG
    Ombyggt lysfäste.JPG
    168 KB · Visningar: 106
  • Nya turbon.JPG
    Nya turbon.JPG
    192.3 KB · Visningar: 121
  • Placering oljekylare.JPG
    Placering oljekylare.JPG
    190.7 KB · Visningar: 116

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ser bra ut som vanligt. :tummenupp
Ang flänsen, om du vill slippa svetsa fast den(vilket jag tycker låter onödigt) så kan du göra så att du sätter pinnbultar, då kan du sätta mutter på båda sidorna. Det tillåter ju en tightare konstruktion.

Är det riktigt jävla megatight så borra hål i grenrörsflänsen som du gängar sen drar du fast turbon.(Här kan du ju också ha pinnbult om det behövs).
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Riktigt fränt bygge och vilken kämparanda!
Har suttit på jobbet och läst ett antal timmar nu och riktigt kul att följa med tighta uppdateringar, man blir inte mindre sugen på att bygga turbo på sin egen hoj...

Lånar tråden lite...:)

Så om någon har massa läsvärt skicka gärna pm om turbokonvertering på gixx 1000 -03 eller liknande (insprutshojjar iaf...) så man får läsa på innan man eventuellt börjar.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Noc: Det har du ju rätt i, jag kan i värsta fall svetsa fast pinnbultarna i grenröret så det går trycka dit turbon och dra fast den med muttrar. Nu ska jag bara komma ihåg att punkta fast alla fyra rörändar på grenröret i en U-balk så inte skiten slår sig igen när jag börjar svetsa, det räcker fan med att glo för länge på det så slår det sig...

Xyron: Tack tack för skrytet, det blev visst en ganska långdragen tråd av det här bygget.:)

Finns det ingen byggtråd på Turboforumet med insprutning där det står lite ingående om vad som behövs? Annars skiljer det sig väl inte så mycket mot en förgasarkonvertering bortsett från att du måste lura sprutet med en piggybackdosa eller liknande.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu sitter turbon och wastegaten på plats och grenröret är fastskruvat för gott. (jo tjena...)

Jag ska se om jag hittar en mindre slutdämpare någonstans i stan, megafonsystemet jag hade snickrat ihop levde om så förbannat så jag vill gärna få den liiiite tystare när jag kör som folk.:gnissla

Jag tänkte även montera Dyna 2000-tändningen men det visade sig att tändplattan inte passade på motorn, det blir till att ringa Yamahacenter och be dom skaka fram en ny.
 

Bifogat

  • Nya turbon 5.JPG
    Nya turbon 5.JPG
    218.7 KB · Visningar: 123
  • Nya turbon 4.JPG
    Nya turbon 4.JPG
    195.5 KB · Visningar: 96
  • Nya turbon 3.JPG
    Nya turbon 3.JPG
    211.6 KB · Visningar: 105
  • Nya turbon 2.JPG
    Nya turbon 2.JPG
    183.8 KB · Visningar: 111

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
ser bra ut, jobba på:tummenupp men snälla lär dig quota så att man vet när du tilltalar en:gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Två steg framåt och ett bakåt idag:

Till min stora glädje så passar det gamla tryckröret rätt av mot den nya turbon så jag slipper bygga om det, där sparade man in några timmars skruvning direkt.:tummenupp

Efter en shoppingrunda på Laitis så kom jag hem med en kasse full med tygomspunnen gummislang, hammarlack och massa annat smått och gott, så nu är en hel del av slangdragningen till bränslesystemet gjord och förgasare och plenum på plats. Den integrerade wastegaten i turbon fick sig dessutom en liten loppa så den inte smygläcker när det ska till och storladdas.

Det sura är att O-ringskedjan jag beställde var två länkar för kort så jag måste ringa och ordna två kedjelås och en mellanlänk extra. Man ska fanimej bygga rubbet själv för i princip allt som jag beställt till hojen har jag antingen fått skicka tillbaka eller sätta vinkelslipen i för att det ska passa...:huvet

Jag passar på att flika in ett hett skivtips, M A Numminen is tha SHIT!:D
 

Bifogat

  • Gamla tryckröret passar.JPG
    Gamla tryckröret passar.JPG
    186.6 KB · Visningar: 110
  • Fuggar och plenum på plats.JPG
    Fuggar och plenum på plats.JPG
    185.1 KB · Visningar: 99
  • Slangdragning.JPG
    Slangdragning.JPG
    189.1 KB · Visningar: 92
  • Svetsad wastegatearm.JPG
    Svetsad wastegatearm.JPG
    138.4 KB · Visningar: 98
  • Skivtips.JPG
    Skivtips.JPG
    129.7 KB · Visningar: 91

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Trevligt projekt, hur många hästar gissar du på att du får ut, 200-250?



Lugn nu , Betänk att 750 motorer av dessa årsmodeller lämnar väl runt

70-75 hk på slangen Dubbla det med 1 bars laddtryck = 150

Kanske 30 hk till med 1,5 bars ladd mer klarar inte snurran:tungan
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top