Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag gjorde jag nya och lägre fästen till bakblinkersarna, som de satt tidigare så såg det ganska skumt ut men nu tror jag att dom smälter in lite bättre.

Jag passade även på att kapa bort det gamla styrlåset och fylla igen hålet med svetsen, ramen fick sig en behövlig grovtvätt med ett par liter etanol och jag gick säkert 2 km sammanlagt runt runt i garaget och funderade på hur jag ska lägga upp bygget. Jag får nog ganska bra motion när jag skruvar överhuvudtaget, det blir mycket trampande och skäggkliande.:D
 

Bifogat

  • Bakblinkers 1.JPG
    Bakblinkers 1.JPG
    61.8 KB · Visningar: 101
  • Bakblinkers 2.JPG
    Bakblinkers 2.JPG
    69.6 KB · Visningar: 97
  • Styrlås borttaget.JPG
    Styrlås borttaget.JPG
    51 KB · Visningar: 102

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här var det tätt mellan uppdateringarna minsann, hoppas ni inte läser ihjäl er.:rolleyes:

Svingen är provmonterad och som tur är så verkar alla förstärkningar gå fria från bakdämparen och dess länkage, så nu är nästa steg att få ramen blästrad och lackad truck-orange. En polare har lovat fixa det när han får tid då han har tillgång till lite stadigare grejor än ett litet blästerskåp och en Jula-spruta. Svingen, fälgarna och lite andra smågrejor ska pulverlackas mattsvart vad det lider.

Svingen ska förstärkas trots allt har jag kommit fram till, och jag ska fanimej göra det själv bara för att jag ska ha en anledning att lära mig att svetsa aluminium. Jag var iväg idag och köpte lite aluprofil att träna på och efter en halvtimmes fipplande med inställningarna så började det faktiskt likna svetsfogar, nu ångrar jag bara att jag var för snål för att köpa en fotpedal till TIG:en...:gnissla
 

Bifogat

  • Sving monterad 1.JPG
    Sving monterad 1.JPG
    74.8 KB · Visningar: 108
  • Sving monterad 2.JPG
    Sving monterad 2.JPG
    76 KB · Visningar: 95
  • Provsvetsat.JPG
    Provsvetsat.JPG
    58.4 KB · Visningar: 125

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
det rör på sig!:yoparty hur har det gått med den nya turbon?:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Turbon ligger hemma i en låda och väntar, jag ska ta tag i turbobytet när motorn sitter i ramen igen. Jag håller både tummar och tår för att hojen ska gå som den ska efter det, annars vete fan vad jag ska hitta på.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tomten kom idag och gav mig ett försenat paket från Mc-shopen, så nu har jag det mesta som behövs för att plocka ihop hojen. Ett par lysfästen är på väg och en Dyna 2000 med spolar ska beställas för att jag ska vara säker på att tändningen orkar med etanolen och laddtrycket.
 

Bifogat

  • Paketöppning.JPG
    Paketöppning.JPG
    63 KB · Visningar: 99
  • Nya prylar.JPG
    Nya prylar.JPG
    72.5 KB · Visningar: 95

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Ser ju lovande ut inför sommarn! Bara trevligt med täta uppdateringar, älskar att läsa byggtrådar :)

Keep up the good work!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar! Om det inte händer något oförutsett så kommer hojen vara i ordning lagom till att kommungubbarna sopat färdigt gatorna här i Östersund, men som vanligt så lär det dyka upp lite klater innan man är klar...

Jag har nyss kommit hem från garaget, idag borrade jag ur den avdragna kopplingswirenippeln (vilket ord!) och drog nya gängor i kåpan. Dessutom fick jag dit de nya fotpinnarna efter lite finjusteringar med en rondell och ett skruvstäd, för att få rätt vinkel på dom så brände jag fast dom med svetsen så dom är stumma i fästet. Ingen risk att jag kommer att lägga ner hojen så dom ens är i närheten av att ta i backen, feg som man är.:gnissla

Dom kommer inte att vara blåa särskilt länge till ifall ni undrar...
 

Bifogat

  • Nya fotpinnarna.JPG
    Nya fotpinnarna.JPG
    75.1 KB · Visningar: 131

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Är dom helt stumma nu?
Visserligen så är dom ju ledade för att ge sig vid ett nerlägg. Men råkar du sätta ner foten i backen framför när du kör så sliter den sönder benet om den inte viker sig... Kan vara bra att tänka på, iaf man känner nån sympati för benet dvs... :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ähh, dom där benen har jävlats med mig tidigare så nu får jag äntligen min chans att ge igen.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Haha, allright. Fair enough :hihi
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag kom Dyna2000-tändningen jag beställt, snabba ryck minsann. Tändkablarna kom däremot inte men det är ju inte direkt någon brådska att få dom, det viktigaste just nu är att jag får göra fästena för spolarna och boxen så ramen blir klar för lack.
 

Bifogat

  • Dyna 2000.JPG
    Dyna 2000.JPG
    74.3 KB · Visningar: 106

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Idag kom Dyna2000-tändningen jag beställt, snabba ryck minsann..

Nice! Jag kör också med DYNA 2000, klockrena grejjer!

Är det 2,2Ohms spolar du köpt?
Ska du änvända retard-funktionen?
Var ska du lägga varstoppet? (hur mycket är org?)

MVH / Jonas
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är fästena flyttade och spolarna sitter på plats. Tändboxen borde få plats där originalboxen sitter även om det blir lite tight, tål den lite vattenstänk?

Jäpp, 2.2Ohmsspolarna är det. Låter bra att du gillar tändningen, det känns som att jag kan kosta på bra gnista när jag misshandlar motorn med överladd på originalkomp och etanol.

Tills vidare så skiter jag i Retardfunktionen. Jag har inte riktigt begripit meningen med att backa tändningen för att kunna ladda mer, borde inte det ta ut varandra mer eller mindre? Är det ett budgetalternativ till en bra laddtrycksstyrning?:va

Varvstoppet läggs nog vid 10.000rpm, om man kollar på bromskurvan nedan så sjunker effekten rätt rejält efter det och jag vill inte varva onödigt mycket med originalstakarna i. Med tanke på storleken på avgashuset på den nya turbon så lär mottrycket skjuta i höjden vid höga varv så jag har nog inte mycket mer effekt att hämta däröver ändå...
 

Bifogat

  • Tändspolarna.JPG
    Tändspolarna.JPG
    57.7 KB · Visningar: 103
  • Tändspolarna 2.JPG
    Tändspolarna 2.JPG
    50.2 KB · Visningar: 89
  • Bromsning av GSX750ES.gif
    Bromsning av GSX750ES.gif
    36.9 KB · Visningar: 121

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu sitter tändmodulen på plats, det var lite bök då jag blev tvungen att flytta fästet för laddregulatorn men efter nån timme var det klart.

Två plattjärn blev tillbockade för att funka som förstärkningar till dynan, det lär visa sig om det räcker för att få röven stadig eller om jag måste svetsa på några stag längst ut.

Motorn fick sig en behövlig tvätt så den blev av med de värsta oljeavlagringarna, riktigt ren kommer den nog aldrig att vara när hojen är i bruk men är det någon som frågar så ska jag säga att det är det senaste fightermodet från staterna:

-"Jajjamänn,´n töcken maskin ski va lite dyngi, hä va ett jävvla klater ski du tro å klipp sånnt ållä packninga ti motorn så han skull böj å läck!":D
 

Bifogat

  • Fästet urkapat.JPG
    Fästet urkapat.JPG
    73 KB · Visningar: 85
  • Fästet klart.JPG
    Fästet klart.JPG
    81.8 KB · Visningar: 104

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Nice, nice! Jag är lite avis på att du kan svetsa i ramen lite här o där. Jag vågar inte tiga i aluramen, så långt sträcker inte sig mina skills på det området. Sen pulverlackade jag hela ramen ifjol, och det är ett helsike att plocka ner hela hojen för att pulverlacka nån ny svets... hehe.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja såna där amulinimumramar är inget att ha, tacka vet jag gamla hederliga stålramar som man kan gå loss på med miggen lite på en höft.

En annan fördel är att man kan pimpa dom med kylskåpsmagneter.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hahaha... Saknar verkligen magnetpimpningen. :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inte mycket till uppdatering egentligen, men nu har tändkablarna dykt upp i alla fall. Lite röta att jag inte orkade köpa nya tändhattar förra veckan eftersom det följde med fyra stycken i påsen.

Det är lite status quo i väntan på att ramen ska lackeras. Har polaren mycket att göra så det drar ut för länge på tiden så lackar jag själv i garaget, ett par presenningar från Byggmax som lackbox och min lackspruta från Jula lär i det närmaste garantera ett perfekt resultat!:D
 

Bifogat

  • Tändkablarna.JPG
    Tändkablarna.JPG
    57.3 KB · Visningar: 81

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det får bli en garagelack ändå, jag måste få skiten lackad nu så jag kan börja montera ihop hojen igen.

Två presenningar á 19:90:-, billigt billigt! Sen att dom knappast skulle hålla en vedhög torr i mer än ett par dagar är ju en annan sak, som skydd mot färgstänk duger dom länge.:tummenupp

Ett varv rostskydd och sen några lager lack blir nog bra, avfettade ramen idag och ska försöka hinna grunda den imorgon och lägga lacken närmare helgen då jag har mer tid. Sen ska allt småplock glasblästras och lackas allt eftersom jag skruvar ihop hojen.
 

Bifogat

  • Klar för lack.JPG
    Klar för lack.JPG
    81.1 KB · Visningar: 101
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top