Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ha ha, jag säger att vi ska ge oss eftersom det börjar regna och polaren säger att ena lampan är paj. (vilket det inte är eftersom den andra är helljuslampan och ska inte lysa) Rena rikssvenskan om du frågar mig.:)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ha ha, jag säger att vi ska ge oss eftersom det börjar regna och polaren säger att ena lampan är paj. (vilket det inte är eftersom den andra är helljuslampan och ska inte lysa) Rena rikssvenskan om du frågar mig.:)

haha, okeeej...:D
äh, allt över blekinge är norrland:7peta :tungan
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag gjorde ett sista försök idag för att se om kompressorn verkligen går i surge, jag tog tryckmätaren som jag mätar avgasmottryck med och kopplade till kompressorhuset istället. På så vis borde man se att visaren börjar fladdra när kompressorn surgar, tyvärr så funkade det inget vidare med just den mätaren eftersom den är fylld med glycerin så snabba tryckändringar ger inget utslag på mätaren.

Jajja, nu ska i alla fall hojen ställas av inför vintern. Det är ändå inte så skoj att köra på kall och blöt asfalt med gamla däck, jag blev lite överraskad när den skickade ut arslet på trean när laddet kom... :näsblod

När ekonomin tillåter ska jag köpa en ny turbo till hojen, det verkar vara glest med så pass små aggregat begagnade och man vet aldrig vilket skick dom är i så det känns bättre att kosta på ett nytt agg.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag tror en odämpad visare också fladdrar. Den påverkas ju av dom enskilda insugspulserna.
Men det beror ju också på varvtalet. Tillräckligt högt varvtal så påverkas nog inte visaren så mycket.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
dra till nån bilskrot och plocka en lämplig turbo från nån bil? nästan alla saab har ju turbo och många mitsubishi också... någon bil med lämplig slagvolym borde väl ha turbo som kan passa din hoj? begagnat via annons är ofta bra men skrotar har det mesta till lägre priser:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hade jag haft en odämpad "snikmätare" så borde det varit lättare att se om trycket ändras i kompressorhuset när ljudet kommer, men nu är det snö så det blir inga fler provkörningar i år...:gnissla

Att plocka en liten turbo av ungefär rätt storlek från en skrotbil blir iofs billigt men risken finns ju att även den blir fel när jag inte har någon koll på hur kompressormappen ser ut och var jag hamnar i den, så ska jag liks bygga om grenröret och tryckröret för en annan turbo så ska det vara en turbo som i alla fall är teoretiskt rätt för motorn. Skulle det sen visa sig att felet är kvar så vet jag då att det inte beror på turbon.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ähumm, jag måste nog ändra mig lite där. Jag var på bilskroten idag och hittade en fräsh TD03 snurra från en S80 T6 med dubbelturbo, så hittar jag bara en kompressormapp och det stämmer någorlunda så lär jag nog slå till på en "skrotturbo" ändå då ekonomin har sina begränsningar trots allt... :rolleyes:
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ähumm, jag måste nog ändra mig lite där. Jag var på bilskroten idag och hittade en fräsh TD03 snurra från en S80 T6 med dubbelturbo, så hittar jag bara en kompressormapp och det stämmer någorlunda så lär jag nog slå till på en "skrotturbo" ändå då ekonomin har sina begränsningar trots allt... :rolleyes:

vad var det jag sa?:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja ja. :)

Jag ska iväg på skroten och mäta lite diametrar på TD03-agget imorgon, min K14 som är lite stor mäter 35mm inlopp och 43mm utlopp så vi får se hur mycket mindre TD03:an är. Ett som är säkert är att jag kommer att få högre avgasmottryck med den snurran men det kan jag leva med så länge jag slipper surgehelvetet. Den är dessutom fysiskt mindre vilket gör att jag kan sänka framändan på hojen lite för bättre stuk utan att framskärmen tar i.

På en S80 T6 med två TD03 parallellkopplade tar man ut närmare 300hk så den borde orka pumpa luft till 150-160hk på hojen utan problem, det räcker tills vidare för en fegis...:D
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är turbon köpt, kompressorinducern är någon millimeter mindre än på den gamla så jag gissar på att den kommer funka. Avgasutloppet är 5mm mindre så jag lär få ladd lite tidigare med nya snurran.

Så fort jag får tid över ska jag plocka isär hojen och förstärka upp ramen, popnitarna som håller undertailen går av stup i kvarten så ramen verkar vrida sig en hel del...:D

Jag hittade en sida med bilder på hur man förstärker upp en Katanaram och då det inte skiljer så mycket mellan GSX750-ramen och den så blir det säkert bra.:tummenupp
 

Bifogat

  • framestiff1.jpg
    framestiff1.jpg
    71.1 KB · Visningar: 100
  • framestiff4.jpg
    framestiff4.jpg
    68.4 KB · Visningar: 97
  • framestiff3.jpg
    framestiff3.jpg
    55.9 KB · Visningar: 109

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Här syns skillnaden mellan de två snurrorna, avgasturbinen på TD03:an är som sagt ganska mycket mindre än på den gamla K14 (fast inte lika jävligt som det ser ut på bilden, den mindre turbinen sitter längre in i avgashuset så kortet ser lite skumt ut) så blir mottrycket skyhögt får jag kolla upp om det går byta avgasdelen till en från ett större MHI-aggregat.

Om man ska gå efter utseendet så ser TD03:an ut som en betydligt modernare turbo vilket ju aldrig är fel om det stämmer...
 

Bifogat

  • TD03 vs K14 4.JPG
    TD03 vs K14 4.JPG
    63.1 KB · Visningar: 82
  • TD03 vs K14 3.JPG
    TD03 vs K14 3.JPG
    89.7 KB · Visningar: 88
  • TD03 vs K14 2.JPG
    TD03 vs K14 2.JPG
    95.9 KB · Visningar: 97
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
tjena!
tråkigt nog har man inte tid med allt man vill. så allt drar ut på tiden, kul att det går framåt för dig iaf!
har lite funderingar & frågor..
satte mig ner & räknade lite snabbt, kom fram till att 29mm inv låter väldigt klent? vad är det för ventilstorlekar & ventillyft, vet du?
jag kommer troligen bygga med 42,4mm utv. 37,2mm inv. till grenröret.
har även en fråga ang. nya turbon, är det gjort för "klämringskoppling" (V-bandfläns menar jag?) till tryckrör & insugsrör? ser ut som sådana kanter där? nått du vet?
får se när jag har tid att sätta igång:(
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
tjena!
tråkigt nog har man inte tid med allt man vill. så allt drar ut på tiden, kul att det går framåt för dig iaf!
har lite funderingar & frågor..
satte mig ner & räknade lite snabbt, kom fram till att 29mm inv låter väldigt klent? vad är det för ventilstorlekar & ventillyft, vet du?
jag kommer troligen bygga med 42,4mm utv. 37,2mm inv. till grenröret.
har även en fråga ang. nya turbon, är det gjort för "klämringskoppling" (V-bandfläns menar jag?) till tryckrör & insugsrör? ser ut som sådana kanter där? nått du vet?
får se när jag har tid att sätta igång:(


Man måste beakta att avgaserna är trycksatta
Det vill säga att vid 1 bar så paserar dubbla mängden avgaser

Jag har 38 ytter diameter på mina busarör

Fullt tillräckligt för 400 hk , Många har även kört över 500 hk med så pass klena rör
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
Hej!
Jag förstår att det fungerar med smala rör men tycker bara att en motor som ligger på 90 hk orginal och med 4-ventils teknik borde ventilera ganska mycket luft/avgaser?
Hur man än trimmar en motor så slutar det alltid med att någonting begränsar effekten eller hur?
Jag vet eg. ingenting om dessa motorer men skulle inte tro att ventilerna/kammarna är någon begränsning, möjligen att kanalerna är lite för smala i toppen?
Förgasarna & insuget begränsar nog inte heller så mycket?
Skulle inte ett grövre grenrör på orginal sugmotor kunna ge några hästar extra? säg 10% = 99hk och det dubbla med 1 bars ladd? 18 hk..
Förstår om det pga utrymme inte får plats så grova rör.. var bara en tanke jag hade:)
Man kanske tappar något lite i respons på att gå upp i rörstorlek men oftast brukar det inte vara så farligt, enligt mina erfarenheter inom biltrimning där pulssplit och dimensioner har mindre betydelse i jämförelse med sugeffekten man tjänar som i sin tur sätter igång turbon snabbare.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Frågan är om det skulle göra någon större skillnad med grövre grenrör eftersom det är turbinen som är största strypningen på avgassidan, vore den inte det så skulle det inte bli något mottryck överhuvudtaget.

Nu har jag i alla fall börjat ta isär hojen, innan jag tar ur motorn ska jag klippa ut ramförstärkningarna ovanför förgasarna i papp så jag vet att jag kommer få tillbaka plenumet och förgasarna när förstärkningarna är ditsvetsade.

Ramen skiljer sig en del från Katanan men det finns gott om ställen där ett par korsstag skulle göra nytta, dessutom kommer dessa stag vara perfekta att montera soppapumpen och BTR på så dom slipper ligga lösa och hoppa runt inuti ramen en sommar till.:tummenupp

Elsystemet måste jag nog också göra någonting åt, i somras när jag hade varit ute och åkt en sväng märkte jag att det kom rök underifrån dynan och det visade sig att det var stålspiralen på en slang till stötdämparen som glödde!? :va

Lösningen blev att dra fast spiralen med buntband så den inte kom i kontakt med jord för då började den glöda igen, skumt som fan eftersom jag inte hittade något ställe där den kunde ligga emot plus. Det kan vara läge att kolla upp det under vintern...
 

Bifogat

  • Strippad.JPG
    Strippad.JPG
    98.3 KB · Visningar: 116
  • Strippad 2.JPG
    Strippad 2.JPG
    117.5 KB · Visningar: 127

Per Sundell

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2007
Ort
koh samui
Hoj
83 suzuki gsx 750 es
Hej!
jag är ny här på forumet men har läst din byggtråd och håller på med ett eget bygge nu. jag ser att du har använt mc-xpress kopplings fjädrar till Hayabusan.vad har du för inspännings mått på dem ? Efter att jag har monterat dem med ny lameller så vill hojen inte koppla ur riktigt
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vilket inspänningsmått fjädrarna har vet jag inget om, jag drog dom i botten och nöjde mig med det. Möjligtvis kan det bli lite tight med nya lameller, jag bytte till nya i våras men dom har nog hunnit nötas ner lite under sommarens alla fullgasrepor med kopplingsslir...:tummenupp

Har du kvar de gamla lamellerna och dom inte är helt utnötta kan du ju testa att sätta tillbaka en av dom och se om det fortfarande ligger på.

Berätta gärna lite om ditt bygge, turboval, bränsle osv...
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
Vilken fängslande tråd!

Började läsa igår kväll o kunde inte slita mig.
_johansson_ - imponerande byggen!

Respekt!

Väntar med spänning på data om/när du bänkat gsx:n.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Elsystemet måste jag nog också göra någonting åt, i somras när jag hade varit ute och åkt en sväng märkte jag att det kom rök underifrån dynan och det visade sig att det var stålspiralen på en slang till stötdämparen som glödde!? :va

Lösningen blev att dra fast spiralen med buntband så den inte kom i kontakt med jord för då började den glöda igen, skumt som fan eftersom jag inte hittade något ställe där den kunde ligga emot plus. Det kan vara läge att kolla upp det under vintern...

hehe, beggade hojars elsystem är oftast lustiga historier...:D bygger ju caféhoj av min honda cm125:a nu och när jag skulle se över kabelhärvan i lyktan plus den under sadeln hittade jag en del lustiga lösningar...:D bland annat så var blinkersarna jordade genom ramen samt seriekopplade med framlampan, baklampan tog ström från instrumentbelysningen och "laddbegränsarrelä" (vafan det nu heter) ofanns:va :D
lycka till med den nya turbon samt ramförstärkningarna och håll tråden uppdaterad:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
OF: Tackar tackar, du hittade alltså länkarna till mina "garagevärmare"...:tummenupp

Tanken är att hojen ska bänkas innan våren, med den nya snurran så lär jag inte kunna plocka ur mycket mer än 150hk men kopplingen lär ändå inte hålla för mycket mer än så så jag nöjer mig där.

Bushido: Huvva, nämn inte eländet. Jag funderar starkt på att sprätta upp alla kabelhärvor och ta bort alla kablar som jag inte använder längre, typ tuta, tankmätare, växelindikator osv osv. Då kanske jag kan hitta var elfelet är också, jag sätter en slant på att det är kortis någonstans under all tejp...

Lita på att tråden kommer att uppdateras, ibland känns det som att jag lägger mer tid på att skriva här än att bygga på hojen men eftersom jag själv älskar att läsa byggtrådar om klåpbyggen så måste jag ju dra mitt strå till stacken. :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top