Gammel-GSX750 turbofighter

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kan ju inte finnas en chans i hela h-vete att kompressorn är för stor... Visst hade den suttit på en ca 90 hk dieselmotor.



HEHE Min tanke exakt , kanske är vi i andra änden ( för liten turbo)

Vad´har du för innlopps diameter på denne ( inducer)


Dum fråga bara , varför skaffar du inte rtt mitsuaggregat

Dessa är ju beprövade å i stort sett nästan gratis att få tag på

Ett saab 15T skulle sitta som ett smäck på din motor
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kompressorinducern är 35mm i diameter.

Låt säga att den är för liten, hur stämmer det då mot mappen där motorns 0.10m3/s ligger farligt nära surgelinjen? :va

Dum fråga bara , varför skaffar du inte rtt mitsuaggregat

Inte dum alls, att jag nämner GT1544 är bara för att jag hittade mappen på nätet och såg att den verkade passa motorn bra. Jag har hört mig för om pris på en och det lär landa på runt 7-8000:- så det blir ju lite billigare om en begagnad Saabsnurra skulle duga lika bra.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Kompressorinducern är 35mm i diameter.

Låt säga att den är för liten, hur stämmer det då mot mappen där motorns 0.10m3/s ligger farligt nära surgelinjen? :va



Inte dum alls, att jag nämner GT1544 är bara för att jag hittade mappen på nätet och såg att den verkade passa motorn bra. Jag har hört mig för om pris på en och det lär landa på runt 7-8000:- så det blir ju lite billigare om en begagnad Saabsnurra skulle duga lika bra.


Nu har jag ju inte formeln för luftåtgång och effekt

Men enligt kompressordiagrammet så kan du få ut 0.16m3/s på 1 bars laddtryck (diagrammet skrivet i absoluttryck) titta på raden med 2 bars tryck= 1 bars laddtryck


Lite fler funderingar en 750cc borde pumpa 3,75m3/minut på 10 000 rpm

om fyllnadsgraden är 100 % 3,75/60=0,0625 m3 vid 1 bars övertryck
borde man hamna runt 0,125 m3

Nu fyller ju inte motorn 100 % men å andra sidan varvar man mer än 10 000 rpm

Nu finns det ju en massa faktorer som påverkar men man tycks ju hamna mitt i mappen hur man än gör eller??
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag ju inte formeln för luftåtgång och effekt

Men enligt kompressordiagrammet så kan du få ut 0.16m3/s på 1 bars laddtryck (diagrammet skrivet i absoluttryck) titta på raden med 2 bars tryck= 1 bars laddtryck

Jo, men när jag matar in värdena på motorn i TurboCalculator-programmet så får jag ut att motorn flödar 0.10m3/s vid 9500 rpm, lägger jag in det värdet i mappen så hamnar jag väl för nära surgelinjen med tanke på att jag har 1 bar ladd redan vid 6000rpm där jag har ett flöde på ~0.05m3/s?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Någon som har en mapp för ett 15T-aggregat? Jag hittar bara TD04-15G när jag letar runt på nätet...
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Någon som har en mapp för ett 15T-aggregat? Jag hittar bara TD04-15G när jag letar runt på nätet...

Tror att ett 13C (volvo 940T) skulle räcka i ditt fall, trevlig spoolup och orkar pumpa luft till ca 200hk, dom brukar ligga kring 1000 spänn med och det gör ju inte saken sämre... :tummenupp
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
15g & 15t är nästan samma aggregat så skiljer nog inte så mycke mellan mapparna
jag misstänker att oljetempen kan skena iväg rätt snabbt sen om du får bort problemen & kör stenhårt me motorn några minuter, det är iaf min erfarenhet av oljetemp men det går ju iaf lösa isåfall..
har vart ute & kört 22 mil nu varav de flesta i regn så är rätt less på hojjåkat så får nog bli avställning för 400an, ska byta försäkringsbolag tills i vår tänkte jag oxå.. hade gärna haft lite mer sol men ser mörkt ut nu
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tror att ett 13C (volvo 940T) skulle räcka i ditt fall, trevlig spoolup och orkar pumpa luft till ca 200hk, dom brukar ligga kring 1000 spänn med och det gör ju inte saken sämre... :tummenupp

Det låter bra, har man bara tillräckligt med mos i mellanregistret så spelar det mindre roll om effektiviteten sjunker efter 9000 rpm eller så. Sen lär väl flänsen vara densamma på 13C och 15T och då är det ju lätt att testa ett större agg senare.

Oljetempen får bli ett senare problem, jag har tynat ganska bra på senaste tiden och inte kommit över 80 grader så det verkar ganska säkert än så länge.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jepp samma fläns, dock kan du behöva byta avgassystem (dp-fläns) men det är ju peanuts i sammanhanget...



15T har den lilla T2 flänsen (saab agg) Alla volvo agg har T3 bultmönster men med labyrint tätning ( rund planförsänkning 3mm djup)

15T har även mindre turbin varpå jag tyckte den va mer lämplig för lilla
750an
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
15T har den lilla T2 flänsen (saab agg) Alla volvo agg har T3 bultmönster ,15T har även mindre turbin varpå jag tyckte den va mer lämplig för lilla
750an

Just det, det stämmer att sabbaggen har den lilla flänsen, my bad..
Men jag är övertygad om att den lilla volvosnurran (13c) kommer funka ypperligt på den "lilla" 750:n, dessutom så är dom så billiga och enkla att hitta.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har kollat lite på mapparna, och om jag inte är helt ute och cyklar så är även 13c för stor för motorn. En 09b hamnar jag bra till i däremot, jag har ritat in kurvorna i mapparna nedan.
 

Bifogat

  • td04-09b.gif
    td04-09b.gif
    60.1 KB · Visningar: 164
  • te04h-13c11.gif
    te04h-13c11.gif
    127.3 KB · Visningar: 87

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Eller så tror jag inte att en mer genomsläpplig turbin inte kommere att få dig i detta område

Med andra ord en mer lämplig laddtrycksuppbyggnad ( långt ord):D

Problemet är nog en kombination av turbin och kompressor

Tänk dig dessa gigantiska aggregat som vi använder på hayabusamotorerna

Kompissen Christer kör med ett switzer Sg 400 på sin monstermaskin

(1000hk++ agg)
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ha ha, det kanske är lättaste lösningen...

Lite spontant så tycker jag det verkar helskumt, vid ett bars ladd så borde 750:n hosta ur sig 170-180hk på veven så en 13c borde ju passa perfekt om den orkar med upp till 200hk. Räknar jag på vad motorn flödar så kommer jag fram till 0.10m3/s och lägger jag in det värdet i mappen så är en 13c åt skogen för stor. :va

Visst kan jag köpa en och testa, men huvudsyftet med bygget är att jag ska lära mig någonting och det gör jag inte om inte teorin vill stämma.:huvet
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Eller så tror jag inte att en mer genomsläpplig turbin inte kommere att få dig i detta område

Med andra ord en mer lämplig laddtrycksuppbyggnad ( långt ord):D

Problemet är nog en kombination av turbin och kompressor

Det är sant, med en större snurra så har jag inte fullt ladd vid 5000 rpm som jag har nu.

Men även om jag får segare spool så hamnar jag väl bättre till i 09b-mappen än i 13c då kurvan kommer att ligga inom 70% området hela vägen? Snabbskiss nedan...
 

Bifogat

  • td04-09b.gif
    td04-09b.gif
    60.4 KB · Visningar: 91

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
HEHE Klurigt det här med turboladdning ,det finns inga enkla svar

Ibland vill man inte ligga optimalt i alla lägen , Man vill hellre köra in i bättre verkningsgrad högre upp i varv och på så sätt förlänga registret på sin motor

Jag vet att Mc xpress satte sina 750r turbosar med avsiktlig Boostcreep
bara för att få mer körbarhet

Den gammla trial and error metoden är trots allt oslagbar i många lägen

Teoribiten är väldigt bra till att förklara " varför blev det så ":yoparty

Lycka till
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
HEHE Klurigt det här med turboladdning ,det finns inga enkla svar

Ibland vill man inte ligga optimalt i alla lägen , Man vill hellre köra in i bättre verkningsgrad högre upp i varv och på så sätt förlänga registret på sin motor

Jag vet att Mc xpress satte sina 750r turbosar med avsiktlig Boostcreep
bara för att få mer körbarhet

Den gammla trial and error metoden är trots allt oslagbar i många lägen

Teoribiten är väldigt bra till att förklara " varför blev det så ":yoparty

Lycka till

Tackar!

Det är rätt intressant faktiskt, 180hk är ju närmast ett skämt om man jämför med vad som går plocka ur modernare hojar men fördelen är att jag känner direkt om jag lurat fram några hästar till då jag törs klämma ur den ordentligt vilket jag knappast tordats göra med en 300 hästarshoj. Jag är faktiskt mer intresserad av att skruva än att köra så vinterhalvåret är bättre än sommaren eftersom man har mer tid i garaget då...:tummenupp

Jag ska ta mig en funderare angående turbovalet i vinter och sen försöka hinna bänka hojen för att se vad den ger, innan jag ger mig hoppas jag kunna ta ur den 200hk på bakhjulet även om det tar ett par år. Då jag inte har några bekanta som begriper sig på motorer så uppskattar jag alla tips och kommentarer jag får i tråden, stort tack!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag gjorde ett utblås till wastegaten idag mest för att det inte ska regna in i den, som synes så lär den inte dämpa ljudet speciellt mycket...:D
 

Bifogat

  • Wastegatepipa 2.JPG
    Wastegatepipa 2.JPG
    90 KB · Visningar: 111

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
grymt klipp, riktigt vacker sång ur den motorn!:yoparty (sånär som på smattret då då, hoppas att det fixar sig för dig med den mindre turbon!)
bara en liten fråga: vafan säger ni där i slutet på klippet!?:näsblod humhum nånting lampa hum hum:näsblod och så tycker folk att vi skåningar pratar konstigt:D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top