Gammel-GSX750 turbofighter

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Frågan är om jag inte synar dig på den, med risk för att idiotförklara mig själv så vill jag minnas att den inbyggda wastegaten i min K14 har avgastrycket på ovansidan av ventilen.

Jag har funderat på att mäta mottrycket, och nu ska jag ta tag i saken så fort vädret blir bättre. Spelar det någon roll om man mäter dynamiskt laddtryck men statiskt avgasmottryck?



OJOJOJ Du har ju en grej på din turbo som ingen annan mänska har ju:D

Inte konstigt att ingen av oss har lyckats klura ut ditt problem hehe

Ta den där JÄRN klumpen gå ut bakom vedbon å kassta den så långt du kan

Svarva till nån liten mindre järnklump som kan plugga igen hålet

Problemet löst:yoparty

Den får ju förmodligen helt fnatt då du helt säkert åker med tokhögt mottryck
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
hej jag finns ju här oxå :) jag tänkte höra lite hur du har tänkt ang detta med kamdreven, nu vet jag inte alls hur det ser ut på hojjen för jag har inte kommit så långt själv som du vet, men antar att det är kedjedrivna kammar?
eftersom du har tillgång till svarv & fräs så kan det ju inte vara så svårt att göra dessa justerbara, man kanske bör lämna dom till någon för ballansering efteråt möjligen, jag gissar på att mottryck kan ha med oljudet att göra..
jag vet att andersson turbo kan en del om detta, vore kul om du skrev lite tips!
kul att du bygger vidare iaf & jag håller koll på dina trådar och hoppas du snart blir av med oljudet så du kan köra hojjen lite hårdare & testa mer
kikat på vad du hade för dimension på grenröret förresten?
MVH
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
du får väl slänga upp den i bänk så kan du i lugn o ro hitta var ljudet kommer i från.

+ lite effekt mätning på köpet :D

Och en tom plånbok...:gnissla

Det känns meningslöst att kosta på en bänkning innan hojen går fullt ut, effektkurvorna kommer ju ändå inte att stämma när jag fått till felet och jag skruvar hellre hemma i lugn och ro än med hojen i en bänk och taxametern rullandes.

Anderssonturbo: Rätt skum modell, ja. Frågan är bara om den kan vara orsaken eftersom jag kör med en ny extern wastegate och har spänt åt den interna så gott det går. Då avgastrycket dessutom jobbar för att stänga ventilen så borde den väl inte kunna röra sig alls?

Skulle jag bara sätta ett lock över där den suttit så blåser avgaserna förbi turbinen genom in- och utloppet till wastegaten och eftersom jag inte kan svetsa gjutjärn vore det enklast att låta den sitta kvar. På fredag ska jag svetsa dit en koppling på grenröret så jag kan mäta mottrycket, skulle det visa sig vara åt skogen för högt blir det nog till att byta till en större och förhoppningsvis modernare snurra eftersom jag tvivlar på att det finns något större utbud på avgashus till en K14...

Larsat: Aj fan, det har jag helt glömt bort att kolla...:rodnar

Ska göra det till helgen när jag ändå ska loss med grenröret. Kamkedjan löper mellan andra och tredje cylindern, men några såpass stora ingrepp i motorn som att bygga om det till ställbart vågar jag mig inte på, det finns liksom ingen anledning att jaga de sista hästarna eftersom kopplingen ändå inte håller. (än så länge...)
 
Last edited:

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Hej igen.
De va en k17 turbo va.Det är väl ett gammalt diesel agg. Färre vingar än på nya å mera spel emellan. Tror nog dom låter en del. Kan nog prova med att förlänga insugningen till filret och även avgaset. Bör nog minska oljudet en del.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
larsat: Rören jag använde till grenröret är 34mm ytter och 29mm inner.

Anderssonturbo: Minnet är nog sämre än jag trodde, du hade rätt i att avgastrycket jobbar för att öppna ventilen. Efter att ha konstaterat det så kapade jag isär wastegaten och stumsvetsade ventilen för att slippa bry mig om den något mer.

En liten oljetempmätare dök upp idag, det ska bli intressant att se hur långt över kokpunkten oljan är...:D

Jag svetsade även fast en banjoanslutning i grenröret så jag kan mäta mottrycket i helgen, enda jag behöver göra är att skaffa en stump slang och strippa fast tryckmätaren som går till 3 bar. Jag håller tummarna för att den inte bottnar när jag provkör.:gnissla
 

Bifogat

  • Pluggad wastegate.JPG
    Pluggad wastegate.JPG
    108.8 KB · Visningar: 121
  • Oljetemp.JPG
    Oljetemp.JPG
    57.5 KB · Visningar: 99
  • Avgasmottryck_nippel.JPG
    Avgasmottryck_nippel.JPG
    105.9 KB · Visningar: 147
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
tackar! det var ganska exakt samma mått på rören som jag tänkt använda så då vet jag vad jag ska köpa :)
ska bli kul att se vad mottrycket hamnar på men de blir nog ganska högt.
hoppas att oljudet är borta nu när gamla wastegaten är "pluggad" &
kul att du testar & satsar fullt ut, får du i en lamell extra kanske det går spräcka 200 hk gränsen @1,3-1,4 bar? :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
He he, innan jag går över 1 bar tänkte jag mäta tempen i plenumet för att få en humm om hur jag ligger i kompressormappen.

Det finns gott om effekt redan nu och eftersom hojen är drevad för max 210 knyck så känns den rätt pigg, ligger man och juckar på gasen i 150-160 så vill den resa om det inte vore för att den tappar orken när smattret kommer.

Sluta flina, ni med nyare literhojar som uiiilar i 300 knyck! :D

Jag upptäckte igår att det går finfint att tigsvetsa rostfritt mot ett avgashus, inga synliga sprickor och en fin fog. Känner jag mig morsk i vinter ska jag kapa bort wastegatehuset och svetsa täcklock för kanalerna efter att ha slipat bort all ytrost.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är det provkört och jag blev rätt överraskad.

Smattret är kvar vilket gör att jag kan utesluta wastegaten helt, nästa test blir att köra med bredbandslambdan på tanken så jag kan se om den går magert vid ladd. Det är faktiskt roligt att felsöka, så om det inte regnar i helgen ska jag göra ett ryck med lambdamätningen.

Det som överraskade mig var att avgasmottrycket var såpass lågt, det följer laddtrycket klockrent från 0 till 1 bar vilket gör att motorn i princip jobbar som en sugmotor. Jag skulle alltså kunna smacka dit vassare kammar utan att få problem med avgaser som trycks tillbaka i motorn, men jag lugnar mig lite med det...:)
 

Bifogat

  • Tryckmätare.JPG
    Tryckmätare.JPG
    69.5 KB · Visningar: 124

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
trist att felet inte var så enkelt men det går säkert lösa det, om det är ventilsläpp borde det finnas risk att kolvarna slår i ventilerna men det borde ju gå hitta nå fjädrar som är hårdare.. lycka till me felsökningen
det var ju inte så högt mottryck iaf, då lär det inte bli problem med mitsu 13c agget jag kommer köra med då jag antar det är lite större än ditt? tror inte det ska vara några problem att få ladd med det iaf, hur reagerade din turbo om du kört med wastegaten helt öppen, (den gamla interna) ville den ändå ge några hektos ladd vid höga varv?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med den gamla wastegaten gick det inte ställa upp den särskilt mycket eftersom den inte flödade speciellt bra, jag minns att jag ställde ner den så att laddet låg på 0.4 bar ungefär men vid höga varv började det krypa uppåt.

Visst är det en -83:a som du har? Jag har för mig att det kom en ny motor till 84 men är inte helt säker...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag har jag gjort lite smågrejor på hojen, då det regnat hela dagen har jag inte provkört något utan det får jag ta sen när vägarna torkat upp. Eftersom jag inte lackat ram eller andra svartstålsytor så går järnmasken hårt åt hojen när den blir blöt.

Jag har inte varit nöjd med hur dumppipan sett ut så jag offrade originalsystemet och slängde ihop ett megafonsystem, lite torrgasning i garaget visade att den nog kommer att höras en del...:D

Lysena har också varit något jag gått och retat mig på, så efter att ha sänkt dom en centimeter blev det betydligt bättre stuk på hojen.

Bredbandslambdan är monterad och klar så ifall vädret tillåter imorgon ska jag ut en sväng och kolla var jag ligger. När jag bestyckade för E85 så låg jag skapligt fett på 0.8-0.9 lambda genom hela registret, så det vore lite konstigt om det ändrat sig sen dess.

Edit: Oljetempen ligger förresten på 80C efter rätt hård körning så det finns ingen anledning att byta till en större oljekylare.
 

Bifogat

  • Megafon 1.JPG
    Megafon 1.JPG
    103.6 KB · Visningar: 209
  • Lambda fasttejpad .JPG
    Lambda fasttejpad .JPG
    73.2 KB · Visningar: 161
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är problemet löst!!!:banana

I teorin alltså, men det kan inte vara något annat. Efter tips på savarturbo.se så visar det sig att jag räknat lite fel när jag räknade ut var jag låg i kompressormappen, då fick jag fram 0.16m3/s men när jag dubbelkollade nu så ligger jag närmare 0.10m3/s vilket gör att kompressorn är åt helvete för stor...

Jag har kollat runt lite efter mindre snurror och fastnat vid en GT1544, maxflödet ligger på 16lb/min och då hamnar jag rätt bra i mappen. Jag lägger ut båda mappar så ni ser skillnaden.
 

Bifogat

  • k14-2464 (Medium).jpg
    k14-2464 (Medium).jpg
    133.5 KB · Visningar: 134
  • GT1544_454083_2_comp_e.gif
    GT1544_454083_2_comp_e.gif
    107.1 KB · Visningar: 108

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
jag kan inget om kompressormappar men jag förstår inte redigt hur kompressorn kan vara för stor? vad innebär eg detta med surge?
om du skulle ha en större turbo med kanske hälften mottryck mot laddtryck så borde det ju funka alldeles utmärkt på högre varv förutom att du kanske tappar lite respons på lägre, och då lär du få en större kompressor på köpet?
nice med oljetempen!! :) det ang motorbyte mellan 83-84 vet jag inte men det verkar som 84an har 90 hästar & 83an 86 hästar?
men jag kommer antagligen byta hela motorn till från en 750EF så då får de bli den nya modellen isf..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lite klurigt att förklara men om du tänker dig ett kompressorhjul så byggs trycket upp från inloppet ända till vingspetsen förutsatt att luften som lämnar hjulet får göra det relativt fritt, dvs att motorn tar åt sig tillräckligt med luft.

Om turbon flödar mer än vad motorn hinner suga i sig så kommer det till en gräns där kompressorns effektivitet rasar i botten och trycket i kompressorhjulet kollapsar, dvs att man hamnar på fel sida om surgelinjen på kompressormappen. Då börjar luften i hjulet flöda baklänges tills trycket efter det sjunkit såpass att kompressorn kan börja fungera normalt igen, dvs då man hamnat på höger sida av surgelinjen.

Detta upprepas om och om igen och för ett jäkla liv samtidigt som tryckstötarna kan skada kompressorhjulet.
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
borde det inte bli väldigt högt laddtryck isåfall? du mäter ju laddtrycket i insuget i förhållande till vad motorn orkar suga i sig.. och om laddtrycket ökar så öppnar wastegaten & turbon varvar ner.. så verkar lite konstigt
hade du inte en läckande dumpventil förut? hade du samma problem med missljud då? för det borde ju inte bli samma motstånd när du har ett läckage?
jag misstänker att det är liknande tryckstötar som hörs om man kör helt utan dumpventil & laddar på mycket? då går ju luften fram & tillbaka och det "kvittrar"
borde det inte bli samma problem med en 13c? du menar alltså att motorn sväljer för lite luft? för det funkar ju tydligen med t.ex. 18t på en 1100r och den är väll bra mycket större..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nja, en centrifugalkompressor jobbar lite annorlunda jämfört med t.ex. en Roots eftersom den inte "tvingar" in luften på samma sätt. Det finns säkert folk här som kan det här bättre än jag men jag gör ett försök ändå.

En Rootskompressor skyfflar in en viss mängd luft per varv, ökar man varvtalet så ökar mängden luft motsvarande. Skulle man av någon outgrundlig anledning låta en sån kompressor jobba för fullt mot ett stängt gasspjäll så skulle trycket öka tills något ger med sig, förmodligen spjället. Detta eftersom luften endast kan flöda i en riktning.

En centrifugalkompressor däremot är helt öppen och har ett ganska snävt område där den jobbar effektivt, skulle man göra samma test som med Rootskompressorn skulle det snarare vara kompressorn som lämnar in än gasspjället. Detta på grund av att luften i kompressorn måste kunna accelerera fritt från bladrot till bladspets för att komprimeras, och om flödet bromsas för mycket efter att lämnat bladet så påverkar det tryckuppbyggnaden i kompressorn.

Man kan alltså inte bara tänka i tryck eftersom flödet är minst lika viktigt för en centrifugalkompressor då den slänger ur sig komprimerad luft i hög fart istället för att pumpa upp ett tryck i plenumet som en Roots gör.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Borde den inte trycka genom dumpen innan det vänder baklänges? Eller vad det så stor skillnad på volymen?
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Nu är problemet löst!!!:banana

I teorin alltså, men det kan inte vara något annat. Efter tips på savarturbo.se så visar det sig att jag räknat lite fel när jag räknade ut var jag låg i kompressormappen, då fick jag fram 0.16m3/s men när jag dubbelkollade nu så ligger jag närmare 0.10m3/s vilket gör att kompressorn är åt helvete för stor...

Jag har kollat runt lite efter mindre snurror och fastnat vid en GT1544, maxflödet ligger på 16lb/min och då hamnar jag rätt bra i mappen. Jag lägger ut båda mappar så ni ser skillnaden.

Kan ju inte finnas en chans i hela h-vete att kompressorn är för stor... Visst hade den suttit på en ca 90 hk dieselmotor.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top