Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag kunde inte hålla mig till vintern så nu sitter wastegaten på plats, man kan lätt bli avundsjuk på bilbyggarna som inte har samma utrymmesproblem direkt.

Då jag har lånat ut plasmaskäraren blev jag tvungen att lämna iväg grenröret för att få hålet upptaget, så här i efterhand var det smart då jag aldrig kunnat skära ut det lika snyggt. Tänk er en gammal alkoholist med parkinson 5 minuter innan bolaget öppnar och ni vet ungefär hur stadig jag kan vara på handen om jag råkat glömma bort att äta på ett tag... :D

Nåväl, wastegaten sitter där och imorgon ska det provköras. Enligt försäljaren ska det sitta en 0.8bars fjäder i den vilket borde bli ganska lagom, funkar det som det är tänkt ska jag testa att trycksätta ovansidan av membranet med en tryckregulator för att få bättre spool och kunna öka laddet en aning.

Jag låter nog bli att kapa bort den gamla interna wastegaten som jag tänkte tidigare, jag känner ingen som kan svetsa gjutjärn och så är den inte direkt i vägen heller. Jag nöjer mig med att skruva fjädern i botten så att den förhoppningsvis håller tätt och inte tjuvläcker några dyrbara avgaser. :tummenupp
 

Bifogat

  • Nysvetsat WG-uttag.JPG
    Nysvetsat WG-uttag.JPG
    80.5 KB · Visningar: 106
  • Provmontering 2.JPG
    Provmontering 2.JPG
    95.3 KB · Visningar: 136
  • 40mm wastegate.JPG
    40mm wastegate.JPG
    114.4 KB · Visningar: 189

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Den där wg är ett monster, haha :D Väntar med spänning på morgondagens rapport.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja säjar de fonka!:yoparty

Jag var ute en sväng och körde i morse, nu ligger maxladdet stadigt på 1 bar och kommer både kontrollerat och tidigt. Eftersom jag inte har någon ljuddämpare värd namnet på hojen så kan jag inte höra när wastegaten öppnar även fast den är fridumpande just nu, så det lär inte göra någon större skillnad om jag drar ihop utblåset från den med det från turbon.

I veckan ska jag beställa 0.5barsfjädern och styra maxladdet med tryckregulatorn istället, över 1 bar så vill inte kopplingen hålla ihop så jag lär bli tvungen att hålla mig strax under det. Det verkar alltså vara svårt att ta ut mer än ~180hk ur motorn utan att byta hela kopplingen, för några starkare fjädrar än de jag har nu går nog inte att få tag i...

Nu är det också konstaterat att oljudet inte har med wastegaten att göra, det var exakt samma smatter som tidigare. Jag testade lite olika laddtryck och gaslägen och märkte att jag kan ha full gas ända tills laddet är 0.4 bar, sen måste jag släppa mer och mer på gasen för att undvika smattrandet. I 200 knyck går det inte ha mer än 1/4 gas så jag tappar ju en hel del effekt på att behöva smyggasa hela tiden.:huvet

Jag utlyser härmed en gissningstävling, vad fan kan det vara som orsakar detta? Om ni så tror att det är fel däckmönster så skriv det bara, rätt vad det är så kommer någon på något.

Tuppjuck skrev tidigare att det kanske var ventilsläpp, är det möjligt att insugsfjädrarna är för klena så laddtrycket tvingar upp dom och släpper ut avgaser i insuget?

Det jag vet med säkerhet är att:

1. Det inte låter något alls utan turbo, jag var ute och körde en sväng igår med avgassystemet på och då hördes ingenting. Motorn var rätt orkeslös på 5:an men det är ju en gammal skithoj så den ska nog gå så.

2. Ljudet har samma frekvens hela tiden, däremot så ökar styrkan på ljudet med ökat gaspådrag.

3. Det låter från insuget på turbon så det skulle kunna komma från insugsventilerna, men då borde väl smattrandet följa motorvarvet? :confused:
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... några starkare fjädrar än de jag har nu går nog inte att få tag i... ...
Jag vet inte om det går på 750 (sånt smått håller man sig ju inte med :D ) men på 1100 så svarvar man ur kopplingskorgen något och monterar en extra lamell. Kan det vara nåt kanske?



Menar du att smattret är konstant och inte följer motorvarvet?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag vet inte om det går på 750 (sånt smått håller man sig ju inte med :D ) men på 1100 så svarvar man ur kopplingskorgen något och monterar en extra lamell. Kan det vara nåt kanske?

Det kan vara en idé faktiskt, jag ska kolla upp det nästa gång jag är isär med motorn. Rent praktiskt sett så borde jag nöja mig med 150-160hk för att inte slita så hårt på grejorna men det är väldigt frestande att testa hur mycket motorn tål innan den stämplar ut...:)

Menar du att smattret är konstant och inte följer motorvarvet?

Precis, det enda som ändras är hur högt det låter.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag kunde inte hålla mig till vintern så nu sitter wastegaten på plats, man kan lätt bli avundsjuk på bilbyggarna som inte har samma utrymmesproblem direkt.

Hehe, där sitter den ju :tummenupp Något större än originalklockan :D Har funderat mycket nu på hur fan jag ska få plats med en sådan där grunka på min hoj... Men det löser sig säkert!
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ja säjar de fonka!:yoparty

Jag var ute en sväng och körde i morse, nu ligger maxladdet stadigt på 1 bar och kommer både kontrollerat och tidigt. Eftersom jag inte har någon ljuddämpare värd namnet på hojen så kan jag inte höra när wastegaten öppnar även fast den är fridumpande just nu, så det lär inte göra någon större skillnad om jag drar ihop utblåset från den med det från turbon.

I veckan ska jag beställa 0.5barsfjädern och styra maxladdet med tryckregulatorn istället, över 1 bar så vill inte kopplingen hålla ihop så jag lär bli tvungen att hålla mig strax under det. Det verkar alltså vara svårt att ta ut mer än ~180hk ur motorn utan att byta hela kopplingen, för några starkare fjädrar än de jag har nu går nog inte att få tag i...

Nu är det också konstaterat att oljudet inte har med wastegaten att göra, det var exakt samma smatter som tidigare. Jag testade lite olika laddtryck och gaslägen och märkte att jag kan ha full gas ända tills laddet är 0.4 bar, sen måste jag släppa mer och mer på gasen för att undvika smattrandet. I 200 knyck går det inte ha mer än 1/4 gas så jag tappar ju en hel del effekt på att behöva smyggasa hela tiden.:huvet

Jag utlyser härmed en gissningstävling, vad fan kan det vara som orsakar detta? Om ni så tror att det är fel däckmönster så skriv det bara, rätt vad det är så kommer någon på något.


Tuppjuck skrev tidigare att det kanske var ventilsläpp, är det möjligt att insugsfjädrarna är för klena så laddtrycket tvingar upp dom och släpper ut avgaser i insuget?

Det jag vet med säkerhet är att:

1. Det inte låter något alls utan turbo, jag var ute och körde en sväng igår med avgassystemet på och då hördes ingenting. Motorn var rätt orkeslös på 5:an men det är ju en gammal skithoj så den ska nog gå så.

2. Ljudet har samma frekvens hela tiden, däremot så ökar styrkan på ljudet med ökat gaspådrag.

3. Det låter från insuget på turbon så det skulle kunna komma från insugsventilerna, men då borde väl smattrandet följa motorvarvet? :confused:


Ä de inte membranförgasare på den? Låter som fladder i trottel/lar/membran. Högt tryck lyter ju upp grejerna.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hehe, där sitter den ju :tummenupp Något större än originalklockan :D Har funderat mycket nu på hur fan jag ska få plats med en sådan där grunka på min hoj... Men det löser sig säkert!

Ibland kan det vara en fördel att vara kåplös, med en intercooler ovanför snurran skulle det nog varit svårt att få plats med den. :gnissla

Har du problem med krypande ladd på din hoj, eller vad är anledningen till att du vill skaffa en 40mm WG?

3 cl: Det är inte omöjligt faktiskt, vaccumtrottlarna lever ju sitt eget liv så ett ojämnt tryck i förgasaren kanske kan sätta dom i svängning. Frågan är bara om en klapprande vaccumtrottel kan föra ett sånt jävulskt liv, trots öronproppar och 200 knyck på mätaren så överröstar det både motorljud och fartvind...

Förgasarna är trycksatta så att flottörhusen är kopplade till pitotröret och båda sidor av membranen känner trycket genom en liten port ingjuten i förgasarhalsen pekandes mot plenumet, så teoretiskt sett borde det inte finnas något difftryck över membranet. Kan det vara värt att få förgasarna justerade för vaccumet? Jag har haft för mig att det bara påverkar tomgången men jag kan ju ha fel.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Ibland kan det vara en fördel att vara kåplös, med en intercooler ovanför snurran skulle det nog varit svårt att få plats med den. :gnissla

Har du problem med krypande ladd på din hoj, eller vad är anledningen till att du vill skaffa en 40mm WG?

3 cl: Det är inte omöjligt faktiskt, vaccumtrottlarna lever ju sitt eget liv så ett ojämnt tryck i förgasaren kanske kan sätta dom i svängning. Frågan är bara om en klapprande vaccumtrottel kan föra ett sånt jävulskt liv, trots öronproppar och 200 knyck på mätaren så överröstar det både motorljud och fartvind...

Förgasarna är trycksatta så att flottörhusen är kopplade till pitotröret och båda sidor av membranen känner trycket genom en liten port ingjuten i förgasarhalsen pekandes mot plenumet, så teoretiskt sett borde det inte finnas något difftryck över membranet. Kan det vara värt att få förgasarna justerade för vaccumet? Jag har haft för mig att det bara påverkar tomgången men jag kan ju ha fel.


Kom på en annan sak. Hadde en smula trimmad Saab. Hadde glömt att montera staget för insugningsröret. De kom i svängning=mycket oväsen.Kan det va så att förgasarbryggan svajjar när du får lite tryck igenom?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nä, det låter långsökt. Jag har dubbla stag till plenumet så allt sitter fast ordentligt.

Kan det bli någon sorts "baktändning" eller liknande i insuget på förgasarmotorer?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nä, det låter långsökt. Jag har dubbla stag till plenumet så allt sitter fast ordentligt.

Kan det bli någon sorts "baktändning" eller liknande i insuget på förgasarmotorer?


Det stämmer nog vid närmare eftertanke.Du spolar ju genom förbränningsrummet lite effektivare. Undrar om du inte ska dra isär kammarna lite? Kan det bli mottryck innan insug stänger? Kan du prova att backa in kammen en kugg. Det blir nog förmycket men för att se om den tystnar? Bara inte ventilen krockar då. Kan ju ligga ganska nära! Kan spåna lite med lite folk omkring då det är ett gäng Turbonissar i kretsen!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är värt ett försök, men det verkar konstigt om min hoj är den enda som inte kan ha standardinställningen på kammarna.:va

Jag länkar till filmen igen där ljudet hörs:
http://www.youtube.com/watch?v=9OtcQqBL9uc

Kan spåna lite med lite folk omkring då det är ett gäng Turbonissar i kretsen!

Det tackar jag för, med lite tur så är det någon som råkat ut för samma problem någon gång.

Kan det vara värt besväret att synka förgasarna tror du? Jag har inte synkat dom än så rätt vad det är så är det inte gjort sen -84...
 
Last edited:

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Har inte koll på vad du har för turbo men det kan va turbo surge eller dumpen som fladdrar (prova utan dump)
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Rent spontant när man kollar på filmen kan man ju tro att du har världens glapp i någon storända på en av vevstakarna.
Den bör lämna in ganska omgående om så var fallet men tydligen inte.

Vevparti vevstake kolv ?
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Det är värt ett försök, men det verkar konstigt om min hoj är den enda som inte kan ha standardinställningen på kammarna.:va

Jag länkar till filmen igen där ljudet hörs:
http://www.youtube.com/watch?v=9OtcQqBL9uc



Det tackar jag för, med lite tur så är det någon som råkat ut för samma problem någon gång.

Kan det vara värt besväret att synka förgasarna tror du? Jag har inte synkat dom än så rätt vad det är så är det inte gjort sen -84...

Tar nog tillbaka det. KAn väl kolla synkningen ioförsig men ljuget låter lite hårt för det tycker jag.Låter mera som något som inte klarar att hålla tätt.Orginal wasten är väl uppspänd antar jag? Knepigt ljud. Skall fundera och spela filmen igen.Good Luck.
 

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Svenshögen
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Tar nog tillbaka det. KAn väl kolla synkningen ioförsig men ljuget låter lite hårt för det tycker jag.Låter mera som något som inte klarar att hålla tätt.Orginal wasten är väl uppspänd antar jag? Knepigt ljud. Skall fundera och spela filmen igen.Good Luck.

Hmmm.Kom å tänka på pulssplit. Eller har du sånt? Tyckte inte jag såg det i grenrörsbilden.

Ja fler ideer kommer nog. Ä lite trög:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jojje1963: Jag frågade runt lite på Sävarturbo-forumet och enligt dom så är turbon snarare i minsta laget för motorn, så dom tror inte att det kan vara surge. Jag har testat både med och utan dump och haft samma smatter så den är inte orsaken heller.

Jösse: Eftersom jag kört rätt länge med ljudet utan att något gått sönder eller att ljudet ändrats så vet jag inte om det kan vara något väldigt allvarligt mekaniskt fel i motorn, men eftersom jag inte varit isär med motorn så har jag ingen aning om vilket skick bottendelen är i. Toppen har jag varit loss med och den såg ut att vara i bra skick.

3 cl: Jag har spänt åt originalventilen allt som går, och då avgastrycket jobbar för att stänga ventilen så ska den inte kunna öppna. Grenröret har skaplig pulssplit, alla fyra rör pekar rakt ner i turbon några centimeter från grenrörsflänsen.

Ni ska ha stort tack alla för att ni gnuggar geniknölarna, det uppskattas mycket! :tummenupp
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jojje1963: Jag frågade runt lite på Sävarturbo-forumet och enligt dom så är turbon snarare i minsta laget för motorn, så dom tror inte att det kan vara surge. Jag har testat både med och utan dump och haft samma smatter så den är inte orsaken heller.

Jösse: Eftersom jag kört rätt länge med ljudet utan att något gått sönder eller att ljudet ändrats så vet jag inte om det kan vara något väldigt allvarligt mekaniskt fel i motorn, men eftersom jag inte varit isär med motorn så har jag ingen aning om vilket skick bottendelen är i. Toppen har jag varit loss med och den såg ut att vara i bra skick.

3 cl: Jag har spänt åt originalventilen allt som går, och då avgastrycket jobbar för att stänga ventilen så ska den inte kunna öppna. Grenröret har skaplig pulssplit, alla fyra rör pekar rakt ner i turbon några centimeter från grenrörsflänsen.

Ni ska ha stort tack alla för att ni gnuggar geniknölarna, det uppskattas mycket! :tummenupp



Inte tusan stänger avgastrycket nån wastgate , snarare tvärt om

Men nu då vi ändå e inne på avgas mottryck så ta å mät upp trycket och jämför med laddtrycket ( tryckbalansen ) över motorn

Använd bara en liten stump metallrör första dm sen kan du koppla gummislang och använda vanlig laddtrycksmätare
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Frågan är om jag inte synar dig på den, med risk för att idiotförklara mig själv så vill jag minnas att den inbyggda wastegaten i min K14 har avgastrycket på ovansidan av ventilen.

Jag har funderat på att mäta mottrycket, och nu ska jag ta tag i saken så fort vädret blir bättre. Spelar det någon roll om man mäter dynamiskt laddtryck men statiskt avgasmottryck?
 

Bifogat

  • Turbon 1.JPG
    Turbon 1.JPG
    44.5 KB · Visningar: 98
  • Wastegate_ventil (Large).JPG
    Wastegate_ventil (Large).JPG
    76.3 KB · Visningar: 92

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
du får väl slänga upp den i bänk så kan du i lugn o ro hitta var ljudet kommer i från.

+ lite effekt mätning på köpet :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top