Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Äntligen semester!:yoparty

Efter en relativt lättsam baksmälla från helgens hemvändardagar och lite ligga-på-plus-jobb hos svärmor med matjordsskottning och listspikande så har jag nu en hel vecka framför mig med fritt skruvande!

Jag gjorde en mjukstart idag med att göra ena staget till plenumet, tacka herren för Clas Ohlson där det finns kulleder och svarvämnen till rimliga priser. Det verkar bli stabilt så när jag gjort andra sidan så ska jag bygga en anslutning för tryckluft till insuget på turbon och provtrycka upp till 1 bar, det ska bli intressant att se om dumpen håller tätt.
 

Bifogat

  • Plenumstag (Medium).JPG
    Plenumstag (Medium).JPG
    56.9 KB · Visningar: 160

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är andra staget gjort och soppakranen tätad med kemisk metall, tydligen så äter E85 upp sånt där blått packningsklet på tub som jag använde för att täta kranen. Kul lukt jag möttes av igår när 15 liter etanol runnit ut på garagegolvet efter tre veckors droppande...

Jag gjorde en anslutning till kompressorinloppet och provtryckte systemet upp till 1.2 bar, och dumpen läcker som ett såll. Allt annat verkar i alla fall hålla ihop så så fort jag får tag i en Bosch-dump ska det nog bli ganska tätt. Under provkörningen så lyckades jag dessutom skjuta loss dumpen från tryckröret så det får ses som ett tecken från högre makter på att den ska väck. :D

Det smattrande ljudet håller i sig, över halvgas och 0.5bar så börjar oljudet och det blir öronbedövande vid fullgas så det kan då inte vara wastegaten jag hör. Jag börjar ana att toppackningen har farit, men då jag inte har någon tidigare erfarenhet av skjutna toppackningar är det svårt för mig att veta.

Stämmer symptomen in på packningsproblem tror ni?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu är andra staget gjort och soppakranen tätad med kemisk metall, tydligen så äter E85 upp sånt där blått packningsklet på tub som jag använde för att täta kranen. Kul lukt jag möttes av igår när 15 liter etanol runnit ut på garagegolvet efter tre veckors droppande...

Jag gjorde en anslutning till kompressorinloppet och provtryckte systemet upp till 1.2 bar, och dumpen läcker som ett såll. Allt annat verkar i alla fall hålla ihop så så fort jag får tag i en Bosch-dump ska det nog bli ganska tätt. Under provkörningen så lyckades jag dessutom skjuta loss dumpen från tryckröret så det får ses som ett tecken från högre makter på att den ska väck. :D

Det smattrande ljudet håller i sig, över halvgas och 0.5bar så börjar oljudet och det blir öronbedövande vid fullgas så det kan då inte vara wastegaten jag hör. Jag börjar ana att toppackningen har farit, men då jag inte har någon tidigare erfarenhet av skjutna toppackningar är det svårt för mig att veta.

Stämmer symptomen in på packningsproblem tror ni?



Vad hadde du för dump??

Är alergisk mot dåliga dumpventiler hehe
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är en kolvdump från Mc-xpress, jag beställde en vanlig Boschdump men fick den här istället eftersom dom slutat sälja den andra. Sätet är i aluminium och kolven likaså så det är nog svårt att få den helt läckagefri, det pös ganska ordentligt från den...

Har du någon koll på blåsta toppackningar?
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Nu är andra staget gjort och soppakranen tätad med kemisk metall, tydligen så äter E85 upp sånt där blått packningsklet på tub som jag använde för att täta kranen. Kul lukt jag möttes av igår när 15 liter etanol runnit ut på garagegolvet efter tre veckors droppande...

Jag gjorde en anslutning till kompressorinloppet och provtryckte systemet upp till 1.2 bar, och dumpen läcker som ett såll. Allt annat verkar i alla fall hålla ihop så så fort jag får tag i en Bosch-dump ska det nog bli ganska tätt. Under provkörningen så lyckades jag dessutom skjuta loss dumpen från tryckröret så det får ses som ett tecken från högre makter på att den ska väck. :D

Det smattrande ljudet håller i sig, över halvgas och 0.5bar så börjar oljudet och det blir öronbedövande vid fullgas så det kan då inte vara wastegaten jag hör. Jag börjar ana att toppackningen har farit, men då jag inte har någon tidigare erfarenhet av skjutna toppackningar är det svårt för mig att veta.

Stämmer symptomen in på packningsproblem tror ni?


Losskjuten dump kostade mig ett turboaggregat i Orsa.

På en turbomotor brukar ljudet ändrats dramatiskt när allt börjar att "lira" och det kan låta som en kraftfull sugis (det vill säga illa :)).

Om topp packningen gått så skulle det blåsa "rent" så att det hördes även på tomgång.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
I och för sig så har jag inte mycket till ljuddämpare på hojen, men det blir värre ju mer jag ställer upp wastegaten, skulle det vara avgasljudet genom WG:n jag hör så borde det låta mer ju lägre ladd den är ställd på eftersom den då är öppen mest hela tiden. :va

Har jag laddet ställt på 0.5 bar så hörs det knappt alls, något enstaka brakande ibland om jag gasar fullt men inget jag stör mig på. Idag när jag körde på 0.8 bar så kunde jag som sagt inte köra på mer än halvgas utan att jag väckte hela Tåsjö socken, och det började redan vid 0.5bar dvs innan wastegaten hunnit öppna alls. Lägg till det faktum att den känns gå bättre på 3/4 gas än fullgas.

Jag blir fanimej inte klok på detta...:huvet
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
I och för sig så har jag inte mycket till ljuddämpare på hojen, men det blir värre ju mer jag ställer upp wastegaten, skulle det vara avgasljudet genom WG:n jag hör så borde det låta mer ju lägre ladd den är ställd på eftersom den då är öppen mest hela tiden. :va

Har jag laddet ställt på 0.5 bar så hörs det knappt alls, något enstaka brakande ibland om jag gasar fullt men inget jag stör mig på. Idag när jag körde på 0.8 bar så kunde jag som sagt inte köra på mer än halvgas utan att jag väckte hela Tåsjö socken, och det började redan vid 0.5bar dvs innan wastegaten hunnit öppna alls. Lägg till det faktum att den känns gå bättre på 3/4 gas än fullgas.

Jag blir fanimej inte klok på detta...:huvet


Vad är det för toppackning i den där

Gammal fiberpackning tro ? e nog bara till å riva

Cylinderskruvar? standard??
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har inte varit loss med toppen så det lär vara originalpackningen som sitter där.

Som tur är så har jag en ny toppackning liggandes så det borde vara relativt fort gjort att byta. Jag ska låna en komptestare idag och se vad jag har för komp i den, är den paj å lär det ju märkas på trycket.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu sitter det en ny packning på plats. Jag skippade komptestet då jag inte hittade mätaren och tog loss toppen för inspektion, jag kunde inte direkt se någon större skada på packningen men jag bytte såklart ändå då jag liks var isär med motorn.

På en av yttercylindrarna var det ett sotigt parti på packningen stort som en enkrona från cylindern ut mot sidan av toppen, annars såg den bra ut. Kvar att göra är att justera ventilerna innan provstart, tyvärr måste jag få tag i en ny dumpventil innan jag kan provköra hojen och se om ljudet försvunnit...

Inga märken efter spikning på kolvarna vad jag kunde se och det är ju positivt. Honingsmärkena är kvar i cylinderloppen vilket ju också är bra.:tummenupp
 

Bifogat

  • Topplocket.JPG
    Topplocket.JPG
    83.6 KB · Visningar: 161
  • Kolven.JPG
    Kolven.JPG
    73.1 KB · Visningar: 119
  • Förbränningsrum.JPG
    Förbränningsrum.JPG
    64.8 KB · Visningar: 123

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Sorry om jag lånar tråden lite för en fråga.
Hur bökigt är det för dig att få tillbaka förgasarbryggan när du tagit loss den? Smörjer du förgasarhalsarna o gummihalsarna med fett eller ngt? Jag har slitit så svetten lackar för att få tillbaka min brygga utan att lyckas. Provade att spraya lite lithiumfett där jag kom åt och det verkade göra lite nytta men inte helt. Har iofs original luftbox kvar så det är trångt de luxe :-/
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med de gamla torra insugsgummina var det en utmaning att få loss förgasarna, men med nya gummin lite inoljade (det här börjar låta som en porrnovell:D ) och plenumet borttaget så är det bara att bryta hela bryggan neråt och bakåt så lossnar den.

Att försöka dra loss den rätt bakåt är mycket svårare, samma när du ska dit med den igen. Se till att den nedre delen av förgasarhalsarna är innanför kanten på insugsgummit och sen "rullar" du dit bryggan snett uppåt/framåt.

Btw, är det möjligt att ta bort luftburken utan att ta loss motorn ur ramen först? Jag höll på jävlas länge när jag nyss köpt hojen och till slut gick jag loss på den med såg, kniv och hammare tills den var i smulor och ramlade självmant ut ur ramen... :tummenupp
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Sätt du en kork i hålet istället för dumpventil

Så jäkla kinkit är det inte

Det är mest toksnabba släpp i från höga laddtryck som är skadligt

kör som folk bara tills du fått tag på en bra ventil
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kanon, då kanske jag hinner provköra innan helgen!

Kan du rekommendera någon bra (och billig) dumpventil? Jag har för mig att den svarta Boschdumpen duger länge, speciellt när det inte är så många kusar i min hoj...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är hojen ihopskruvad och provkörd med både bra och mindre bra resultat.

Den positiva saken är att med en täckbricka istället för dumpventilen så har jag betydligt snabbare spool och stadigare laddtryck än när dumpen satt där, så den måste ha läckt en hel del. Rätt fränt kvitter vid gassläpp men säkert inte bra för turbon...

Det mindre positiva är att packningsbytet inte gjorde att ljudet försvann, jag tycker mig höra att det kommer från vänster sida av motorn. Får jag tid någon gång ska jag be en polare filma när jag kör förbi så kanske det hörs, faaaan så irriterande det är! :mad:

Kopplingen slirar dessutom så nu blir det Hayabusafjädrar så fort Mcxpress öppnar efter semestern. Jag skulle nog haft en varvräknare ändå så jag sett direkt om den släpper, men jag har inte hittat någon som är tillräckligt liten för att få plats bakom kåpan.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Kanon, då kanske jag hinner provköra innan helgen!

Kan du rekommendera någon bra (och billig) dumpventil? Jag har för mig att den svarta Boschdumpen duger länge, speciellt när det inte är så många kusar i min hoj...

Köpte en billig hos KLracing.se. Kostade 285 spänn. Vet iofs inte om/hur bra den är men kvalitén verkar helt ok och spelet mellan kolv och hus verkar vara tillräckligt litet för att ev. pys kan anses försumligt. Det är lätt att genom att shimsa fjädern ställa den olika hårt.

Har själv ingen erfarenhet av detta innan så jag passar på att låna tråden till en fråga: När jag varvar motorn och släpper gasen, stillastående, kvittrar dumpen. Skall den öppna såpass lätt eller skall jag spänna den lite? Jag menar, det blir ju som mest atmosfärstryck i insuget under "torrvarvning".
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Köpte en billig hos KLracing.se. Kostade 285 spänn. Vet iofs inte om/hur bra den är men kvalitén verkar helt ok och spelet mellan kolv och hus verkar vara tillräckligt litet för att ev. pys kan anses försumligt. Det är lätt att genom att shimsa fjädern ställa den olika hårt.

Har själv ingen erfarenhet av detta innan så jag passar på att låna tråden till en fråga: När jag varvar motorn och släpper gasen, stillastående, kvittrar dumpen. Skall den öppna såpass lätt eller skall jag spänna den lite? Jag menar, det blir ju som mest atmosfärstryck i insuget under "torrvarvning".



Så som jag tjatat om dessa dumpventilerhehe:D


En dump ska icke öppna på bara lite frivarvningar
så vida inte ett riktigt laddtryck finns med i bilden


För att en dumpventil skall fungera korrekt så måste areadifferansen mellan manöverdelen och sätet som skall täta mot laddtrycket vara rätt så stor

Detta för ett en rätt stor fjäderkraft skall kunna användas

( ju större manöverarea ju högre fjäderkonstant kan användas)

fjäderkrafften annpassas så att ventilen är stängd på tomgång och låglast

Varför nu detta? jo , Under spoolupen med kanske bara halvgas så får man ett tryckfall över trotteln, detta gör att ventilen som skall täta kanske ser 1 bar medans manövertrycket som skall täta den samma bara kanske ligger på 0,8 bar ( 2 hg i tryckfall)

Detta tryckfall måste överbyggas just med stor manöverarea
samt att då även fjädern blir rejäl och hjälper till att stå i mot trycktopparna i laddröret


En dålig ventil kann i värsta fall börja tokläcka under spooluppen så att högt laddtryck inte går att erhålla


En dump får heller inte som vid lite bakhjulsåka där man måste släppa lite gas för att korrigera inte släppa ut laddtryck bara för att
lite tryckfall bildas över spjällen

Det laddtryck man har i dessa driftlägen är " nyttigt laddtryck " och detta vill man behålla ( om man inte kör ZATZYBIL å vill impa på bruuudarna)


Solklart eller:va




Det är i dessa lägen som komentarerna så som

"Jag har en polare som har en saaaab å som har en sån där bling bling ventil ÅÅ den gååår som faan"


Stora motorer så som bilmotorer 2 -3 liters maskiner med moppeturbosar
flödar så mycke luft att man har råd att släppa ut i naturen ( funkar ändå)


Det jag beskrivit ovan är hur en korrekt fungerande ventil fungerar
Ungefär det samma gäller faktiskt för Wastgates med
Manöverarea kontra tätarea

Bygger man rätt så kan man bygga grymma motorer med megastora turbosar utan att tappa massa spoolupp mm
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag varit iväg och skaffat några packningar till turboflänsen, jag har inte haft vägarna förbi Strömsund tidigare så det har liksom inte blivit av. Det ska bli intressant att se om det gör någon märkbar skillnad att ha en packning mellan turbo och grenrör då den verkar ha läckt en del avgaser där...:gnissla

Är det någon som vet ifall det finns små shiftlights att köpa som inte behöver vara kopplade till en varvräknare? Jag skulle ha behövt en lampa som visar när jag når 9500 som är rödmarkeringen eftersom jag inte hör ett skit av motorn vid fullt ladd, det bara visslar.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol

Är det någon som vet ifall det finns små shiftlights att köpa som inte behöver vara kopplade till en varvräknare? Jag skulle ha behövt en lampa som visar när jag når 9500 som är rödmarkeringen eftersom jag inte hör ett skit av motorn vid fullt ladd, det bara visslar.

Såg förut på Kjell o co om en byggsats som visar spänning med dioder. Så man borde kunna koppla den till laddningen från generatorn och slänga i enbart lysdioder på det som motsvarar det varvtal du vill ha.

Lahi använde en plastdump från nån saab om jag inte minns fel. Tokbillig och funka super vad var jag läste. Funka upp till ca 250 hk.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Såg förut på Kjell o co om en byggsats som visar spänning med dioder. Så man borde kunna koppla den till laddningen från generatorn och slänga i enbart lysdioder på det som motsvarar det varvtal du vill ha.

Då jag är elektronisk imbecill till den milda grad att jag drar mig för att byta batterier i fjärren till stereon så låter jag helst bli att bygga något själv, jag byggde ett par entaktskopplade klass-A monoblock till stereon för några år sedan och det tog sex månader och tre rökpuffar innan jag fick ihop det trots att korten var färdiga och alla delar följde med i kittet...:rolleyes:

Lahi använde en plastdump från nån saab om jag inte minns fel. Tokbillig och funka super vad var jag läste. Funka upp till ca 250 hk.

Det är väl den vanliga Boschdumpen det? En sån är beställd och förhoppningsvis hemma snart tillsammans med Hayabusafjädrar.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

Det är väl den vanliga Boschdumpen det? En sån är beställd och förhoppningsvis hemma snart tillsammans med Hayabusafjädrar.

Japp, jag gick in till en Saabhandlare och köpte en Bosch plastdump för strax över 200 :-. Funkar kanon. Iallafall när jag laddade 1,1 bar (gav 266 på hjulet då). Nu laddar jag 1,45 men jag tror inte att den dumpen räcker till längre... Jag har lyckats kröka spjällen några gånger, så i vinter blir det uppgradering till 34 mm istället för 25 mm som Boschdumpen mäter. Blir fetare doningar i motorn också så det behövs nog.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top