Köpte en billig hos KLracing.se. Kostade 285 spänn. Vet iofs inte om/hur bra den är men kvalitén verkar helt ok och spelet mellan kolv och hus verkar vara tillräckligt litet för att ev. pys kan anses försumligt. Det är lätt att genom att shimsa fjädern ställa den olika hårt.
Har själv ingen erfarenhet av detta innan så jag passar på att låna tråden till en fråga: När jag varvar motorn och släpper gasen, stillastående, kvittrar dumpen. Skall den öppna såpass lätt eller skall jag spänna den lite? Jag menar, det blir ju som mest atmosfärstryck i insuget under "torrvarvning".
Så som jag tjatat om dessa dumpventilerhehe
En dump ska icke öppna på bara lite frivarvningar
så vida inte ett riktigt laddtryck finns med i bilden
För att en dumpventil skall fungera korrekt så måste areadifferansen mellan manöverdelen och sätet som skall täta mot laddtrycket vara rätt så stor
Detta för ett en rätt stor fjäderkraft skall kunna användas
( ju större manöverarea ju högre fjäderkonstant kan användas)
fjäderkrafften annpassas så att ventilen är stängd på tomgång och låglast
Varför nu detta? jo , Under spoolupen med kanske bara halvgas så får man ett tryckfall över trotteln, detta gör att ventilen som skall täta kanske ser 1 bar medans manövertrycket som skall täta den samma bara kanske ligger på 0,8 bar ( 2 hg i tryckfall)
Detta tryckfall måste överbyggas just med stor manöverarea
samt att då även fjädern blir rejäl och hjälper till att stå i mot trycktopparna i laddröret
En dålig ventil kann i värsta fall börja tokläcka under spooluppen så att högt laddtryck inte går att erhålla
En dump får heller inte som vid lite bakhjulsåka där man måste släppa lite gas för att korrigera inte släppa ut laddtryck bara för att
lite tryckfall bildas över spjällen
Det laddtryck man har i dessa driftlägen är " nyttigt laddtryck " och detta vill man behålla ( om man inte kör ZATZYBIL å vill impa på bruuudarna)
Solklart eller
Det är i dessa lägen som komentarerna så som
"Jag har en polare som har en saaaab å som har en sån där bling bling ventil ÅÅ den gååår som faan"
Stora motorer så som bilmotorer 2 -3 liters maskiner med moppeturbosar
flödar så mycke luft att man har råd att släppa ut i naturen ( funkar ändå)
Det jag beskrivit ovan är hur en korrekt fungerande ventil fungerar
Ungefär det samma gäller faktiskt för Wastgates med
Manöverarea kontra tätarea
Bygger man rätt så kan man bygga grymma motorer med megastora turbosar utan att tappa massa spoolupp mm