Gammel-GSX750 turbofighter

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag ringde till besiktningen idag och hörde efter hur lång väntetid det var för att regbesikta, enligt gubben går det klämma in ganska omgående så det lät bra. Jag pratade också med en annan typ om nummerplåten och turbo, och plåten var nog inga problem. Turbon däremot var blankt nej enligt honom eftersom -"vi inte vill ha fler Ghostriders på 500 hästars-hojar i trafiken". Enda chansen var att ha intyg från tillverkaren, det var enligt honom hårdare regler nu så det går inte komma med tillfixade bromspapper längre.

Hmmmm, det låter lite udda... var det verkligen en tekniker hos SBP som sa det? Ringde du 0771-600 500 (bokning av reg.bes.) och sa att du ville prata med en tekniker på kontoret? De brukar kunna koppla vidare. Har funkat för mig. Vad de säger ute på stationerna kan man ibland ta med en nypa salt, har jag märkt... iallafall där jag har varit! Därmed absolut inte sagt att de är så överallt... Men har det strulat så har jag bara hänvisat till teknikerna.
Och det där med hårdare regler: på vadå? De kan inte bevisa att papperna är "tillfixade" (om de nu är det... :rolleyes: ). Helfordonsgodkännandet kom 99, och innan dess fanns det inga avgaskrav på hojar. Så att det sitter en turbo där eller inte ska de skita i, bara de skriver in det i papperna och effekt och vrid inte går över original. Deras personliga åsikt om saker och ting kan de lämna hemma, på jobbet gäller fakta, och jag har svårt att tro att det verkligen är så som han sa till dig. Om det mot förmodan är så, så borde det gå att få någon typ av papper på att deras regler är skärpta, och vad de har skärpt. På dem igen!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Som det ser ut nu så hinner jag inte ens regbesiktiga den utan snurran, jobbhelvetet gör att jag inte kommer att ta mig hem på ett antal veckor så det skiter sig rejält med den tid jag bokat 18 juni...:huvet

Det sura är att det bara är småfix kvar, nytt blinkersrelä, koppla in skyltbelysningen och fixa fast givaren för cykeldatorn, dvs det tråkigaste görat som man alltid lyckas skjuta på eller glömma bort. Får se om jag hinner boka någon ny tid eller om jag skiter i det i år och tar det nästa sommar istället, som det är nu hinner jag knappt åka med brukshojen ens pga alla projekt (gasturbiner, vedhuggning, fruntimmer osv) så jag får tjyvköra lite hemikring istället och fixa det som är kvar tills nästa säsong. Skit i helvetet!

Apropå etanol, är det normalt att man måste plåga igång hojen med startbatteri när den är kall och det är ~10 grader ute? Den tänder direkt för att sen hosta till var femte varv ungefär, rör jag choken eller gasen är den stendöd vilket jag tycker låter som att den surar. Ska jag byta ut tomgångsmunstyckena till "bensinbestyckningen" och testa tror ni eller kan det vara något annat fel? Kass gnista kanske?

//Anders
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Om du kan så prova med mer förtändning, har jag under 10-15 grader så blir min svårstartad, den trivs bäst vid 25 grader på tomgång. Däremot så har jag aldrig fått den så rik så den inte går. Det kan spruta E85 ur blåset men den går igång ändå.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Okej, men går det ställa fram tändningen vid tomgång endast med originaltändningen? Du menade väl inte att jag skulle ställa fram tändingen över hela registret, för det kan nog ställa till med problem.

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tänkte just på en sak, kan det hjälpa vid kallstarterna om jag minskar elektrodgapet på stiften lite? Jag har ställt dom efter de mått som stod i verkstadshandboken men eftersom jag kör på etanol kanske det behövs mindre gap för att gnistan ska orka med?

//Anders
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Tänkte just på en sak, kan det hjälpa vid kallstarterna om jag minskar elektrodgapet på stiften lite? Jag har ställt dom efter de mått som stod i verkstadshandboken men eftersom jag kör på etanol kanske det behövs mindre gap för att gnistan ska orka med?

//Anders

Kör du med std spolar?
Har du gått ner mycket i komp?
Till och med gräsklipparen (B&S 4,5 hp) startar vid 10 plusgrader, jag kör den på E85 utan att rört någonting, det som krävs för att den ska starta kall är att man får snapsa den betydligt mycket mer med sprit än när man har bensin i den.

Minska inte gapet de orkar ju slå igenom vid ladd, och cylindertrycket vid tomgång är ju obetydligt jmf med öppet spjäll och 1 bars ladd.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Motorn är helt orörd, dvs standardkomp och -spolar.

Hur märker man om motorn missar vid högt laddtryck? Den har lite fyr för sig på högvarv som bara blir värre ju högre ladd jag kör på, så det är inte omöjligt att det kan ha med tändningen att göra...

//Anders
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Motorn är helt orörd, dvs standardkomp och -spolar.

Hur märker man om motorn missar vid högt laddtryck? Den har lite fyr för sig på högvarv som bara blir värre ju högre ladd jag kör på, så det är inte omöjligt att det kan ha med tändningen att göra...

//Anders

Du har lambdamätare har jag för mig, om du har logger funktion på den dra några distinkta repor med från 3000-11000. Där kommer du att få mycket nyttig information.

Kan du läsa lambdan under körning och fullt påslag, jaa då har du för lågt laddtryck.
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Motorn är helt orörd, dvs standardkomp och -spolar.

Hur märker man om motorn missar vid högt laddtryck? Den har lite fyr för sig på högvarv som bara blir värre ju högre ladd jag kör på, så det är inte omöjligt att det kan ha med tändningen att göra...

//Anders



Knacka i hop stiften till ca 0.4mm då räcker tändningen längre


Brukar göra stor skillnad
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... Kan du läsa lambdan under körning och fullt påslag, jaa då har du för lågt laddtryck.
Om man överhuvudtaget klarar av att utläsa nånting alls av nåt av instrumenten under fullt spett så har man för lågt laddtryck.:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ha ha, ingen risk att jag kan läsa lambdan när jag kör. Det är knappt att jag kan koppla eftersom dynan är halare än halast så båda händer behövs för att hålla mig kvar på hojen...

Jag tror faktiskt att jag hinner med att besikta, gäller bara att prioritera lite eftersom jag inte är hemma så värst mycket. Jag har åkt en omväg på 30 mil idag för att kunna skruva lite innan jag ska iväg till jobbet inatt så förhoppningsvis hinner jag få hojen besiktningsduglig i den mån det går, att inte blinkersen funkar får jag leva med så länge. Lite lättare att fixa också när jag fått ner hojen till Östersund.

Apropå lambdakurvan så var det en jäkla massa spikar på kurvan som jag antog var störningar från tändkablarna, men det är inte omöjligt att de berodde på att motorn missade under ladd. Jag ska följa AnderssonTurbo´s råd om att minska stiftgapet och se hur den beter sig. En gängad plugg ska svetsas fast på plenumet så jag kommer åt med startgasen när den är trög utan att behöva spruta genom luftfiltret på turbon.

//Anders
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Mors,

En tanke slog mig idag. Du har inte ngn nytta av att regga om hojen som en "ombyggd Suzuki XN 85"? Den är ju turbomatad och såvitt jag vet är det samma ram, motorfästen och fjädringskomponenter som GSX 750 ES/EF :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har jag "sugkonverterat" den och varit ute en sväng, den beter sig lite underligt och jag kan inte riktigt räkna ut vad det beror på.

På ettan varvar den ut fint, på tvåan börjar den blöddra lite på höga varv och fullt gaspådrag och på resten av växlarna blir det värre och den orkar inte ens varva ut utan den börjar hosta och blöddra över halvgas. Jag inbillar mig att det blir liiiiite bättre med choken i men den går fortfarande inte rent, släpper jag på gasen lite ökar den lite i varv. Det kan vara detta strul som orsakat oljudet jag hört från motorn tidigare när jag hade turbon på, en polare som hörde mig köra sa att det hördes tydligt att något var fel.

Kan det vara så enkelt som skit i förgasarna? Jag har läst att det kan släppa massa skit när man byter till etanol, så man kanske ska rengöra dom innan man testar något annat.

Annars kan jag bara tänka mig att det kan vara något vajsing med trycken i förgasarna, men då jag tar alla tryck från ett och samma pitotrör borde det väl funka? Spelar hålstorleken i pitotröret någon roll?

Tuppjuck: Hmm, vore kanske en idé för framtiden men just nu måste jag nog nöja mig med att få igenom den utan snurra.
 

Bifogat

  • Besiktningsklar 1.JPG
    Besiktningsklar 1.JPG
    94.9 KB · Visningar: 199

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.

Tuppjuck: Hmm, vore kanske en idé för framtiden men just nu måste jag nog nöja mig med att få igenom den utan snurra.

Vad gäller ojämn gång så låter det som vacuumfel eller bränslebrist i mina öron. Har ngt liknande på min, den har börjat gå sämre o sämre för att till slut stanna helt. Symptomen tyder på skit i förgasarna (eller allmän soppabrist, typ skit i slangarna) eller vacuumläckage så soppakranen stängs allt eftersom. Så nu har jag börjat riva hojen när jag äntligen fått ordning på mekplatsen i garaget.

Och min tanke med XN 85:an var inget annat än en tanke, och det för framtiden ja :)

Fan. Det är farligt att läsa i din tråd när man har en ES. Blir ju inspirerad ju :näsblod :D
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag får plocka loss förgasarna och rengöra dom kliniskt när jag kommer hem nästa gång, eftersom hojen gick som den skulle innan jag började bygga på den så borde felet ha med soppabytet att göra på något sätt. Jag ska även testa att skruva ut tomgångsskruvarna allt som går och se om den blir lättare att starta.

En annan sak som irriterar mig är att hojen tvekar lite direkt efter en fullgasväxling, jag har börjat tro att det kan ha att göra med hålstorleken på pitotröret. Om jag inte minns fel så borrade jag ett 2 mm hål uppströms på sidan av röret som är 4mm ID, med höga tryck i slangarna så kanske det tar någon sekund för trycken att utjämnas om hålet är för litet? Tror ni det är lönt att skära loss röret och borra upp hålet en aning?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... soppabytet ...
Har du bytt soppa? Till vad?
Har inte hunnit kolla genom tråden igen men jag anar byte till E85?
Då jag testade det i bilen för några år sen så fick jag oerhörda problem med avlagringar i tanken. Dessa lossnade och satte igen silen i pickupen. Dessutom bytte jag soppafilter och sågade isär det gamla filtret. Det var helt fyllt ända upp till 70% av höjden. 70% fyllt med gamla avlagringar. Uuäsch!
Har återgått till 98 oktan. Säger inte att E85 är dåligt men i mitt fall så gav det spännande resultat. I övrigt tror jag helt på E85.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jäpp, E85 kör jag på nu. Att det lossnar massa skit kan jag skriva under på, jag bytte filter förra helgen och det var mer eller mindre svart invändigt, så förhoppningsvis gör en förgasartvätt susen.

Kanske läge att kolla upp hur silen ser ut också nu när du nämner det, ser filtret ut på det viset går det ju räkna ut hur mycket skit som sitter i tanksilen.

När hojen går som den ska så ska jag ta reda på hur mycket förbrukningen har ökat, tanken rymmer 24 liter så förhoppningsvis tar jag mig till Östersund 20 mil bort. Lite jobbigt att behöva gömma bränsledunkar efter vägen när man ska till stan...

//Anders
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Jäpp, E85 kör jag på nu. Att det lossnar massa skit kan jag skriva under på, jag bytte filter förra helgen och det var mer eller mindre svart invändigt, så förhoppningsvis gör en förgasartvätt susen.
//Anders

Ah, där ser man, lite mer nyttig lärdom idag :tummenupp

Glöm mitt svammel om vacuumläckage *host* :gnissla :huvet
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tänker jag inte glömma bort! :)

Första repan jag körde gick den riktigt pissdåligt, det visade sig att jag glömt att skruva fast tryckslangen till pitotröret så flottörhusen kände atmosfärstryck medan resten av förgasarna kände undertrycket i plenumet. Det räckte tydligen för att hojen skulle bli nästintill okörbar så jag har inte alls uteslutit att det är vaccumproblem som ställer till det nu också.

På onsdag ska jag hem och rengöra filter och förgasare, funkar inte det får jag provtrycka plenumet och se om det läcker någonstans.

Sorry om jag är tjatig, men är det ingen som vet om hålarean på pitotröret kan påverka hur motorn går?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top