lahi
Gixxerpilot
- Gick med
- 6 Aug 2003
- Ort
- Halmstad
- Hoj
- Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag ringde till besiktningen idag och hörde efter hur lång väntetid det var för att regbesikta, enligt gubben går det klämma in ganska omgående så det lät bra. Jag pratade också med en annan typ om nummerplåten och turbo, och plåten var nog inga problem. Turbon däremot var blankt nej enligt honom eftersom -"vi inte vill ha fler Ghostriders på 500 hästars-hojar i trafiken". Enda chansen var att ha intyg från tillverkaren, det var enligt honom hårdare regler nu så det går inte komma med tillfixade bromspapper längre.
Hmmmm, det låter lite udda... var det verkligen en tekniker hos SBP som sa det? Ringde du 0771-600 500 (bokning av reg.bes.) och sa att du ville prata med en tekniker på kontoret? De brukar kunna koppla vidare. Har funkat för mig. Vad de säger ute på stationerna kan man ibland ta med en nypa salt, har jag märkt... iallafall där jag har varit! Därmed absolut inte sagt att de är så överallt... Men har det strulat så har jag bara hänvisat till teknikerna.
Och det där med hårdare regler: på vadå? De kan inte bevisa att papperna är "tillfixade" (om de nu är det... ). Helfordonsgodkännandet kom 99, och innan dess fanns det inga avgaskrav på hojar. Så att det sitter en turbo där eller inte ska de skita i, bara de skriver in det i papperna och effekt och vrid inte går över original. Deras personliga åsikt om saker och ting kan de lämna hemma, på jobbet gäller fakta, och jag har svårt att tro att det verkligen är så som han sa till dig. Om det mot förmodan är så, så borde det gå att få någon typ av papper på att deras regler är skärpta, och vad de har skärpt. På dem igen!