Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag får testa med de fjädrar som jag beställt, håller dom inte får jag ringa och beställa en sats busafjädrar.

Hur kommer det funka med utväxlingen på kopplingen, finns det ingen risk att jag kommer att få använda tvåhandsgrepp för att frikoppla med såpass starka fjädrar?

//Anders
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag får testa med de fjädrar som jag beställt, håller dom inte får jag ringa och beställa en sats busafjädrar.

Hur kommer det funka med utväxlingen på kopplingen, finns det ingen risk att jag kommer att få använda tvåhandsgrepp för att frikoppla med såpass starka fjädrar?

//Anders

De e inge fara..vi jämtläningar e int så klen som söläningarna så de e nog lungt :tummenupp
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
19.3 x12.8 L= 40

Busakitten kommer med "knappar" som förlänger fjädertornen

fjäderlängden blir då ca 28 mm

Tackar, då kan dom funka i en Bonneville fast där blir bara 0.4mm spel invändigt. Knapparna vet jag inte om jag kan använda, min koppling är liksom baklänges mot andra, tryckplattan sitter innerst Jag beställer en sats och provar, dom passar nog i min Yama 650 också
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Memo to myself: Använd handskar nästa gång du jobbar med rostfri plåt! :gnissla

Jag har nyss kommit hem från en heldag i garaget, fingrarna har fått massa skärsår och hojen har fått en rostfri undertail. Dessutom har jag engagerat farsgubben som är elektriker för att få liv i blinkershelvetet, efter två timmars felsökning kom vi fram till att reläet kärvade och motstånden var för stora. Jag ska gå ner från 26ohm till 10ohm och se om det blir bättre.

Sorry om en del inlägg inte har så mycket med turbo/dragracing att göra, men det känns enklare att ha en enda byggtråd än en för motorn och en annan för resten av hojen...

//Anders
 

Bifogat

  • Undertail 1.JPG
    Undertail 1.JPG
    45.6 KB · Visningar: 152
  • Undertail 2.JPG
    Undertail 2.JPG
    44.4 KB · Visningar: 173

theailer

skänkes pengar, någon ??
Gick med
2 Feb 2007
Ort
Sturup
Hoj
Blå Kawasaki ZX9-R -98
Är nog inget du behöver ursäkta dig själv för då dom flesta som följer denna tråd är fascinerade över både dig å din båge =)
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Memo to myself: Använd handskar nästa gång du jobbar med rostfri plåt! :gnissla

Jag har nyss kommit hem från en heldag i garaget, fingrarna har fått massa skärsår och hojen har fått en rostfri undertail. Dessutom har jag engagerat farsgubben som är elektriker för att få liv i blinkershelvetet, efter två timmars felsökning kom vi fram till att reläet kärvade och motstånden var för stora. Jag ska gå ner från 26ohm till 10ohm och se om det blir bättre.

Sorry om en del inlägg inte har så mycket med turbo/dragracing att göra, men det känns enklare att ha en enda byggtråd än en för motorn och en annan för resten av hojen...

//Anders

Hey, det är din byggtråd :)

Jag vill inte vara någon tråk men kommer inte bilprovningen ha lite synpunkter på att skylten sitter framför bakaxeln när du skall besiktiga?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag vill inte vara någon tråk men kommer inte bilprovningen ha lite synpunkter på att skylten sitter framför bakaxeln när du skall besiktiga?

Det visste jag inte, jag får väl bygga ihop någon flärp som jag skruvar skylten på inför besiktningen. Tack för tipset!

Jag pratade med en "ingenjör" på bilprovningen igår angående besiktningen, och enligt honom så var det bara att åka dit och få pappren ändrade från 2-sits till enkelsits. Jag inbillade mig att det skulle vara en helvetisk apparat för att få igenom hojen sen jag satt vinkelslipen i ramen, men det lät nästan för enkelt. Att jag bytt lysen och blinkers spelade ingen roll så länge dom var godkända. :tummenupp

Frågan är bara om jag ska försöka besiktiga den med snurran på? Plockar jag isär wastegaten och spärrar ventilen i öppet läge så borde den inte ladda något alls, och har jag bromspapper på att den går som ett lass skit så borde den väl gå igenom? Det vore fint att ha med turbon i regbeviset ifall man blir stoppad av sheriffen...

theailer: Jäklar vilket beröm, tackar!

//Anders
 
Last edited:

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
..ser ingen skylt belysning heller, långt mellan diodlampa och skylt för ev lyse :va ...jag har vägverkets föreskrifter på data hur en laglig hoj ska "se ut/funka" bla bla bla...PM:a E-mail så kan jag skicka det den vägen, står lite nyttigt! Bygget ser nice ut, gött med "gamla" stuket! :yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar, du har PM!

Jag klurar lite på om jag måste byta till en större oljekylare för att hålla tempen nere, jag har en sprillans 20x30cm Mocal-kylare hemma som nätt och jämnt passar ovanför turbon...

//Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... Frågan är bara om jag ska försöka besiktiga den med snurran på? ...

Roterande ljuddämpare kan väl inte vara förbjudet.:va :tummenupp :D

Och ja, det går åt en stor oljekylare. I alla fall om du ska hålla på och nöta 201-metersrepor en hel kväll. Både motorn, turbon och kopplingen (i starten) värmer motoroljan. Min erfarenhet är att oljan blir sa*anvarm!
Vanlig lugn körning på landsväg eller i stan är däremot inga problem enligt mina erfarenheter. Men det är väl inte det enda du ska ägna dig åt.:D
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.


Frågan är bara om jag ska försöka besiktiga den med snurran på? Plockar jag isär wastegaten och spärrar ventilen i öppet läge så borde den inte ladda något alls, och har jag bromspapper på att den går som ett lass skit så borde den väl gå igenom? Det vore fint att ha med turbon i regbeviset ifall man blir stoppad av sheriffen...


Man får trimma hur mycket som helst, det skiter besiktningen i. Men man får inte öka hk eller vrid. :va :confused:
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Måste inte turbon stå med i regbeviset? Jag kan tänka mig att det kan bli kärvt annars om man blir stoppad i en flygande besiktning...

//Anders
 

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Ort
Östersund
Hoj
KTM 525 SX -05
Måste man stanna när det blinkar blått bakom en eller när en man i svart uniform springer ut i vägen och viftar med armarna:va :)
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Detta finner jag intressant,
attachment.php


Är det något rör du skruvat dit för att slippa svetsa aluminium? Vore perfekt som sniklösning för mig också, då jag inte heller kan svetsa alu-jum-jum. :näsblod
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jäpp, skitenkelt egentligen. Röret sticker in några millimeter innanför flänsen så den styr i hålet som är borrat i blocket, och lite packning på tub mellan flänsen och blocket håller tätt än så länge. En O-ring vore bättre om man ska loss med den av någon anledning.

Till helgen kommer en ny uppdatering, jag har ett paket som väntar på mig där hemma med starkare kopplingsfjädrar, lameller, insugsgummin och lite annat smått och gott, så nu ska förhoppningsvis kopplingen hålla och framhjulet lyfta! :tummenupp

//Anders
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
2905192 Jäpp, skitenkelt egentligen. Röret sticker in några millimeter innanför flänsen så den styr i hålet som är borrat i blocket, och lite packning på tub mellan flänsen och blocket håller tätt än så länge. En O-ring vore bättre om man ska loss med den av någon anledning.

Till helgen kommer en ny uppdatering, jag har ett paket som väntar på mig där hemma med starkare kopplingsfjädrar, lameller, insugsgummin och lite annat smått och gott, så nu ska förhoppningsvis kopplingen hålla och framhjulet lyfta! :tummenupp

//Anders
Grimt! Lär bli en rolig vecka alltså. :D

Edit: Var det nån färdig rör-tjofräs från typ Coop VVS eller är det hemsnidat?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu verkar kopplingen hålla. Jag ville inte åka någon lång sväng då jag hade ställ och hjälm hemma men det lilla jag provade så verkar sliret vara borta.

Imorgon ska jag krypa i mc-stället och hårdtesta den, förhoppningsvis funkar wastegaten bättre nu så den inte laddar över 0.8, annars blir det till att kapa upp den igen och göra om allt...

//Anders
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Nu verkar kopplingen hålla. Jag ville inte åka någon lång sväng då jag hade ställ och hjälm hemma men det lilla jag provade så verkar sliret vara borta.

Imorgon ska jag krypa i mc-stället och hårdtesta den, förhoppningsvis funkar wastegaten bättre nu så den inte laddar över 0.8, annars blir det till att kapa upp den igen och göra om allt...

//Anders

Hur ändrar man på wastegaten så den laddar mindre än den från början var tänkt för? Har hört mig för lite och vad det verkar så kommer min ladda runt 0,7 och det är ett par hekto högre än vad jag tror min motor orkar med.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top