Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Robban: Det ger inte så mycket tyvärr eftersom jag inte kommer åt att se om den öppnar eller inte, den är väldigt skickligt gömd inne i turbinhuset på en K14.

Jäpp, spikningar är obra. I det här fallet beror de på att turbon laddar hejvilt vid fullt gaspådrag så jag har kört på halvgas mest hela tiden för att undvika haveri. Jag ska försöka plocka isär wastegaten innan nästa körning och rengöra den, om den är lika igensotad som resten av turbon var så borde det vara ganska tjockt med skit i den...

Nåja, motorer är billiga och ras är lärorika så skulle haveriet inträffa så är det inte hela världen. För varje tusenlapp jag lägger ner på hojen tänker jag en stund på vad en ny literhoj kostar att försäkra, sen skrattar jag lite och betalar. :D

//Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Robban: Det ger inte så mycket tyvärr eftersom jag inte kommer åt att se om den öppnar eller inte, den är väldigt skickligt gömd inne i turbinhuset på en K14.
Ja, då blir det nog att riva isär. Kan inte vara så hejdlöst mycket jobb. Och en iordninggjord väl fungerande wg får väl anses vara en försäkring mot såväl motorskott som (förhoppningsvis) att slå över.:tummenupp
Och den kommer ju garanterat inte att sota igen framöver. Den där wg-ventilen kommer att hoppa fram och åter likt k*ken på en kanin i vårsolen.:rofl :hihi

... För varje tusenlapp jag lägger ner på hojen tänker jag en stund på vad en ny literhoj kostar att försäkra, sen skrattar jag lite och betalar. :D ...
:tummenupp :tummenupp
Med betoning på ny literhoj. Mina tre gamla härkar är på nästan 3,7 liter tillsammans och jag skulle antagligen kunna ha alla tre försäkrade (åtminstone trafik) för mindre pengar än vad enbart trafik kostar på en ny literknarr.:tummenupp
I och för sig fungerar ingen av de där tre just nu men det kan vi ju tala tyst om.:D
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
_Johansson_

Mycket grymt bygge du har här:yoparty
Riktigt brutalt tycker jag:) :gnissla :tummenupp :yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag gömde mig i garaget idag för att undvika folk och inte bli drängfull som jag råkat bli tidigare påskar, och under dom timmarna lyckades jag få en del gjort på hojen.

Efter lite krångel fick jag loss wastegaten och den ser bra ut utan sotavlagringar på ventilen, däremot så är ventilen helt stum. Jag anade tidigare att det var något fel på den efter att ha fått tipset att skruva in/ut den gängade stången på WG:en och märkt att den inte rör sig åt något håll...

Går det plocka isär wastegaten på något vis så jag kommer åt fjädern inuti?

(WG:n på bilden är inte min, men den ser likadan ut)

Robban, Silverryggen & PTURE: Visst är det så, hela mitt bygge har kostat ungefär hälften av vad en hel/hel till en Superduke går på...:tungan

Panos: Tackar. Bara lite småfix kvar innan den går som den ska, sen ska det nötas bakdäck!

//Anders
 

Bifogat

  • f2df3f80.jpg
    f2df3f80.jpg
    22.2 KB · Visningar: 88

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Jag följer ditt bygge med stort intresse, det var du som fick mig att starta en egen tråd, för jag håller inte på med Suzuki utan en Kawa GPz750.

Anledningen till att jag ville göra ett eget bygge är som så att jag hade en turbo liggandes till ingen nytta, vilket kändes som det var onödigt.
Gick här och kollade å fick se att du hade startat en tråd som verkade intressant, vilket den har varit och är fortfarande givetvis.

Var inne på en singel fugge, men har förstått att det är nog enklare med 4 i alla fall.

Det som kommer att skilja mellan dig och mig är att jag inte kommer att köra med E85.

En fråga med, kanske har missat det i texten, men har du smidda kolvar i din motor????

Helt klart cooooolt bygge!!!!!!!!!:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Vrod: Kul med fler originella byggen, det är alltid intressant att se hur andra gör när som bygger från scratch. Att bulta på ett marklund-kit är ju ingen konst direkt...

E85 är lättsamt, ingen kompsänkning och så men det kan straffa sig när man ska ut och långåka. Här uppe i inlandet kan det vara 20-30 mil mellan etanolpumparna så det gäller att planera körningen för att inte bli stående.

Jag har inte rört en skruv i motorn, den är helt original invändigt än så länge. Jag funderar däremot på att köpa en extramotor och ta isär för portning och en liten kompsänkning utan att pajja squishet för att kunna plocka ur jämna 200 hk ur motorn, det kan dessutom vara praktiskt att ha en motor liggandes ifall jag laddar lite för friskt och skjuter den som sitter i hojen.

//Anders
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Vrod: Kul med fler originella byggen, det är alltid intressant att se hur andra gör när som bygger från scratch. Att bulta på ett marklund-kit är ju ingen konst direkt...

E85 är lättsamt, ingen kompsänkning och så men det kan straffa sig när man ska ut och långåka. Här uppe i inlandet kan det vara 20-30 mil mellan etanolpumparna så det gäller att planera körningen för att inte bli stående.

Jag har inte rört en skruv i motorn, den är helt original invändigt än så länge. Jag funderar däremot på att köpa en extramotor och ta isär för portning och en liten kompsänkning utan att pajja squishet för att kunna plocka ur jämna 200 hk ur motorn, det kan dessutom vara praktiskt att ha en motor liggandes ifall jag laddar lite för friskt och skjuter den som sitter i hojen.

//Anders


Det låter som en bra idé det att skaffa en xtra motor. Har funderat på det men låter det bero tills jag om/har skjutit motorn, har en cykel till som garanterat inte ska gå sönder........

Då kan jag klara mig med att inte göra nått med motorn jag heller, kan man hoppas på i alla fall. Läste att jag har en fördel, har oljekylda kolvar....... om jag förstode det utrikiska språket från våran västerländska ö (England)

Bor i Mölndal (Göteborg) det borde inte vara så svårt med E85, men hoppas att man kan mata på med mer bränsle istället.

Hoppas att kommer att gå bra för dig, kommer att följa tråden. :yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har funderat över wastegaten lite, borde det inte gå kapa av toppen på WG:n ovanför membranet med en dremel och sen svetsa på flänsar så den kan öppnas vid behov? Jag har för mig att jag läst någonstans att folk kapar upp och punktar igen när dom ska komma åt fjädern...

Dessutom, jag vill höra vilda gissningar om kopplingsfjädrarna från GSXR eller GSX 1100 passar i den här motorn. Jag måste skaffa stadigare doningar eftersom den slirar vilt på högre varv.

//Anders
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vrod: ... Att bulta på ett marklund-kit är ju ingen konst direkt...

... Här uppe i inlandet kan det vara 20-30 mil mellan etanolpumparna så det gäller att planera körningen för att inte bli stående. ....

... squishet ...
Det är jätteeffektivt att bulta på ett marklundkit. Vem som helst klarar det och det ger massor av effekt.
Så varför ska man då bygga själv? Jo, helt enkelt därför att man kan. Det mina vänner är en oerhört bra anledning att bygga.:tummenupp

Angående tillgången på E85:
Du får väl köra med ett kvartsfat i ryggsäcken.:D

Och squish är bra. Det standardiserade sättet att bygga turbopuffror (höjning av cylinder med schims) tar ju tyvärr bort squishen helt och hållet.


Edit: Att öppna klockan till wg låter väl rimligt.:tummenupp
 

Madbulle

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2004
Ort
5 Mil Norr om Uppsala
Hoj
SV1000
Jag har 2 st reservdelsmotorer till GSX750ES så du vet :tummenupp (en med hål i blocket och en som inte går runt - har ej kollat varför!) om det är några delar som passar och du behöver så slå en signal, maila eller PM!
Mera delar till de 2 hojarna finns också!

Mvh Peter
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
För mig som inte hänger med när det handlar om squish, stavade jag det rätt tro......
Vad är squish?????

Tackar för svar.
 

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
hmm e jag avis..hihi kanske ville bara säga att det är så underbart med sug..
inte lika gott när gumman blåser*asg* ville bara säga att det är fränt att ngn fler busar med gamla 750.
Happy Easter!!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har 2 st reservdelsmotorer till GSX750ES så du vet :tummenupp (en med hål i blocket och en som inte går runt - har ej kollat varför!) om det är några delar som passar och du behöver så slå en signal, maila eller PM!
Mera delar till de 2 hojarna finns också!

Mvh Peter

Det är bra att veta, tack för tipset!

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag delade fjäderhuset idag och såg att ventilen hade rostat fast, men efter några skvättar WD-40 och lite putsning med Dremeln så löpte den fritt igen.

Den här gången tvingade jag min morbror att filma provkörningen, den suger iväg fint även fast jag inte kan köra på mer än halvgas när den laddar över 0.5 bar för att inte kopplingen ska slira. Med nya lameller och hårdare fjädrar så lär nog framhjulet vilja lyfta på de första växlarna i alla fall...:)

Första delen

Andra delen

Man får fanimej köra med pungen mitt i brallan med allt grus på vägen, jag höll på åka i backen senare när jag skulle svänga i en korsning med drygt centimetern lösgrus men det gick bra som tur var...

//Anders
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Jag delade fjäderhuset idag och såg att ventilen hade rostat fast, men efter några skvättar WD-40 och lite putsning med Dremeln så löpte den fritt igen.

Den här gången tvingade jag min morbror att filma provkörningen, den suger iväg fint även fast jag inte kan köra på mer än halvgas när den laddar över 0.5 bar för att inte kopplingen ska slira. Med nya lameller och hårdare fjädrar så lär nog framhjulet vilja lyfta på de första växlarna i alla fall...:)

Första delen

Andra delen

Man får fanimej köra med pungen mitt i brallan med allt grus på vägen, jag höll på åka i backen senare när jag skulle svänga i en korsning med drygt centimetern lösgrus men det gick bra som tur var...

//Anders


Hmmmm, det där så otäckt roligt ut, med andra ord var det bestämt att turbo blir det i vilket fall som helst nu då........:D :yoparty

Gillar när man gör allt "själv" om man säger så.........

Det är helt klart fett!!!!!!!
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag delade fjäderhuset idag och såg att ventilen hade rostat fast, men efter några skvättar WD-40 och lite putsning med Dremeln så löpte den fritt igen.

Den här gången tvingade jag min morbror att filma provkörningen, den suger iväg fint även fast jag inte kan köra på mer än halvgas när den laddar över 0.5 bar för att inte kopplingen ska slira. Med nya lameller och hårdare fjädrar så lär nog framhjulet vilja lyfta på de första växlarna i alla fall...:)

Första delen

Andra delen

Man får fanimej köra med pungen mitt i brallan med allt grus på vägen, jag höll på åka i backen senare när jag skulle svänga i en korsning med drygt centimetern lösgrus men det gick bra som tur var...

//Anders



coolt :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Den är rätt kul att köra jämfört med Hondan, låter riktigt fräckt också med nya dämparen. Frågan är bara om byns seniorer håller med om det...:D

Till veckan ska jag ut och försöka få någon rätsida på bestyckningen, jag har inte rört nålarna än eftersom jag inte kunde hitta en låsringstång när jag skruvade i munstyckena, så det kan bli lite jobb innan den går riktigt som den ska. Förmodligen kommer jag inte att kunna se hur huvudmunstyckena stämmer eftersom jag inte kommer att kunna köra fullgasrepor med den här kopplingen, men jag får i alla fall leka lite med lambdamätaren.

//Anders
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top