Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag har jag gjort lite mer småpyssel; ett par blinkersfästen, testat lambdamätaren och satt fast den på hojen, plockat isär kopplingen för att mäta fjädrarna och sågat lite mer i röven.

Jag skruvade ner tomgångsskruvarna två varv tills jag hade ett tomgångsvärde på 0.8 lambda, vet inte om det är någon idé att gå magrare.

På tisdag när påskhelgen är över ska jag ringa runt och försöka få tag i styvare kopplingfjädrar, det blir nog nya lameller också när jag liks har grejorna isär. Det blir inga mer provkörningar innan dess eftersom det bara slirar ändå...

//Anders
 

Bifogat

  • Dynan 1.JPG
    Dynan 1.JPG
    42.3 KB · Visningar: 116
  • Lambdamätaren.JPG
    Lambdamätaren.JPG
    54 KB · Visningar: 144
  • RPM-tillsats.JPG
    RPM-tillsats.JPG
    54.2 KB · Visningar: 126

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
Idag har jag gjort lite mer småpyssel; ett par blinkersfästen, testat lambdamätaren och satt fast den på hojen, plockat isär kopplingen för att mäta fjädrarna och sågat lite mer i röven.

Jag skruvade ner tomgångsskruvarna två varv tills jag hade ett tomgångsvärde på 0.8 lambda, vet inte om det är någon idé att gå magrare.

På tisdag när påskhelgen är över ska jag ringa runt och försöka få tag i styvare kopplingfjädrar, det blir nog nya lameller också när jag liks har grejorna isär. Det blir inga mer provkörningar innan dess eftersom det bara slirar ändå...

//Anders



Hmmmmm, inte lägre än en 0.8???? är det inte lite fett eller???? Bara tänkte att ju lägre lambda du har ju mer bränsle får du ju, eller?????:)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo, det är aningen fett men hellre det än att ligga på gränsen. Det duger i alla fall som grovbestyckning tills jag får möjlighet att göra det noggrannare...

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Apropå dumpventilen, på tomgång står kolven och fladdrar fram och tillbaka för att vid minsta gaspådrag stanna upp. Kan det fixas genom att öka på fjäderspänningen, eller är det normalt?

//Anders
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
OJJ vad jag skrivit mycke tidigare om dessa dumpventilers funktion


Men ok först måste man sammankoppla alla 4 vacumsignaler för att erhålla ett jämt undertryck

Ventilen SKA INTE stå öppen på tomgång ventilen ska öppna av tryckstöten kombinerat med undertrycket som blir vid stängd trottel

Om inte öka fjädertrycket så att funktionen blir som jag skrev


Nu kommer flera att skriva att " på min funkar det jättebra" fast den öppnar på tomgång

Detta är för att med små turbosar ändå spoolar så kvickt att man kan " slösa" med laddtryck ,samt att det kanske inte märks så mycket


Saken är den att om du ligger å hjular lite smått men blir tvungen att släppa lite gas så får inte dumpen öppna och släppa ut allt laddtryck. Trycket behövs för att få en stabil och jämn effektkurva


Kanske nått för alla ZATZY valpar att titta lite på med sina fridumpande ventiler och mängdmätande styrsystem:D

( visst ja ljudet va ju de viktiga ) finns väl för övrigt ljudmojänger numera som härmar WOOOOOSHHHHpruuttt:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack för svaret, jag är lite lat på att söka igenom gamla trådar...:rodnar

Räcker det tror du om jag kopplar ihop tre av vaccumnipplarna för att få dumpen att funka som den ska? Den fjärde är nämligen kopplad till laddtrycksmätaren.

//Anders
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tack för svaret, jag är lite lat på att söka igenom gamla trådar...:rodnar

Räcker det tror du om jag kopplar ihop tre av vaccumnipplarna för att få dumpen att funka som den ska? Den fjärde är nämligen kopplad till laddtrycksmätaren.

//Anders

Ett smart sätt är annars att sammankoppla alla vacumsignaler i ett galleri , sedan ta allt från samma

Även laddmätaren gillar en jämn signal , framförallt om du valt nån billigare 52mm vdo eller liknande

På dessa brukar nålen trilla av ändå pga vibrationer och ojämt tryck
 

vrod

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2007
Ort
Mölndal
Hoj
Honda VFR -05, Frankenstein GSX-R 750WS Fighter/Café?? med TURBO under uppbyggnad........... å en Katana -82a.....
OJJ vad jag skrivit mycke tidigare om dessa dumpventilers funktion


Men ok först måste man sammankoppla alla 4 vacumsignaler för att erhålla ett jämt undertryck

Ventilen SKA INTE stå öppen på tomgång ventilen ska öppna av tryckstöten kombinerat med undertrycket som blir vid stängd trottel

Om inte öka fjädertrycket så att funktionen blir som jag skrev


Nu kommer flera att skriva att " på min funkar det jättebra" fast den öppnar på tomgång

Detta är för att med små turbosar ändå spoolar så kvickt att man kan " slösa" med laddtryck ,samt att det kanske inte märks så mycket


Saken är den att om du ligger å hjular lite smått men blir tvungen att släppa lite gas så får inte dumpen öppna och släppa ut allt laddtryck. Trycket behövs för att få en stabil och jämn effektkurva


Kanske nått för alla ZATZY valpar att titta lite på med sina fridumpande ventiler och mängdmätande styrsystem:D

( visst ja ljudet va ju de viktiga ) finns väl för övrigt ljudmojänger numera som härmar WOOOOOSHHHHpruuttt:tummenupp

Du har rätt "alla" på zatzy kan ju det där med hur det ska låta....... :D

Sedan att det är som du säger att det inte funkar med luftmassemätare, det spelar ju ingen roll...... bara det låter häftigt....
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ett smart sätt är annars att sammankoppla alla vacumsignaler i ett galleri , sedan ta allt från samma

Även laddmätaren gillar en jämn signal , framförallt om du valt nån billigare 52mm vdo eller liknande

På dessa brukar nålen trilla av ändå pga vibrationer och ojämt tryck

Jag slog på stort och köpte en oljefylld från Mc-xpress när jag liks beställde dumpen och lite annat, så jag har inte märkt av något pulserande tryck på mätaren.

Jag har svarvat två nipplar till så nu kommer jag ta trycket från tre insug, tydligen så är dumpen ihoplimmad så jag kommer inte åt fjädern utan att sätta kapen i den...

//Anders
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
På tisdag när påskhelgen är över ska jag ringa runt och försöka få tag i styvare kopplingfjädrar, det blir nog nya lameller också när jag liks har grejorna isär. Det blir inga mer provkörningar innan dess eftersom det bara slirar ändå...

//Anders

När du har hittat lösningen till den slirande kopplingen kan du väl tipsa här, min slirar med orginaleffekt trots nya orginalfjädrar.
(förra ägaren rev kopplingen och kollade lameller/skivor och det såg bra ut, fjädrarna bytte han ändå eftersom dom var relativt billiga)

Jag har hört fler som har problem med slirande kopplingar på modellen, så det kanske var på gränsen redan från fabrik?

Jag har hört talas om att det finns/fanns kraftigare fjädrar, att man kan shimsa fjädrarna samt att man kan lägga i en extra skiva.
Om någon kunde reda ut det så kanske vi båda blir hjälpta?
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag köpte min hoj för några år sedan, och körde lugnt hem med läckande tätningar i gaffeln samt olja över bromsbeläggen.
Sedan bytte jag de trasiga delarna + oljefilter och biltemas billigare MC-olja. Vid första turen upptäckte jag att kopplingen slirade.
Jag köpte då hårdare kopplingsfjädrar, lameller, och Castrololja på LellesMC. Sedan dess har den inte slirat alls, inte ens om man varvar fullt och dumpar kopplingen.
 
Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
När du har hittat lösningen till den slirande kopplingen kan du väl tipsa här, min slirar med orginaleffekt trots nya orginalfjädrar.
(förra ägaren rev kopplingen och kollade lameller/skivor och det såg bra ut, fjädrarna bytte han ändå eftersom dom var relativt billiga)

Jag har hört fler som har problem med slirande kopplingar på modellen, så det kanske var på gränsen redan från fabrik?

Jag har hört talas om att det finns/fanns kraftigare fjädrar, att man kan shimsa fjädrarna samt att man kan lägga i en extra skiva.
Om någon kunde reda ut det så kanske vi båda blir hjälpta?

Kollat att du har rätt antal lameller och skivor? Nissen jag köpte min av hade glömt en skiva o en lamell när han bytte så den slirade lite väl lätt... (han fixade det senare innan han sålde den däremot).
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag ska ringa runt och leta fjädrar imorgon, var det fjädrar till just GSX-750 eller kom dom från någon motorstarkare modell?

//Anders
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Jag ska ringa runt och leta fjädrar imorgon, var det fjädrar till just GSX-750 eller kom dom från någon motorstarkare modell?

//Anders

Marklunds busafjädrar dom tycks passa till det mesta ( inte ens dyra)


Det fina är att man kan ju väla att bara stoppa i nåra av dom

Beroende på hur indelningen är
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fyra fjädrar, 35mm höga och 20mm i diameter.

Är det någon skillnad på Marklunds fjädrar och standardfjädrar till Hayabusan? Jag ska ha insugsgummin och lameller också så det bästa vore att köpa allt från samma handlare så jag minskar risken för leveranser som drar ut på tiden.

Dom på postutlämningen börjar nog tröttna på mig eftersom jag tömmer deras växelkassa varje gång jag hämtar ut paket, jag har 5 mil till närmaste bankomat så det råder en ständig brist på kontanter...:D

//Anders

Bearing: Jag tror att jag ska satsa på fjädrar från en hoj med ungefär samma effekt som min kommer att ha för att vara säker på att det kommer hålla, en 150-160hk på motorn hoppas jag att den hostar ur sig så passar Hayabusafjädrar blir det nog såna...

//Anders
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är fjädrar och lameller beställda, jag pratade med en gubbe på MC-shopen som var förhemskt trevlig och satt säkert en kvart och bläddrade i kataloger för att hitta något som passar. Det blev till slut fjädrar från en stor enstånka som tydligen hade samma fjädrar som GSX:en innan dom bytte till stadigare grejor. Vi får väl se hur det håller, förhoppningsvis blir inte kopplingen allt för trögjobbad heller...

Med lite tur så kommer grejorna innan helgen, så tills dess hade jag tänkt fixa lite med blinkers och bakljus och hosta lungorna ur kroppen. Jag har dragit på mig en halsonta som heter duga nämligen. :mad:

Sheriffen var förresten i byn igår och spanade, första gången sen förra sommaren då en fylltratt krockade med en ambulans. Jag undrar om det har något att göra med mina provkörningar genom byn? Lillbrorsan drog dessutom några fullgasrepor förbi affären på sin YZ250 samma dag så det finns en viss risk att någon surkärring dök på telefonen... :D :D

//Anders
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Fyra fjädrar, 35mm höga och 20mm i diameter.

Är det någon skillnad på Marklunds fjädrar och standardfjädrar till Hayabusan? Jag ska ha insugsgummin och lameller också så det bästa vore att köpa allt från samma handlare så jag minskar risken för leveranser som drar ut på tiden.

Dom på postutlämningen börjar nog tröttna på mig eftersom jag tömmer deras växelkassa varje gång jag hämtar ut paket, jag har 5 mil till närmaste bankomat så det råder en ständig brist på kontanter...:D

//Anders

Bearing: Jag tror att jag ska satsa på fjädrar från en hoj med ungefär samma effekt som min kommer att ha för att vara säker på att det kommer hålla, en 150-160hk på motorn hoppas jag att den hostar ur sig så passar Hayabusafjädrar blir det nog såna...

//Anders




Helt enorm skillnad på standard busa och mc xpress fjädrarna

Det fins INGA standardfjädrar som gör jobbet i detta fall

Inte ens så kallade "hårda fjädrar" som erbjuds i diverse kataloger
är nått att hänga i granen


Inte för inte som jänkarna köper Eriks fjädrar

Snål som man är själv så försökte ja kopiera dessa i början, men dom tappa spänsten rätt snart


( Faan ja skulle kunna bli fjäderförsäljare på heltid:va )

:D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top