Gammel-GSX750 turbofighter

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Tänker jag inte glömma bort! :)

Första repan jag körde gick den riktigt pissdåligt, det visade sig att jag glömt att skruva fast tryckslangen till pitotröret så flottörhusen kände atmosfärstryck medan resten av förgasarna kände undertrycket i plenumet. Det räckte tydligen för att hojen skulle bli nästintill okörbar så jag har inte alls uteslutit att det är vaccumproblem som ställer till det nu också.

Vacuum är stökigt ja :gnissla

Lite erfarenheter från mitt håll om du är intresserad:

Fick loss förgasarbryggan ikväll och konstaterade att om man föser trottelkolvarna upp o ned så pyser det med olika ljud på 2 av förgasarna (två låter "normalt" och två låter med ett "extra pysljud"). Skall fortsätta att skruva isär dem i veckan o göra rent. Verkar som om jag måste köpa ett par nya membran :rolleyes:

Skall ta o jämföra med stiften för respektive cylinder och se om färgen skiljer sig. De som har vacuumläck borde ha gått magert (1:an började dö lite sporadiskt för mig förut nämligen tex) iom att trottelkolven faller ned igen antar jag (jag måste läsa på igen i tråden "Inställning för er med vakumförgasare").

Diverse slangar verkar inte heller vara bytta sedan motorn var ny så det är ytterligare möjliga felkällor, sprickor lite här o där (inte kollat läckage däremot).

Sorry om jag svamlar i din tråd. Skall försöka knipa igen :näsblod
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Förbannat, har suttit och skrivit en kvart och så hänger datorn sig. Får bli en avkortad version:

tuppjuck: Ös på med tips bara, de flesta här har nog skruvat i fler hojar än vad jag gjort så jag är tacksam för all felsökningshjälp jag kan få när det jävlas.

Eastman: Ett "normalt" pitotrör är alltså 6-8mm och pekar med ena änden uppstöms i tryckröret? Det kanske förklarar ett och annat, mitt pitotrör är 4mm ID och sitter tvärsöver tryckröret. Det är igensvetsat i änden och har ett 2mm hål borrat i sidan som pekar uppströms, det syns förhoppningsvis på bilden jag knåpat ihop i Paint.

Är det dålig lösning tror ni? I sånt fall gör jag om det i morgon kväll, antingen borrar jag upp hålet till rörets innerdiameter eller så skär jag loss det och sätter ett nytt rör så änden pekar uppströms. Det kan vara därför hojen tvekar lite efter växlingarna, det tar för lång tid för trycket att pysa ut genom det lilla hålet...
 

Bifogat

  • Pitotrör.JPG
    Pitotrör.JPG
    10.6 KB · Visningar: 67

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag tog loss soppakranen och väntade mig ett skåltätt filter, men det var i det närmaste helt rent. :va

Däremot fick jag en uppenbarelse när jag provade att blåsa i bränsleslangen och märkte att det var som att blåsa genom ett strå, måste vara vaccummojängen som bråkar tänkte jag och rev ur alla fjädrar och skit som fanns i kranen samt tätade vaccumhålet. Nu fullkomligt forsar det soppa ur kranen jämfört med tidigare, nackdelen är att det forsar lika mycket även om kranen är i stängt läge men det får jag leva med... :tummenupp

Pitotröret kapades bort och ett nytt rör svetsades dit som pekar uppströms med ena änden, dvs som det borde ha varit från början.

Bara för att testa gav jag fan i att rengöra förgasarna och satte ihop grejorna igen, lågfartsskruvarna skruvades ut fyra varv och den small igång direkt utan startgas! Inga mer startproblem alltså. Hojen går betydligt bättre nu utan att den dör på fullgas, så förmodligen var det soppakranen som inte orkade flöda tillräckligt tidigare.

Jag har kört 5-6 mil ikväll och den går nästan som den ska, den är fortfarande lite trött på höga varv så om jag ids ska jag plocka loss förgasarna imorgon och rengöra dom. Det kan iofs vara jag som är bortskämd med effekt också, jag gasar och gasar och väntar på turbosuget som aldrig kommer...:gnissla

Nu är det bara småfix kvar att göra som lite eldragning och att skruva på backspeglarna, sen hoppas jag den duger för regbesiktningen. Måste man ha kedjeskydd förresten?
 

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84

När hojen går som den ska så ska jag ta reda på hur mycket förbrukningen har ökat, tanken rymmer 24 liter så förhoppningsvis tar jag mig till Östersund 20 mil bort. Lite jobbigt att behöva gömma bränsledunkar efter vägen när man ska till stan...

//Anders


Ja då blir ju likheten med att åka skoter slående ;-)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Igår blev det mer småfix gjort på hojen så nu funkar hastighetsmätaren och skyltbelysningen, en backspegel fick jag låna av en polare så nu är det bara belysning till cykeldatorn och ett nytt blinkersrelä innan den är klar.

Jag skruvade ner tomgångsskruvarna ett varv och efter det svarar motorn mycket bättre och startar lika lätt som innan, tomgången är lite svår att få till då den gärna vill rusa eller dö på tomgång men lite mer justering så går den nog till sig...

Jag är riktigt nöjd med hojen faktiskt, den är skön att köra även fast en stadigare gaffel och sving skulle sitta fint. Nästa vinter kanske det blir ändring på det om den lever så länge...:D
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Din motor tar inte tjuvluft någonstans? Dom fenomenen har man stött på några gånger men det kanske skiljer på att åka E85 o bensin så vad vet jag. Tror nog att du har full koll på dina slangar och anslutningar.:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Man ska aldrig säga aldrig, men jag tror att det är ganska tätt då jag har nya förgasargummin och nya slangar överallt. När turbon är monterad igen ska jag bygga en anslutning till kompressorhuset och provtrycka systemet upp till 1 bar med en tryckregulator och tryckluft för att bland annat se om dumpen håller tätt, och då lär det märkas om det finns någon smygläcka.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det har kört ihop sig ordentligt med besiktningarna som väntat. Regbesiktningen skulle ha gjorts igår med då jag var ute på en liten tripp på 160 mil till Skara med min andra hoj i helgen så hann jag inte få upp 750:n till Östersund i tid.

Till min stora fasa så insåg jag idag att det kommer att skita sig med nästa besiktning också, den är bokad fredag den 13:de (ödets ironi...) och precis den helgen är det hemvändardagarna i Norråker så på fredag förmiddag lär man vara klappkalas och inte alls i form för mc-åkning...:gnissla

Skit samma, det känns som att jag har ältat besiktningstider mer än lovligt mycket de senaste månaderna så nu får det vara. Man lär ju inte tappa lappen om man åker obesiktat och någon eventuell ersättning får man ju ändå inte med turbon på så jag skruvar tillbaka snurran och kör den här säsongen ut. :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu sitter turbon på hojen igen. Aldrig mer sugkonvertering! :tummenupp

Jag tror att jag har en luftläcka någonstans då den vill mota när man drar ur på en växel, den varvar fint då den plötsligt går orent och sen kommer den igång igen. Nu innan jag ställde bort den tänkte jag nöta lite på bakdäcket och då tvärdog hojen på fullvarv, i några sekunder var jag övertygad om att motorn pajat men som tur var så startade den som vanligt igen.

När jag känns ha ork ska jag trycktesta systemet för att se hur mycket det pyser i slangar och förgasare, man lär bli förvånad känns det som...

Det där rapande ljudet är förresten tillbaka, kan det vara så enkelt som att det jag hör är wastegaten som öppnar? Det borde ju låta en del då jag inte har någon ljuddämpare värd namnet efter turbon, så när WG:en öppnar blir det ju i princip raka rör.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Var ute och åkte en sväng igår och märkte att hojen gick knepigt, den laddade mindre än tidigare och visslade som fan. När jag kom hem märkte jag att en av de blå siliconslangarna gått av vid nippeln på insuget så dumpen tappade mottrycket, därav det dåliga laddet och visslandet då dumpen öppnade av laddtrycket.

När jag liks skulle bli tvungen att skruva så bestämde jag mig för att göra som Anderssonturbo föreslog och koppla alla fyra insug till ett tryckkärl som jag sedan plockar ut tryck till laddmätare, dump och wastegate från.

Tidigare har jag haft wastegaten kopplad till kompressorhuset men efter lite läsning i Graham Bells överladdningsbok som jag fick i veckan så tänkte jag testa att ta trycket från insuget istället då det teoretiskt ska ge bättre spool då WG:n inte börjar öppna lika tidigt.

Nu går den i alla fall som den ska igen, kvar att fixa är någon sorts fäste för plenumet i ramen då jag lyckades skjuta loss det från förgasarna igen. Kopplingen har en tendens till att slira igen så fan vet om det inte blir Hayabusafjädrar från Mcxpress snart, lite svårt att höra om det slirar på fullgas då hojen ylar och pyser för fullt... :D
 

Bifogat

  • Tryckburk 2.JPG
    Tryckburk 2.JPG
    79.6 KB · Visningar: 133

Eastman

Offroad Adventures!
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Mest på Hotel
Hoj
DR65SE, CBR900RR, GSX750R.
Mitt säkras med bultarna till insugningsgummit => plenums utsida. Längre insugningsbult ytterst, rördistnas med påsvetsad mutter, gängstång ut till alustag => plenum.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Aha, smart lösning. Inte konstigt att den gått skumt ibland när plenumet inte suttit fast ordentligt...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tänk om jag fått en piggelin för varje gång jag gjort om något på hojen, då hade jag minsann haft MÅNGA glassar! :D

Om fyra dagar får jag min efterlängtade tvåveckorssemester så förutom öldrickning, mc-träff i Junsele och flytt ska jag ge hojen lite kvalitetstid så den äntligen blir körduglig, hittills har jag provkört, skruvat isär, gjort om, skruvat ihop och provkört, rivit skiten igen osv osv så det vore kul om den kunde gå som den ska ett tag nu.

Till hösten är planen att plocka ner allt i beståndsdelar och vara lite seriös, toppen skulle gärna ha fått andas lite bättre och grenröret ska göras om så jag kan sänka hojen lite fram utan att turbon tar i hjulet. En intercooler ska på något vis få plats och en större oljekylare ska dit. Kompet ska behållas på 9.6:1 för att den inte ska vara allt för trött innan laddtrycket kommer, och avgasmottryck ska mätas så jag kan se om en större avgasdel behövs.

Jag ligger bra till i kompressormappen ända upp till 1.2-1.3 bar så jag ska nog vrida upp trycket lite till för att se om grejorna håller, vid de laddtrycken borde jag ha 150-160hk på hjulet vilket inte är fy skam för en gammal -84:a...:tummenupp
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
... rördistnas med påsvetsad mutter, ...
Det finns nåt som heter "skarvmutter", långa muttrar. Kanske ser bättre ut än en rördistans med mutter på?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=664&iItemId=91468

Eller varför inte en vantskruv?
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90291




Färnbo:
Jovars tackar som frågar, det är väl rätt bra med mig. Bättre än på åtskilliga år eftersom jag äntligen fått min ständigt domnande hand opererad.:tummenupp
Sämre är det med hojverksamheten. Dels pga att pysslet med gården tar tid. Dels pga att grannen därborta vid garaget inte har alla höns i hönshuset så att säga. Jag måste bygga nytt här hemma och ett litet garage tar ett bra tag att bygga. Och du känner mig så bra att du vet att jag inte bygger litet, eller hur?:D
Hur är det själv då?

Sorry för lite off topic.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top