Gammel-GSX750 turbofighter

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Då jag är elektronisk imbecill till den milda grad att jag drar mig för att byta batterier i fjärren till stereon så låter jag helst bli att bygga något själv, jag byggde ett par entaktskopplade klass-A monoblock till stereon för några år sedan och det tog sex månader och tre rökpuffar innan jag fick ihop det trots att korten var färdiga och alla delar följde med i kittet...:rolleyes:

Glad att jag inte är enda som helst undviker allt med elektronik. Drar mig tom för att leta upp felet varför blinkersarna på XR:en blinkar som de vill (eller inte alls).
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Med de gamla torra insugsgummina var det en utmaning att få loss förgasarna, men med nya gummin lite inoljade (det här börjar låta som en porrnovell:D ) och plenumet borttaget så är det bara att bryta hela bryggan neråt och bakåt så lossnar den.

Att försöka dra loss den rätt bakåt är mycket svårare, samma när du ska dit med den igen. Se till att den nedre delen av förgasarhalsarna är innanför kanten på insugsgummit och sen "rullar" du dit bryggan snett uppåt/framåt.

Btw, är det möjligt att ta bort luftburken utan att ta loss motorn ur ramen först? Jag höll på jävlas länge när jag nyss köpt hojen och till slut gick jag loss på den med såg, kniv och hammare tills den var i smulor och ramlade självmant ut ur ramen... :tummenupp

Jup. Det var som jag misstänkte och som du bekräftade. Sprayade lite lithiumspray på halsarna och gummina och då var det "bara" att vika in den som du sade. Men jag har ju original luftburk kvar på plats och det är trångt de luxe. Omöjligt att inte knöggla till slangklämmorna när man våldar in bryggan :D

Det borde vara möjligt att ta bort luftburken utan att ta ut motorn, men snorkeln ovanpå måste nog väck liksom bryggan.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Fan tro´t, jag höll på krångla med luftfiltret tills jag var nära att begå harakiri med en skruvmejsel...

Nu är det nära förresten. En trave turbopackningar ligger i gammelvolvon, en sprillans Boschdump är köpt och 4 st Mc-xpress Hayabusafjädrar är på väg neröver landet i en postbuss. Det ska bli intressant att prova hojen men en tät dump och en koppling som håller! :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
skynda färdigt, har följt din tråd med spänning och väntar på det "helt färdiga" resultatet!:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Om fjädrarna har kommit imorgon och dom passar ska jag tejpa fast kameran på hojen och filma en repa, annars finns det risk att det dröjer någon vecka till eftersom jag jobbar på ett ställe, bor på ett annat och har garaget på ett tredje. Alla ställen ligger 20 mil ifrån varandra... :gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inga fjädrar har hunnit komma den här helgen så någon skruvning blir det inte, möjligtvis nästa helg om jag har vägarna förbi byn.

Jag kunde inte låta bli att åka en sväng, men av någon anledning så slirar det ännu mer nu än tidigare så det är inget större nöje att köra när kopplingen släpper precis när det börjar bli spännande...
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Inga fjädrar har hunnit komma den här helgen så någon skruvning blir det inte, möjligtvis nästa helg om jag har vägarna förbi byn.

Jag kunde inte låta bli att åka en sväng, men av någon anledning så slirar det ännu mer nu än tidigare så det är inget större nöje att köra när kopplingen släpper precis när det börjar bli spännande...

Denna anledning kanske är att motorn lämnar mer effekt nu än tidigare

ÅÅ de e bra mer effekt vill vi ha , Lycka till:yoparty
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är inte omöjligt att det är mer kräm i motorn nu, den får ladd mycket tidigare sedan jag tog bort den läckande dumpen så jag hoppas på en rolig åktur när jag fått kopplingen att hålla. :tummenupp

Tackar!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu vore det fan om inte kopplingen kommer att hålla i framtiden, den svaga länken nu är nog kopplingwiren då den blev aningens trögjobbad. Lite som den där fjädermojängen man klämmer ihop i handen för att träna underarmarna...

På den ena bilden ser ni skillnaden mellan originalfjädern och busafjädern, lite stadigare grejor minsann.

Då klockan var närmare halv tio när jag provkörde och största delen av byns befolkning hunnit sova i två timmar så blev det ingen våldskörning (okej då, men bara lite) men det känns ändå att det blev en helt annan hoj nu när kopplingen håller. Dumpen funkar finfint och pyser tillräckligt högt för att impa på kidsen så jag är nöjd med den också.:D

Det verkar bli regn resten av helgen, men håller det upp ska jag filma en provtur runt byn. Förvänta er inga 200+ wheelies bara då det wobblar tillräckligt på två hjul...
 

Bifogat

  • IMG_0576.JPG
    IMG_0576.JPG
    129.5 KB · Visningar: 94
  • IMG_0579.JPG
    IMG_0579.JPG
    111.2 KB · Visningar: 105
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Fan så kul att det börjar lira! Vänta med spänning på film!

Tänkt bänka hojjen?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tanken var att jag skulle bänka den redan i våras men eftersom den varit under konstant ombyggnad hela sommaren har jag inte kommit mig för än, men får jag bara ner hojen till Östersund så ska jag boka in en tid på HD-verkstadens bänk i Åre för att få några siffror.

Sen i vinter ska jag dit med en extern wastegate och i mån av plats en intercooler, så jag hoppas på att kunna bättra på dom siffrorna lite inför nästa säsong. Målet är 200hk på veven, inte för att det direkt behövs men det är en jämt och fin siffra. Jag är ganska nöjd redan nu då min nästa investering ska bli grepptejp till dynan så jag slipper klänga mig fast i styret så förbaskat...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är det filmat, jag gick ut starkt med ett kärringstopp efter att ha försökt starta på trean...:gnissla

All körning är på halvgas eftersom allt över det gör att det börjar smattra som fan vilket hörs tydligt i mitten av filmsnutten, med upp mot ett bar i ladd så powerwheelar man på alla växlar vilket är rätt kul.

http://www.youtube.com/watch?v=9OtcQqBL9uc
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Idag blev det en 20 milstur till Östersund då jag fått tag i ett garage nära där jag bor, jag är riktigt nöjd med hur den går och så värst mycket soppa drar den inte heller så länge jag kör som folk. Ligger jag och glider i 100 så är det precis att den vill börja bygga ladd och så fort jag rör gasen är den uppe i 0.5 bar direkt och sticker iväg som ett skott!

Jag märkte att en ny wastegate behövs, strax under 1 bar vill laddtrycket stanna på men drar jag ur den ordentligt på en hög växel så kryper laddet upp mot 1.4 bar vilket är lite mycket. Iofs så är det mindre risk för spikningar på höga varv men ändå...
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
All körning är på halvgas eftersom allt över det gör att det börjar smattra som fan vilket hörs tydligt i mitten av filmsnutten, med upp mot ett bar i ladd så powerwheelar man på alla växlar vilket är rätt kul.

Lite spekulationer; Är det mekaniskt oavsett om du kör eller står stilla och varvar? Ventilsläpp? Kan det vara ngn packning som ger sig vid höga tryck? WG som är/kärvar?

Rå hoj. Som fan. Skönt dovt ljud. Trodde den skulle yla mer. Sinnebilden av en bushoj. Styret måste väl göra så att man får världens känsla av kontroll? Original styrhalvor är ju inte så roliga. :tummenupp :D :yoparty

Fukk. Inte göra så här mot mig nu när jag äntligen fått ordning på förgasarna på Sursukkan och en spekulant på hojen. Började riva framgaffeln för bromsokbyte o oljebyte o putsa på lite matta ytor här o där ikväll och fan i mig om det inte blev lite blankare. Sälja/bygga om/restaurera? Bleh.... :näsblod :tungan
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Har ingen aning om varför den smattrar. Kan du köra med lambda så set du ifall den går fett/magert nån gång i registret?

Du kör originalkomp fortfarande?

I övrigt, grym hoj! Verkar ju röra på sig också!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack tack för allt skryt, ni är alltför vänliga!

Jäpp, originalkomp i motorn fortfarande. Motorn är helt original invändigt bortsett från kopplingsfjädrarna så skulle något paja är det bara att slänga över grejorna på en utbytesmotor och ut och gasa igen.

Det enda jag måste fixa är en bättre framgaffel, trots nylondistanser och tjockare olja så bottnar fjädringen ändå så framskärmen tar i turbon. Det är inte mycket kvar av skärmen nu, mest massa eltejp för att slippa vattensprut genom hålen...:gnissla

Tuppjuck: Jag får se om jag ska göra ett nytt grenrör i vinter med bättre längdmatchning på rören, isåfall så är det gamla till salu tillsammans med den ombyggda K14-wastegaten för en rimlig slant.

Angående wastegaten, en kille på Savarturbo.se-forumet gissar att det kan vara wastegateventilen som klapprar mot ventilsätet, att den kommer i självsvängning på något sätt. Det låter faktiskt rätt rimligt eftersom ljudet kommer då wastegaten börjar smygöppna, dvs vid 0.5 bar. Utan turbon på hojen låter det inget och heller inte vid full gas under 0.5 bar, så chansen är att det är ventilen som jävlas.

Med detta i tankarna var jag in på h2m-racing och hämtade en liten attiralj idag, den lär då inte bli för liten i alla fall...:D
 

Bifogat

  • 40mm wastegate.JPG
    40mm wastegate.JPG
    79.1 KB · Visningar: 140

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Hahaha... Smidig pjäs :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge


Med detta i tankarna var jag in på h2m-racing och hämtade en liten attiralj idag, den lär då inte bli för liten i alla fall...:D

Jag är också inne på att handla en sådan... När du testat lite så får du gärna berätta om den wastegaten funkar som den ska, är tillförlitlig mm. Om den är något att ha, helt enkelt :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Lita på att det blir en lägesrapport när den är testad. Jag är iofs tveksam om jag kommer att montera den innan jag ställer bort hojen för vintern, jag vill köra lite nu när den går som den ska...

Det är en 40mm kina-ventil med en 0.8 bars fjäder i för tillfället och anslutningar för luft på båda sidor av membranet, så jag kommer att koppla laddtrycket till ovansidan och samma laddtryck via en tryckregulator till undersidan för att få bästa möjliga spool. Tryckregulatorn ställs på t.ex. 0.5 bar vilket gör att trycken tar ut varandra upp till det värdet så ventilen ligger stumt mot sätet och inte tjuvläcker, så ett laddtryck på 0.9 bar uppfattas som 0.4 av wastegaten på grund av mottrycket.

Jag måste antagligen byta till en mjukare fjäder för att kunna reglera ner laddtrycket tillräckligt, men det får jag prova mig fram till när det bli dax.

Vet någon om det går svetsa i avgashus utan risk för sprickor, och vad man i sånt fall svetsar med?:va

Jag funderar nämligen på att banta turbon lite genom att kapa bort huset för den interna wastegaten så jag kan montera turbon närmare motorn, och då måste jag svetsa igen de gamla in- och utloppen för ventilen i avgashuset. K14-turbon funkar så bra att jag inte vill byta ut den mot någon smidigare modell...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu har de progressiva fjädrarna och framgaffelstaget kommit, jag gjorde 4cm´s distanser till fjädrarna då gaffeln sjönk ihop väl mycket annars.

Staget har riktigt bra passform och borde ge en betydligt stabilare framgaffel, tyvärr var det för mörkt för att provköra (tonat visir på hjälmen gör det inte bättre direkt) så det får bli till helgen istället. Förhoppningsvis hinner jag bränna fast wastegaten på grenröret också och då jävlar ska det vara slut på skenande laddtryck!
 

Bifogat

  • Julafton.JPG
    Julafton.JPG
    84.4 KB · Visningar: 85
  • Wobbelstag.JPG
    Wobbelstag.JPG
    101.8 KB · Visningar: 112
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top