Gammel-GSX750 turbofighter

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter några timmar med avbitaren och märkpennan så trillade den här härvan ut ur ramen, undrar just hur mycket av den som kommer att sättas tillbaka?

Hrvan4Small.jpg


Nu börjar det bli lite luftigare i ramen, för enkelhetens skull kommer jag behålla den här bakdämparen då jag inte vill kapa sönder ramen mer än nödvändigt. En släkting har byggt ett blästerskåp för sina veteran-ramar så mot en bullpåse kan jag säkert få blåsa av ramen hos honom senare.

RensadbakSmall.jpg


Jag gick säkert en timme runt runt i garaget och funderade på hur jag ska måla hojen när den är klar. Tank, kåpor och framskärm blir svarta, men det finns ju en möjlighet att ha fälgar, sving, framdämpare och ram i någon lite roligare färg än dammgrått och svart. Vore det inte för att den skulle se grymt skitig ut jämt så vore det rätt fräckt med vitt, orange och rött skulle också bli snyggt. Någon som kan fotoshoppa? :brynad

Besiktningsklar1Small.jpg


Enligt formeln för att räkna på antal hk från kompressorhjul som lyder (inducerdiameter x inducerdiameter)/6 med mått i mm så får jag ut att min lilla TD03 med 33mm inducermått ska orka pumpa luft för 180hk, och räknar man på hur många hästar avgasturbinen kan flöda utan att mottrycket skjuter i höjden så får jag fram 245hk efter formeln (exducerdiameter x exducerdiameter)/5. Dessa formler är såklart ungefärliga eftersom ingen hänsyn tas till hur hjulen är uppbyggda i övrigt men det känns som att jag är på rätt väg.:tummenupp
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag satt och tänkte lite i helgen på missljudet i motorn. Jag är så gott som säker på att en mindre turbo som inte jobbar lika nära pumpgränsen kommer att lösa problemet, men kom ändå att tänka på tändningen. E85 kräver ju en hel del av tändsystemet och ju högre cylindertryck desto jobbigare får gnistan det så en kombination av etanol och högt laddtryck kanske kan släcka tändningen?

Nu är jag nästan säker på att så inte är fallet eftersom lambdan borde börja spöka vid tändmissar (högt lambda pga oförbränt syre eller lågt lambda pga oförbränd soppa? :va ) men det kan ju vara värt att reda ut ändå.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar!

Rätta mig om jag har fel, men visst har du varit inne i gammel-gixxertråden och skrivit? Du råkar inte ha någon koll på om en 750-sving med singeldämpare går byta ut mot en nyare Banditsving? På -84an så är det ett slags länksystem till bakdämparen men jag har ingen koll på om det är samma på nyare modeller...:va
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Tror fanken jag läste nånstans om att någon bytte ut gammelsvingen till en bandit1200-sving. Kommer bara inte ihåg vart!??!?!?!

Kolla med dom andra Gixxerfantasterna:tummenupp

Mvh Panos
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag får kolla upp det, lär nog inte bli gjort den till den här säsongen men man ska ju ha något att göra nästa vinter också.

Jag fick hjälp av en polare att lyfta motorn ur ramen idag, det var tight så det räckte men en blånagel senare så stod motorn på golvet. Den väger sina kilon kan jag lova!
 

Bifogat

  • Motorurtagning.JPG
    Motorurtagning.JPG
    80.2 KB · Visningar: 92
  • Motorn urtagen.JPG
    Motorn urtagen.JPG
    86.2 KB · Visningar: 118

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Coolt!
De ska kännas när man håller på med fina grejer ;) :D
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
J... Jag fick hjälp av en polare att lyfta motorn ur ramen idag, det var tight så det räckte men en blånagel senare så stod motorn på golvet. Den väger sina kilon kan jag lova!
Hmm. För tiotalet år sen (15?) lyfte jag ur puffran på en 1100EF på egen hand och lyfte upp den på arbetsbänken för renovering.
Och jag lyfte ner och in i ramen själv också, samt passade in den till bultarna.
Kiropraktorn skrattade väl hela vägen till banken antar jag. :D
Och idag skulle jag nog inte rå på en sån där kluns på egen hand. Eller jag skulle i alla fall avstå från att göra det på egen hand. Man blir nog trots allt förnuftigare med tiden. Hoppas jag.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Skulle jag försöka mig på något sånt hade väl fått ligga i gipsvagga resten av året...:näsblod

Svingen känns då inte speciellt förtroendeingivande, fast då hela ramen är ett rappelverk passade det kanske bra att göra svingen lika klen. Jag har inte fått in snitsen med aluminiumsvetsning än så jag skiter i att förstärka den, lever hojen säsongen ut får jag ta tag i det till hösten.

Hur tar man enklast bort framgaffeln och styrkronorna? Det verkar sitta någon sorts låsmutter under övre kronan men jag har inte verkstadshandboken i närheten så jag kan kolla hur man går tillväga.
 

Bifogat

  • Svingen borttagen.JPG
    Svingen borttagen.JPG
    85.7 KB · Visningar: 90
  • Svingen.JPG
    Svingen.JPG
    51.9 KB · Visningar: 75

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Gaffel o kronor? Du som har skaplig koll frågar efter hur man lossar gaffel o kronor? :7peta
Jag kanske missförstår frågan men så här gör man i alla fall:

Om din gaffel inte avviker mer än fästet för styre så ska det vara så här:
1. Palla upp knarren (har du nog redan gjort).
2. Skruva bort muttern ovanför övre kronan.
3. Lossa skruvarna som "klammar" ö kronan runt gaffelbenen. Dom kan sitta kvar!
4. Lyft av övre kronan. Möjligen finns det några kabelfästen eller liknande att pilla med också.
5. Skruva loss kronmuttern (som du kallar "låsmutter") som förspänner övre styrlagret. Gaffeln ramlar nu ur styrhuvudet av sig själv. Kronmuttern lossas på rätt sätt med en haknyckel. Det felaktiga men vedertagna sättet är att ta en skruvmejsel, sätta spetsen i kronumtterns urtag och sen knacka på mejseln med en liten hammare.

Om du vill så kan du ta loss gaffelbenen separat, göres då mellan punkt 3 och 4 genom att lossa de fyra skruvarna som klammar ihop undre kronan runt gaffelbenen. Antagligen måste du lossa dina strålkastarfästen först.

Ja, ungefär så, taget ur minnet med hjälp av en sprängskiss.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar för svaret!

Du bör nog inte förutsätta allt för mycket vad gäller mina hojskruvarkunskaper, det är ju trots allt första hojen jag är isär med...:rodnar

OT: Fyy faaaan så tungkört det är med skoter nu, nästan metern uppe på höljderna och bara sursnö utan botten. Jag är helt slut efter fem timmars körning.:gnissla

//Anders
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu ligger hojen i sina beståndsdelar runt garaget, det verkar otroligt att det kan rymmas så innihelvete mycket prylar på en liten motorcykel...:va

Jag trampade runt i garaget en halvtimme innan jag gjorde kväll och försökte räkna ut hur mycket jag kan "återvinna" ur någon skrotlåda eller snida till själv med rondellen och vilka delar som jag kommer att bli tvungen att köpa för att hojen ska likna något när den är klar:

*Nya lager till sving och gaffelkrona. Det syns på en av bilderna vilket skick dom är i...

*Biltemas dynklädsel, den jag har nu är skrynklig och fan så halkig.

*Köpefästen till lysena, orkar inte göra egna.

*Ett nytt batteri med ordentligt med kräm i.

*En kopplingswire eftersom det var något klantarsle :)rolleyes: ) som vred av gängnippeln som sitter i motorkåpan.

*Nån sorts framskärm om jag hittar någon som passar.

*En ny kedja kan jag nog kosta på mig.

*Ett par crossfotpinnar så jag slipper de gigantiska klumpar som sitter där nu.


Nästa steg blir att skaffa lite fyrkantsprofil så jag kan börja förstärka ramen och kapa bort alla onödiga fästen.
 

Bifogat

  • Rostigt styrlager.JPG
    Rostigt styrlager.JPG
    76 KB · Visningar: 108
  • Delar 4.JPG
    Delar 4.JPG
    68.2 KB · Visningar: 83
  • Delar 3.JPG
    Delar 3.JPG
    76 KB · Visningar: 90
  • Delar 2.JPG
    Delar 2.JPG
    65.9 KB · Visningar: 94
  • Delar 1.JPG
    Delar 1.JPG
    70.4 KB · Visningar: 93

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Nya lager till sving och gaffelkrona. Det syns på en av bilderna vilket skick dom är i...

JAIX! Fick nästan allergiska utslag när jag fick syn på ditt styrlager... :gnissla

Så här ska det se ut.. (Mitt:D )
 

Bifogat

  • IM0000055.JPG
    IM0000055.JPG
    72.5 KB · Visningar: 110
  • IM000011.JPG
    IM000011.JPG
    60.8 KB · Visningar: 133
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jo, jag hajade faktiskt till när jag såg lagret. Det har sett sina bästa dagar...:gnissla

Var ska man handla delar till en sån här gammal skrutt? Roffes verkar ha rätt mycket prylar men det kanske finns andra som har mycket gamla prylar på lager.

Jag var ner en sväng idag och började slipa på ramen och mäta ut vart förstärkningarna ska sitta, en polare erbjöd sig att dra om all el när det blir dags för ihopmontering och det tackade jag inte nej till direkt. Passade även på att linda avgasbandage på ett grenrör jag gjort till brorsans Galant, perfekt bakisgöra eftersom man inte behöver tänka så mycket...
 

Bifogat

  • Grenröret 3.JPG
    Grenröret 3.JPG
    88.4 KB · Visningar: 103
  • Grenröret 4.JPG
    Grenröret 4.JPG
    80.1 KB · Visningar: 98

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Igår var jag iväg och köpte ett par meter 20x20 fyrkantsprofil och efter jobbet idag var jag ner och började styva upp ramen, kameran glömdes hemma men jag ska dit imorgon och svetsa klart och då ska jag ta några kort på eländet.

Helt sjuuuukt skönt att äntligen kunna knalla ner till garaget på en veckodag och göra några timmar!! :yoparty

Fram till för två veckor sedan kunde jag bara skruva typ en dag varannan helg då jag jobbade långt åt helvete från där jag bor, så veckokvällarna spenderade jag på ett vandrarhem med att läsa böcker och stirra upp i taket tills jag somnade...:huvet
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu är ramen styv som en tonårspick! :tummenupp

En och en halv meter rör gick åt till att staga upp röven och korsstaga bakom motorn, två mindre förstärkningar fick plats där ramen ser som vekast ut ungefär där tanken och dynan möts. Då det måste finnas plats att plocka ur plenumet så fick dom bli ganska små men lite nytta lär dom nog göra ändå.

Efter det så började jag passa in batteri, soppapump och bränsletrycksregulator i ramen, ett nytt slutet batteri ska beställas så jag slipper fler syra-attacker på ramen. I somras trodde jag att någon glömt en gammal limpa i ramen så luden som den var, sen räknade jag ut att batteriet läckte som ett såll...:rolleyes:

Stommen till dynan ska även den förstärkas så den tål att någon klåfingrig jävel sätter sig längst ut på den, som den är nu så håller den knappt att ställa hjälmen på.
 

Bifogat

  • Ramförstärkning 9.JPG
    Ramförstärkning 9.JPG
    80.4 KB · Visningar: 83
  • Ramförstärkning 7.JPG
    Ramförstärkning 7.JPG
    77.8 KB · Visningar: 83
  • Ramförstärkning 5.JPG
    Ramförstärkning 5.JPG
    67 KB · Visningar: 87
  • Ramförstärkning 4.JPG
    Ramförstärkning 4.JPG
    71 KB · Visningar: 96
  • Ramförstärkning 3.JPG
    Ramförstärkning 3.JPG
    63.4 KB · Visningar: 83
  • Ramförstärkning 2.JPG
    Ramförstärkning 2.JPG
    61 KB · Visningar: 93
  • Ramförstärkning.JPG
    Ramförstärkning.JPG
    72.5 KB · Visningar: 93

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Nu sitter fästet för soppapumpen på plats. Passade även på att dra nya gängor till bultarna som håller tanken, bättre att göra sånt nu innan lacken är lagd.

Jag har även beställt massa prylar från Mc-shopen, och ett batteri ska hämtas på Motorhuset här i stan imorgon så jag kan göra fästet för det i helgen.

Vem kunde tro att det kan vara roligare att spendera pengar än att tjäna in dom?:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Efter att ha ringt runt hela stan så fick jag som sagt tag i ett batteri till slut, helst hade jag skaffat ett gelbatteri då det måste monteras liggande men det fanns inte hemma och jag ville få tag i ett pronto så jag kunde göra klart alla fästen i ramen.

Det blir gott om plats kvar i ramen så jag får nog plats med en liten verktygspåse också, kan nog behövas om man blir ståendes någonstans.

När ramen är klar och allt är provmonterat ska jag bestämma mig om svingen ska byggas om, det hänger lite på hur lång tid allt annat tar. Det finns gott om svetsfirmor i närheten så här får jag kanske krypa till korset och leja bort alusvetsningen...:gnissla
 

Bifogat

  • Batterifäste.JPG
    Batterifäste.JPG
    69.8 KB · Visningar: 77
  • Batterifäste 2.JPG
    Batterifäste 2.JPG
    70.7 KB · Visningar: 87
  • Batterifäste 3.JPG
    Batterifäste 3.JPG
    73.3 KB · Visningar: 87
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top