Gammel-GSX750 turbofighter

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Kommer du till Hufvudstaden under hojmässan ?:tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inte i år i alla fall, det hade varit kul att träffa lite kända ansikten igen men det kommer väl fler tillfällen.

Om det varit hojsäsong skulle jag lätt åkt ner men att sitta och nöta tågstol 100 mil på en helg är inte så lockande, jag tänkte dessutom försöka spara ihop en resbudget tills sommaren så jag kan åka på så många dragracingtävlingar som möjligt. Kom till Mantorp i sommar vettja så bjuder jag på en slurk Norråker Nouveau!:fyllisar
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Inte i år i alla fall, det hade varit kul att träffa lite kända ansikten igen men det kommer väl fler tillfällen.

Om det varit hojsäsong skulle jag lätt åkt ner men att sitta och nöta tågstol 100 mil på en helg är inte så lockande, jag tänkte dessutom försöka spara ihop en resbudget tills sommaren så jag kan åka på så många dragracingtävlingar som möjligt. Kom till Mantorp i sommar vettja så bjuder jag på en slurk Norråker Nouveau!:fyllisar

Gör jag gärna !:tummenupp

Själv ska jag hosta glasfiber i helgen sen ska hojen till Peter och få färdigställd maskin och lite mästerliga svetsarbeten !
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Gör jag gärna !:tummenupp

Själv ska jag hosta glasfiber i helgen sen ska hojen till Peter och få färdigställd maskin och lite mästerliga svetsarbeten !

Det låter bra, se till att ha hojen färdig till sommaren så man kanske har möjlighet att få se den. Lär bli grym!:tummenupp

Hämtade ut ett efterlängtat paket nyss, ett stycke totalrenoverad Sachsmotor till min Crescent 1126 som ska ta mig på en roadtrip ner till Dalarna i sommar. Polaren som jag ska åka ilag med har en remdriven Husqvarna och vi räknar kallt med en 12 timmar non-stopkörning innan vi är nere i Bjursås.

Hela resan ska filmas med digitalkamera som vi kan kolla på när vi kommit hem och se ifall vi missat något spännande, när släkten hälsar på blir det en perfekt stämningshöjare att ha igång på platt-tvn med lite tvåtaktsknatter i bakgrunden, ungefär som en sån dvd där dom filmar en vedkamin i timtal. :)
 

Bifogat

  • Nyrenoverad.jpg
    Nyrenoverad.jpg
    166.9 KB · Visningar: 78
  • crescent1126.jpg
    crescent1126.jpg
    198.9 KB · Visningar: 61

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Blev ju kanon med blinkersen! (Välkommen in i kåpornas förtrollade värld :D).

Crescent 1126? - Big Bore 1126cc? :hihi Isf är du förlåten för all förspilld tid med turbohojjen...
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Inte kan man spilla tid på en veteranmoped inte, man investerar tid.:mattias

Med en viss turbohäck är det en annan femma, det känns som att jag spiller mer tid om jag skruvar och felsöker i den än om jag sitter hemma i soffan och pillar mig i naveln.

Jag var alltså ner och gjorde ett krafttag med hojen idag, tydligen hade jag fått en lokal hjärnblödning sist eftersom jag glömt att koppla in jordkabeln till Dynaboxen. Med den på plats så fick jag i alla fall gnista vilket var ett fall framåt. Då jag har stummat choken så nötte jag igång hojen med startgas och fick den att gå på en väldigt nervös tomgång ett tag innan jag rörde gasen.

Uppskattningsvis kan jag höja motorvarvet 1000rpm innan motorn kväver sig själv, den beter sig precis som innan med originaltändningen och o-omdragen elhärva alltså. Det var då själva faaan tänkte jag och kopplade in stroboskopet för att se om den släcker samma stift som tidigare, men nu verkar den gå fint på tre stift och missar lite titt som tätt på det fjärde även när hojen dör.

Jag testade även att skruva loss tändspolarna och isolera stålkärnan från ramen eftersom jag inte har en aning om den ska vara jordad eller inte, det verkade då inte göra någon märkvärd skillnad i alla fall.

Jag är inte lika sugen längre på att linda hojen med pentyl och göra en isvak av den eftersom jag hur som helst har en kul hoj att åka med till sommaren, så jag lär nöta på förutsatt att jag kommer på något mer att byta/testa/laga på den. Det vore ett svidande nederlag om det skulle gå en sommar till utan att få ut skiten på gatan...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Hur kommer det sig att du ska korsa halva landet för att komma till bjursås?

Hur blir det med trimmningsgraden på cresenten? Är du en originalpuritan eller tycker du att det är en hedersak att köra ifrån polaren?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur kommer det sig att du ska korsa halva landet för att komma till bjursås?

Hur blir det med trimmningsgraden på cresenten? Är du en originalpuritan eller tycker du att det är en hedersak att köra ifrån polaren?

Vi har en gemensam kamrat där nere som vi tänkte våldgästa, han vägrar att tro att vi är så korkade så vi tar mopparna ner så det är lite heder på spel i det hela...

Det blir absolut inte någon trimning av den här pärlan. Förutsatt att den går liiiite bättre än polarens alltså, annars åker nog filen fram, men det är nog liten risk eftersom min är deluxeutrustad med två växlar. Är det tight ändå så får jag väl hälla en oljeskvätt på drivremmen hans när han tar en pinkpaus...:tummenupp
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
När vi var femton gick det myt om en äldre kille som alltid körde om oss, som skulle ha ett VÄRSTING ställbart munstycke, och om man hade det, och hittade den nära på magiska inställningen så kunde man nästan hur fort som helst!

En 34mila tripp liggandes med fötterna på pakethållaren pillandes på munstycket, borde generera än nära på magisk inställning.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Mer troligt ett magiskt ryggskott...

Ja med din montering av det ställbara munstycket lär det vara svårt att hitta rätt inställning...

Ett litet tips, munstycket ska sitta på sidan snett utåt, där du nu har det ska den dära cylindriska grejen som åker upp och ner när man rör gashandtaget vara (ser framför mig hur du försöker banka ner en 38mm kolv i trottelloppet)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Ja med din montering av det ställbara munstycket lär det vara svårt att hitta rätt inställning...

Ett litet tips, munstycket ska sitta på sidan snett utåt, där du nu har det ska den dära cylindriska grejen som åker upp och ner när man rör gashandtaget vara (ser framför mig hur du försöker banka ner en 38mm kolv i trottelloppet)

Hmm, det kanske är därför det tar emot när jag försöker gänga in trotteln genom tändstiftshålet? :hihi

Jag hoppas det där var ett skämt så jag inte genom denna byggtråd lyckats bygga upp en idiotstämpel så stor att folk inte längre betror mig med ett ställbart munstycke. Motorn var tagen direkt ur kartongen och firman hade lagt det där för att det inte skulle komma bort...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Med tom plånbok och evig pimpelgas tog beslutet att kasta trotteln och bara köra med trottelocket ditsatt. samt hålla in dödarn i kurvorna. funkade tillfredställande plus att jag blev lite av en ikon i plugget och det gillade:tuttar :tuttar !
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Hmm, det kanske är därför det tar emot när jag försöker gänga in trotteln genom tändstiftshålet? :hihi

Jag hoppas det där var ett skämt så jag inte genom denna byggtråd lyckats bygga upp en idiotstämpel så stor att folk inte längre betror mig med ett ställbart munstycke. Motorn var tagen direkt ur kartongen och firman hade lagt det där för att det inte skulle komma bort...

Jorå, det var ett skämt, jag tvivlar inte en sekund på att du har skillz, men det finns nog inget tjurigare än en gammal Suzuki, så du har en värdig motståndare!
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Inleder lite lätt med ett citat från en stor talare :mattias :

_Johansson_ skrev:
När asfalten töat fram framför garageporten till våren ska jag bevisa att hojen går genom att lägga en rökare tills corden tittar fram, finns det inte filmbevis på det här i tråden får ni utse någon att vrida om pungen min med en polygrip.

För att återgå till ämnet, har precis läst igenom hela tråden igen från scratch(den börjar för övrigt ha en klart respektabel längd :hihi), för att se om det inte kan finnas något du glömt... Det är fasen helt otroligt att hojen inte går. Kom på några små skitsaker/frågor...

1. Låna batteriet från busan och testa med det på gsx:en. Batterier som verkar hela men inte är det kan ge sjukt skumma fel...

2. Hojen är som jag förstått helt original nu? Innefattar det även original soppapump? Ingen btr heller inkopplad på något sätt? Har du inte originalpumpen, tänk på att mcx-pumpen ger mkt högre tryck...

3. Går den på tomgången?

3b, om inte: går den på tomgången med startgas?

4. Hittade du någon annan original CDI-box att testa med?


Hmm svårt... ska fundera vidare...
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Har inte läst om tråden igen som noc gjorde, men jag kom och tänka på ett fel jag hade på bilen. vet ej om gsx 750 ef har triggergivare/pickup till tändningen men bladen har det och det hade min sunkiga fiesta xr2 oxå.
den blev det fel på och då kom gnistan sporadiskt lite som den ville. det gav skumma egenskaper på bil jäveln.
Bladen har fem fingrar på en skiva som passerar pickupen till cdi´n om det är ett liknande system på gsx, kolla om den sitter som den ska och att det är rätt avstånd mellan pickup och finger samt om man kan ta reda på vilka värden en sån givare ska ge om värdena stämmer.

It´s a long shot in the dark..
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Med tom plånbok och evig pimpelgas tog beslutet att kasta trotteln och bara köra med trottelocket ditsatt. samt hålla in dödarn i kurvorna. funkade tillfredställande plus att jag blev lite av en ikon i plugget och det gillade:tuttar :tuttar !

Ha ha, du lär väl inte haft något 75cc kit på moppen då antar jag. :näsblod

Jorå, det var ett skämt, jag tvivlar inte en sekund på att du har skillz, men det finns nog inget tjurigare än en gammal Suzuki, så du har en värdig motståndare!

Det skumma är att det inte borde finnas något mer lättskruvat än en gammal Suzuki heller om man ser till elcheman och förgasarna, så du kanske gjorde rätt i att påpeka det där med munstycket ändå...:hihi

Inleder lite lätt med ett citat från en stor talare :mattias :

För att återgå till ämnet, har precis läst igenom hela tråden igen från scratch(den börjar för övrigt ha en klart respektabel längd :hihi), för att se om det inte kan finnas något du glömt... Det är fasen helt otroligt att hojen inte går. Kom på några små skitsaker/frågor...

1. Låna batteriet från busan och testa med det på gsx:en. Batterier som verkar hela men inte är det kan ge sjukt skumma fel...

2. Hojen är som jag förstått helt original nu? Innefattar det även original soppapump? Ingen btr heller inkopplad på något sätt? Har du inte originalpumpen, tänk på att mcx-pumpen ger mkt högre tryck...

3. Går den på tomgången?

3b, om inte: går den på tomgången med startgas?

4. Hittade du någon annan original CDI-box att testa med?


Hmm svårt... ska fundera vidare...

Hmm, hur fan gör man för att radera gamla inlägg man gjort i ungdomligt oförstånd?:gnissla

1. Det ska jag göra, batteriet jag har nu är iofs helt nytt men det är ju som sagt ingen garanti för att det är ok.

2. Original så sitter det ingen pump på hojen, just nu har jag soppaslangen från förgasarna upphängd med en tratt i änden så jag fyller på med soppa allt eftersom den går åt. Blev less på att sätta på och ta av tanken tio gånger per kväll...

3. Den har en stadig tomgång även om den är hög, den kan säkert gå justera ner men jag har inte testat det än.

4. Bladedge vet om en elhärva på en hojskrot som jag blir allt mer sugen på att köpa, men då vill jag även byta tändbox, tändplatta, all skit till laddningen och helst reglagen på styret också för att utesluta att det har med elen att göra. Risken är att det blir såpass dyrt att jag skiter i det och försöker hanka mig fram med avbitare och kabelskor istället och det har vi ju sett hur det går...

Just nu kör jag med Dynaboxen och dynaspolarna så det känns ändå inte som att det kan ha med tändboxen att göra eftersom alla motstånd man kan mäta sig fram till i servicehandboken är inom gränserna.

Har inte läst om tråden igen som noc gjorde, men jag kom och tänka på ett fel jag hade på bilen. vet ej om gsx 750 ef har triggergivare/pickup till tändningen men bladen har det och det hade min sunkiga fiesta xr2 oxå.
den blev det fel på och då kom gnistan sporadiskt lite som den ville. det gav skumma egenskaper på bil jäveln.
Bladen har fem fingrar på en skiva som passerar pickupen till cdi´n om det är ett liknande system på gsx, kolla om den sitter som den ska och att det är rätt avstånd mellan pickup och finger samt om man kan ta reda på vilka värden en sån givare ska ge om värdena stämmer.

It´s a long shot in the dark..

Original så sitter det en rotor med två plåtbleck på som passerar två triggrar, med Dyna2000 så är det en magnetisk rotor och två triggrar och hojen går precis lika illa oavsett vilken modell jag testar. Jag har tidigare försökt med att ändra förtändningen och justera placeringen på triggrarna men det gav inget resultat heller...
 
Last edited:

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Är det E85 eller 98okt i tanken, förlåt - tratten?

Ett förslag är att justera till förgasarna så den har en normal tomgång, så den kan stå och knacka av sig själv. Ger ro i sinnet om inte annat, sen lättare att utgå från. Hur mkt kan du smyga upp gasen innan den börjar gå dåligt/dör? 1500? 3000? 5000?

Om du matar den med startgas, går den varva mer då?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Är det E85 eller 98okt i tanken, förlåt - tratten?

Ett förslag är att justera till förgasarna så den har en normal tomgång, så den kan stå och knacka av sig själv. Ger ro i sinnet om inte annat, sen lättare att utgå från. Hur mkt kan du smyga upp gasen innan den börjar gå dåligt/dör? 1500? 3000? 5000?

Om du matar den med startgas, går den varva mer då?

Nu är det bestyckat för 98. Utan varvräknare så är det svårt att säga exakt hur mycket den orkar varva, men gissningsvis så kanske den orkar varva till 3000 rpm innan den börjar hosta och dö.

Jag ska testa trycka i den startgas och se om den går plåga upp högre i varv nästa gång jag är ner, bra att du kommer med förslag eftersom det är helt tomt i min tips-på-felsökningslåda just nu.:tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top