Gammel-GSX750 turbofighter

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
RD350/Buell
ge inte upp nu när jag har läst igenom hela tråden.. förövrigt så tycker jag det iaf var fr väl att du lacka ramen svart så de vart nån ordning på den biten iaf..:)

när det gäller det där lagomt efterhängsna andra bestyret så har jag nog inte så mycket å komma me mer än att kolla upp förgasarna riktigt noga.. sen när det gäller själva tändplattan så undrar jag hur själva inpulserna ges till box å spolar från tändplattan? optiskt eller magnetiskt?

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Nähä ge upp funkar inte. Släpp hojen en stund å ta dig ett par tålamod på burk:D Har hört iof att ni uppe i norr föredrar starkare medicin på Petflaska:tungan ( Ja jag har sett Jägarna ) Sedan ska du se att orken å ideerna kommer igen. Annars som sagt så målar jag om till våren.
Till sist kommer ett hot. Få igång den eller så har jag en anledning till att hälsa på brorssonen i Östersund. Dock inte med Polygrip men avbitare å meggare i högsta beredskap.:näsblod

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
ge inte upp nu när jag har läst igenom hela tråden.. förövrigt så tycker jag det iaf var fr väl att du lacka ramen svart så de vart nån ordning på den biten iaf..:)

när det gäller det där lagomt efterhängsna andra bestyret så har jag nog inte så mycket å komma me mer än att kolla upp förgasarna riktigt noga.. sen när det gäller själva tändplattan så undrar jag hur själva inpulserna ges till box å spolar från tändplattan? optiskt eller magnetiskt?

Svart blev betydligt mycket bättre än grått på ramen, synd bara att jag har lyckats kantstöta den lite här och där under skruvningen men det går ju alltid fylla i med en spritpenna...:)

Både originaltändningen och Dyna2000 ger magnetiska signaler, std är det en stålrotor med en flärp som åker förbi två givare och på Dynan är det en magnet i rotorn som triggar givarna. Det luriga är att spolarna får sin signal från var sin givare men det är ett stift per spole som jävlas, så rimligtvis borde ju tändplattan funka eftersom båda spolarna får signal...

Nähä ge upp funkar inte. Släpp hojen en stund å ta dig ett par tålamod på burk:D Har hört iof att ni uppe i norr föredrar starkare medicin på Petflaska:tungan ( Ja jag har sett Jägarna ) Sedan ska du se att orken å ideerna kommer igen. Annars som sagt så målar jag om till våren.
Till sist kommer ett hot. Få igång den eller så har jag en anledning till att hälsa på brorssonen i Östersund. Dock inte med Polygrip men avbitare å meggare i högsta beredskap.:näsblod

Du har helt rätt, känner jag mig själv så kommer det börja klia i felsökartarmen igen om jag ligger lågt ett tag. Största bekymret var att jag inte vill vara utan en pigg hoj till sommaren, men det verkar kunna lösa sig som det ser ut nu.:)

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
RD350/Buell
Svart blev betydligt mycket bättre än grått på ramen, synd bara att jag har lyckats kantstöta den lite här och där under skruvningen men det går ju alltid fylla i med en spritpenna...:)

Både originaltändningen och Dyna2000 ger magnetiska signaler, std är det en stålrotor med en flärp som åker förbi två givare och på Dynan är det en magnet i rotorn som triggar givarna. Det luriga är att spolarna får sin signal från var sin givare men det är ett stift per spole som jävlas, så rimligtvis borde ju tändplattan funka eftersom båda spolarna får signal...

Ja spritpennan e bra till mera saker än att göra bus på avsupna polare.. :D

Jag tycker du ska kolla upp triggerdelen väldigt noga då det verkar som du får nån sorts form av cross triggering, störningar som kan ställa till bekymmer som du har, kolla efter som det inte varit nån sorts avskärmare på kablar som tagits bort av misstag då du bantat elsystemet en del.. det som förvillar är ju att det verkar vara 1 magnet på dynan å 2 magnet pick up'er på orginalet så jag vette faen.. efter ha läst tråden så är det de enda jag kan komma på när du har kollat allt.. typ nåra gånger..

nu ska jag dra å dricka öl.. de va bara 1 vecka sen :D

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Ja spritpennan e bra till mera saker än att göra bus på avsupna polare.. :D

Jag tycker du ska kolla upp triggerdelen väldigt noga då det verkar som du får nån sorts form av cross triggering, störningar som kan ställa till bekymmer som du har, kolla efter som det inte varit nån sorts avskärmare på kablar som tagits bort av misstag då du bantat elsystemet en del.. det som förvillar är ju att det verkar vara 1 magnet på dynan å 2 magnet pick up'er på orginalet så jag vette faen.. efter ha läst tråden så är det de enda jag kan komma på när du har kollat allt.. typ nåra gånger..

nu ska jag dra å dricka öl.. de va bara 1 vecka sen :D

Det känns precis som du säger att det borde vara något skit med kablaget, överslag eller något annat skumt. Jag ska forska vidare på det.

Lycka till med öldrickningen!:)

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Check, allt du nämnde är kollat och dubbelkollat. Jag har inga delar alls från turbokonverteringen monterade nu utan den är återställd till originalskick, lika fullt vill det sig inte. Hade jag haft någon sorts erfarenhet av hojskruvning tidigare så hade jag säkert haft större chans att hitta felet, men det känns ändå som att jag inte direkt missat något riktigt uppenbart.

Kul smurftips förresten, hittar jag en sån i förgasarna så ska jag vrida huvudet av den. Långsamt...:D

Jaha... vad jobbig din hoj ska vara då. Men jag gissar på något tändningsrelaterat. Överslag, glapp, störningar, överslag igen. Elektriska grejor brukar krångla. Iallafall på mina fordon... :huvet Så det blir nytt elsystem på min hoj i vinter... Fixade en blinkerslampa på bilen nyss. En mus hade bitit av en kabel. Du har kanske möss någonstans? :näsblod

Jag tycker att du ska fortsätt leta nu! Ut i garaget med dig. Öl är bra för att hålla värmen. Jag ska till mitt garage nu och korka upp en öl och gå loss med vinkelslipen :)

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jaha... vad jobbig din hoj ska vara då. Men jag gissar på något tändningsrelaterat. Överslag, glapp, störningar, överslag igen. Elektriska grejor brukar krångla. Iallafall på mina fordon... :huvet Så det blir nytt elsystem på min hoj i vinter... Fixade en blinkerslampa på bilen nyss. En mus hade bitit av en kabel. Du har kanske möss någonstans? :näsblod

Jag tycker att du ska fortsätt leta nu! Ut i garaget med dig. Öl är bra för att hålla värmen. Jag ska till mitt garage nu och korka upp en öl och gå loss med vinkelslipen :)

Jag vet faktiskt om en mus här i närheten men hon brukar hellre vilja gå och träna när jag ska ner i garaget så hon är nog oskyldig.:)

Nu är det strax natt för Anders, jag har päronen på besök och har tutat whisky och porter med farsan hela kvällen så nu är ögonlocken tuuuuunga...

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag känner sören på bike demonteringen här i bynn,(obs lite).
jag kan kolla med honom om han har ett elhärva till en turbofighter av den exlusiva årgången -84. jag menar om han har en så borde den ju vara en riktig hyllvärmare, borde gå att ett riktigt bra pris på den.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag känner sören på bike demonteringen här i bynn,(obs lite).
jag kan kolla med honom om han har ett elhärva till en turbofighter av den exlusiva årgången -84. jag menar om han har en så borde den ju vara en riktig hyllvärmare, borde gå att ett riktigt bra pris på den.

Hör gärna efter med honom om han har någon härva komplett med spänningsregulator och allt annat som sitter på plåten där tändmodulen sitter, min härva är ju überbantad men jag kan lätt leva med massa onödig kabel under dynan om hojen funkar som den ska.

Jag vågar nog ändå inte hoppas på att han ska ha någon till salu, hört att dom går åt som smör i solsken på Ebay där samlare bjuder över varandra för att få komma över en bit äkta motorcykelhistoria. Ungefär som sfinxens näsa eller Hitlers mustaschtrimmer.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Låter som du är uppgiven, mannen. Vilket iofs är fullt förståligt.
Läste i mantorp tråden att du siktar på ny hoj till våren, vad hadde du tänkt dig då?
Med eller utan fläkt?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Låter som du är uppgiven, mannen. Vilket iofs är fullt förståligt.
Läste i mantorp tråden att du siktar på ny hoj till våren, vad hadde du tänkt dig då?
Med eller utan fläkt?

Nja, lite less är man allt men som det ser ut nu så ska jag fortsätta fighten mot elfelen ett tag till.:tummenupp

Du har PM.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
gått i ide ännu?:hej

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nix, men jag laddar upp för julledigheten så garaget har blivit lite lidande sista veckan.

Efter nyår ska jag komma tillbaka, fylld till brädden av arbetslust och skaparglädje, och visslandes en glad melodi fixa elhärvan samtidigt som jag ringer ner och tackar Drottning Silvia för det fina talet hon höll till min ära på julfesten.

Och hör sen.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag måste i alla fall ha varit snäll i år för tomten hade varit förbi och lämnat ett paket till mig idag, jag gissar på en stöveltork men man vet aldrig säkert.

Bifogat

• Bild 004.jpg
    Bild 004.jpg
    153.5 KB · Visningar: 64

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Jag måste i alla fall ha varit snäll i år för tomten hade varit förbi och lämnat ett paket till mig idag, jag gissar på en stöveltork men man vet aldrig säkert.

:skrattaåt :klappar :klappar

Grattis! Du kommer snart inneha rekordet för världens snabbaste stöveltork..

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jag bara luras ska du veta, för det första så har jag inte fått den från tomten och för det andra så har jag redan tjyvkikat lite under kjolen...

Bifogat

• Bild 002.jpg
    Bild 002.jpg
    174.6 KB · Visningar: 77

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Nä nu blommar löken! Grymt! :yoparty Turbo?

(Du vet väl att det är körförbud på den tills du börnat upp bakdäcket på garageuppfarten med "gammeln".)

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Ena stunden är det ångmaskin och andra stunden hayabusa.:va Du har många strängar på din lyra. :tummenupp

Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nä nu blommar löken! Grymt! :yoparty Turbo?

(Du vet väl att det är körförbud på den tills du börnat upp bakdäcket på garageuppfarten med "gammeln".)

Inte än på ett tag, jag vill köra den som den är några säsonger först för att lära mig hantera hojen fullt ut. Sen är det sjukt skönt att ha en hoj som jag ännu inte lyckats operera in Mr Murphy i med rondell och svets...:D

Jag vet, jag vet. :gnissla

Ena stunden är det ångmaskin och andra stunden hayabusa.:va Du har många strängar på din lyra. :tummenupp

Jo, jag är nog lite väl spretig när det kommer till att välja intressen...:)

Det är många gånger man önskat att man kunnat snöa in fullständigt på en sak och nöja sig med det, vare sig det är att köra hoj eller att smida gångjärn till ladugårdsdörrar, men det finns alltid något annat roligt man vill lära sig mer om så det lär ju aldrig hända.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning