Gammel-GSX750 turbofighter

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Om du använder nån form av avgaspasta eller tätningsmedel runt flänsarna så tänk på att varmköra utan lambdasond

Den dör direkt annars ( tål inte kemikalier i ryken)

Har just dödat min tredje sond:mad: :huvet

Ej heller tål dom vattenånga så som vid tvätt av motorcykeln och varmkörning efter dito

Det vet jag med bestämdhet:mad: :huvet
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack för tipset! Hur beter sig en bränd sond förresten, är den stendöd eller visar den felaktiga värden?
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Om du använder nån form av avgaspasta eller tätningsmedel runt flänsarna så tänk på att varmköra utan lambdasond

Den dör direkt annars ( tål inte kemikalier i ryken)

Har just dödat min tredje sond:mad: :huvet

Ej heller tål dom vattenånga så som vid tvätt av motorcykeln och varmkörning efter dito

Det vet jag med bestämdhet:mad: :huvet

Hmm, är det helt stensäkert att den går åt helvete vid användande av avgaspasta? Även på en bil med längre väg till sonden än en mc?

Då bör man ju kunna härda pastan med gassvets innan man slår igång maskineriet?

:gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
snyggt jobbat! Men du får ta ledigt från jobbet, så du kan meka å skriva på heltid :)

Tackar, men skulle jag skruva på heltid hade jag varit färdig för dårhuset för länge sedan på grund av all felsökning...:gnissla

Glad i hågen så knallade jag ner till garaget för någon timme sedan för att provköra hojen igen, nu jäklar måste den gått till sig tänkte jag då jag trodde starkt på att det var tändstiften som spökade.

Så var inte fallet.:huvet

Den orkade inte varva över 5000rpm utan bara spottade och fräste tills jag släppt gasen igen, inga tendenser till att vilja stanna på den korta provkörningen utan den ville bara inte varva. En provisorisk jordkabel drogs från tändboxens jordpunkt till batteriets minuspol i tron om att den hade dålig jord men utan resultat.

Jag rullade ner den i garaget igen och skruvade bort turbon för att se om den beter sig annorlunda utan laddtryck men den gick precis lika skitdåligt som med turbon på plats, så jag anser mig rätt säker på att felet har med tändningen att göra och inte trycksättningen eller soppatillförseln. Det låter ungefär som att varvstoppen slår till men det ska den ju inte göra förrän vid 10.000 som den är ställd nu.

Synd som fan att jag inte känner någon som kör med denna tändning så jag kunnat testa med en ny box fram och tillbaka, det känns inte så skoj att punga ut med fem tusen till för en ny tändbox utan att veta om den gamla är paj...:gnissla

När motorn är igång och någon av tändkurvorna inställda så lyser testlampan, är det inte bara i testläget den ska göra det?
 

Bifogat

  • Dynan klädd 3.JPG
    Dynan klädd 3.JPG
    199.1 KB · Visningar: 107
  • Dynan klädd 4.JPG
    Dynan klädd 4.JPG
    191.2 KB · Visningar: 94
Last edited:

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
hmmmm. går det tungt upp till 5000 rpm eller? jag har ju INGEN erfarenhet av turbobyggen så antar att det finns 1000 skäl till att det strular, men jag tänker mig att det skulle KANSKE var nåt med utblåset...:va :rodnar

får den ut allting som den ska?....
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Den känns inte alls pigg någonstans i registret, men tidigare i sommar har den ju gått skapligt ett tag för att sen kuka ur så jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Det positiva eller vad man nu ska kalla det är att den går lika illa med turbon borttagen, så felet har inte med turbokonverteringen att göra. Eftersom jag blev tvungen att göra en egen tändplatta har jag väldigt dålig koll på exakt vilken förtändning den står på, jag räknade ut det på ett ungefär genom att dra runt motorn med en skruvmejsel i tändstiftshålet för att hitta läget med kolven i topp men det lär ju kunna diffa på ett antal grader. Kan motorn vara ställd så förtänd att den inte orkar varva?

Hmm, jag tror att jag tar en sväng till garaget och testar att backa tändningen lite. Rätt vad det är så är det så enkelt.:)

Inte första gången jag kommit på en ny idé genom att läsa det jag nyss skrivit själv, det finns säkert en tjusig bokstavskombination för sånt om jag frågar en doktor...:D
 

Lindeman1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2008
Ort
Sundbyberg
Hoj
-85 Suzuki GSX 1100E
finns säkert en tjusig bokstavskombination för sånt om jag frågar en doktor...
__________________

polyneuro-akustiska diafragma-kontravibrationer?
 
Last edited:

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
låter absolut som tändfel, kolla även pluskabeln så du verkligen har bra ström där annars är det nått med boxen
jag körde min hoj bara me ström från generatorn för ett tag sen och den drog upp till ca 5000 rpm sen tvärdog, sen kunde man fesgasa upp den högre men så fort man drog till stanna den tvärt.. det var pluskabeln som låg & glappade & vibbrerade loss när motorn gick igång, det såg jag på instrumenteringen sen
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hemma från garaget igen. Tändningen står nog bra som den står nu, ju mer jag backade den desto sämre går den ända tills den knappt orkar starta så förtändningen kan uteslutas.

En annan sak jag kom att tänka på nyss är tändkablarna, beskrivningen som följde med kablarna var minst sagt usel utan bilder och då jag inte terminerat såna tändkablar förut så blev det lite av en gissning hur många lager som skulle skalas bort. Det var ett ytterhölje, ett vitt innerhölje och en svart tråd som såg ut att vara gjord i glasfiber, vad i kabeln är det som leder ström och hur ska anslutningarna till tändspolarna monteras?
 

Toffe10

Presidetn No Limit Cruisers
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Åland
Hoj
-04 Husaberg 650FE SM-Utrustad
Hemma från garaget igen. Tändningen står nog bra som den står nu, ju mer jag backade den desto sämre går den ända tills den knappt orkar starta så förtändningen kan uteslutas.

En annan sak jag kom att tänka på nyss är tändkablarna, beskrivningen som följde med kablarna var minst sagt usel utan bilder och då jag inte terminerat såna tändkablar förut så blev det lite av en gissning hur många lager som skulle skalas bort. Det var ett ytterhölje, ett vitt innerhölje och en svart tråd som såg ut att vara gjord i glasfiber, vad i kabeln är det som leder ström och hur ska anslutningarna till tändspolarna monteras?

Tjenare, läst hela din tråd o tycker de e ett ricktigt fränt bygge :tummenupp :yoparty

Angående tändkablarna så har ja för mig att den svarta inner kabeln leder strömmen o du ska bara skalla av de svarta ytterhöljet. Sen skallar du av en bit av den vita innerhöljet sen viker du över den svarta innertråden över den vita innerhöljet sen pressar du på kabeln skon så att den svarta innerkabel ligger mot den vita innerhöljet. Och där kabelskon slutar så ska de svarta ytterhöljet börja för de är bara ett kabelskydd sen ska du ju vara en speciel kabelsko som passar in i tändspolen men de antar ja att du vet redan. Blev kanske lit flumigt detta men litte svårt o förklara utan att vara exakt.

Lycka till!!!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tack för berömmet och beskrivningen! Jag var ner igår och mätte upp spolar och tändkablar utan att hitta något fel, kontakterna är gjorda som du beskrev så jag behövde inte göra om dom.

Jag skrev en rapport i felsökningstråden igår kväll lagomt småförbannad, efter mer testande lutar det åt att det kan vara bränslerelaterat ändå eftersom den orkar varva mer om jag trycker i den startgas under färd. Idag ska jag ner och bestycka upp den två steg på huvudmunstyckena och höja nålarna allt som går bara för att se hur den reagerar.

Det låter långsökt att den inte ska orka gå nu när den gick bra förra året på samma bestyckning men jag börjar få slut på idéer...:gnissla
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det verkar som att någon oskriven lag säger att man inte får komptesta hojmotorer för jag höll på en hel dag med att ringa runt varenda firma i Östersund samt ett antal av de större företagen som säljer mc-delar i Sverige och jag kunde lika gärna frågat om dom säljer crack om man ska gå efter de svar jag fick. :va

Ingen jag pratade med hade en endaste aning om var det går hitta en komptestare för hojstift, dvs en gängstorlek mindre än BE-stiften som är vanliga på skotrar och annat. Inte ens Yamahaverkstaden kunde begripa vad jag skulle med en komptestare till: "På en R1:a får man väl inte plats med en sån?" -fritt citat...

Skit samma, det ligger en komplett förgasarbrygga på bussen på väg hit som kostade en fjärdedel av vad fyra nya trottelmembran skulle gå på så förhoppningsvis hinner jag skruva dit den på torsdag och se om det var ett förgasarfel trots allt. Jag känns ha testat allt annat så det finns en chans att felet kan ligga där.:tummenupp
 

larsat

turbo
Gick med
25 Sep 2005
Ort
MantorpPark
Hoj
GSX750ES -83 snart bes? GSX1100R -86/92 snart nerplockad?
du kan väll göra en adapterslang och om de inte finns rätt gänga har du ju fräs & grejjer :) hoppas de löser sig för dig snart, e nog många som följer tråden utan att skriva nått, jag läser allt t.ex.
och får väll försöka uppmuntra me ett.. KEEP UP THE GOOD WORK!! vrål!
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det verkar som att någon oskriven lag säger att man inte får komptesta hojmotorer för jag höll på en hel dag med att ringa runt varenda firma i Östersund samt ett antal av de större företagen som säljer mc-delar i Sverige och jag kunde lika gärna frågat om dom säljer crack om man ska gå efter de svar jag fick. :va

Ingen jag pratade med hade en endaste aning om var det går hitta en komptestare för hojstift, dvs en gängstorlek mindre än BE-stiften som är vanliga på skotrar och annat. Inte ens Yamahaverkstaden kunde begripa vad jag skulle med en komptestare till: "På en R1:a får man väl inte plats med en sån?" -fritt citat...

Skit samma, det ligger en komplett förgasarbrygga på bussen på väg hit som kostade en fjärdedel av vad fyra nya trottelmembran skulle gå på så förhoppningsvis hinner jag skruva dit den på torsdag och se om det var ett förgasarfel trots allt. Jag känns ha testat allt annat så det finns en chans att felet kan ligga där.:tummenupp





Gammla hederliga Biltema har fullt dugliga komptestare som funkar på din
Mc
Eller har ni inte Biltema i norrland? hehe:D
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
du kan väll göra en adapterslang och om de inte finns rätt gänga har du ju fräs & grejjer :) hoppas de löser sig för dig snart, e nog många som följer tråden utan att skriva nått, jag läser allt t.ex.
och får väll försöka uppmuntra me ett.. KEEP UP THE GOOD WORK!! vrål!

Jo, det sura är att jag har mitt egentliga garage där svarv, fräs och alla andra leksaker står 20 mil bort hos mor och far så det är inte bara att svänga förbi några timmar direkt. Här i stan hyr jag en bilplats där jag får in mina två hojar och en tigsvets så allt jag blir tvungen att tillverka här måste göras med rondell och Rusta-borrmaskin...

Tusen tack för uppmuntringen, det är alltid roligt att hålla tråden uppdaterad när man vet att folk läser den trots att jag haft en del strul med felsökning och skit. :tummenupp

Gammla hederliga Biltema har fullt dugliga komptestare som funkar på din
Mc
Eller har ni inte Biltema i norrland? hehe:D

Å fan, Biltema har komptestare med rätt gänga? Apropå gamla hederliga Biltema så är det obegripligt att dom inte säljer på postorder, jag har 19 mil till närmaste butik och det tar emot lite att köra upp soppa för över 600 spänn (Audi 90Q) för att köpa en pryl för en hundring drygt...:gnissla
 
Last edited:

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag har klurat lite på var jag ska placera tändningslåset nu när de dubbla tryckmätarna sitter där det satt förut, och efter att ha sett Jörgens tjusiga nödstoppslina så slog tanken mig att en sån kanske skulle duga?

Om jag använder den som huvudströmbrytare och kopplar lyset och soppapumpen genom dödarknappen på styret så borde det bli rätt smidigt, med dödaren avslagen så drar hojen ingen ström alls från batteriet och rycker jag ur nödstoppen så är batteriet helt frånkopplat så ingen klåfingrig jävel slår på tändingen av misstag.

Ur säkerhetssynpunkt så känns det som det kvittar om jag rationaliserar bort nyckeln eftersom det inte direkt krävs en stab med elektroingenjörer för att tjuvkoppla en 84:as hoj, jag kommer dessutom att ha hojen inlåst eller låst med kätting så den som vill låna den får nog svettas lite. Det är iofs för mig en gåta vem som vill knycka en sån här gammal härk...
Uppladdade bilder



Undrar bara pallar dödarknappen strömmen från soppapumpen lyset? bara en tanke
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hittills har jag inte haft några problem i alla fall, eftersom det är en förgasarhoj med väldigt moderat bränsletryck så drar inte pumpen speciellt mycket ström jämfört med en pump till en insprutare som måste trycka ur sig en tre-fyra bar vid full makaron.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top