Gammelgixxerprojekt

Styrdämparen, hette den Unic?
Togs fram till endurohojar från början väl?

En projektråd! 👍
Nej, det är en Öhlinare. Jag har en sådan sedan tidigare. Smidig att placera, men den kräver robusta armar för att hantera det stora momentet som den skall hantera.
 
Är det verkligen nödvändigt med en förstärkning? Har mycket svårt att tro att ramen inte skulle klara av påfrestningen oavsett dämpare. Men vad vet jag.

Mer bilder på hojen! :)
 
När jag hämtat hem hojen var det dags för inventering. Första omgången:

Screenshot_20240210_232132_Gallery.jpg

- Ramen var ok, en bra start

20231217_124838.jpg

- Svingen hade en hel del skav (av felmonterade plastkåpor, de mellan sadeln och fotpinnarna, inte helt ovanligt fel på dessa) , till den grad att den försvagats ordentligt. Godset var ca 2 mm tunnare än original. Inte bra. Den får svetsas, men för att spara tid så tar jag en annan sving. Gammelgixxernördandet har lett till att jag har en del bra att ha-grejer på hyllan. :)

20231218_171059.jpg

- När jag byter sving så passar jag på att byta till en sving från en 86:a. Den är längre, då det ofta sades att 85:an var vobbelbenägen. Det var nästan inte sant. Greppet bak var grymt med en kort sving, och om man höll efter fjädring och lager så var den fantastiskt lättsvängd och nästan stabil. Stabil nog, när man vant sig. Dock wheelar den sanslöst mycket om/när man monterar en lite potentare motor. Mer om det senare. 86:ans sving sägs ofta vara 25 mm längre än 85:ans. Då jag sällan litar på någon som hört något av en polare som läst något någon gång på ett jättetillförlitligt forum, så mätte jag svingarna. 33 mm skiljer det!

- Gult är fult! Blåvit skall den bli!

20221113_151311.jpg

- Det satt 17-tumsfälgar på hojen, 5,5 tums bakfälg. Det gör däckutbudet oerhört mycket större, och det är ju alltid fett med ett lite bredare bakdäck. Det kan också komma väl till pass om man skulle hänga i en motor med lite vrid. Dock satt det skitfula Kawa-fälgar på hojen. 🤮 De måste bort!

20250208_095826.jpg

-Gaffeln var i ok skick. Lite rostprickar på gaffelbenen, men användbar. Dock är det en gammal konstruktion, och det skulle ju vara trevligt med lite bättre grejer. Av med gaffeln!

- Restomod it is!
 
Last edited:
Är det verkligen nödvändigt med en förstärkning? Har mycket svårt att tro att ramen inte skulle klara av påfrestningen oavsett dämpare. Men vad vet jag.

Mer bilder på hojen! :)
Motorn kommer kanske att få några uppdateringar i framtiden. 🙂

Och många bilder blir det!
 
Last edited:
Vad var motiveringen till ramförstärkningen?
Upprepade brott eller flexade det för mycket så man kände det i kurvorna?

Sett många gammelgixxers men aldrig det.
 
Vad var motiveringen till ramförstärkningen?
Upprepade brott eller flexade det för mycket så man kände det i kurvorna?

Sett många gammelgixxers men aldrig det.
Aluminiumramen på GSX-R var Suzukis första, och den var superlätt, och kanske inte lika stabil som konkurrenterna som körde med stålramar (och vägde 30-40 kg mer).

Jag har aldrig hört talas om några brott, utan ramarna förstärkes ibland för racing, då man ofta vill ha en ram som flexar så lite som möjligt. Jag har aldrig haft några problem med originalramar, men om man vill preppa motorn senare är det inte fel att förstärka ramen. Och sen ser det ju raceigt ut med lite förstärkningar. 🙂
 
Last edited:
Som @sundström skrev så förstärktes ramarna ibland genom att man svetsade dit förstärkningar på strategiska ställen. För många är sedan så var jag på Knutstorp en racedag, och i depån fanns Anders Andersson gamla hoj från Superbike-VM, en GSX-R 750 från 86. Utan att skämmas det minsta så kröp jag omkring och studerade ingående hur de förstärkt ram o sving. 750:ns gjutna profiler kring svinginfästningen är vanligtvis i U-profil, och dessa var boxade på Anders hoj. Dessutom var styrhuvudet förstärkt. På samma sätt förstärkte jag min egen 85:a.

När jag hittade dagens projekt så var den ramen förstärkt på liknande vis. Dock saknas boxningen av de nedersta u-profilerna. Detta kommer jag att korrigera vid senare tillfälle.

View attachment 510427


View attachment 510428
Tackar, intressant!

Det känns som någon tidigare ägare haft ganska hög ambitionsnivå med modifieringarna. Har du några förhoppningar om att motorn kan innehålla några positiva överraskningar?
 
Tackar, intressant!

Det känns som någon tidigare ägare haft ganska hög ambitionsnivå med modifieringarna. Har du några förhoppningar om att motorn kan innehålla några positiva överraskningar?
Man kan ju hoppas, men jag har realistiska förhoppningar. :-) Snart vet jag mer.
 
Inventeringen fortsätter.

20231217_160357 - kopia.jpg

- Öhlinaren läcker och såg lite medfaren ut. Värre än vad fotona visar.

20240114_151317 - kopia.jpg

20240114_145833.jpg

20240114_145858.jpg

x-ring.JPG

Vid närmare inspektion visade det sig att den faktiskt var riktigt frisk på insidan, och den behöver bara lite kärlek. X-ringen som tätar mot kolvstången var läckageboven. Div. delar beställdes. Dessutom beställdes en fjäder för en vuxen.
 
Last edited:
Inventeringen fortsätter.

View attachment 510515

- Öhlinaren läcker och såg lite medfaren ut. Värre än vad fotona visar.

View attachment 510518

View attachment 510519

View attachment 510520

View attachment 510521

Vid närmare inspektion visade det sig att den faktiskt var riktigt frisk på insidan, och den behöver bara lite kärlek. X-ringen som tätar mot kolvstången var läckageboven. Div. delar på väg hem. Dessutom beställdes en fjäder för en vuxen.

X-ringar är nog den sortens tätningar som har absolut kortast livslängd på stötdämpare men dom har antagligen även lägst friktion vilket lär vara anledningen till att Öhlins använder såna.

Även WP använder x-ringar medans de flesta andra brukar använda hydraultätningar.

Den där blir säkert kanon sen.
 
Aluminiumramen på GSX-R var Suzukis första, och den var superlätt, och kanske inte lika stabil som konkurrenterna som körde med stålramar (och vägde 30-40 kg mer).

Jag har aldrig hört talas om några brott, utan ramarna förstärkes ibland för racing, då man ofta vill ha en ram som flexar så lite som möjligt. Jag har aldrig haft några problem med originalramar, men om man vill stoppa i en större motor är det inte fel att förstärka ramen. Och sen ser det ju raceigt ut med lite förstärkningar. 🙂
Ok!
Jo, lite fränt är det.
Gillar fett hojen Grandell satte ihop. En 1100 med 750 emblem och lack. Och med den lägre 750 tanken fast på 1100 ramen som sagt om jag inte förstod fel.

Alltid tyckt att de där första 750 ser så mycket bättre ut än första 1100 men förstod inte varför.

Nu måste jag nästan titta på den videon igen. 👍
 
Ok!
Jo, lite fränt är det.
Gillar fett hojen Grandell satte ihop. En 1100 med 750 emblem och lack. Och med den lägre 750 tanken fast på 1100 ramen som sagt om jag inte förstod fel.

Alltid tyckt att de där första 750 ser så mycket bättre ut än första 1100 men förstod inte varför.

Nu måste jag nästan titta på den videon igen. 👍
Grandell får jag kolla upp! 👍

Jag byggde min första 7/11 1991. Det verkar finnas folk här som uppskattar bilder, så jag lägger ett foto på den nedan. :) Den finns fortfarande i min ägo, men den är ett projekt för sig, men den dyker kanske upp i en egen tråd om ett tag. Det är den som är inspirationen till det pågående projektet.

85a.jpg

Kul att du noterat de olika tankarna. De flesta vet inte att de skiljde mellan årsmodellerna. 1986 införde Suzuki, på vissa marknader, en ny, större tank (21 liter i stället för 19). Den nya tanken var högre, bulligare men framför allt försedd med en sluttande ovansida. Modellen kallas ofta hunchback. 21-literstanken infördes i bl.a. USA och Australien 1986, men på de flesta marknader väntade man till 1987.

Det handlar om tycke och smak, men precis som du så tycker jag också att den mindre/lägre/plattare tanken är ett måste.
 
Last edited:
Nej, det är en Öhlinare. Jag har en sådan sedan tidigare. Smidig att placera, men den kräver robusta armar för att hantera det stora momentet som den skall hantera.

Jag har inga konkreta siffror på det, men vingdämparen är sannolikt den produkt som Öhlins förlorat mest pengar på att tillverka och sälja…En briljant konstruktion, men en tillverkningsteknisk mardröm…

Att svarva extremt fina tätningsytor inuti ett rör är lätt. Att fräsa två likadana plana ytor som sedan ska bultas ihop rakt mot varandra utan att en mellanliggande läpptätning får allt för hög friktion - något svårare…

Är det verkligen nödvändigt med en förstärkning? Har mycket svårt att tro att ramen inte skulle klara av påfrestningen oavsett dämpare. Men vad vet jag.

Mer bilder på hojen! :)

”Förstärkningarna” är snarare förstyvningar, för det var ökad styvhet man ville åstadkomma. Tvärt emot moderna MotoGP-hojar som numera har ramar och svingarmar med betydligt lägre styvhet än moderna gathojar…Allt beroende på dåtidens vs nutidens däck.

Svingen hade en hel del skav (av felmonterade plastkåpor, de mellan sadeln och fotpinnarna, inte helt ovanligt fel på dessa) , till den grad att den försvagats ordentligt. Godset var ca 2 mm tunnare än original. Inte bra.

Näst intill sönderskrapad sving verkar vara mer regel än undantag på dessa. Jag har lite bevakning på dessa för att förr eller senare hitta rätt 85-86. Kollade på två ”fina” i stockholmsområdet under sommaren, båda med rejält skrapade svingar. Hur kan folk undvika att upptäcka detta och bara köra vidare…?
 
Jag har inga konkreta siffror på det, men vingdämparen är sannolikt den produkt som Öhlins förlorat mest pengar på att tillverka och sälja…En briljant konstruktion, men en tillverkningsteknisk mardröm…

Att svarva extremt fina tätningsytor inuti ett rör är lätt. Att fräsa två likadana plana ytor som sedan ska bultas ihop rakt mot varandra utan att en mellanliggande läpptätning får allt för hög friktion - något svårare…



”Förstärkningarna” är snarare förstyvningar, för det var ökad styvhet man ville åstadkomma. Tvärt emot moderna MotoGP-hojar som numera har ramar och svingarmar med betydligt lägre styvhet än moderna gathojar…Allt beroende på dåtidens vs nutidens däck.



Näst intill sönderskrapad sving verkar vara mer regel än undantag på dessa. Jag har lite bevakning på dessa för att förr eller senare hitta rätt 85-86. Kollade på två ”fina” i stockholmsområdet under sommaren, båda med rejält skrapade svingar. Hur kan folk undvika att upptäcka detta och bara köra vidare…?
Den styrdämparen är så häftig! Jag har en liggande på en hylla vid arbetsbänken som industrikonst och inspiration. Jag kan tänka mig att den var jobbig att massproducera. Tyvärr får jag lite problem med att använda den typen av styrdämpare tillsammans med styrkronan på den tilltänkta gaffeln, så jag får använda en konventionell styrdämpare.

Excactemente! Förstyvning var ju vad man ville åstadkomma. Jag killgissar att en superförstärkt gammelgixxerram flexar betydligt mer än dagens racingramar, även om de byggs för att flexa på önskat vis. Jag tror att 80-talets aluminiumramar mest skulle vara lätta. De första generationerna av GSX-R hade ju ram i klassisk featherbed-stil, vilket nog inte var det mest optimala för en aluminiumkonstruktion. Yamahas Deltabox-design sstartade väl den stil som används än i dag, med profiler runt motorn, ganska rakt från styrhuvudet mot svinginfästningen, med motorn som bärande element. Gammelgixxers hade inte helt integrerat motorn som bärande element, då de främre motorfästena hade gummibussningar. Detta bidrog nog till att man ville styva upp ramen så mycket man kunde.

Ja, jag fattar inte heller hur man kan låta det gå så långt att kåporna skrapar av material från svingen. Hur mycket projekt får det vara? Vill du ha rullande, körklart, eller rädda ett lik? Jag kanske har något lämpligt. 🙂
 
Last edited:
Jag byggde min första 7/11 1991. Det verkar finnas folk här som uppskattar bilder, så jag lägger ett foto på den nedan. :) Den finns fortfarande i min ägo, men den är inblandad i ett annat projekt och dyker kanske upp i en egen tråd om ett tag. Det är den som är inspirationen till det pågående projektet.

View attachment 510532
Den där har jag nog studerat baklyset på många gånger vid "Malmö-med-omnejd-rundor", tidigt 90-tal. :)
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top