Gaskontroll

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Att du är rädd för att det ska göra ont förstår jag, det är just därför du int klarar av att slå på nog mycket för att det ska sladda också. Mycke av min körteknik kommer direkt ur A twist of the wrist och Performance riding technique's. Två böcker som jag rekomenderar även åt de som kör motocross.

I alla grenar finns det folk som inte kan se sambandet mellan olika sporter. Det finns "världsmästare" som inte riktigt har kläm på vad dom gör på cykeln och varför. (tänker speciellt på Jeremy McGrath - supercross) Och de som kommit riktigt långt är de som tränat i olika grenar.

Tex Valentino Rossi - världsmästare i roadracing - tränar/tränat minimoto, supermoto, motocross.
Tex David Knight - världsmästare i enduro - tränar trial, supermoto, motocross.
Tex Thierry Van den Bosch - världsmästare i supermoto - tränar roadracing, motocross.

Skulle vi sätta förare från vardera mc sporter på varandras hojjar så är jag helt övertygad om att den gren som placerar sig bäst i genomsnitt är motocross, tätt följt av enduro. (...och jag avskyr verkligen enduro)

Olof --> Inte för att jag vill trappa på några tår men jag tror det finns anledningar till att dina inlägg ofta ifrågasätts här på Racingforumet gällande körteknik och det är att du är 22 år och utan egentliga framgångar i någon tävlingsgren. Dessutom upplever jag att du uttrycker dig väldigt tvärsäkert om frågorna vilket i kombination med ovanstående gör att dina ord inte får så mycket tyngd bakom sig, jämför med tex. när Dr. Bike eller Jörgen Karlsson uttalar sig om teknik/motorer.
Jag betvivlar inte att du är duktig på att köra och att du skriver för att du tycker det är roligt att lära ut men du behöver slipa lite på dina pedagogiska färdigheter, åtminstone i skriven form.

Sant.

Det blir bra mycke enklare att förklara när man kan stå ute på banan och säga att man kan prova göra såhär för att få bevis på vad man säger.

Jag har inte psyket för att tävla och jag är rädd att jag aldrig kommer ha det. :( Det är också så mycket mer än att vara duktig som måste falla på plats för att ha framgångar i motorsport.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Rädda för att krascha, då sysslar man med fel sport.

Jag är rädd i varje kurva... "ajajajaj va ont det skulle göra att vurpa nu" tänker jag hela tiden. Egentligen borde man väl inte syssla med RR, men jag kan inte låta bli :näsblod
Hoppas man tröttnar snart.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Alltså, att det finns förare som bemästrar flera grenar är ingen nyhet.
Ja, det finns likheter mellan alla tvåhjuliga fordon, men det skiljer också en hel del. De som sladdat mycket med cross och är duktiga/snabba i cross brukar ofta inte ha problem att bli snabba på asfalt heller, men det är inget snack om att det är annorlunda/svårare att sladda på asfalt i de hastigheterna med en r-hoj kontra en grussmisk-hoj eller en SM.
Den stora skillnaden är ju hur fort man kan få grepp igen på asfalt än man får på grus eller halare underlag, d.v.s det är rätt svårt att highsida på grus, skulle vilja se någon som lägger ett lika brett ställ som man gör i speedway på asfalt...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Oavsett om det är enklare att köra SM eller RR med sladd så är frågan vad man tjänar på det? Går det fortare bara för att det sladdar?
 

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Ö-bruk
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
Japp jag gillar att visa vad jag kan och jag gillar att lära ut. Det är av de två anledningarna som jag fått betalt resa boende och allt annat för att åka över till USA i en månad och lära ut racing i div grenar.

Skojare finns det många av!!:D

Jag minns inte hur fort det gick, det var på anderstorp. Jag bromsade nästan inget fram och hade inte särskilt mycke nerlägg för jag var rädd att förlora framändan. Kurvan innan karusellen, andra kurvan efter rakan och i kurvan ut på start/mål.[/QUOTE]

44 53 >Olof Eriksson < 1:53.731

http://www.mylaps.com/search/advancedSearchResults.jsp?searchText=Olof%20ERIKSSON&subject=6
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det enda den filmen säger är att det går att göra så på en SM-hoj. Sätt honom på en rr-hoj och be honom göra likadant så får vi se...

Finns hur många videos som helst me Gary McCoy ju :confused:

Att det inte går åka bredare beror på samma sak som att man inte kan göra en barspinn med RR-hoj. Det tar stopp i styrstoppen. (på en speedwayhoj tar det stopp i gaffelbenen men ramen är väldigt smal)

Jag kan försöka få tag på honom och be honom spela in en video på RR-hoj, ska över till Storbritannien och köra nästa sommar. Han kör för aprilia så för honom medför det nog inga större ekonomiska konsekvenser :tummenupp
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Japp jag gillar att visa vad jag kan och jag gillar att lära ut. Det är av de två anledningarna som jag fått betalt resa boende och allt annat för att åka över till USA i en månad och lära ut racing i div grenar.

Skojare finns det många av!!:D

44 53 >Olof Eriksson < 1:53.731

http://www.mylaps.com/search/advancedSearchResults.jsp?searchText=Olof%20ERIKSSON&subject=6

På regn ja, tredje gången jag kör sporthoj på bana

Ang att åka till USA...
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=125861

Ang länken, var det det här du ville framföra (från kvalet i Östersund 2006)?
13 Robin REILANDER 56.933
103 Olof ERIKSSON 56.832

Om jag inte minns fel så körde du för Aprilia och jag körde en strypt privat Honda med 400 timmar på nacken.

För er som inte vet det, Robin Reilander (Döden2) är svensk mästare i isracing och jag körde på bana första gången 2004.

, jag gillar inte att vara såhär. Jag gör inte bra resultat på banan och jag är långt ifrån att vara bäst på nåt. Jag äter antidepressiva sen flera år tillbaka och ser mig inte själv som bättre än någon annan, snarare tvärt om. Jag tycker det är tråkigt att man ska behöva bevisa allt man säger bara för att man inte är bäst i världen. Men som Gustav säger så bjuder jag nog in till det.

Oavsett om det är enklare att köra SM eller RR med sladd så är frågan vad man tjänar på det? Går det fortare bara för att det sladdar?

Jag har som undrat varför vi halkade in på det också... I RR tjänar man så lite på att sladda vare sig in som ut att heter man inte Gary McCoy så är det inte värt det!

Det som är precis likadant i alla sporter är att med hjälp av gaskontroll så kan man lägga ner mer. Det är speciellt viktigt i roadracing då det gäller att ligga på gränsen precis hela tiden i kurvorna. I motocross så måste man "offra" vissa partier, vissa ställen där det helt enkelt inte går att ligga på greppgränsen för att det stöter eller att marken ändrar form. Med det menar jag inte att man inte "ligger på gränsen", för det gör man ändå, men man ligger inte på greppgränsen på ytan konstant. (jäkligt svårt att förklara det där)

Alla i toppen av roadracing VM tappar greppet både på framhjulet och på bakhjulet i kurvorna, det är så lite att det inte syns bara. Och det är det jag försöker förklara, att man slår på tills det börjar kasa för att veta hur mycke fäste man har, eller man bromsar tills det börjar pusha om det handlar om framhjulet!
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att det inte går åka bredare beror på samma sak som att man inte kan göra en barspinn med RR-hoj. Det tar stopp i styrstoppen. (på en speedwayhoj tar det stopp i gaffelbenen men ramen är väldigt smal)

Den absolut största anledningen till att man inte sladdar mer med RR cyklar är att varken banorna eller chassiet premierar det. Även de som sladdar i MotoGP med allsköns elektroniska hängslen åker ju inte på sladd genom hela kurvan motardstyle utan man hänger ut baken i bromsningen för att därefter gå med grepp runt apex och därefter lägga på så det spinner och sladdar ut.

Om man då skall översätta det till vad vi dödliga borde lära oss så är det möjligen att inte vara så restriktiva med att lägga på gas och släppa av när det börjar sladda och släppa ut ur kurvan.

Du talar om hur svårt du hade att vika och lite på framdäcket när du testade att köra räkmacka1000 och det är just där skillnaden i chassit och åkstilen ligger. Jag är själv uppväxt med cross/enduro/motard och första gången jag satte mig på en RR cykel hade jag jätteproblem att hålla uppe kurvhastigheten och lita på att framdäcket inte hittar på några hyss. Jag ville fortfarande åka som en cross där man aldrig litar på greppet fram och svänger minst lika mycket med baken som fram, resultatet blev bara att man formligen stod still kring apex.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Den absolut största anledningen till att man inte sladdar mer med RR cyklar är att varken banorna eller chassiet premierar det. Även de som sladdar i MotoGP med allsköns elektroniska hängslen åker ju inte på sladd genom hela kurvan motardstyle utan man hänger ut baken i bromsningen för att därefter gå med grepp runt apex och därefter lägga på så det spinner och sladdar ut.

Om man då skall översätta det till vad vi dödliga borde lära oss så är det möjligen att inte vara så restriktiva med att lägga på gas och släppa av när det börjar sladda och släppa ut ur kurvan.

Du talar om hur svårt du hade att vika och lite på framdäcket när du testade att köra räkmacka1000 och det är just där skillnaden i chassit och åkstilen ligger. Jag är själv uppväxt med cross/enduro/motard och första gången jag satte mig på en RR cykel hade jag jätteproblem att hålla uppe kurvhastigheten och lita på att framdäcket inte hittar på några hyss. Jag ville fortfarande åka som en cross där man aldrig litar på greppet fram och svänger minst lika mycket med baken som fram, resultatet blev bara att man formligen stod still kring apex.

Du har förstått vad jag menar :)

Jag har varit skitskraj för att "lita på framhjulet" som RR-killarna gör och jag blev tok-omkörd in i kurvorna hela tiden när jag körde R600, fram tills det blev riktigt blött då och alla andra blev rädd för att framhjulet ska släppa. Det var verkligen en lektion för mig - något som jag lärt mig från RR - att man måste våga "köra in på framhjulet"!

En sak som de flesta missförstår är att vi sladdar inte runt kurvorna i supermoto om det inte är specifika fall (tex dubbel apex) eller för show som i de klipp jag lagt upp. På tre år har VM förarna gått över från att sladda typ överallt till att knappt ställa in i kurvorna längre. Nästa år kommer jag åka mycke mindre på sladd för att jag har lärt mig utnyttja fästet i framdäcket, i samma stil som ni som kör RR. :tummenupp
 

Döden2

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Ö-bruk
Hoj
KTM 505 SMR KTM 250 SX
På regn ja, tredje gången jag kör sporthoj på bana

Ang att åka till USA...
http://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?t=125861

Ang länken, var det det här du ville framföra (från kvalet i Östersund 2006)?
13 Robin REILANDER 56.933
103 Olof ERIKSSON 56.832

Om jag inte minns fel så körde du för Aprilia och jag körde en strypt privat Honda med 400 timmar på nacken.

För er som inte vet det, Robin Reilander (Döden2) är svensk mästare i isracing och jag körde på bana första gången 2004.

, jag gillar inte att vara såhär. Jag gör inte bra resultat på banan och jag är långt ifrån att vara bäst på nåt. Jag äter antidepressiva sen flera år tillbaka och ser mig inte själv som bättre än någon annan, snarare tvärt om. Jag tycker det är tråkigt att man ska behöva bevisa allt man säger bara för att man inte är bäst i världen. Men som Gustav säger så bjuder jag nog in till det.

1.53 tiden var väl när det var torrt på anderstorp?

Olof du är jätteduktig som körde fortare den gången:tummenupp

Och jag i juni 2006!

Och var det inte gaskontroll vi pratade om?
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Såhär ser supermoto VM ut idag:

[YOUTUBE-ID]6x5LTnZWVP8[/YOUTUBE-ID]

Inte så olikt kurvtagningarna i world superbike? Sladd på omkörning, men det ser vi i WSB också?

Delapine's hoj är i princip lika styv som en RR-hoj :näsblod Måste vara förjävlig att hoppa med...

Och jag i juni 2006!

Jag pratar om bana överhuvudtaget, is, roadracing, supermoto... (min första gång var på en Yamaha R6 i Kemora 2004)

*Edit
Här är en annan lite snabbare bana (det är svenskar med här också):
http://www.youtube.com/watch?v=sl3NXL_FdVo
 
Last edited:

sandstream

Guest
@Olof: Du skulle nog behöva köra lite mer RR för att förstå skillnaden mellan en SM-hoj och en RR-hoj ut ur kurvorna. Till och med jag, som kört cross 2 gånger i hela mitt liv kan spinna med bakhjulet ur ur vissa kurvor = det är skitenkelt. Att sladda med en rallybil kan vilken 18-åring som helst.

@Nazzuro: Du är precis som jag lite för feg för att testa gränserna. Vi kan bara försöka övervinna vår egen rädsla genom att gasa lite mer lite tidigare för varje varv tills vi inte vågar längre. Att lära sig var gränsen går vi SH blir svårt.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
@Nazzuro: Du är precis som jag lite för feg för att testa gränserna. Vi kan bara försöka övervinna vår egen rädsla genom att gasa lite mer lite tidigare för varje varv tills vi inte vågar längre. Att lära sig var gränsen går vi SH blir svårt.

Visst är det så. Vi får peppa varandra på tisdagsträningarna att gasa mer och fega mindre :yoparty

Har lärt mig av den här tråden att det är full gas som gäller på en 600 - bara att sätta igång och praktisera.
 

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeås utmarker
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Känner mig tvungen att skriva en rad eller två!
Tycker det börjar likna pajkastning igen, tyvärr. Huruvida vi ska sladda eller inte låter jag vara osagt MEN en sak vet jag och det är att Olle brukar veta vad han pratar om. Olle är inte duktig på att köra han är överjävligt duktig på att köra! :tummenupp Tyvärr bor ju ni andra en aning ocentralt för att besöka Gunmarksnoret och Olles racecamp, jag och andra sidan har bara 10 mil dit så jag har haft nöjet att se och försökt lära mig av Olle. Olle kan inte bara köra utan är också duktig på att instruera, många är det som åkt till Olle för att få hjälp. En del är motionärer, några andra elitåkare och så dumskallar som jag. :D Blir man dessutom som i Olles fall inbjuden till USA för att lära jänkarna ett och annat ja då finns det väl inte så mycket mer att tillägga än att man kanske har en liten aning om vad man pratar om. Alla behöver ju inte lyckas på tävling för att vara duktig på att köra, Olle kanske inte har fått någon riktig fullträff ännu men jag är övertygad om att det kommer. Påstår Olle att det går att sladda både in i kurvan och ut ur kurvan med en rr-hoj är jag beredd att tro det, huruvida det är snabbaste sättet låter jag vara osagt. Jag klarar inte att sladda men Olle gör det garanterat, han är både tillräckligt duktig och tokig för överhuvudtaget prova. Efter att ha sett Olles träningsbanor tvivlar jag inte för en sekund på att man måste vara en aning tokig för att köra som han gör, citat Olle: i det här gaphoppet håll du ba fullt på fyran... :skrämd OK, kanske inte samma sak som att sladda genom Hansenkurvan med ställ men bevis nog på att viljan och rädslan för att slå sig saknas och det kan vara en nog så bra ingrediens för att köra med rykande bakdäck. Nu är ju jag inte särskilt snabb utan ser mig själv som en riktig rookie, detta har varit min första säsong och den har i mina ögon gått långt över förväntan. Jag hade aldrig lyckats med mina mål utan hjälp från Olle och jag hoppas att han fortsätter dela med sig av tips och råd till mig!
Nåja, det blev bra nog mycket OT, sorry för det!
Slutligen har jag ett bra tips när det gäller gaskontroll, Zuber fick i våras frågan hur han skulle köra för att komma ned mot banrekordet på Pannonia Ring i Ungern. Viktor sa ingenting utan höll vänster hand för ögonen samtidigt som han "höll stumt" med höger hand.
Det kanske är det bästa sättet av alla, blunda och hoppas... :D
 
Last edited:

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
, jag gillar inte att vara såhär. Jag gör inte bra resultat på banan och jag är långt ifrån att vara bäst på nåt. Jag äter antidepressiva sen flera år tillbaka och ser mig inte själv som bättre än någon annan, snarare tvärt om. Jag tycker det är tråkigt att man ska behöva bevisa allt man säger bara för att man inte är bäst i världen. Men som Gustav säger så bjuder jag nog in till det.


Duu olof!!! Låt grabbarna va bäst i världen,dom verkar ju inte ha nå bättre förslag eller svar åt dig på gaskontroll och körteknik förutom att dom tycker att du har helt fel..

Tycker att du är helt på rätt spår:tummenupp när man har hållt på med mc och bilsport nästan hela sitt liv + att man tittar på all motorsport på tävlingar och tv så ser man likheter som är otroligt lika i mc sporten - bil sporten..

Helt klart att det är samma gaskontroll och ev körteknik i Ex. RR,SM och cross eller olika underlag bara att gränsen el greppgränsen är olika.. sen kan ju en förare ha olika gränser jämfört me andra förare och de kan va stor skillnad och en helt annan sak...

Jävla orättvist att ni har is där uppe och här är de 5+ grader :huvet
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Jag är rädd i varje kurva... "ajajajaj va ont det skulle göra att vurpa nu" tänker jag hela tiden. Egentligen borde man väl inte syssla med RR, men jag kan inte låta bli :näsblod
Hoppas man tröttnar snart.

Hehe så brukar jag också tänka alla fall när det är långa kurvor och man faktiskt hinner tänka... Som tex karusellen på A-torp. Där de kan sluta i däckstraven... Härlig lowside i 150 blås.

Är helt o hållet på din sida. Brukar vara äckligt nervös innan racen..
Men de brukar släppa så fort jag kommit igenom första böjen på ett race.
 

Bifogat

  • Kopia av kraschen2.JPG
    Kopia av kraschen2.JPG
    126.7 KB · Visningar: 68
  • A_0233-R600wu.jpg
    A_0233-R600wu.jpg
    62.2 KB · Visningar: 80

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hehe så brukar jag också tänka alla fall när det är långa kurvor och man faktiskt hinner tänka... Som tex karusellen på A-torp. Där de kan sluta i däckstraven...

Är helt o hållet på din sida. Brukar vara äckligt nervös innan racen..
Men de brukar släppa så fort jag kommit igenom första böjen på ett race.

Du har missförstått det där med RR totalt. Med rubber side down menas inte att cykeln skall ligga på däcksbarriären.....
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top