Gaskontroll

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Duu olof!!! Låt grabbarna va bäst i världen,dom verkar ju inte ha nå bättre förslag eller svar åt dig på gaskontroll och körteknik förutom att dom tycker att du har helt fel..

Tycker att du är helt på rätt spår:tummenupp när man har hållt på med mc och bilsport nästan hela sitt liv + att man tittar på all motorsport på tävlingar och tv så ser man likheter som är otroligt lika i mc sporten - bil sporten..

Helt klart att det är samma gaskontroll och ev körteknik i Ex. RR,SM och cross eller olika underlag bara att gränsen el greppgränsen är olika.. sen kan ju en förare ha olika gränser jämfört me andra förare och de kan va stor skillnad och en helt annan sak...

Jävla orättvist att ni har is där uppe och här är de 5+ grader :huvet

Tack :)

Visst är det intressant det här me att även bil och hoj är så lika? När jag har varit tveksam på om jag tänkt rätt på vissa saker så har jag kollat in F1 för att se om jag tänker rätt :) Killarna som kör F1 är så sjukt skärpta också, synd att racingen blir så tråkig bara :(

Det finns ett exempel på det du säger om olika greppgränser, att köra is med endurodubb. Det är väldigt lätt att få hojjen att ställa, men att ställa runt en kurva med precision (dvs utan att bakändan kastar åt nåt håll) tycker jag är svårare än att få det att sladda med precision på asfalt! Det för att när det släpper på isen så är det så sjuukt tunn gräns mellan för mycket och för lite (speciellt om man kör en stark sprättig tvåtaktare) medans på asfalten har man ganska bred gräns från att det har släppt tills att det kastar iväg eller blir för mycket. (om man inte kör en RR-hoj då som har styrstoppen för tidigt) Däremot är det livsfarligt att slå av på asfalten medans man klarar sig från att gå ikull om man slår av på isen :tummenupp

Ta å följ me Fredrik Eriksson upp till mig då! :tummenupp


Tack till RJ som orkade skriva lite också :)
 

Robz

Guest
...Som tex karusellen på A-torp. Där de kan sluta i däckstraven... Härlig lowside i 150 blås...
En förklaring här hade varit intressant!
Low-side i Karusellen - bromsade eller körde du om med en "invikning"?. Har svårt att tro att det bara släppte fram pga jämn hastighet eller acceleration, såvida inte det var skit på banan?

Intressant grundtråd och den hade varit ännu bättre med färre "Jag är bäst o du är inte så bra som du tror, o jag försvarar någon" inlägg!

Upp med fakta nu grabbar - jag vill också veta mera om slides! :tummenupp
Och ja! Jag håller med om att det inte går att överföra SM på RR, men samtidigt råkar jag vara en av dem som fick nöjet att se just Alakhai (Robban) 2:a ggn han körde RR hoj - efter första passet med oss på SRW tvingades han upp i Röd - därefter körde han ifrån allihop--- heeelt knäpp asså :1pajas
Finns ju en del Crossare som lyckats i RR, men tvärtom?
/Aldrig vågat prova Cross - man slår sig!
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Du har missförstått det där med RR totalt. Med rubber side down menas inte att cykeln skall ligga på däcksbarriären.....

Det är fortfarande ett kvarvarande problem.. Men gummi som gummi...
enda ursäkten är väl egentligen att jag va rookie och inte hade några däcksvärmare..
Absolut värsta var att de var på WU

En förklaring här hade varit intressant!
Low-side i Karusellen - bromsade eller körde du om med en "invikning"?. Har svårt att tro att det bara släppte fram pga jämn hastighet eller acceleration, såvida inte det var skit på banan?

rookie misstag... Inga däcksvärmare, ladda asset på skit däck. och sist men inte minst på warm upen... Gjorde alltså inget regelmässigt fel än att förstörde för alla andra som fick en gulflaggad karusell...:D
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns ju en del Crossare som lyckats i RR, men tvärtom?
/Aldrig vågat prova Cross - man slår sig!

Kan inte påminna mig om att det finns någon på lite nivå som gått från RR till cross. Kan nog lite bero på att våra RR åkare vanligen är 30+ medan man ses som gammal när man är 25 i cross.

Att omskola en RR åkare till hygglig motionsåkare i cross går ofta fort sålänge de har fysiken och tillräckligt lite hjärna. Problemet brukar snarare vara att de överarbetar och finlirar lite mycket i åkningen. Min fader som gammal 2-t RR åkare ger tom mellangas i bromsningarna och reglerar motorvarvet i luften:D
 

sandstream

Guest
Duu olof!!! Låt grabbarna va bäst i världen,dom verkar ju inte ha nå bättre förslag eller svar åt dig på gaskontroll och körteknik förutom att dom tycker att du har helt fel..
Hur mycket RR har du kört? Med tanke på att du håller med Olof om att det är så lika SM kan det inte vara många meter, eller?
 

Fox Racing

Organdonator
Gick med
8 Jul 2007
Ort
Hemma
Hoj
2 X
Hur mycket RR har du kört? Med tanke på att du håller med Olof om att det är så lika SM kan det inte vara många meter, eller?

Har åkt en hel del rr men mest motard och cross.. vadå många meter??

På vilket sätt är de inte lika i gaskontroll och tom körteknik i vissa fall???

Måste bara tillägga att förare som byter gren till ex. från RR el liknande till bil racing o lyckas vara i toppen första el andra säsongen.. Kan tänka mig att Tony Rickardsson och Cralle inte har haft överflödigt med tid och ratta bil mellan hoj heaten.. sen är det ju mkt talang som spelar in oxå. Jimmy Lindström va på top i cross sm och kommer o sopar han banan me rr hoj..

Måste ju f*n va tydliga likheter mellan olika motorsport grenar för att ha ens ha en sportmössa att hänga med.. Ta en fotbollsproffs och sätt han bakom ratten på en stcc bil och se vad som händer??

Sen rossi har väl kört F1 all fritid för han på snudd hänger med Shumcher me ferarrin i testerna:va Sen är det ju stor skillnad och va bra och bäst,att man har de lilla extra och ge när de väl gäller..

Man kan inte ta vilken nisse som helst med optimal uppbackning och tro att han ska bli MotoGP mästare,de krävs lite mer än så,de gäller komma över en spärr i skallen för att kunna ta snabb beslut i höga farter,va iskall och ligga på absoluta gränsen varv efter varv,det är inte många i världen som har den förmågan.. de gäller alla fart sporter!!!

Sen om rossi eller cralle har den förmågan för att kunna hantera en hoj eller bil
är nog skit samma för dom när dom har farten i kroppen och känsla för bromsträcka och gaspådrag ut ur böjjarna!!

Rätta mig om jag har fel!!???
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Kul tråd.Som att Per Eklund ska lära Schumacher köra F1 ungefär.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kul tråd.Som att Per Eklund ska lära Schumacher köra F1 ungefär.


Och du tror inte att dom två herrarna kan ha nåt att lära varandra?

edit
Själv håller jag mig till crossbanan men om en RR-åkare(eller nåt annat) skulle komma ut till banan och titta och säga att i RR gör vi så här, då lyssnar jag!

Tyvärr har ju dessvärre fått uppfattningen att RR-åkarna har en lite lustig inställning.

1.) Att åka asfalt går inte jämföra med någonting annat.
2.) Det finns ingen ideal körstil "man ska hitta sin egen stil" Ganska flummigt i mina öron. I all annan idrott lär man sig först en "basic-stil" innan man börjar söka sin egen stil! Hur ska man annars veta att man hittat en bättre stil?
3.) Det är viktigare att köpa nya prylar och meka i garaget än att träna.
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Anders Lindfors som jag tog upp tidigare i tråden gick från Gokart till Roadracing och det verkar ju ha funkat även det...
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Allt handlar väl om att kunna läsa banan/vägen känna hur redskapet jobbar maximalt utan att sacka eller förstöra spår/fart, ta bort oväsentlig information, inte bearbeta infon utan få den klar på en gång.
Vissa kan "skumma" igenom en sida med text på 5sek och få mer info än gubben brevid sig som tar 2min på sig, visst den som läser sidan om och om kan korta ner tiden med aldrig bli lika snabb som den andra.

Hurvida vad som är svårast att sladda med tycker jag är en väldigt korkad jämförelse. Vilken bil är lättast att sladda med en WRC mot en STCC, ingen bryr sig för STCC bilen är inte inställd att åka och drifta med genom kurvor,
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Gaskontroll var ämnet! Tråden börjar ha spårat ur rätt mycket.

MC-åkningen består av ganska många beståndsdelar gaskontroll är en av dom... Många racers(både RR, MX och Enduro) jag träffat kan inte åka på bakhjulet. Motiveringen är jag blir inte snabbare av att kunna åka på bakhjulet!

Men vad handlar bakhjulsåkning om specifikt? eg bara två saker trottelkontroll och balans!

Ursäkta min urspårning men jag gillar att plocka ner ett problem i dess beståndsdelar och OK för problemet i den här tråden har vi även kvar problemet att känna av greppet.
 

sandstream

Guest
Har åkt en hel del rr men mest motard och cross.. vadå många meter?? På vilket sätt är de inte lika i gaskontroll och tom körteknik i vissa fall???
Alla som åkt lite bana med en sporthoj vet att det inte är tal om att spinna ut ur kurvorna. Alla som åkt lite bana med en crosshoj vet att det är ungefär lika lätt att spinna ut ur kurvorna som med en Volvo 240 på blank-is. Att jämställa gaskontrollen mellan olika discipliner bara för att fordonen har två hjul känns inte rätt.
Är du med?
Tyvärr har ju dessvärre fått uppfattningen att RR-åkarna har en lite lustig inställning.
Precis som vi fått uppfattningen att cross/enduro/SM-åkare har en lustig inställning som jämför sina sporter, där ni kanske en bra dag kommer upp i 100 km/h, med "vår" sport där vi kanske håller 150-200 km/h genom vissa extrema kurvor (MotoGP-pojkarna tar en del kurvor i 250 km/h...).
1.) Att åka asfalt går inte jämföra med någonting annat.
2.) Det finns ingen ideal körstil "man ska hitta sin egen stil" Ganska flummigt i mina öron. I all annan idrott lär man sig först en "basic-stil" innan man börjar söka sin egen stil! Hur ska man annars veta att man hittat en bättre stil?
3.) Det är viktigare att köpa nya prylar och meka i garaget än att träna.
1. Det går iaf inte att jämföra med grus. Det har vissa likheter med SM men inte mycket.
2. Den bättre stilen, eller vad du vill kalla det, syns på varvtiderna.
3. RR är en dyrare sport och möjligheten att träna är betydligt sämre än för tex cross där det finns banor överallt.

Men vad handlar bakhjulsåkning om specifikt? eg bara två saker trottelkontroll och balans!
Du glömde den viktigaste egenskapen: Mod :)
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Precis som vi fått uppfattningen att cross/enduro/SM-åkare har en lustig inställning som jämför sina sporter, där ni kanske en bra dag kommer upp i 100 km/h, med "vår" sport där vi kanske håller 150-200 km/h genom vissa extrema kurvor (MotoGP-pojkarna tar en del kurvor i 250 km/h...).
1. Det går iaf inte att jämföra med grus. Det har vissa likheter med SM men inte mycket.
2. Den bättre stilen, eller vad du vill kalla det, syns på varvtiderna.
3. RR är en dyrare sport och möjligheten att träna är betydligt sämre än för tex cross där det finns banor överallt.

Du glömde den viktigaste egenskapen: Mod :)

Jag anser att man kan lära av alla! Jeremy McGrath som Olle nämnde körde BMX(cykel) innan han började med cross 16år gammal! Han låg 13år efter!!!
Han tog med sig tekniker från BMX till supercross som gjorde honom outstanding! Dom andra tävlade om andraplatsen för "McGrath går inte att slå"

Själv anser jag att jag blivit bättre på motocross t.ex av att jag läst 12p mekanik! Grabbarna på gymmet har lärt mig hur jag tränar min fysik. Min karatetränare har lärt mig att hitta rätt mentala inställning och även fått mig att förstå värdet av att plocka ner varje moment till enklare problem att träna på osv

Ja, crossbanor finns överallt men ni som åker RR måste söka er till alternativa sätt att träna. t.ex isbana nu på vintern. Skaffa en motard eller cross att träna på i brist på öppna RR-banor.

På samma sätt som jag sitter på motionscykeln när jag inte kan åka cross.
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
På regn ja, tredje gången jag kör sporthoj på bana

Du menar alltså att Morgan körde 1.43 på Atorp i regn, med en 600? :rolleyes:


Att rita svarta streck är inga problem med en RR-hoj, men när du säger sladd så tänker iaf jag att hojen går på ett synligt ställ. Jag tror inte att du reder ut det, men det skulle vara kul att se dig bevisa motsatsen.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Alla som åkt lite bana med en sporthoj vet att det inte är tal om att spinna ut ur kurvorna. Alla som åkt lite bana med en crosshoj vet att det är ungefär lika lätt att spinna ut ur kurvorna som med en Volvo 240 på blank-is. Att jämställa gaskontrollen mellan olika discipliner bara för att fordonen har två hjul känns inte rätt.
Är du med?

Nja, nog är det väl ganska stora likheter va? Vi gasar på rakan, bromsar inför kurvan, gör kroppsförflyttning för att förbereda för sväng, hittar svängpunkt, svänger så fort vi kan, lägger på gas så tidigt vi vågar både för driv och för balans, sen rullar vi på gasen hela vägen till stopp så fort vi kan, vågar och i förhållande till fästet i backen. Vi sitter lite olika, vi lutar kroppen lite olika, vi kör med mer eller mindre attack och fartregistret skiljer naturligtvis...
Men visst f-n finns det stora likheter, och visst sjutton kan olika hojdicipliner lära oss saker som vi kan ha nytta av i andra? Det är ju ingen slump att Kenny Roberts roadracingskola körs med flattrackhojar på lerigt grus med motivet att få deltagarna att lära sej köra med släpp både fram och bak, och Kenny Roberts vet en hel del om att köra cykel...

Vi får aldrig glömma att det är klumpen bakom styret som avgör, och det är fortfarande minst 80/20 i förhållandet människa maskin, hojen har väldigt lite med saken att göra oavsett disciplin.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Jag anser att man kan lära av alla! Jeremy McGrath som Olle nämnde körde BMX(cykel) innan han började med cross 16år gammal! Han låg 13år efter!!!

Äh då är man bara talang....

Samma sak som Mats Sundin stog på ett par grillor vid 14 års ålder för första gången, när han va 15 var han med i tv pucken.. Är man talang så e man... Vete fan vad jag svara på nu men jag e packad så de är en bra ursäkt...

Gaskontroll var ämmnet...
Att sladda med en SM är nog inte lättare än med en RR... Bara det att få en kontrollerad sladd på en RR så krävs det bra mycket mer fart än vad man behöver med en SM.... Sittställningen är som dag o natt... En RR förare Har bra mycket mer effekt att leka med än en SM förare... Vill inte kasta pajer nu men... Att "sladda" ut ur en böj med en RR hoj då finns de inte en käft i sveriges som klarar de. Visst svarta strek, men inga bredställ. WSBK där är det ställ ut ur en böj. Men när de ställer ut hoje på sladd är det i samma hastighet som toppfarten på en SM.(ta inte illa upp nu) Dessa ställ kan man se i SM i supermotard. Skickliga förare öser på fullt mitt i en böj och de spinner... inte så konstigt, mycket bottenvrid. Klart de spinner. Skulle en RR hoj brasa på fullt ut ur en böj skulle man ligga i lecahavet om man nu inte hade TC förstås...

God natt.. OSCAR GOD fortsättning...:D :D
 
Last edited:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Jag anser att man kan lära av alla! Jeremy McGrath som Olle nämnde körde BMX(cykel) innan han började med cross 16år gammal! Han låg 13år efter!!!

Ja, crossbanor finns överallt men ni som åker RR måste söka er till alternativa sätt att träna. t.ex isbana nu på vintern. Skaffa en motard eller cross att träna på i brist på öppna RR-banor.

På samma sätt som jag sitter på motionscykeln när jag inte kan åka cross.

Tror du har fel... har sett en film där Jeremy visar lite gamla små minicrossar han hade som barn... dom var på tok för små för att åka på som 13 åring..

Men jag är själv övertygad om att man har mycket att lära mellan diciplinerna, har jag köpt en cross nyligen som jag ska ha att träna på hela vintern och även i sommar mellan rr träningarna..
Nu räknar jag med att kunna köra hoj 2-5ggr i veckan under sommaren istället för som när jag bara har gsxr 1 gång i veckan. Nu under vintern blir det oftast bara ett snitt på en gång i veckan på crossen...
Vi får väl se om det ger några resultat i varvtider på rr banan...

Jag tycker det finns massor med likheter i gaskontroll, men att det skulle va lika lätt att åka på ställ med sporthoj kan väl ingen hålla med om?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Alla som åkt lite bana med en sporthoj vet att det inte är tal om att spinna ut ur kurvorna. Alla som åkt lite bana med en crosshoj vet att det är ungefär lika lätt att spinna ut ur kurvorna som med en Volvo 240 på blank-is. Att jämställa gaskontrollen mellan olika discipliner bara för att fordonen har två hjul känns inte rätt.
Är du med?
Precis som vi fått uppfattningen att cross/enduro/SM-åkare har en lustig inställning som jämför sina sporter, där ni kanske en bra dag kommer upp i 100 km/h, med "vår" sport där vi kanske håller 150-200 km/h genom vissa extrema kurvor (MotoGP-pojkarna tar en del kurvor i 250 km/h...).
1. Det går iaf inte att jämföra med grus. Det har vissa likheter med SM men inte mycket.
2. Den bättre stilen, eller vad du vill kalla det, syns på varvtiderna.
3. RR är en dyrare sport och möjligheten att träna är betydligt sämre än för tex cross där det finns banor överallt.

Du glömde den viktigaste egenskapen: Mod :)

Så du menar på fullt allvar att man inte behöver lika bra gaskontroll i motocross som i roadracing? Har du provat öppna upp en stor crosshoj med lite fart någon gång?

I utgången av kurvan ut på rakan på mittsverige lånade jag 2005 en CRF-X och tittade ner på hastighetsmätaren, den sa 140km/h. I supermoto VM har dem toppfarter på en bit över 200km/h på flera banor. Titta på klippen jag postade från VM, där går det fortare än 50km/h i kurvorna.

Din tid i regn var 2.06.

Björks tid i regn var 1,3 sekunder långsammare än din tid på torrt, och det var hans första race.

Ok jag suger på roadracing. :tummenupp

Gaskontroll var ämmnet...
Att sladda med en SM är nog inte lättare än med en RR... Bara det att få en kontrollerad sladd på en RR så krävs det bra mycket mer fart än vad man behöver med en SM.... Sittställningen är som dag o natt... En RR förare Har bra mycket mer effekt att leka med än en SM förare... Vill inte kasta pajer nu men... Att "sladda" ut ur en böj med en RR hoj då finns de inte en käft i sveriges som klarar de. Visst svarta strek, men inga bredställ. WSBK där är det ställ ut ur en böj. Men när de ställer ut hoje på sladd är det i samma hastighet som toppfarten på en SM.(ta inte illa upp nu) Dessa ställ kan man se i SM i supermotard. Skickliga förare öser på fullt mitt i en böj och de spinner... inte så konstigt, mycket bottenvrid. Klart de spinner. Skulle en RR hoj brasa på fullt ut ur en böj skulle man ligga i lecahavet om man nu inte hade TC förstås...

När man öppnar upp en SM med fullt nerlägg så gör man det i halvmilimetrar. I de farter vi kör finns det effekt i överflöd. På många ställen växlar man kort för att det finns så mycke effekt långt nere att det inte behövs ligga och tokdra. Exempel tredje klippet i första videon jag postade, cykeln reser i slutet på rakan på fyrans växel trots att kopplingen slirar...

Som Don Quixote sa, det är lättare att sladda ju mindre nerlägg du har. För att kunna göra det behöver man mer effekt per hastighet man kör i. Dvs en tokvässad 1000cc är bra mycke lättare att hålla spinnande än en 600cc. Så ja, det är lättare i supermoto att få cykeln att börja spinna. MEN, vad är svårare när det gäller gaskontroll, en 600cc eller en 1000cc?

Samma sak är det med en crosshoj, en 450cc fyrtaktare ställer sig på bredden väldigt lätt, men att göra det med kontroll (gaskontroll) med mycke nerlägg, det är en helt annan historia. Är det dessutom flera spår som korsar varann...

Angående att köra på bakhjulet och att köra fort runt en bana så är ju självaste sajtägaren (Swedie för er som missat det) ett lysande exempel.


Ett annat exempel på vad jag försöker säga är, vad är lättare att få att snurra runt (tappa kontrollen i) när man försöker sladda i en kurva, en bil med slitna sommardäck på isgata, eller en bil med nya vinterdäck?
 
Last edited:
Nyheter
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Top