Gasturbinhoj = JETeskoj!

Revelator

Det växer ingen mossa på rullande sten..
Gick med
1 Dec 2003
Hoj
Rsv4-RR-17, Kawa KX250F-19, HD Sportster-03 samt DM Factory MM
Snyggt jobbat där _Johansson_! Snart i klass med EWD´s gjuteri där jag var på studiebesök i Tyskland...;) 130000 gjutformar till så är ni i fas...:)

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Fan va häftigt.... Kanske något man skulle ordna till skolans verkstad :hihi

Lite frågor bara... När man häller i formarna, kollapsar inte sanden då när plasten bränns bort? Eller kyls det av så pass fort av sanden så metallen bildar ett skal innan det hinner kollapsa?

Sen "plasten" som ni har i sanden, brinner den bara upp? Blir inget skit i metallen, eller ångar det bara bort snällt och fint?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ir termometer kanske kan vara b...

Ähh, sånt har ni ju garanterat :)

Ser fint ut.
Tar ni beställningar sen :crash

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Tackar! Sanden hålls på plats konstigt nog, det lär väl vara värmen kombinerat med trycket från den smälta aluminiumen som håller kaviteten intakt.

Jag har faktiskt en IR-temp men fick så ojämna värden med den att jag inte ville lita på den, mätte iofs genom hålet i locket då så ifall jag hade mätt direkt ner i degeln kanske det funkat bättre. Får testa nästa gång det ska gjutas.:tummenupp

Beställningar på gjutningar är inte omöjligt beroende på vad det är som ska göras, skicka en skiss eller ännu hellre en färdig styrofoam-bit så ska jag försöka ta med den nästa gång ugnen eldas igång.:)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blir det inte bättre om ni förvärmer gjutformen?
Testa först hur mycket värme polystyren tål.
Den skall tåla 100 grader, men tål betydligt mer.
Det hindrar smältan från att stelna i trånga passager.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Fästmön är rätt härdad så det är nog lugnt.:)

Körde förresten till Bollnäs i går kväll och hämtade en "ny" hoj, en Bonneville -67a med 750-kit, Thruxton-topp och lite annat smågrejs. Ska byggas bobber på under vintern var det tänkt.:rock

Sådana (65-69) byggde jag på slutet -70 början -80 talet

Om du river motorn, se till att fräsa ett O-ringsspår i vänster växellådshalva där växelgaffelaxeln sitter. När du sätter ihop så lägger du dit en O-ring och en bricka som håller den på plats. Det hålet går rakt igenom och är otätat. Det är huvudorsaken till att det kan bli en liten oljepöl på golvet.

Om det inte redan är gjort rekommenderar jag en balansering av vevaxeln ihop med kolvarna så slipper du vibrationer. På en jag skruvade med så fick MC-Motor på Dalagatan borra 11 st ø12 hål i vevaxeln för att få till det.

Lagret i kopplingskorgen är också bra att kolla.

Ventilstyrningar är också bra att kolla. Om den fortfarande har orginal (har för mig att det var brons) och dom är dåliga så kan man använda B18 (eller om det var B20) och svarva ner och kompletera med en svarvad ring.

Lycka till, detta skall följas.

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?
Fränt :) För en oinvigd, vad händer om smältan är för varm, kan den vara det?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vällda och laminerade knivblad är något av det jag helst vill kunna göra, men min ässja blir inte varm nog... Måste ha tag i nån vettigare isolering, alt en bättre brännare.

Blev inga penisar gjutna denna gång iallafall...:D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

När jag jobbade som gjutare höll vi en specifik temperatur (kommer inte ihåg om det var 720 eller 780 grader) för att minimera blåsor i gjutgodset, fast det var tryckgjutning så det är antagligen skillnad på det och at gjuta i formar eller i sand. Och jag var bara en vanlig knegare där, de riktiga gjutarna kunde definitivt mer om ämnet.
Har inte direkt läst materiallära i någon större utsträckning. :D Men det finns gott om böcker i ämnet om du vill läsa på. En heter just Materiallära, och har ISBN 91-47-05178-7

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Blir det inte bättre om ni förvärmer gjutformen?
Testa först hur mycket värme polystyren tål.
Den skall tåla 100 grader, men tål betydligt mer.
Det hindrar smältan från att stelna i trånga passager.

Hade sanden varit varm skulle det hjälpt, men det "ska" funka ändå då annat folk får till det utan förvärmning. Det låter som att vi ska gjuta en del till defrostern till polarens fars veteranlastbil nu i veckan så jag ska testa att hålla högre temp på aluminiumen och se hur det blir.

Sådana (65-69) byggde jag på slutet -70 början -80 talet

Om du river motorn, se till att fräsa ett O-ringsspår i vänster växellådshalva där växelgaffelaxeln sitter. När du sätter ihop så lägger du dit en O-ring och en bricka som håller den på plats. Det hålet går rakt igenom och är otätat. Det är huvudorsaken till att det kan bli en liten oljepöl på golvet.

Om det inte redan är gjort rekommenderar jag en balansering av vevaxeln ihop med kolvarna så slipper du vibrationer. På en jag skruvade med så fick MC-Motor på Dalagatan borra 11 st ø12 hål i vevaxeln för att få till det.

Lagret i kopplingskorgen är också bra att kolla.

Ventilstyrningar är också bra att kolla. Om den fortfarande har orginal (har för mig att det var brons) och dom är dåliga så kan man använda B18 (eller om det var B20) och svarva ner och kompletera med en svarvad ring.

Lycka till, detta skall följas.

Kanonbra tips, dom ska sparas! Jag åkte premiärturen igår och höll på missa ett bröllop när flottören hängde sig och surade ner motorn 3 mil hemifrån, efter ett par hinkar svett lyckades jag knuffa igång hojen och sekunden senare smäller gaswiren av. Ridå...:huvet

Har för mig att den drar åt sig onödigt mycket järn från degeln om den blir för varm och får ligga för länge innan den hälls, men jag ska låta det vara osagt. Bra är det i alla fall inte för resultatet.

Vällda och laminerade knivblad är något av det jag helst vill kunna göra, men min ässja blir inte varm nog... Måste ha tag i nån vettigare isolering, alt en bättre brännare.

Blev inga penisar gjutna denna gång iallafall...:D

Du får bygga en fältässja med en dammsugare och elda med stenkol.:tummenupp

När jag jobbade som gjutare höll vi en specifik temperatur (kommer inte ihåg om det var 720 eller 780 grader) för att minimera blåsor i gjutgodset, fast det var tryckgjutning så det är antagligen skillnad på det och at gjuta i formar eller i sand. Och jag var bara en vanlig knegare där, de riktiga gjutarna kunde definitivt mer om ämnet.
Har inte direkt läst materiallära i någon större utsträckning. :D Men det finns gott om böcker i ämnet om du vill läsa på. En heter just Materiallära, och har ISBN 91-47-05178-7

Jag har ett par gamla böcker om gjutning men det är mest om järn, så jag ska försöka hitta några böcker som är från den här sidan världskrigen.:)

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Behöver man inte köra med slurry + sand på kärnan och göra en coating när man kör med form-sand utan bindemedel så att inte form-sanden kollapsar innan aluminiumet hunnit hårdna? Har för mig att jag läst det någonstans, har man bindemedel i sanden blir det ju lite annorlunda.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Behöver man inte köra med slurry + sand på kärnan och göra en coating när man kör med form-sand utan bindemedel så att inte form-sanden kollapsar innan aluminiumet hunnit hårdna? Har för mig att jag läst det någonstans, har man bindemedel i sanden blir det ju lite annorlunda.

Inte nödvändigtvis, sanden hålls på plats ändå av trycket från smältan. Dessutom inbillar jag mig att ren sand ventilerar bort gaser vilket en slurry inte gör så det kan krävas ventilationskanaler på strategiska ställen för att få aluminiumen ut i alla skrymslen och vrår.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du får bygga en fältässja med en dammsugare och elda med stenkol.:tummenupp

Blir det varmare än en gasolbrännare tror du?:va Så som det är nu får jag upp en ljust gul/orange färg på stålet, men det verkar inte varmt nog för vällning... Plus att stenen jag använder i ässjan drar åt sig så mycket värme att det tar tid att få upp ordentlig temp...:va

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Blir det varmare än en gasolbrännare tror du?:va Så som det är nu får jag upp en ljust gul/orange färg på stålet, men det verkar inte varmt nog för vällning... Plus att stenen jag använder i ässjan drar åt sig så mycket värme att det tar tid att få upp ordentlig temp...:va

Stenkol må det vara! Stålet ska bli vitt och spraka litegrann, inte för mycket, då smälter det bort. Glöm inte flussmedel och låt inte stålet komma för nära luftströmmen, då oxiderar det nåt våldsamt och blir för kallt. Knepet är att bygga en "glödgrotta" i härden!
Lätt i teorin, svårt i praktiken.
M v h gaysmeden

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Nu har jag fått tag i material för att bygga NGV-delen till kraftturbinen! Först ett rostfritt svarvämne...

JU-01844.jpg

...och sen ett rostfritt rör!

JU-01845.jpg

Min stackars svarv slet ont men tar man det varligt går det mesta. Sa flickan.:tuttar

JU-01847.jpg

Här är ringen färdig och väntar på att få spår för ledskenorna frästa, får bli nästa mekarpass.

JU-01848.jpg

Jag har för övrigt börjat riva ner Bonnevillen, i vanlig ordning så består stora delar av elsystemet av skarvade decimetersstumpar och en tredjedel av motorns gängstandard är GPG (Gäng Paj Grande) så det är lika bra att ta isär allt och fixa för att slippa stå efter någon grusväg och leta elfel och borttappade tändspolar...:gnissla

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Nu har jag fått tag i material för att bygga NGV-delen till kraftturbinen! Först ett rostfritt svarvämne...

Jag har för övrigt börjat riva ner Bonnevillen, i vanlig ordning så består stora delar av elsystemet av skarvade decimetersstumpar och en tredjedel av motorns gängstandard är GPG (Gäng Paj Grande) så det är lika bra att ta isär allt och fixa för att slippa stå efter någon grusväg och leta elfel och borttappade tändspolar...:gnissla

AAAAhhhhhh!!! Skådar jag inte upptakten till en grandios urspårning i traja projektet:hihi
Go go go:banana

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
AAAAhhhhhh!!! Skådar jag inte upptakten till en grandios urspårning i traja projektet:hihi
Go go go:banana

Visst gör du väl det, det känns trist att bara slänga på en hardtail och en dyna på en oljig ram med massa halvdana kabeldragningar och omaka bultar överallt. Lika bra att gå igenom den ordentligt, motorn låter jag nog bli bortsett från att sätta i helicoil där det är gängpaj men resten lär jag försöka snygga till. :tummenupp

Målet är att hojen ska gå bygga tillbaka i originalskick ifall jag skulle få något ryck på gamla dar, jag köper hellre en ny bakskärm än snålar till det och kapar ned den jag har t.ex.

Har hört otaliga historier av gubbar som gråtit sig till sömns över att dom kapade sönder någon gammal kärra dom hade i ungdomen och som visade sig kunnat betala huslånet ifall dom haft kvar den 40 år senare...:gnissla

Blir nog ingen byggtråd av den, men jag lägger in nån bild här ifall det har hänt något värt att visa.

Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...