Revelator
Det växer ingen mossa på rullande sten..
Snyggt jobbat där _Johansson_! Snart i klass med EWD´s gjuteri där jag var på studiebesök i Tyskland... 130000 gjutformar till så är ni i fas...
Fästmön är rätt härdad så det är nog lugnt.
Körde förresten till Bollnäs i går kväll och hämtade en "ny" hoj, en Bonneville -67a med 750-kit, Thruxton-topp och lite annat smågrejs. Ska byggas bobber på under vintern var det tänkt.
Fränt För en oinvigd, vad händer om smältan är för varm, kan den vara det?
Blir det inte bättre om ni förvärmer gjutformen?
Testa först hur mycket värme polystyren tål.
Den skall tåla 100 grader, men tål betydligt mer.
Det hindrar smältan från att stelna i trånga passager.
Sådana (65-69) byggde jag på slutet -70 början -80 talet
Om du river motorn, se till att fräsa ett O-ringsspår i vänster växellådshalva där växelgaffelaxeln sitter. När du sätter ihop så lägger du dit en O-ring och en bricka som håller den på plats. Det hålet går rakt igenom och är otätat. Det är huvudorsaken till att det kan bli en liten oljepöl på golvet.
Om det inte redan är gjort rekommenderar jag en balansering av vevaxeln ihop med kolvarna så slipper du vibrationer. På en jag skruvade med så fick MC-Motor på Dalagatan borra 11 st ø12 hål i vevaxeln för att få till det.
Lagret i kopplingskorgen är också bra att kolla.
Ventilstyrningar är också bra att kolla. Om den fortfarande har orginal (har för mig att det var brons) och dom är dåliga så kan man använda B18 (eller om det var B20) och svarva ner och kompletera med en svarvad ring.
Lycka till, detta skall följas.
Fränt För en oinvigd, vad händer om smältan är för varm, kan den vara det?
Vällda och laminerade knivblad är något av det jag helst vill kunna göra, men min ässja blir inte varm nog... Måste ha tag i nån vettigare isolering, alt en bättre brännare.
Blev inga penisar gjutna denna gång iallafall...
När jag jobbade som gjutare höll vi en specifik temperatur (kommer inte ihåg om det var 720 eller 780 grader) för att minimera blåsor i gjutgodset, fast det var tryckgjutning så det är antagligen skillnad på det och at gjuta i formar eller i sand. Och jag var bara en vanlig knegare där, de riktiga gjutarna kunde definitivt mer om ämnet.
Har inte direkt läst materiallära i någon större utsträckning. Men det finns gott om böcker i ämnet om du vill läsa på. En heter just Materiallära, och har ISBN 91-47-05178-7
Behöver man inte köra med slurry + sand på kärnan och göra en coating när man kör med form-sand utan bindemedel så att inte form-sanden kollapsar innan aluminiumet hunnit hårdna? Har för mig att jag läst det någonstans, har man bindemedel i sanden blir det ju lite annorlunda.
Du får bygga en fältässja med en dammsugare och elda med stenkol.
Blir det varmare än en gasolbrännare tror du? Så som det är nu får jag upp en ljust gul/orange färg på stålet, men det verkar inte varmt nog för vällning... Plus att stenen jag använder i ässjan drar åt sig så mycket värme att det tar tid att få upp ordentlig temp...
Nu har jag fått tag i material för att bygga NGV-delen till kraftturbinen! Först ett rostfritt svarvämne...
Jag har för övrigt börjat riva ner Bonnevillen, i vanlig ordning så består stora delar av elsystemet av skarvade decimetersstumpar och en tredjedel av motorns gängstandard är GPG (Gäng Paj Grande) så det är lika bra att ta isär allt och fixa för att slippa stå efter någon grusväg och leta elfel och borttappade tändspolar...
AAAAhhhhhh!!! Skådar jag inte upptakten till en grandios urspårning i traja projektet
Go go go
Byter du till mm?
Hedning!
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |