Gasturbinhoj = JETeskoj!

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Blev tvungen att fippla igång datorn så man ser det hela i storbild. Coolt, som vanligt.

Angående navstyrningen, om det är så mkt bättre, kan det inte vara värt att satsa på? Kanske finns någon variant som redan existerar som skulle funka? Den där hiskeliga Yamahan kanske, ful men cool, som en annan :)

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Blev tvungen att fippla igång datorn så man ser det hela i storbild. Coolt, som vanligt.

Angående navstyrningen, om det är så mkt bättre, kan det inte vara värt att satsa på? Kanske finns någon variant som redan existerar som skulle funka? Den där hiskeliga Yamahan kanske, ful men cool, som en annan :)

Bottenlänk är fattigmanslösningen.

Nickeh

Medlem
Gick med
20 Jul 2009
Hoj
Nuvarande: Yamaha FZ8-N 2014, Tidigare: KTM 625 SMC -07, KTM 625 SC -02
Jag blir mer och mer imponerad för varje uppdatering du gör. Snygg, stiligt och proffsigt gjort. Det ska bli intressant att följa tills allt är klart och den är körbar. :)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inte dumt alls, byggbyggbygg!:banana

sportsterdanne

Ny medlem
Gick med
30 May 2011
Hoj
Sportster 2001
Har du inspekterat vinkelväxelns hus ? den sena leveranstiden är på grund av en namninsamling från sporthoj.com om att fräsa in en jätteballe i godset.
:hihi

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Så kompakt och smutt det blir!

Jag blir mer och mer imponerad för varje uppdatering du gör. Snygg, stiligt och proffsigt gjort. Det ska bli intressant att följa tills allt är klart och den är körbar. :)

Inte dumt alls, byggbyggbygg!:banana

Snyggt!

Ska du ha någon koppling?

Tack, tack, tack och tack! :)

Ingen koppling, kraftturbinen drivs av blåsen från motorn så det behövs ingen koppling. Bara att bromsa fast bakhjulet, starta motorn och sen släppa bromsen för att åka iväg, rena farmorsmaskinen!

Det vore fränt men nej, det är nog mycket som kan jävlas med det här bygget utan att jag medvetet ska bygga in ännu mer strul i konstruktionen... :gnissla

Har du inspekterat vinkelväxelns hus ? den sena leveranstiden är på grund av en namninsamling från sporthoj.com om att fräsa in en jätteballe i godset.
:hihi

:rofl

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Gillar verkligen den där vinkelväxeln.

10mm godstjocklek?

Ser så härligt solid och lagom överdimensionerad ut, inget snack om design eller materialbesparing.

Vackert.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gillar verkligen den där vinkelväxeln.

10mm godstjocklek?

Ser så härligt solid och lagom överdimensionerad ut, inget snack om design eller materialbesparing.

Vackert.

Håller med, inga krusiduller utan 100% rejäl vinkelväxel. Funkar inte det här så vete fan vad som ska hålla.

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Årets Speed Weekend-affisch är släppt!:yoparty

SpeedWeekend2013.jpg

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Över tretusen inlägg! Fy fan va coolt!
Kommer du ta med underverket till Orsa?

Jo det har blivit en del skrivet faktiskt, kul att så många följer bygget.:tummenupp

Det lär jag nog inte göra, kommer ha fullt upp med tävlingsfordonen och att glo på en ramjigg med lite skrot i är väl inte så värst spännande heller...

Är inte rebels felstavat, skarevaså?

Jag frågade Glenn Ocklund och tydligen var det nån sorts ordvits, vad som var poängen med den fick jag däremot inte reda på...:)

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Den går väl åt rätt håll nu?

Så det inte blir som när jag byggde min första lådbil med startmotor , tror jag var 9-10 år sådär

Blev lite överaskad då man kopplade på startkabeln och bilen gick ganska fort fast baklänges

Om jag inte minns fel så for vi omkring så hela just den dagen , fränt med motordrivet:banana

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Jodå, jag har både dubbel-och trippelkollat så det snurrar åt rätt håll.:)

Under de två senaste kvällarna har jag hållit på klura ut ett sätt att koppla kraftturbinhjulet mot växellådans ingående axel, dels krävs en s.k. curvic coupling (typ en 360° klokoppling) för att låsa turbinhjulet på distansen och även ett invändigt krysskilsspår för att o sin tur låsa distansen på växelaxeln.

JU-01904.jpg

Alla passformer måste dessutom ha presspassning för att undvika obalans, inte så dumt när eländet ska varva över 30.000rpm...

JU-01905.jpg

En lagom stor stålklump letades fram ur gömmorna och spändes upp i svarven. Där borrades och svarvades den ur till 23.8mm och sen använde jag en ställbar brotch till att öppna upp hålet de sista tiondelarna, efter ett besök hos far & mor fick jag nämligen med mig ett helt knippe ställbara brotchar i olika diametrar. Inte dumt att ha!

JU-01906.jpg

Sista skären i svarven, notera den fiffiga lösningen med magnetfoten och indikatorklockan. Det lärde jag mig av Kläppen (storsvarvare i grannbyn) och är obetalbart att kunna när man inte har digitalskala och ska ta skär med några hundradelars precision.

JU-01907.jpg

Provpassning av turbinhjulet på distansen, sugpassning!

JU-01908.jpg

Med svarvjobbet avklarat var det dags att börja fräsa krysskilsspåret, det blir en liten specialare eftersom jag ska använda originalaxeln till växellådan.

JU-01910.jpg

Upp med distansen i rundmatningsbordet och fräs ut ett lagomt djupt spår för krysskilen, det gäller att spara tillräckligt med gods så inte distansen spricker av belastningen vid drift.

JU-01909.jpg

Efter att ha kollat så det passar tog jag tag i det klurigaste, nämligen att fräsa 20 spår för turbinhjulets klokoppling. De ritade strecken är från ett prov för att se om det 21:a och 1:a spåret linjerar eller om jag räknat åt helvete tokigt, jag använde nämligen delningsskivor på rundmatningsbordet och 4.5varv per spår skulle enligt vetenskapliga beräkningar ge ett spår varje 18° eller 20 spår på ett helvarv.

JU-01911.jpg

Så här blev det till slut, nu återstod bara den lilla detaljen att kolla om det överhuvudtaget passar mot turbinhjulet...

JU-01912.jpg

Gudskelov, det satt som en fläskläpp!

JU-01913.jpg

Med allt monterat på växellådan blev det så här tjusigt, det må vara en liten detalj i motorn men det är en av bitarna som jag är mest stolt över att ha fått till. Inte en tillstymmelse till glapp eller vobbel på turbinhjulet så det blir nog bra det här.

JU-01914.jpg

Kvar att göra är en distansbricka som håller turbinhjulet på plats med en M8 skruv och räkna ut hur jag ska låsa fast skruven på bästa vis.

JU-01915.jpg

Tjo!:)

Last edited:

arnoldsson

Min Honda krånglar ALDRIG!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
Husqvarna mod 46 Svartmyra
Sitter på tåget hem från skrivbordsjobbet och betraktar ditt hantverk. Det är tamejfan porr! Det är helt galet snyggt!:kär

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati