Gasturbinhoj = JETeskoj!

moddlaren

Guest
Löda är inge bra det brukar gå av precis där lödtennet slutar sprida sig i kardelerna. Har prövat skälv några gånger på endurosarna o nu mera gör jag som dom gör från fabrik.

skalar kabeln och har på lite vittvasselin o en krimphylsa över sedan krympslang med lim i o efter att ha börjat med detta så har jag sluppit elkablar som vibrerar av.

Mvh
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Såna plintar har jag letat efter.

Köpte mina på Elfa.
Bara för att jag gjorde mig omaket att köpa dem och montera zillioner ringkabelskor fungerade allting i elsystemet på första försöket...:huvet


Gött med en rykig Remington !!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Crimp+krymp e själva grejen. Om man kör en stånka över stock å sten. Kör man en 30tusenvarvig moped i 400 knyck på salt gissar jag att kabelbrott är det sista man behöver oroa sig för. Hälsa farsgubben att stora kulor är ärftligtt..! Skål på er!
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Som sagt, vibrationer är nog det minsta bekymret med tanke på motortyp, underlag och körtid. Oxid och glapp är mycket troligare felkällor.

Eldragningen fortsätter på sin sakta mak, igår blev det ett par timmar och jag har hållit på lite innan dess också med lödande och dragande.



Avluftningen till oljetanken är dragen så inte oljeröken riskerar att tändas på av utblåset, kan bli en rejäl fackla om det skulle ske...:brinnerup



Här är hälften av kablaget till instrumentpanelen dragen, ska fortsätta med det i slutet av veckan. Ska till Trondheim imorgon och springa St Olavsloppen för firman.



En sak till som jag måste fixa innan provkörningen är en hojmonterad kolsyresläckare, skulle det värsta hända och något tar eld pga olje- eller fotogenläckage måste jag ha möjlighet att släcka direkt. Det finns 2kg´s kolsyresläckare i aluminium men jag funderar lite på att bygga ett släckarhuvud till en Soda Streamer-tub, dom innehåller 0.5kg kolsyra och går till skillnad från en 2kg´s att placera på ett vettigt sätt på hojen.

Tjo!:tummenupp
 

svanted

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2012
Ort
Gräsmyr
Hoj
Honda VT 750
ska du dra kablarna fågelvägen... :confused:
se nu till att gömma hela elsystemet i fin svart elslang,
snyggt undangömd och klamrad.
 

Konrad_S

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Långträsk
Hoj
Ingen, hade en Triumph Daytona T595 -98
Hej!
Jag tänkte komma med ett litet inlägg i kabeldebatten. Till att börja med, Jag jobbar som tekniker med Aerodyner av det gråa slaget utrustade med EBK ;) Inom den firman jag jobbar i så har vi en ypperlig kurs som kallas populärt för löd&kläm, Det jag fick lära mig på den kursen är att Klämda kabelförbindelser har bättre ledningsförmåga än lödda sådan, liksom att de klämda bättre står emot vibrationer, FÖRUTSATT att man använt en bra tång. Nämnas bör är att de allra flesta kabelskorna på "kolfibertrasten" är klämda. Vår lärare under kursen har kontrollmätt klämningarna gjorda med Biltemas bästa, och tro det lr ej, men den uppfyllde kraven för flygplan. Det handlar om att man klämmer ihop såpass hårt att man pressar samman kardelerna i kabeln till i stort sett homogen struktur. Jag personligen hade valt att klämma med en bra tång och därefter försegla med krympslang med smältlim i, främst för att det är mer motståndskraftigt mot vibrationer och ändå har fullgott skydd mot moder natur.

//Konrad S, jobbandes på Kallax.
 

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Är det inte risk för ett halt bakdäck om oljeluftningen skulle få fnatt?
 

floppen

Ny medlem
Gick med
17 Dec 2012
Ort
Kungsbacka
Hoj
02 Husaberg 650, 91 Kawasaki ZX10
Det låter som du har koll på "kolfibertrasten", Men vad gäller el så blir jag tveksam.
Vad jag vet så är anledningen till pressat att detta är billigt, dyrt och jobbigt att löda alla kontakter.
För ledningsförmåga och fukt så är lödning bättre för normala kablar.
Titta på ledningsförmåga i materialen, En kontakt för detta bygge är troligt redan förtennad ev även kabeln.
Men det är klart att man kan skava av denna yta och klämma koppar mot koppar och får du då ett syrefritt förband så leder detta bättre men blir det inte syrefritt så kommer problemen med tiden.
Nu spelar sällan skillnaden i ledningsförmågan någon större roll i typ signalkablar som vi pratar om här då kontakten i sig ofta är svada länken.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Är det inte risk för ett halt bakdäck om oljeluftningen skulle få fnatt?

Joo, men enda sättet det skulle kunna pressa ut olja ur avluftningen är om motorn börjar tillverka ny olja och överfyller oljetanken. Skulle det ske är jag snart stormrik och kan leva med ett halkigt bakdäck.:D

Det låter som du har koll på "kolfibertrasten", Men vad gäller el så blir jag tveksam.
Vad jag vet så är anledningen till pressat att detta är billigt, dyrt och jobbigt att löda alla kontakter.
För ledningsförmåga och fukt så är lödning bättre för normala kablar.
Titta på ledningsförmåga i materialen, En kontakt för detta bygge är troligt redan förtennad ev även kabeln.
Men det är klart att man kan skava av denna yta och klämma koppar mot koppar och får du då ett syrefritt förband så leder detta bättre men blir det inte syrefritt så kommer problemen med tiden.
Nu spelar sällan skillnaden i ledningsförmågan någon större roll i typ signalkablar som vi pratar om här då kontakten i sig ofta är svada länken.

Sagolikt intressant läsning men innan det spårar ur till ett fullskaligt krig mellan lödare och klämmare så föreslår jag att denna diskussion fortsätter i en egen tråd eller via PM.
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Babystepping my way framåt i bygget, har fiskat fram en apparatlåda ur en skrotcontainer och gjort ett nytt lock till den.



Passar prexis till motorns tändsystem, jag kommer ha en fyrtrådig kabel från lådan där jag tar in 12V från hojens elsystem för att driva tändningen och själva gnistan går över det andra kabelparet tillbaka till hojen och vidare till tändstiftet.



Tjo och skål!:tummenupp
 

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag tror att i fallet lödning/klämning så funkar nog vilket som. Det är ju ingen bruksmaskin så sett.
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Tvinna ledarna mellan tumme å pekfinger åsso nåt varv eltejp på det är ju annars ett beprövat koncept! ;-)

Inte för att jag någonsin gjort nå sånt. Men jag har hört dom som gjort det.... *host* *host*

Sjukt att denna maskin snart är ett rullande gasturbinhoj! Man har ju väntat på det här i flera år nu!
Nästan så man får lite ångest över att du ska bli klar en dag. Vad ska man då läsa om å imponeras av? :)
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Sjukt att denna maskin snart är ett rullande gasturbinhoj! Man har ju väntat på det här i flera år nu!
Nästan så man får lite ångest över att du ska bli klar en dag. Vad ska man då läsa om å imponeras av? :)

Lugn bara, när den dagen kommer har jag ett helt lass med nya projekt som bara väntar på att tas tag i.:)
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
SVT borde göra en dokumentär när du väl åker över för att köra! Vore väl investerade licenspengar enligt mig!
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
jag kommer ha en fyrtrådig kabel från lådan där jag tar in 12V från hojens elsystem för att driva tändningen och själva gnistan går över det andra kabelparet tillbaka till hojen och vidare till tändstiftet.

Eltjaffset fortsätter....:rolleyes:

Du tänker väl inte skicka 'gnistan' genom ledare i samma kabel som lågspänningen till tändningen? :va
En tändkabel har ju sjukt tjock isolering/mantel för att förhindra överslag.

Om du nu inte har fyrledarkabel det står typ 20 000 volt på. :glömdet

Eller har jag missat något?

Det är ju fredag. :arsele

:hej

/e
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top