Det här känns bekant på något vis, i det här läget var jag för bra precis fem år sedan när jag började bygga motorn JU-01, skillnaden mot då är att jag slipper fräsa fram biten ur ett solitt aluminiumblock.
När man gjuter platta och stora saker brukar det alltid slå sig i varierande grad, så även nu. Jag klurade lite på hur jag skulle lösa det utan att behöva fräsa ur massa material ur kanalerna, och kom fram till att det var de gjutna "stöden" på baksidan som orsakade spänningar i biten.
Sagt och gjort, ett par sågsnitt senare så rätade kompressorplattan ut sig med lite hjälp av hydraulpressen.
Planfräst och klart, nu var det dags att leta rätt på centrum och borra lite. En DRO (digital readout, eller digitalskala i folkmun) på fräsen är ovärderlig till sånt, jag fick en av morsan i julklapp för några år sedan och det var en av de mest använda presenter jag någonsin fått!
Bultcirkel borrad! Fyra M10
r ska hålla ihop motorn stadigt.
Försänkningar frästa för insexskallarna.
För att kunna fortsätta gjorde jag en jigg att montera kompressorplattan på, jag återanvände en gammal som jag använde till förra motorbygget och borrade och gängade nya hål.
Klockan hade hunnit bli efter midnatt så det var dags att ge sig.
Idag spände jag upp biten i en lånesvarv med lite större dubbhöjd för att göra urtaget för kompressorhjulet och svarva ner diffusorskenornas höjd till den rätta, jag gjorde dom medvetet några tiondelar för höga så jag skulle kunna rensvarva ytan efter gjutning.
Lite nötande senare så var det gjort!
Nu passar kompressorhjulet som piten i Greta, lite rekamån finns det också då toleranserna brukar bli lite tightare när motorn kommer upp i temp.
Helt ok gjutresultat.
Tjo!