Glöm nu inte....

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
Den är inte fiktiv. Den är högst reell. En annan, mer grundläggande frågeställninge gäller den nationella självbestämmanderätten. Skall man ge upp någon del av den måste vinsterna vara tydliga och odiskutabla. Det är lustigt att min kära höger, som förväntas vara nationellt sinnad, är redo att ge upp den mot några sketna bodknoddsargument om att "tillväxten blir högre" och annat lika tveksamt som obevisat - alltså mot rent nonsens.

Jag fattar inte negativismen på ja-sidan. Negativa jävlar är de :zpy

Reell och reell... Min poäng var väl mest den att vi har lite väl dålig möjlighet att *helt* föra den räntepolitik som önskas, även om den rent formellt ligger hos oss.

Apropå nonsens, präglas inte hela grejen av fantastiska mängder just nonsens? Ett par gånger har jag blivit riktigt förundrad vilken dynga som kommer från båda sidor, för att inte tala om vilka fantastiska, och osannolika, samarbeten som kläcker dem!

Sedan funderade jag att på egen hand faktiskt gå ur EU idag. Läste Berlusconis senaste idiotuttalande, och att den där jävla dåren på nåt sätt företräder mig gör mig mörkrädd.... Men men, man får väl ta det för vad det är.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
rainman skrev:
...Det är varje medborgares skyldighet att rösta! ...
Det är det inte alls det. Det är en rättighet. Det är bara i länder som Sovjetunionen det är en skyldighet. Detta är fundamentalt :fakta

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ugluk skrev:
Varför låta vandaler påverka den demokratiska processen? ....

Jadu, säg det...... Det verkar som om de vill påverka, och eftersom deras argument/retoriska förmåga är....eh.. något begränsad så sysslar de med skyltvältning. Tragiskt, och det bidrar om inte annat till att ge nej-sidan en taskig image.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Ett ja kan inte ändras, Det kan däremot ett nej göra... så denna gång kan vi gott stå utanför o se vad som händer.
Sen ska det hela finansieras åxå, och med vad ?? jo nerdragningar i skola, vård , omsorg.... eftersom jag befinner mig i den världen varje dag.. så är mitt val enkelt.
satsa dom pengarna på att höja lönerna i vården i stället, o skaffa fram fler lärare i skolan. Så kanske jag ska överväga att rösta ja nästa gång.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
t-rex skrev:
Reell och reell... Min poäng var väl mest den att vi har lite väl dålig möjlighet att *helt* föra den räntepolitik som önskas, även om den rent formellt ligger hos oss...
Jodå, visst kan "vi" (Riksbanken, inte du och jag, men det förstod du nog :D) föra exakt den räntepolitik vi vill. Problemet är att uppnå just de effekter av densamma som vi eftersträvar. Fast på senare år har Riksbanken lyckats ganska väl med att hålla kronans växelkurs låg - ett slags marknadsmässig devalveringspolitik sas.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
schrunken skrev:
Det där resonemanget använder vissa Ja-debattörer för att idiotförklara alla nej-sägare.
Bara för att jag har röstat nej måste jag alltså stå upp för både extremhögerns och radikala vänsterns åsikter? :confused:

Nä. Och det behövs inga ja-sägare för att idiotförklare de där människorna. Det klara de så fint själva. (Skyltvältarna alltså, inte nödvändigtvis alla nejsägare.)

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
Jodå, visst kan "vi" (Riksbanken, inte du och jag, men det förstod du nog :D) föra exakt den räntepolitik vi vill. Problemet är att uppnå just de effekter av densamma som vi eftersträvar. Fast på senare år har Riksbanken lyckats ganska väl med att hålla kronans växelkurs låg - ett slags marknadsmässig devalveringspolitik sas.

Tror nog att vi är inne på samma kurs.

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
ambulans skrev:
Ett ja kan inte ändras, Det kan däremot ett nej göra... så denna gång kan vi gott stå utanför o se vad som händer.
Sen ska det hela finansieras åxå, och med vad ?? jo nerdragningar i skola, vård , omsorg.... eftersom jag befinner mig i den världen varje dag.. så är mitt val enkelt.
satsa dom pengarna på att höja lönerna i vården i stället, o skaffa fram fler lärare i skolan. Så kanske jag ska överväga att rösta ja nästa gång.

En ny omröstning kommer tidigast om 10 år. Mycket kan hända under den tiden.
Om jag får göra en kvalificerad gissning tror jag att de allra flesta i det här landet vill satsa mer pengar på vård, omsorg, mm. Frågan är väl bara hur det ska finasieras.
INGEN vet hur framtiden kommer att bli, vare sig om det blir nej eller ja, man kan bara skaffa sig så mycket information som möjligt och försöka skaffa sig en egen uppfattning.
Själv lutar det mer mot ja än nej när jag sammanfattar det jag läst...

ricky

Hårdrockare..............
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Kawa Z1000 08
Hmm ja eller nej...
Jag satt och spanade lite på våra hoj priser och jämförde de med övriga europa och det är ganska stor skilland.
vad är det som gör att man tar ut ett jävla överpris bara för att en hoj köps här???
När vi går med i EMU så kommer det att bli mer konkurens villket medför att priserna blir lägre och vi handlar mer hojar och det gynnar sverige....

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
ricky skrev:
Hmm ja eller nej...
Jag satt och spanade lite på våra hoj priser och jämförde de med övriga europa och det är ganska stor skilland.
vad är det som gör att man tar ut ett jävla överpris bara för att en hoj köps här???
När vi går med i EMU så kommer det att bli mer konkurens villket medför att priserna blir lägre och vi handlar mer hojar och det gynnar sverige....
Varför skulle det bli billigare? Du kan ju redan idag importera friskt från övriga europa? Har du då jämfört begagnatpriser eller nypriser? Begagnatmarknaden bestäms ju av helt av tillgång/efterfrågan och jag kan inte se att utbudet skulle bli större för att vi byter valuta?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ugluk skrev:
Varför skulle det bli billigare? Du kan ju redan idag importera friskt från övriga europa? Har du då jämfört begagnatpriser eller nypriser? Begagnatmarknaden bestäms ju av helt av tillgång/efterfrågan och jag kan inte se att utbudet skulle bli större för att vi byter valuta?
Jo men tänk på växlingsavgiften. Priset sjunker ju direkt med, öh ja... med en halv procent eller så, om vi övergår till euron. En motorcykel som kostat 10 000 kr i Tyskland kan du få för 9 950. Och så kan du fylla kutsen med öl på hemvägen :fakta

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
NEJ jag blir ledsen.....

Jag sympatiserar för JA så det skriker om det....

Röstar ni nej, får ni hållundan att gråta...

ricky

Hårdrockare..............
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Kawa Z1000 08
Ugluk skrev:

Jag jämför nypris.
Om du skall köpa delar till hojen så är det betydligt billigare om du beställer från tex Tyskland.

rainman

...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*
Bingo skrev:
Det är det inte alls det. Det är en rättighet. Det är bara i länder som Sovjetunionen det är en skyldighet. Detta är fundamentalt :fakta

Nej, i mina ögon så är det en pungspark på invånarna i dom länder som inte har en fungerande demokrati att INTE utnyttja sin rättighet att rösta :fakta

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Tänker rösta nej. Har väldigt svårt för den mentaliteten som gäller i Sverige angående EU så varför göra det ännu värre.

Sverige är ett skämt i EU:s korridårer. Om EU säger hoppa så hoppar Sverige medan övriga Europa skruvar på sig och funderar på ett sätt att komma undan. Personligen så tror jag inte att det kan komma något gott ur ett emu medlenskap.

Nu tror jag visserligen att vi kommer att gå med i alla fall oavsett hur valet kommer att gå eftersom regeringen gör som dom vill och inte har en susning hur livet är för en vanlig människa men jag kan ju försöka göra mitt lilla för att bromsa inträdet i alla fall.

(ledsen om det blir lite svammel pga alkoholhalten men medelanddet går förhoppningsvis fram i alla fall)

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Får man rösta både JA och NEJ?

Låter det inte vettigast att rösta NEJ då man likväl får en chans till efter det?
Blir det ett JA så är vi fast i träsket.....

750RR

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
To be continued...
I min familj kommer 3 att rösta nej, och 2 rösta ja. Min syster som ska rösta ja bestämde sig efter att hon har hört att utlänningarna kommer att få det lättare för sig om det blir en nej. Mycket lustigt med tanke på att varken mor eller far är födda i Sverige...

Själv kommer jag att rösta NEJ, just för att vi kan vänta och se hur det påverkar oss. Om det skulle krisa sig, så är det ju bara att gå med. Minns när (Tror det var) Spanien gick med i EMU. Matpriserna gick i taket direkt, och det är just det vi inte behöver med tanke på att så mycket redan är dyrt här.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024