Ett kort svar: De flesta här på Sh har ingen aning om vad som är rätt eller fel i den här frågan och inte heller förmåga att värdera vilken infromation som är relevant eller inte. Vi får alla, inkl. du och jag, ta del av en liten, liten, liten del av den information som finns och ofta då via någon som har sållat den åt oss.Vad har ifrågasättande och skepsis med negligerande att göra? Dvs är allt annat än slaviskt medhåll är förnekande?
Ifrågasättande är bra, skepsis lika så men är du beredd att slå vad om allt du äger, inkl. ditt liv, om att din hållning BARA är sund, objektiv skepsism och inte innehåller något inslag av negligerande av potentiella risker?!
det är egentligen det jag tycker är det konstiga: Folk utgår alltid ifrån att "de andra" är de som är manipulerade (eller bara håller med slaviskt) och tagit del av fel fakta medan men själv bara är skeptisk och klarsynt. Det behöver faktiskt inte vara så!
jag kan ha fel men jag fortsätter att tro att människan påverkar klimatet, jag får inte panik för det och vi får se om 20 år om jag behöver ändra mig eller inte. Jag inser också att om jag har fel så är jag i gott sällskap med den absoluta superöverlägsna majoriteten av forskare inom området. Det kan jag leva med!
Kloka ord!Fan vad jobbigt det är att läsa på riktigt.
http://epw.senate.gov/public/index....Store_id=83947f5d-d84a-4a84-ad5d-6e2d71db52d9
Seriöst så tror jag ingen på sporthoj egentligen vet mycket. Allt man kan göra är att välja vad man ska tro på baserat på vad man läst och vad man tycker låter rimligt. Det är väldigt lätt att hitta rapporter och sånt för båda sidorna men det är väldigt svårt att läsa genom alla. Det tror jag ingen gör. Det bästa man kan göra är att läsa genom vad andra som läst skiten säger.
Last edited: