Folk är inte eniga. Forskningsunderlaget är allt för vekt för att man ska kunna fastställa det ena eller det andra så det handlar i slutänden om vad man tror signalerna pekar på.
Jag är med på att människan påverkar till viss mån men väldigt marginellt. Vi har ingett att jämföra med då det bara finns en planet med exakt dessa förutsättningar. Vi (människan) producerar mer koldioxid nu än någonsin men det finns inte en tidpunkt där vi bestått av ett fåtal apmänniskor som samlade nötter samtidigt som resten av världen ser ut exakt som den gör i dag. Ju längre tid bakåt vi kommer desto fler vuklanutbrått finner vi vilka spyr ut både Co2 och sot liknande det hos dieselbilar.
Jag, mfl är med på att vi producerar Co2 och andra sk växthusgaser, vissa "naturligt" och andra från apparater vi skapat. Varför kan miljöfanatikerna då inte vara med på att samma intergalaktiska krafter som alltid kontrollerat klimatet på jorden fortfarande har ett stort finger med i spelet?
Vi vet inte hur eller om dessa gaser påverkar i nuläget utan det handlar om gissningar, om än genomtänkta.
Från att jorden skapades har den gått igenom otaliga versioner klimatstatus och vi vet inte vad som är "default". Det kanske inte ens finns någon sådan eller tänk om default är 15 grader varmare än var vi är nu... Vet du eller någon annan det?
Du är en sansad och klok debattör men jag anser nog att du gör ett misstag när du blandar ihop vad du anser men avd som är korrekt. Tänker då på det du skriver om att det finns ett klena forskningunderlag och att det inte finns en enighet bland forkarna i frågan. Hur många gånger du än upprepar detta så är det fortfarande inte en korrekt beskrivning. Du får en länk här till Royal Society med ett utalande från en drös vetenskapliga institutioner, kan du verkligen läsa det och påstå att det INTE finns en konsensus?? Det är verkligen inte vilka skitorganisationer som helst, även om Globalwarminghoax inte är med! Ok, menar du att konsensus innebär ALLA personer i HELA världen är eniga om precis allt så har du iofs rätt...
http://royalsociety.org/displaypagedoc.asp?id=13619
Har du något liknande underlag för att det inte ska råda konsensus?
Du skriver även att du kan tänka dig att vi har en marginell (hur mannu kvantifierar det...) påverkan, men även en marginell påverkan kan få stora konsekvenser i känsliga system, speciellt över tid. Plus att det är en typiska mänsklig feltolkning att stora händelser måste ha stora orsaker.
Jag är gansak säker på att de som forskar på området har viss pejl på att det finns "galaktiska" orsaker också. Jag sträcker mig t.o.m. så långt i min tilltro att jag tror att en forskare har minst lika god koll som vilken Nisse som helst med en hyfsat snabb uppkoppling. Om inte annat så för att han annars skulle bli utskrattad och förlöjligad på konferenser och inte fått sin modell publicerad om han inte tog upp dessa. (De flesta vetenskapliga artiklar måste ta upp alternativa förklaringar också för att publiceras i mer seriösa sammanhang.)
För övrigt ett kul, nästan Bushianskt, argument att vi inte kan veta eftersom vi aldrig har haft samma förutsättningar tidigare. Se på ditt eget liv: Samma gäller där också men jag tror nog att du klarar av att ta beslut och förutsäga vad som kommer att hända i alla fall. Plus att argumentet som sådant lägger krokben för alla andra debatter och beslut också som vi ändå inte avstår ifrån. Dessutom gör det även din sidas argument meningslösa. Och som lök på laxen sågar det av en av de grövsta grenarna för all mänsklig kunskapsuppfattning.
Så i slutändan är vi tillbaka på ruta ett, igen. Vi söker den info som passar oss och väljer vem vi vill lita på. Jag är kanske naiv men jag litar på forskningen och dess institutioner. Säger de att det finns en enighet, påverkan och risker så väljer jag att tro på dem och i så fall är det smart att följa försiktighetsprincipen. Men jag är också ytterst tveksam till att du någonsin kommer att se mig stå utan för ett köpcentrum med plakat i handen om att undergången är nära och att vi måste ändra oss. Jag tror att vi kommer att överleva detta också, och om det behövs kommer vi att ändra oss, men inte förrän i sista minuten... Vi är ju trots allt människor!