Gotland Ring 2007 - Actionpics

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Mina power 2 CT smälte rätt rejält på Mantorp trots skitväder...risk att de kommer att försvinna helt under helgen..
Ojj, men du kör nog hårdare än vad jag gör (antar jag), nå men huvudsaken de inte släpper för hastigt fram utan att man får veta vad som händer.

Neutral skrev:
Jag provade Dunlop Qualifier till ER6:an och tyckte de var väldigt förtroendeingivande
Och skulle det knipa eller att man trots allt skulle lyckas få upp farten så har jag ju ett qualifier i reserv :tummenupp

Nu kan jag sova lugnt, hehe

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
...Ber om ursäkt om jag skrämde nån vid nån omkörning !!
Om det var du på den grön/vita kawan skall du inte be om ursäkt utan sträcka på dig! Blev nog omkörd varje pass men du låg bakom x antal kurvor och väntade på rätt läge för bra passering, snyggt kört.

PS. med det tempot efter två bandagar kanske en tävlingslicens inte vore fel...DS.

Hulken_1

Ny hoj i garaget
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Ingen
Ni som har kunskap om Powers eventuella varmgång och att däcken "smälter", har detta däck börjat smälta?
Är ett 2CT som gått på Åsen ca 1.19-fart, kände inget släpp alls, fram alltså för bak så gungar det friskt i depåböjen:tummenupp

Bifogat

• DSC01977_1.jpg
    DSC01977_1.jpg
    101 KB · Visningar: 340

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Hoj
ZX10-R svart som natten
Stort tack Actionspics och allt skönt hojfolk för en toppenhelg :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Åkte hem med en helt ny körstil tack vare Arris och vill inte ens fundera över hur jag körde innan :D Grymt helt enkelt :)

Rossi hälsar och tackar för alla klappar, kramar och pussar. Han tror fortfarande att han är universums medelpunkt och har invigt veckan med riktiga divalater :gnissla

2 CT funkade kanon, höll finfint för mig i 3 dagar. Förra året på GR åkte jag och gubben dubbla pass i 2 dagar på en uppsättning så nog är det bra däck!

Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Ni som har kunskap om Powers eventuella varmgång och att däcken "smälter", har detta däck börjat smälta?
Är ett 2CT som gått på Åsen ca 1.19-fart, kände inget släpp alls, fram alltså för bak så gungar det friskt i depåböjen:tummenupp

För att däcket ska "smälta" eller förändra sina egenskaper så måste man nå vulktemperaturen och den är väl närmare 200 grader (rätta mig om jag har fel).
Att det gungar i depåböjen med en varvtid på 1.19 är inte däcket, det är chassie/fjädrings problem.

/Nitrous

Dr.Bike

Guest
Jag provade Dunlop Qualifier till ER6:an och tyckte de var väldigt förtroendeingivande. Slitaget också otroligt fint, hojen har bara 72 hk men väger som en R1 och går inte att justera fjädringen på så jag är helnöjd med att ha däck som ser ut att vara ruggade med ett fint sandpapper ungefär. :tummenupp

LÅter som musik i mina öron! Jag tjackade ett 16" Qualifier fram till min fäguppsättning No.II.

I övrigt stämmer däcksslitaget du beskriver väldigt bra med hur mina 208 GP slets. (byttes igår mot Metzler Racetech som jag köpte av Ove Zelin)

Varför sänker folk igentligen däckstrycket på vanliga gatdäck, är dom gjorda för det? :va

Bra fråga i sammanhanget Affe!
Som du minns från Michelins däcksseminarium hos RoLLER så blir banåkardäck mkt varmare än när samma däck körs på gata.
Då expanderar luften inne i däcket och trycket stiger.

Det motiverar en V I S S sänkning av trycket gentemot gat-tryck.

Dock inte SÅ mycket som folk brukar släppa ut. (de har hört kompisar som tävlar osv men helt rätt Affe, det är ANDRA däck det!)
Man skall alltså INTE ligga på 1,8-2,0 Kg i gatdäck, eller därikring.
Däcken HAR bäst grepp med det rekommenderade trycket fabrikanten/mc-tillverkaren anger, och detta överskrids om man inte släpper ut luft.
Tips: kolla trycket direkt efter körning.

Tumregeln Michelinkillen gav var ju:

-0,3 Kg från rekommenderat gat-tryck.

Last edited:

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Nej jag meskör mest och väger ynkliga 60 pannor så ibland föreställer jag mej att jag inte kan värma upp däcken nog, hehe.

Hade nog föreställt mej att 2CT bak borde äta ganska hårt på sidorna då det är lite mjukare så det du säger låter ju superbra, särskillt då jag har 2CT fram också
Just ja, har en -05 jag med :tummenupp

Mina 2CT höll fin-fint i medelgruppen. Enda släppet var i blötan på fredagen (helt nya oruggade däck, så det var inte förvånande). Däckstryck var ca 2.3-2.4. Skulle kunna köra en till 2-dagars på denna uppsättning i samma tempo iaf.

xfader

xf vs asfalt: 0 - 3
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
Slutkört!
ps. Ber om ursäkt om jag skrämde nån vid nån omkörning !!

Du blåste om mig två gånger som jag har på film, den ena gången var du ut i gruskanten vid "parkeringen" innan vänstern (bortom rakan). Sen på samma varv är du ifatt igen och blåser om mig på slutet av rakan på insidan :näsblod

Ska se om jag kan få upp det varvet nånstans i veckan.

Men du körde fan sjukt snabbt, all heder till dig :tummenupp

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Du blåste om mig två gånger som jag har på film, den ena gången var du ut i gruskanten vid "parkeringen" innan vänstern (bortom rakan). Sen på samma varv är du ifatt igen och blåser om mig på slutet av rakan på insidan :näsblod

Ska se om jag kan få upp det varvet nånstans i veckan.

Men du körde fan sjukt snabbt, all heder till dig :tummenupp

J*vlar om han varvade dig två ggr på samma varv :yoparty Då var han snabb!

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Hoj
Såld GSX-R
Jag måste bara säga att jag haft så otroligt kul. Tänk att det ska vara så roligt att köra "runt runt" :). Och att träffa alla dessa trevliga och hjälpsamma människor. Tack till instruktören Linda som körde med mig ett par varv för att visa spårval och sedan kommentera mina val efter det. Vilken skillnad! Tack till Actionpics! Kändes som ni fanns där direkt om man hade en fundering eller fråga! Jag har haft såå kul!

sandstream

Guest
Rossi hälsar och tackar för alla klappar, kramar och pussar. Han tror fortfarande att han är universums medelpunkt och har invigt veckan med riktiga divalater :gnissla
Underbar hund, så avslappnad och gossig att han skulle kunna användas till att bota vem som helst med hundrädsla :)

Hämtad mitt monster i går. Han hade fattat tycke för en höglöpande 3-åring och tvekade inte att kliva på när hon lyfte på svansen (han är 10 månader :hihi ).

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Bilder?

När kan man hoppas få se några bilder som ni tog?

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2006
Hoj
Såld GSX-R
Underbar hund, så avslappnad och gossig att han skulle kunna användas till att bota vem som helst med hundrädsla :)

Jag håller med. Den hunden ÄR underbar! Tänk att en stor kraftig rottis kan se så snäll och go ut. Och så stor han blivit sedan förra året när jag hade förmånen att träffa Rossi första gången.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
När kan man hoppas få se några bilder som ni tog?

Det kommer att komma bilder på Actionpics sidan men det tar några dagar till eftersom vår fotograf har 3000 st bilder att gå igenom efter helgen och ska nu tillbaka igen för att fotografera helgen 8-10 Juni.

Lugn bara, det kommer :tummenupp

/Nitrous

Dr.Bike

Guest
Nä, när han var ut i gruskanten så körde jag om igen. Sen kom han ifatt på slutet av samma varv.

Men ja, Svensken var överdjävligt snabb! :mad:

Jaja...du blev varvad två ggr på ETT varv... nu ska vi inte bortförklara oss! :blah

MC Doktorn

Guest
Vilka varvtider är gångbara i licens grupp på på GR ?

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024