Jag provade Dunlop Qualifier till ER6:an och tyckte de var väldigt förtroendeingivande. Slitaget också otroligt fint, hojen har bara 72 hk men väger som en R1 och går inte att justera fjädringen på så jag är helnöjd med att ha däck som ser ut att vara ruggade med ett fint sandpapper ungefär.
LÅter som musik i mina öron! Jag tjackade ett 16" Qualifier fram till min fäguppsättning No.II.
I övrigt stämmer däcksslitaget du beskriver väldigt bra med hur mina 208 GP slets. (byttes igår mot Metzler Racetech som jag köpte av Ove Zelin)
Varför sänker folk igentligen däckstrycket på vanliga gatdäck, är dom gjorda för det?
Bra fråga i sammanhanget Affe!
Som du minns från Michelins däcksseminarium hos RoLLER så blir banåkardäck mkt varmare än när samma däck körs på gata.
Då expanderar luften inne i däcket och trycket stiger.
Det motiverar en V I S S sänkning av trycket gentemot gat-tryck.
Dock inte SÅ mycket som folk brukar släppa ut. (de har hört kompisar som tävlar osv men helt rätt Affe, det är ANDRA däck det!)
Man skall alltså INTE ligga på 1,8-2,0 Kg i gatdäck, eller därikring.
Däcken HAR bäst grepp med det rekommenderade trycket fabrikanten/mc-tillverkaren anger, och detta överskrids om man inte släpper ut luft.
Tips: kolla trycket direkt efter körning.
Tumregeln Michelinkillen gav var ju:
-0,3 Kg från rekommenderat gat-tryck.