Gotland Ring 2008 - Actionpics.se

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Det ska bli kul när ni kommer till öjn igen, det är ju nästan som en sporthoj.com tradition att ni kommer ibörjan av varje sommar:).

2009 kan ni få köra på en 7,4km lång bana också, om nästan precis ett år ska den vara klar. Efter 2012 kan ni få köra på en bana som är mer än 7km längre än Nürburgring:)
 
Last edited:

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Det återstår väll att se....

det har väll inte direkt gått enligt planerna med banbygget hitils?

Tyckte det snackades mycket redan för två år sedan vad som skulle göras men det är fortfarande inte klart..
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Det återstår väll att se....

det har väll inte direkt gått enligt planerna med banbygget hitils?

Tyckte det snackades mycket redan för två år sedan vad som skulle göras men det är fortfarande inte klart..

Vänta och se, det kommer hända mycket 2008.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det ska bli kul när ni kommer till öjn igen, det är ju nästan som en sporthoj.com tradition att ni kommer ibörjan av varje sommar:).

2009 kan ni få köra på en 7,4km lång bana också, om nästan precis ett år ska den vara klar. Efter 2012 kan ni få köra på en bana som är mer än 7km längre än Nürburgring:)
Hur skulle det gå till att få en bana som är 8 minuter lång inom grusschaktet?
 

Fighter

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Mitt i stan
Hoj
Aprilia superbike RSVR 1000, Aprilia 125:a korvmojsmoppe.
Hur skulle det gå till att få en bana som är 8 minuter lång inom grusschaktet?

Nordkalk som bryter kalk i dagsläget kan bara bryta till 2012 sen är det slut. Därför blir deras nurvarand kalktag fritt för banbyggande. Och jag kan säga att det är stooort.
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Mjo jag har kört där men nån 1.38 kommer jag inte under. Detta året blir det nog ingen reggad hoj så då har man ju inget val, jag kan fatta om actionpics inte vill ha långsamma i den gruppen jag har bara inte läst något om det tidigare. Känns bra o veta innan man anmäler sig :tungan

Eskilsson tog nästan orden ur min mun (läs Eskilssons svar lite tidigare), bra skrivet!

Vi brukar nämna att är man nybörjare (läs aldrig kört bana) är inte gruppen Licens/Oförsäkrad lämplig. Det är bara skadligt för sin egen åkning och andras!

/Nitrous

Det ska bli kul när ni kommer till öjn igen, det är ju nästan som en sporthoj.com tradition att ni kommer ibörjan av varje sommar:).

2009 kan ni få köra på en 7,4km lång bana också, om nästan precis ett år ska den vara klar. Efter 2012 kan ni få köra på en bana som är mer än 7km längre än Nürburgring:)

Det är lika roligt att komma tillbaka varje år och träffa alla härliga deltagare, konstigt nog så är det en tradition för oss också :)

Actionpics kommer naturligtvis som första större arrangör hyra hela banan 7km för Er njutning, förutsatt att den är körklar och färdig 2009.
Med en så lång bana behövs inte två helger för att mätta behovet från er deltagare.
På Anderstorp 4.5 km kan man vara 50 st utan att det är trångt, på 7km ska det nog inte vara nåt problem med 60 st på banan samtidigt.

Gotland Ring kommer bli stort, inte bara en motorbana med tiden. Vi har pratat med Gotland Ring ledningen och vet planerna och visionerna. Vi är mycket övertygande om framtiden men allt har sin tid. Det handlar såklart om enorma investeringar och vissa byggnader byggs inte på en månad eller två bara.

/Nitrous

Det återstår väll att se....

det har väll inte direkt gått enligt planerna med banbygget hitils?

Tyckte det snackades mycket redan för två år sedan vad som skulle göras men det är fortfarande inte klart..


Det har väl förekommit ett och annat försök till att överta rörelsen på olika mindre snygga sätt för att komma åt motorbanan och framtiden som ligger där. GR har lyckats avväpna dom försöken och allt sådant drar såklart ut på tiden eftersom fokus tappas från utvecklingen just då.
Pengar är ett stort issue men nu verkar dom vara back on track igen.
 
Last edited:

relentless

Medlem
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Rättvik
Hoj
R6RR 2008
men ok.. så jag som inte har alltför mycket rutin i ryggen helst ska skaffa mig en annan försäkring o byta grupp? eller tappade jag bort mig själv nu?

jag har heller inte lust med att agera möte men va ska jag göra som har if? ..
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
men ok.. så jag som inte har alltför mycket rutin i ryggen helst ska skaffa mig en annan försäkring o byta grupp? eller tappade jag bort mig själv nu?

jag har heller inte lust med att agera möte men va ska jag göra som har if? ..

Men du Philip har kört tillräckligt mycket och snabbt för att det inte ska vara något problem. Så du ska inte vara orolig.
Men vill du vara trygg försäkringsmässigt så byt bolag!

Det är värre med en förare som normalt pendlar till arbetet med sin mc, som sällan överskrider hastigheter m.m. (obs vill inte uppmana någon att göra det på gata men fenomenet förekommer) och som aldrig varit på bana tidigare.
Denna person kommer mest troligt att köra ett ganska lågt tempo och man kan förvänta sig att en sådan förare kan göra oväntade kursändringar samt ta kruvor på ett onormalt sätt innan rutinen kommer.

Många som enbart åkt gata väldigt länge har en förmåga att ofta använda motorbanan som att han/hon fortfarande var på en allmän väg, dvs ligga i sin fil o.s.v. , inte utnyttja banans bredd rätt, kanske heller inte vara beredd på att någon kan komma bakom i en mycket högre hastighet och köra om ibland på vänster sida men väldigt ofta kanske även på höger sida.

/Nitrous
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Actionpics kommer naturligtvis som första större arrangör hyra hela banan 7km för Er njutning, förutsatt att den är körklar och färdig 2009.
Med en så lång bana behövs inte två helger för att mätta behovet från er deltagare.

/Nitrous



Jag har hört rykten om banhyra en hel månad -09
7km bana i 30 dagar :tummenupp

Jag öppnar en tillfällig verkstad för ventiljustering, bromsrenoveringar och kolvbyten!:D
Kör på nu!
 

Moto-XXX

Industrial strength
Gick med
26 Jun 2005
Ort
Trångsund, Sthlm
Hoj
Kawasaki KX450F, Yamaha R1
Jag vet av erfarenhet att det normalt inte brukar vara några problem för amatörer som mig att köra i oförsäkrade gruppen, förutsatt att man i alla fall har lite koll på läget.
Däremot tycker jag informationen är lite kluven då man normalt talar om "trafikövning" (eller vad ni nu brukar kalla det) där det är krav på trafikförsäkring och förbud mot tidtagning i de "vanliga" grupperna, medans den oförsäkrade gruppen nu plötsligt riktar sig till brunstiga licensförare som tränar för kommande tävling som om världens framtid hängde på det...

Som sagt, i praktiken är det sällan några problem men jag förstår om förstagångsdeltagare blir osäkra.

/ Andreas
 

Ahead

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1 -07
Har inte kört hoj allt för länge och har aldrig åkt bana.
Är väldigt sugen på att åka ner och testa bana!!! Är det några krav på hur fort/långsamt det får gå i den "lugna" gruppen? Ifall det skulle nu mot all förmodan skulle visa sig att man var som gjord för att köra bana och kan få ihop lite bättre varvtider än de andra i gruppen. Något som kommer vara problem? Har verkligen inte en aning var som skiljer mellan Lugn och Medel-gruppen eftersom de varvtider som står här i tråden inte säger mig ett sk*t.
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Har inte kört hoj allt för länge och har aldrig åkt bana.
Är väldigt sugen på att åka ner och testa bana!!! Är det några krav på hur fort/långsamt det får gå i den "lugna" gruppen? Ifall det skulle nu mot all förmodan skulle visa sig att man var som gjord för att köra bana och kan få ihop lite bättre varvtider än de andra i gruppen. Något som kommer vara problem? Har verkligen inte en aning var som skiljer mellan Lugn och Medel-gruppen eftersom de varvtider som står här i tråden inte säger mig ett sk*t.

Lugna gruppen Varierar mellan stödet nere tempo och styrfart på gatan.
Mellan gruppen är det nog mest spridning i...knapp styrfart till rejsigt gat tempo.
Snabb grupp = Bra styrfart på gatan till nästan rejstempo.
Licensgruppen....är ju inte fart indelad men racer ess blandas med Goldwings...

Förstår du dessa termer?
 

Ahead

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1 -07
Lugna gruppen Varierar mellan stödet nere tempo och styrfart på gatan.
Mellan gruppen är det nog mest spridning i...knapp styrfart till rejsigt gat tempo.
Snabb grupp = Bra styrfart på gatan till nästan rejstempo.
Licensgruppen....är ju inte fart indelad men racer ess blandas med Goldwings...

Förstår du dessa termer?

Då får jag nog skiva in mig på reservlistan för mellan tror jag eftersom jag inte har en aning om hur jag är på bana. Dvs om det är mest spridning på förarna där så man inte hamnar helt fel första gången.
Tack för svaret!!!
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Angående fart;

Jag provkörde JWFs (heter de tror jag) supermotard på Kinnekulle, man kör i lugn grupp då. Detta var andra dagen på en tvådagars så folk hade väl lite tempo i kroppen gissar jag. Jag har aldrig kört motard förut, så jag tänkte hänga på någon lite fint och lära mig var broms och koppling och sånt där sitter.

Vi blir framvinkade och jag går ut som 4-5 man eller nåt sånt, har en blond tjej på en honda 600 framför mig. Perfekt, henne kan jag ligga bakom och prova bromsar och sådant. Det var iallfall planen. Uppvärmnnigsvarven gick bra, första fria varvet öppnar upp och människan framför mig bara försvinner. Visst, jag har en motard men jag kör en 80-hästars trx i vanliga fall, så jag är van vid att folk bara försvinner i ett litet moln när rakan kommer. Jag väntade mig dock betydligt mer 'gröngruppstempo' än vad jag fann.

Visst, det finns folk som kör lugnt och stilla i grön grupp men man skall ha klart för sig att standarden rent generellt på de som kommer på bandagar nu är ganska hög, och kör man för allra första gången så kan man nog få sig en överraskning även i grön grupp.




Alternativt är det bara jag som är talanglös vad gäller hojkörning och skall ta kön i nämnda grön grupp :-(



Edit; Får ni möjlighet att provköra den där motarden, främst på Kinnekulle, gör det! Skitskoj!
 

Ahead

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
R1 -07
Visst, det finns folk som kör lugnt och stilla i grön grupp men man skall ha klart för sig att standarden rent generellt på de som kommer på bandagar nu är ganska hög, och kör man för allra första gången så kan man nog få sig en överraskning även i grön grupp.

Ja det var lite så jag tänkte oxå. Att det lär ju inte vara några ovana förare som åker på såna här träffar. Och eftersom man är helt färsk i den här världen men vill ju prova allt!! :D:yoparty
Då blir det nog att man får boka den "lugna" gruppen så man inte ger sig in på något dumt...
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Ja det var lite så jag tänkte oxå. Att det lär ju inte vara några ovana förare som åker på såna här träffar. Och eftersom man är helt färsk i den här världen men vill ju prova allt!! :D:yoparty
Då blir det nog att man får boka den "lugna" gruppen så man inte ger sig in på något dumt...

I början vet man inte alltid vilken grupp som passar, alla har olika förutsättningar att åka snabbt på bra och dåliga sätt. Några har varit Rossi på gata i ett par år, några har varit en helt vanlig laglydig mc-förare.

Vissa utvecklas enormt på bara en dag medans vissa utvecklas sakta men säkert för varje gång. De personer som helt enkelt utvecklas och inte ska köra längre i Lugn grupp för att det hämmar säkerheten och det roliga både för sig själv och andra deltagare flyttar våra instruktörer upp till nästa steg. Allt för att alla ska få ut så mkt som möjligt av åkningen.

/Nitrous
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Finns det någon här som har tips på boende? Eller fungerar det bra att tälta i depån kanske? :tungan

MVH Niclas
 

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Ort
I Garaget
Hoj
Super blackbird
Hur som helst...

Satan va kul det ska bli :)

Hoppas lilla elaka Petter är där o kör. Kapade säkert 10 sekunder under dagarna 3 efter hans instruktioner.

Denna gång ska ja fota från insidan av banan vilket jag inte gjorde -07. Nya kameror + nya skills. Kommer bli kanon!

Nu är det snart Juni va? :tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top